Η Μαρίζα Κωχ έκλεισε τον προηγούµενο µήνα τα 80 της χρόνια και πολλές φορές έχει διηγηθεί την συναρπαστική ζωή της σε διάφορες συνεντεύξεις αλλά και σε ένα βιβλίο που έγραψε η ίδια και εκδόθηκε το 2019 µε τίτλο “Το ξανθό κορίτσι από τη Σαντορίνη”.
Η Μαρίζα Κωχ γεννήθηκε στις 14 Μαρτίου του 1944 στην Αθήνα από πατέρα Γερµανό αξιωµατικό του ναυτικού που βρισκόταν στην Αθήνα µε τις δυνάµεις κατοχής, του Βίλλι Κωχ και µητέρα Ελληνίδα, τη Μαργαρίτα από τη Σαντορίνη.
Η πορεία της στη µουσική και το τραγούδι είναι πολυτάραχη και ενδιαφέρουσα, όπως και η ζωή της.
Θα σταθούµε όµως σε ένα κοµβικό σηµείο της καριέρας της και στο έτος 1977 που κυκλοφορεί τον δίσκο της µε µελοποιηµένο Καββαδία.
Ο ποιητής των θαλασσών, σύµφωνα µε έναν από τους σηµαντικούς του µελετητές, τον Μιχάλη Γελασάκη, δεν ενθουσιαζόταν στην ιδέα της µελοποίησης των ποιηµάτων του. Μετά τις απόπειρες µελοποιήσεων που έγιναν την δεκαετία του ΄60, πίστευε πως κανένας δεν θα µπορούσε να εκφράσει την ουσία των γραπτών του.
Η πρώτη µελοποίηση έγινε από τον Πάνο Σαββόπουλο το 1971, ενώ το 1975, ο Γιάννης Σπανός στον περίφηµο δίσκο του “Ανθολογία Τρίτη” µελοποιεί τον “Ιδανικό και ανάξιο εραστή” µε τη φωνή του Κώστα Καράλη.
Πριν από την τεράστια απήχηση που βρήκε ο “Σταυρός του Νότου” του Θάνου Μικρούτσικου το 1979 παρεµβάλλεται το 1977 ο δίσκος της Μαρίζας Κωχ µε τίτλο “Εργασία”.
Οχτώ µελοποιηµένα ποιήµατα περιλαµβάνει ο δίσκος και µέσα σε αυτά η “Φάτα Μοργκάνα”.
Τι ήταν η Φάτα Μοργκάνα;
Στην ιστορία του Αρθούρου, του µυθικού βασιλιά της Ουαλίας, η Μόργκαν Λε Φέι είναι ετεροθαλής αδερφή και ορκισµένη εχθρός του.
Μία πανίσχυρη µάγισσα που στα πρώτα γραπτά του 12ου αιώνα εµφανίζεται ως καλή νεράιδα που θεραπεύει!
Για τους Κέλτες είναι η θηλυκή πνευµατικότητα, ενώ σε διάφορες εκδοχές της παρουσιάζεται ως η προσωποποίηση της γυναικείας δύναµης.
Οι Ιταλοί µετέφεραν στη γλώσσα τους το όνοµά της κάνοντάς το Φάτα Μοργκάνα και ονόµασαν έτσι ένα παράξενο οπτικό φαινόµενο για το οποίο πρώτη φορά έγινε λόγος σε γραπτό κείµενο του 1818.
Παρατηρήθηκε στο στενό της Μεσίνας, ανάµεσα στην Καλαβρία και τη Σικελία.
Πρόκειται για ένα σύνθετο οπτικό φαινόµενο που ανήκει στους ανώτερους αντικατοπτρισµούς.
Τις πρώτες πρωινές ώρες ύστερα από µία ψυχρή νύχτα, τους θερµούς όµως µήνες, παρατηρείται στη θάλασσα αυτή η µαγική εικόνα.
Ρεύµατα θερµού αέρα ανυψώνονται πάνω από πυκνότερα ψυχρού, µε αποτέλεσµα η εικόνα του αποµακρυσµένου αντικειµένου, ενός πλοίου στον ορίζοντα ή ενός νησιού να παρουσιάζεται διπλασιασµένη και ανεστραµµένη σαν να διέρχεται από διαθλαστικό φακό. Σαν ας πούµε να ταξιδεύει ένα πλοίο που αιωρείται στο νερό, ή ένα νησί να φαίνεται σαν ιπτάµενο στον ορίζοντα. Το φαινόµενο δεν παρατηρείται βέβαια µόνο στη θάλασσα, µπορεί κανείς να το δει σε κοιλάδες µεγάλων βουνών και σε λίµνες κυρίως της Αµερικής, στην έρηµο Σαχάρα, στην Ανταρκτική και µάλιστα πρόσφατα κυκλοφόρησε στο διαδίκτυο και µία φωτογραφία του φαινοµένου από ερασιτεχνική λήψη ανοιχτά των Χανίων.
Στις παλαιότερες εποχές, όταν δεν µπορούσαν όλα αυτά να εξηγηθούν επιστηµονικά, συνέδεαν το φαινόµενο µε την Φάτα Μοργκάνα, κάτι το οποίο ήταν εξαιρετικά κακός οιωνός.
Το ποίηµα “Φάτα Μοργκάνα” είναι από τα τελευταία που έγραψε ο Νίκος Καββαδίας ορµώµενος από τον έρωτα του για την πολύ νεώτερή του Θεανώ.
Η Μαρίζα Κωχ το µελοποίησε µέσα σε ένα βράδυ.
Καλές ακροάσεις µέχρι
την επόµενη ιστορία µε ρεφρέν!
* Η Μαρία Σουρουκίδου είναι ραδιοφωνική παραγωγός