Τρίτη, 16 Ιουλίου, 2024

ΦΙΛΟΤΕΛΙΚΑ ΝΕΑ

Αγαπητοί φίλοι,
πριν λίγες μέρες κυκλοφόρησε η σειρά Γραμματοσήμων EUROPA – ΕΥΡΩΠΗ. Ευκαιρία, λοιπόν, να γράψουμε μερικά πράγματα για την ιστορία της πολύ αγαπητής στους φιλοτελιστές σειράς ΕΥΡΩΠΗ. Η ιδέα για να εκδοθούν γραμματόσημα με κοινό σχεδιασμό ήρθε το 1952 από την Ευρωπαϊκή Κοινότητα Άνθρακα – Χάλυβα – ΕΚΑΧ. Η ομοιόμορφη έκδοση θα ήταν κίνητρο και συμβολισμός των κοινών συμφερόντων και στόχων των κρατών μελών που θα συμμετείχαν στις εκδόσεις αυτές. Οι έξι χώρες που υπέγραψαν τη συμφωνία ήταν οι Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία και το Βέλγιο.
Σχετικά με την 1η έκδοση στις 15 Σεπτ. 1956 το κοινό σχέδιο γραμματοσήμων EUROPA ήταν του Γάλλου καλλιτέχνη Daniel Gonzague και απεικόνιζε έναν πύργο που σχηματίζεται από τα 6 Γράμματα της Λατινικής λέξης EUROPA. Οι 6 χώρες κυκλοφόρησαν 13 γραμματόσημα. Το 1957 σχεδόν την ίδια μέρα έγινε η δεύτερη έκδοση, αφού προστέθηκαν οι εκδόσεις Ελβετίας και του κρατιδίου Saarland.  Ηταν αφιερωμένη στην Ειρήνη και Ευημερία, αλλά δεν υπήρχε κοινή απεικόνιση. Στις 13 του Σεπτέμβρη 1958 για το τρίτο θέμα, επιλέγεται ένα περιστέρι που κάθεται πάνω από το γράμμα Ε. Εφυγε η Ελβετία και προστέθηκε η Τουρκία. Στις 19 του Σεπτέμβρη – τέταρτη έκδοση επανέρχεται η Ελβετία και φεύγει η Τουρκία. Το 1960 εκδίδει και η Ελλάδα την πρώτη σειρά EUROPA.
Και κάτι ακόμα. Το 1956, η πρώτη σειρά EUROPA, το 1956 η πρώτη Eurovision στο Λουγκάνο της Ελβετίας.
Τα Γραμματόσημα EUROPA είναι τα πιο αγαπητά και περιζήτητα για τους φιλοτελιστές γιατί όλοι από την Ευρώπη μαζεύουν ΕΥΡΩΠΗ.
Τελειώνοντας θα ήθελα να ευχηθώ στα παιδιά που έχουν ήδη αρχίσει τον αγώνα των εξετάσεων ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ και στους γονείς πολλή αγάπη και ηρεμία στον αγώνα των παιδιών τους.

Με εκτίμηση
Ο πρόεδρος της Φιλοτελικής Πολιτιστικής Εταιρείας Χανίων «Ο Φάρος»
Πολύκαρπος Αποστολάκης

ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΚΤΥΠΩΣΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΗΜΩΝ
Όταν αναφερόμαστε σε  μεθόδους εκτύπωσης ομιλούμε για συγκεκριμένες ενέργειες που πραγματοποιούνται προκειμένου να δημιουργηθούν πανομοιότυπα αντίγραφα. Με τη βοήθεια εκτυπωτικής πλάκας στην οποία απεικονίζονται περιγράμματα της εικόνας που θέλουμε να αναπαράγουμε σε μια επιφάνεια (χαρτί, μέταλλο κ.ά.) και φυσικά με τo μελάνι που ομοιόμορφα απλώνεται για να διαποτίσει και στη συνέχεια να μεταβιβάσει την εικόνα που έχουμε επιλέξει.
Ανάλογα με την εκτύπωσή τους τα γραμματόσημα διακρίνονται σε χαρακτικά στα οποία χρησιμοποιήθηκαν και οι τρεις μέθοδοι που αποτελούν τη χαρακτική:
χαλκογραφική μέθοδος, λιθογραφική μέθοδος και η σύγχρονη λιθογραφική offset (όφσετ) πολυχρωμία μέθοδος.
Η πρώτη μέθοδος με την οποία εκτυπώθηκε και κυκλοφόρησε το πρώτο γραμματόσημο, Penny Black  είναι η χαλκογραφική μέθοδος κατά την οποία το μελάνι παραμένει ανάγλυφο στο χαρτί. Οι δυσκολίες που έπρεπε να αντιμετωπιστούν πολλές. Το πολύ μικρό μέγεθος του γραμματοσήμου, η σκληρότητα του μετάλλου, αλλά και η κατεύθυνση των γραμμών, η πυκνότητα, η λεπτότητα και φυσικά το βάθος της γραμμής γιατί σ’ αυτό θα συγκροτηθεί ποσότητα μελανιού που με την εκτύπωση θα μεταφερθεί πάνω στο χαρτί και θα αποδώσει τους σκουρότερους τόνους.
Κύριο χαρακτηριστικό της χαλκογραφικής μεθόδου είναι η μεγάλη απόδοση της λεπτομέρειας και η ανάγλυφη υφή του μελανιού στο χαρτί, σε όλα τα είδη χαρτιών.
Το μοναδικό χρώμα που χρησιμοποιούσαν για την εκτύπωση ήταν το μαύρο κάτι που γρήγορα οδήγησε στην παραχάραξή τους, αφού και η σφραγίδα που τα ακύρωνε ήταν και αυτή μαύρη και δεν μπορούσε να φανεί η διαφορά.
Τα πρώτα ελληνικά γραμματόσημα και μέχρι το 1911 εκτυπώνονταν στο εξωτερικό. Στη συνέχεια και έως το 1985 εκτυπώνονταν στο ιστορικό κερκυραϊκό τυπογραφείο «ΑΣΠΙΩΤΗ».
Η τεχνική της χαλκογραφίας, όπως την αναφέρει ο Αλέξανδρος Ματσούκης στο βιβλίο «15 χρόνια δράσης και φιλοτελικής προσπάθειας» της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλοτελιστών Υπαλλήλων ΕΛ.ΤΑ., είναι η εξής:
Έχοντας μια επίπεδη επιφάνεια και ένα αιχμηρό εργαλείο, χαράζουμε ανάγλυφα το επιθυμητό σχήμα (σχήμα 1 & 2 από το σχέδιο του Γ. Γουρζή – εικόνα 1). Μια σχετική ρευστή ύλη απλώνεται πάνω σ’ όλη την επιφάνεια και κυρίως μέσα στα χαράγματα (σχήμα 3 από το σχέδιο του Γ. Γουρζή – εικόνα 1). Σκουπίζουμε την επιφάνεια χωρίς να αφαιρέσουμε την ύλη μέσα από τα χαράγματα. Πάνω σ’ αυτή την καθαρή επιφάνεια τοποθετούμε το φύλλο χαρτί (σχήμα 4.  από το σχέδιο του Γ. Γουρζή – εικόνα 1) που με σχετική πίεση αφαιρεί το μελάνι από τα χαράγματα και αποδίδει ένα αντίτυπο στο χαρτί.
Η ανάγκη για μια νέα μέθοδο εκτύπωσης με περισσότερα χρώματα έφερε τη λιθογραφική μέθοδο, κύριο χαρακτηριστικό της οποίας είναι η πυκνότητα και η συγκέντρωση της μελάνης στο άκρο της τυπωμένης επιφάνειας λόγω της πίεσης του χαρτιού στην τυπογραφική πλάκα.
Εφευρέθηκε από τον Alois Senefelder το 1796 και αποτελεί μέρος του συνόλου της επιπεδοτυπίας.
Κατά τη μέθοδο αυτή δεν έχουμε τη χάραξη της πλάκας για να δημιουργήσουμε εγκοπές, αλλά ο καλλιτέχνης απεικονίζει το έργο του επάνω σε λεία και καθαρή επιφάνεια και αφού περάσει διαφορά υλικά σταθεροποιεί το έργο του. Το τελικό στάδιο αυτής της διαδικασίας είναι η τοποθέτηση του χαρτιού στην αλειμμένη με μελάνι επιφάνεια και η εκτύπωση (εικόνα 3).
Οσον αφορά τις έγχρωμες εκτυπώσεις της λιθογραφίας έχουμε διαφορετικές πλάκες για κάθε χρώμα, άρα καλύτερη ποιότητα εικόνας (εικόνα 4).
Η τελευταία μέθοδος που χρησιμοποιούμε έως και σήμερα είναι η λιθογραφία offset (όφσετ) πολυχρωμία. Πρόκειται για την εξελιγμένη μορφή της λιθογραφίας και ανήκει στην κατηγορία της επιπεδοτυπίας.
Κύριο χαρακτηριστικό αυτής της μεθόδου εκτύπωσης είναι η ομοιογενής επίστρωση της μελάνης σε κάθε τυπωμένη επιφάνεια λόγω της μαλακής μεταφοράς του ίχνους μέσω των κυλίνδρων.
Κατά τη μέθοδο αυτή τοποθετούμε πάνω στην πλάκα ευλύγιστα λεπτά φύλλα κατεργασμένου ψευδαργύρου, τα οποία τοποθετούνται σε συμπαγή μεταλλικό κύλινδρο. Με κυκλική κίνηση και μεγάλη ταχύτητα ο κύλινδρος περιστρέφεται, ενώ διαπερνά νερό και μελάνι το χαρτί το οποίο βρίσκεται ανάμεσά τους. Μεταξύ των φύλλων ψευδαργύρου με τον κύλινδρο και το χαρτί παρεμβάλλεται ένας άλλος κύλινδρος από καουτσούκ, ο οποίος και χρησιμεύει για τη χάραξη εικόνας ή κειμένου πάνω στο χαρτί (εικόνα 5).
Σήμερα η λιθογραφική μέθοδος offset όχι μόνο έχει αναπτυχθεί και βελτιωθεί, αλλά έχει και τη δυνατότητα να παράγει ικανοποιητικό αριθμό αντιτύπων σε πολύ καλή ποιότητα και μειωμένο κόστος καθώς και εκτύπωση αρκετών χρωμάτων και στις δύο όψεις.

Πηγή:  Βιβλίο «15 χρόνια δράσης και φιλοτελικής προσπάθειας» της  Πανελλήνιας Ένωσης Φιλοτελιστών  Υπαλλήλων ΕΛΤΑ,  Κατάλογος «Βλαστός»,  Πτυχιακή εργασία «Σχεδιασμός γραμματοσήμων» Μαρία Χριστοδούλου

ΝΕΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΕΣ
Κυκλοφόρησε από τα ΕΛ.ΤΑ. η 5η Φιλοτελική  Έκδοση γραμματοσήμων με
Θέμα: EUROPA 2014
«Εθνικά Μουσικά Όργανα»
Πρώτη ημέρα κυκλοφορίας 12 Μαΐου 2014

ΑΚΡΟΣΤΙΧΙΔΑ (Γ Ρ Α Μ Μ Α Τ Ο Σ Η Μ Ο Ν)

Γ ια όλους τους μικρούς μου φίλους που
Ρωτάνε
Απορούν αλλά
Με ζήλο, λαχταρούν
Μια συμβουλή θα ήθελα να δώσω.
Αν λίγο ασχοληθείτε
Τι  κερδίζετε, ας αναλογιστείτε.
Ολα τα διδάσκει
Σίγουρο είναι αυτό.
Ηταν και θα είναι χαρά μεγάλη
Μια κίνηση από καρδιάς
Ο,τι μπορώ να σας προσφέρω
Ναι, εγώ ο φίλος σας, είμαι εδώ και περιμένω
για μια ακόμα φορά τα γράμματά σας.

Πολύκαρπος Αποστολάκης
Γιάννη Ρίτσου 10
Τ.Κ. 73136, Χανιά Κρήτης, Τηλ.: 6974167710


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα