Τρίτη, 16 Ιουλίου, 2024

Φένια Χρήστου: «Πηγή έμπνευσης η δημιουργικότητα»

«Η δημιουργικότητα στη χώρα μας ρέει άφθονη κι αυτό εκτός από ελπιδοφόρο είναι και πρέπει να είναι πηγή έμπνευσης για πολλούς καλλιτέχνες», λέει στις “διαδρομές” η μουσικός Φένια Χρήστου, η οποία θα εμφανιστεί την Τετάρτη 6 Σεπτεμβρίου στις 9.30 μ.μ. στο θέατρο: “Μίκης Θεοδωράκης” στο πλαίσιο του Μουσικού Φεστιβάλ Χανίων.

Εκεί, θα παρουσιάσει μελοποιήσεις, τραγούδια και συνθέσεις με την ίδια σε πιάνο, τραγούδι και φωνητικά και τον Alexis Bove στο βιολοντσέλο.
Η Φένια Χρήστου μας μίλησε για την εμφάνισή τους στα Χανιά και το Μουσικό Φεστιβάλ το οποίο χαρακτηρίζει «γιορτή μελοποίησης και νέας δημιουργίας» αλλά και για τη σύγχρονη μουσική γενικότερα.
Η ίδια, έχει μελετήσει Αντίστιξη στο Ωδείο Αθηνών. Ασχολείται με την σύνθεση, το τραγούδι και τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό. Τον Δεκέμβριο του 2014 έλαβε το Α’ Βραβείο δημιουργίας τραγουδιού σε διαγωνισμό του Ελληνικού Σχεδίου που διεξήχθη στην Στέγη γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση με επικεφαλής τον συνθέτη Δημήτρη Παπαδημητρίου.

Τι θα παρακολουθήσει το κοινό κατά την εμφάνισή σας στα Χανιά;
Αρχικά να σημειώσω πως η συμμετοχή μου φέτος στο Μουσικό Φεστιβάλ Χανίων -το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο θέατρο Μίκης Θεοδωράκης στις 5, 6 & 7 Σεπτεμβρίου υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Χρήστου Γαρμπιδάκη- μου δίνει μεγάλη χαρά, ακριβώς γιατί μου δίνεται η ευκαιρία να ξανασυστηθώ στο γνώριμο για εμένα κοινό των Χανίων μέσα από την πιο πρόσφατη μου μουσική εργασία.
Η κεντρική συναυλία μας ειναι την Τετάρτη στις 6/09 στις 21:30 η οποία έχει και ελεύθερη είσοδο για το κοινό και θα ακουστούν μελοποιήσεις μου κυρίως πάνω σε ποίηση Κ. Παλαμά, Α. Σικελιανού, Ν. Λαπαθιώτη.
Στην δουλειά αυτή εστίασα στην ερωτική ποίηση των εν λόγω ποιητών ενώ ο μουσικός κόσμος που δημιούργησα χαρακτηρίζεται από λυρισμό και μελωδικότητα. Ο κύκλος αυτής της εργασίας έχει ήδη περιοδεύσει στην Β. Ελλάδα μέσα από μία συνεργασία με το Κ.Θ.Β.Ε και το ΥΠ.ΠΟ.Α ενώ προ έτους μου με ανάθεση της ΕΡΤ, την μετέγραψα για την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής, ηχογραφήθηκε το Α΄ μέρος της και είμαστε σε εξέλιξη για την ηχογράφηση του Β’ μέρους.
Κεντρικό τραγούδι το οποίο είναι διαθέσιμο online σε μία λιτή version πιάνο και φωνή, είναι “η Νεραϊοδοπαρμένη” του Κ. Παλαμά. Προσκαλώ λοιπόν το κοινό των Χανίων σε αυτή την συναυλία με την δέσμευση να μεταφερθεί σε ένα κόσμο ονειρικό, μεταξένιο μα και τελείως διαφορετικό από τις προηγούμενες εμφανίσεις μου στα Χανιά.
Μαζί μου επί σκηνής ο Γάλλος βιολοντσελίστας Alexis Bove, ο οποίος είναι ένας από τους βασικούς μου συνεργάτες το τελευταίο διάστημα. Θα προηγηθεί της συναυλία μας – την ίδια μέρα -6/09 στις 21:00- η παρουσίαση των μελοποιήσεων του Άγγελου Θεοδωράκη πάνω σε ποίηση του Ανδρέα Κάλβου, του Διονύσιου Σολωμού και του Λόρδου Μπάιρον όπου εγώ και ο Alexis θα συνοδεύσουμε τον Άγγελο στην ερμηνεία των μελοποιήσεων του.
Μία γιορτή μελοποίησης λοιπόν και νέας δημιουργίας έρχεται στα Χανιά!
Επίσης, στις 5/09 για την έναρξη του Φεστιβάλ, πριν τον Σταύρο Λάντσια θα ακουστεί μία μικρή ενότητα με τίτλο “Zero” στην οποία εκτός από εμένα και τον Alexis Bove θα συμμετέχει και ο Χρήστο Γαρμπιδάκη, δίνοντας μία ηλεκτρονική οπτική στις συνθέσεις μου.
Τέλος, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ προσφέρονται δωρεάν κάποιες καλλιτεχνικές συναντήσεις εργαστηριακής προσέγγισης τις οποίες ένας δημιουργός ή ένας μουσικός που βρίσκεται στα Χανιά δεν θα έπρεπε να χασει. Τα θέματα που θα θίξουμε είναι η τραγουδοποιία, η μελοποίηση, οι σύγχρονες τεχνικές του βιολοντσέλου στον 20ο και 21ο αι., πιάνο και ηλεκτρονικά μέσα. Αναλυτικότερα σχετικά, μπορεί να ενημερωθεί κανείς από το κοινοποιημένο πρόγραμμα στις σελίδες του Φεστιβάλ».

Πώς βλέπετε τη σύγχρονη μουσική στην Ελλάδα του 2023;
Θα εστιάσω γενικά στην δημιουργικότητα στην χώρα μας η οποία μέσα από την δική μου οπτική ρέει άφθονη κι αυτό εκτός από ελπιδοφόρο είναι και πρέπει να είναι πηγή έμπνευσης για πολλούς καλλιτέχνες. Μουσικοί με όραμα, γνώση και καινοτόμες ιδέες μοιράζονται τα ηχητικά τους σύμπαντα μέσα από παραστάσεις, φεστιβάλ, δίσκους, συναυλίες. Δεν θα ήθελα να αναφερθώ σε συγκεκριμένα πρόσωπα γιατί το νόημα εδώ είναι να αισθανόμαστε τον κραδασμό αυτού που επικοινωνείται καλλιτεχνικά κι όχι να εμμένουμε στα πρόσωπα που το συνθέτουν, σίγουρα όμως κάποια από αυτά θα τα συναντήσει κανείς στο Μουσικό Φεστίβάλ Χανίων σε λίγες ημέρες.

Το δικό σας μουσικό έργο διαπνέεται από μελωδίες, ιδιαίτερους θα έλεγα ήχους. Ποιες είναι οι επιρροές σας;
Τα ακούσματα μου κινούνται σε διάφορα και διαφορετικά μουσικά περιβάλλοντα. Αγαπώ την σύνθεση μουσικής και την τραγουδοποιία εξίσου και απολαμβάνω να ακούω soundtracks είτε ταινιών είτε θεατρικών παραστάσεων. Το ελληνικό θέατρο είναι συχνά πηγή έμπνευσης και προσπαθώ να βλέπω συχνά παραστάσεις. Με ελκύει επίσης η ξένη rock εναλλακτική σκηνή. Οι πηγή έμπνευσης μου όμως δεν αισθάνομαι πως έχει να κάνει αποκλειστικά με τα ακούσματα μου· τουλάχιστον όχι άμεσα. Περισσότερο αισθάνομαι πως με εμπνέει ένα τοπίο, μια εικόνα, μία ιστορία, ένα θέμα που θα ορίσω εγώ στον νού μου ή ορισμένο από άλλες μορφές τέχνης.

Ακούγοντας το έργο σας “El3ven”, ειδικά το θέμα: “Dinamosis” εντυπωσιάστηκα με το “πάντρεμα” των ήχων και των φωνων, τη μουσική του αισθητική. Πώς προωθείται το μουσικό σας έργο, δεδομένου ότι δεν είναι σίγουρα εμπορικό και εφήμερο;
Αρχικά, σας ευχαριστώ θερμά για την σημείωση. Εκτός από ιδιαίτερη τιμή, η αναφορά σας στον δίσκο «El3ven» και ειδικά στο «Δυνάμωσις» αγγίζει μία ευαίσθητη χορδή της διαδρομής μου καθώς η ηχογράφηση και η έκδοση του εν λόγω δίσκου ήταν αφενός μία αναγκαία κίνηση για την ισορροπία της καλλιτεχνικής μου ύπαρξης και αφετέρου αποτέλεσε μία απαιτητική διαδικασία για την δημιουργία του, όχι μόνον δημιουργικά αλλά και πρακτικά. «Κάθε ανεξάρτητη παραγωγή πρέπει να φροντίσει ποικίλες προεκτάσεις πέραν το καλλιτεχνικού στόχου » και με αυτή την φράση θα περάσω στο δεύτερο σκέλος της ερώτησης σας. Εφήμερο δεν σημαίνει εμπορικό και εμπορικό δεν σημαίνει εφήμερο. Κατανοώ απολύτως αυτό που εννοείτε όμως πιστεύω πως η εμπορικότητα δεν θα έπρεπε μαρτυρά και την αισθητική του εκάστοτε μουσικού δημιουργήματος, διότι μιλάμε για δύο εντελώς διαφορετικές διαδικασίες.
Το ένα σκέλος έχει να κάνει με την προώθηση και το άλλο με το καλλιτεχνικό περιεχόμενο. Εφόσον λοιπόν ζούμε σε μία καπιταλιστική κοινωνία, μαζί με τα υπόλοιπα αγαθά που πωλούνται, πωλείται και η μουσική. Υπάρχουν σαφώς ραδιοφωνικοί παραγωγοί και δημοσιογράφοι που ακούν έναν δίσκο και κάνουν ένα αφιέρωμα ή να παίζουν κάποιες φορές τα τραγούδια μας όμως αυτό δεν αρκεί την στιγμή που κάποιο άλλο τραγούδι θα έχει την δυνατότητα να αγοράσει διαφημιστικό χρόνο και να ακούγεται σε άλλη συχνότητα ημερησίως. Οπότε, συγκεκριμένα πιστεύω πως η μουσική μου θα μπορούσε να είναι «εμπορική». Θα μπορούσαν τραγούδια μου όπως το « Μοίρα μου και πεπρωμένο» ή « Νεραϊδοπαρμένη » ή η «Κυρά της συγγνώμης » και συνθέσεις μου όπως το « Ζero» ή το « Βαλς των ψυχών» να παίζονται περισσότερο στο ραδιόφωνο όμως αυτό δεν συμβαίνει στο βαθμό που απαιτεί μία επαγγελματική προώθηση. Κάποιοι παραγωγοί φυσικά και ενδιαφέρονται, όμως για να γίνει κάτι ευρέως γνωστό, κακά τα ψέμματα, με τόσα που υπάρχουν γύρω μας και με τόσα που έχει ο κόσμος στο κεφάλι του πρέπει να παίζεται όλη μέρα! Ας μη γελιόμαστε, μια μουσική παραγωγή χρειάζεται εκτός από το να ηχογραφηθεί και να προωθηθεί και η προώθηση χρειάζεται χρήματα.
Στην εποχή μας, κατά κύριο λόγο, λόγω έλλειψης δισκογραφικών εταιρειών που αναλαμβάνουν την χρηματοδότηση, την έκδοση και την προώθηση μίας μουσικής δουλειάς έχουν ανθίσει οι ανεξάρτητες παραγωγές. Αυτό βέβαια δεν είναι απαραίτητα κακό, ίσα ίσα, απλώς είναι σημαντικό το κοινό να γνωρίζει πια είναι η κατάσταση για να στηρίζει αναλόγως, με τον λόγο και την παρουσία του τους σημερινούς καλλιτέχνες.
Το τοπίο οπότε είναι πολύ διαφορετικό σήμερα από κάποτε. Μάλιστα, βρισκόμαστε και σε μία μεταβατική περίοδο για το μουσικό γίγνεσθαι παγκοσμίως. Ήδη το cd έχει πάψει να ενδιαφέρει το κοινό. Μπορεί κανείς να ακούσει τον δίσκο σου online και μάλιστα δωρεάν.
Στην δική μου περίπτωση λοιπόν η μουσική μου δεν προωθείται επίσημα. Έχει εκδοθεί από ένα αξιοπρεπές label και έγιναν κάποιες βασικές επικοινωνιακές κινήσεις και μία πολύ βασική διανομή. Πέραν τούτου ρέει από μόνη της, διαδίδεται από στόμα σε στόμα ανεξάρτητα, από δουλειά σε δουλειά, με πολύ κόπο, χαράζοντας το δικό της μονοπάτι και μοιραία μη αγγίζοντας τους ταχύτατους ρυθμούς της εποχής.

Ποιες είναι οι εντυπώσεις από προηγούμενη εμφάνισή σας στα Χανιά;
Τα Χανιά αποτελούν ένα τόπο έντονης καλλιτεχνικής σύνδεσης για εμένα έτσι και αλλιώς. Οι άνθρωποι -το κοινό και καλλιτέχνες του τόπου, άνοιξαν την αγκαλιά τους σε εμένα, μάλιστα στις αρχές της μουσικής μου παρουσίας κι αυτό δεν το ξεχνώ. Άλλοι μου εμπιστεύτηκαν την ποίηση τους, άλλοι την συνεργασία τους, άλλοι την παρουσία τους και τον καλό τους λόγο. Στήσαμε όμορφες μουσικοποιητικές παραστάσεις στα Χανιά προ ετών γι’ αυτό, τιμητικά τουλάχιστον – θα παρουσιάσω· έφοσον έχω την σύμφωνη άδεια των ποιητών βέβαια, και κάποιες μελοποιήσεις που προέκυψαν από αυτή την διαδρομή.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα