Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Toyota ανακοίνωσε σήμερα ότι θα σταματήσει έως τα τέλη του 2017 την παραγωγή της στην Αυστραλία όπου απασχολεί τουλάχιστον 4.000 εργαζόμενους, επισφραγίζοντας έτσι το τέλος εποχής για τον κάποτε ακμάζοντα τομέα της παραγωγής αυτοκινήτων και προκαλώντας την απώλεια χιλιάδων άμεσων και έμμεσων θέσεων εργασίας.
Ο όμιλος επικαλείται τις υψηλές δαπάνες και το ισχυρό νόμισμα της χώρας που καθιστούν την Αυστραλία ασύμφορη βάση παραγωγής.
“Αναγκαζόμαστε να λάβουμε τη δύσκολη αυτή απόφαση καθώς η συγκεκριμένη αγορά δέχεται έναν πολύ μεγάλο ανταγωνισμό, το δολάριο Αυστραλίας είναι πολύ ισχυρό και εξάλλου το σύνολο της παραγωγής αυτοκινήτων στην Αυστραλία μειώνεται”, εξήγησε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ακίο Τογιόντα, σε ανακοίνωση.
“Κάναμε ό,τι μπορούσαμε για να μετατρέψουμε την επιχείρησή μας, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι υπάρχουν πάρα πολλοί παράγοντες εκτός του ελέγχου μας που καθιστούν ασύμφορη την κατασκευή αυτοκινήτων στην Αυστραλία”, δήλωσε ο πρόεδρος της Toyota στην Αυστραλία Μαξ Γιασούντα.
Ο όμιλος προέβη στην ανακοίνωση αυτή μετά μια παρόμοια απόφαση στα τέλη του 2013 του αμερικανικού ομίλου General Motors, ο οποίος θα σταματήσει την παραγωγή του επίσης έως το 2017. Το 2013 επίσης, η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Ford έχει ήδη ανακοινώσει από την πλευρά της ότι θα σταματήσει την συναρμολόγηση οχημάτων της στην Αυστραλία το 2016.
Η είδηση της αποχώρησης της Toyota ύστερα από τουλάχιστον μισό αιώνα ακμάζουσας δραστηριότητας στη χώρα αυτή ενδεχομένως ίσως σημαίνει την πλήρη διακοπή κάθε παραγωγής αυτοκινήτου στην Αυστραλία σε τρία χρόνια.
Η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως συναρμολογεί σήμερα αυτοκίνητα σε ένα εργοστάσιο του προαστίου της Μελβούρνης, στη νοτιοανατολική Πολιτεία της Βικτόριας, απ΄όπου τουλάχιστον 100.000 οχήματα παρήχθησαν πέρυσι, αριθμός σταθερά μειούμενος τα τελευταία χρόνια.
Το εργοστάσιο κατασκευάζει τα αυτοκίνητα Camry και Aurion και απασχολεί 3.900 εργαζόμενους, τους οποίους αφορά άμεσα η ανακοίνωση αυτή, πόσο μάλλον που καμιά διευκρίνιση δεν έγινε για την τύχη τους.
“Η Toyota θα συνεργαστεί με τους εργαζόμενους, τους εταίρους, την κυβέρνηση, τις τοπικές αρχές και άλλους σε σχέση με τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων”, εξήγησε η αυτοκινητοβιομηχανία, προσθέτοντας ότι “θα παράσχει κάθε δυνατή βοήθεια, στην οποία θα συμπεριληφθεί και η πλευρά της απασχόλησης”.
Η αυτοκινητοβιομηχανία διαθέτει επίσης στη Βικτόρια ένα τεχνικό κέντρο με 150 εργαζόμενους, το οποίο αναμένεται να “μειώσει” τη δραστηριότητά του, προσθέτει η Toyota.
“Είναι μία κρίσιμη στιγμή για τη βιομηχανία στην Αυστραλία”, δήλωσε ο υπουργός Βιομηχανίας Ιαν Μακφάρλαν στους δημοσιογράφους στην Καμπέρα μετά την ανακοίνωση της Toyota.
“Η Toyota δεν μας υπέβαλε κανένα αίτημα. Μόνο μας εξέφρασε την απογοήτευσή της με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει”, απάντησε όταν ρωτήθηκε αν ο όμιλος είχε ζητήσει οικονομική ή άλλης μορφής βοήθεια.
Περί τις 150 εταιρίες δραστηριοποιούνται στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Αυστραλία, με αντικείμενα την κατασκευή ανταλλακτικών, εργαλείων, τον σχεδιασμό και τη μηχανική, με τουλάχιστον 45.000 εργαζόμενους άμεσα στο αυτοκίνητο και την κατασκευή ανταλλακτικών, σύμφωνα με κυβερνητικά στοιχεία.
Η παραγωγή αυτοκινήτων στη χώρα μειώθηκε στο μισό την περασμένη δεκαετία ξεπερνώντας μόλις τα 200.000 οχήματα το 2012 από τουλάχιστον 400.000 το 2004. Οι πωλήσεις εγχώριας κατασκευής οχημάτων επλήγησαν τα τελευταία χρόνια, καθώς ένα ισχυρότερο δολάριο Αυστραλίας κάνει τα εισαγόμενα αυτοκίνητα πιο ανταγωνιστικά.
Αντίθετα οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευάζουν νέα εργοστάσια και αυξάνουν την δραστηριότητά τους σε χώρες όπως η Ινδονησία, όπου μια αναπτυσσόμενη μεσαία τάξη και το χαμηλότερο κόστος, τις κάνουν ολοένα και πιο ελκυστικές βάσεις παραγωγής.