Η τέχνη “αγκαλιάζει” την τεχνική, η φαντασία την πραγματικότητα, η ποίηση και η λογοτεχνία τη μηχανική… Μέσα από τη δράση “Τοποθετώ” φοιτητές της Σχολής Αρχιτεκτονικής του Πολυτεχνείου Κρήτης και της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών έστησαν τις τελευταίες ημέρες 8 διαφορετικά project σε αντίστοιχα σημεία της παλιάς πόλης και του Κουμ Καπί.
Πέρα από τα 8 διαφορετικά project που είναι εύκολα επισκέψιμα τα περισσότερα, στον χώρο της “Πύλης Σαμπιονάρα” μέχρι τις 7 Μαΐου καθημερινά θα παρουσιάζονται βίντεο και θα επεξηγούνται σε κάθε ενδιαφερόμενο οι ιδέες από το “Τοποθετώ”.
«Θέλαμε τη συνεργασία με την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών για αυτό και συστήσαμε μικτές ομάδες φοιτητών και από τις δύο σχολές με στόχο κατασκευές που να εμπνέονται από τον τόπο, το φυσικό του στοιχείο τον αέρα, τη θάλασσα αλλά και τα ανθρωπογενή στοιχεία όπως οι ιστορίες » μας εξηγεί ο κ. Σπύρος Κακάβας επίκουρος καθηγητής στο τμήμα Αρχιτεκτονικής του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Η δράση “Τοποθετώ” ξεκίνησε το Μάρτιο και πραγματοποιήθηκαν 13 συναντήσεις (δύο με φυσική παρουσία και οι υπόλοιπες διαδικτυακά). «Στην πρώτη συνάντηση έγινε η εξερεύνηση του τόπου, τα παιδιά βρήκαν τις ιδέες, τις εξέλιξαν και έφτιαξαν τα πρώτα μοντέλα. Οι κατασκευές στήθηκαν το διάστημα 28 Απριλίου- 1η Μαίου και στη Σαμπιονάρα πραγματοποιείται μια έκθεση και προβολές από τη διαδικασία κατασκευής τους» αναφέρει ο καθηγητής που εκτιμά πως το όλο project αποτελεί «μια πολύ καλή άσκηση ώστε τα παιδιά να μάθουν να βλέπουν και να παρατηρούν να αποκτούν ευαισθησίες απέναντι στα φυσικά και ανθρωπογενή ερεθίσματα ενός τόπου. Ήταν μια άσκηση και για τους διδάσκοντες».
ΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ
Τα εργαστήρια ξεκίνησαν με πολλές διαλέξεις από τους καθηγητές και στη συνέχεια οι φοιτητές παίρνοντας το “θεωρητικό υλικό”, περπάτησαν την πόλη, αντάλλαξαν ιδέες, σχεδίασαν και άρχισαν να πειραματίζονται μεταξύ τους για το τι θέλουν να κάνουν.
Ο φοιτητής του 2ου έτους της Αρχιτεκτονικής του Π.Κ. Κωνσταντίνος Στρατής εργάστηκε στο project “Νεώριο” που στήθηκε λίγο πριν τον προμαχώνα του Αγ. Νικολάου. Ένα σύμπλεγμα από καμάρες που “οδηγεί” στο Φάρο και όπως λέει ο Κωνσταντίνος «η έμπνευση μας ήταν το εσωτερικό τούνελ που ένωνε τα Νεώρια μεταξύ τους όταν κτίστηκαν. Οι εργάτες διέσχιζαν όλο το μήκος των Νεωρίων για να κάνουν τις εργασίες τους. Απέναντι από τα Νεώρια υπάρχει μια άλλη διαδρομή, ανάλογη θα λέγαμε εμείς, προς το Φάρο.» Τα παιδιά δημιούργησαν αυτή τη νοητή διαδρομή και παράλληλα « “παίξαμε” με τις θεάσεις και πως “καδράρεται” ο Φάρος μέσα από τις καμάρες. “Παίξαμε” με τα υλικά και την αντίθεση μεταξύ τους (πλαστικό, πέτρινες βάσεις κα.) και πιστεύω ότι το όλο αποτέλεσμα έχει ενδιαφέρον» τονίζει ο Κωνσταντίνος.
Η Μυρτώ Ζαφειρέλη στο 5ο έτος δούλεψε στο project “Αντικατοπτρισμοί”. Δύο μεγάλα ξύλινα τρίγωνα στην πλατεία πίσω από το Γιαλί Τζαμί, γεμάτα νερό. «Διαπιστώσαμε πως η πόλη έχει πολλά διαφορετικά χαρακτηριστικά που θέλαμε να τα αποδώσουμε σε ένα σημείο με ένα βιωματικό τρόπο. Σκεφτήκαμε την αντανάκλαση και το μυαλό μας πήγε αρχικά στους καθρέπτες. Όμως επειδή δεν ήταν εφικτό να έχουμε καθρέφτες σε μια τόσο μεγάλη κλίμακα επιλέξαμε το νερό που κάνει και αυτό αντανάκλαση» δηλώνει οι Μυρτώ. Οι φοιτητές χρησιμοποίησαν ξύλο για το πλαίσιο, ναύλον οικοδομής για να συγκρατεί το νερό.
Ο Γιώργος Παπαδομανωλάκης από τη Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών εργάστηκε και αυτός στην κατασκευή “ Αντικατοπτρισμοί”. «Η συνεργασία με τα παιδιά της Αρχιτεκτονικής είχε πραγματικά μεγάλο ενδιαφέρον. Στην Καλών τεχνών δουλεύουμε ίσως περισσότερο ως μονάδες και ήταν πρόκληση που συνεργαστήκαμε, ανταλλάξαμε απόψεις και ιδέες , είδαμε ότι συγκλίνουμε σε πολλά πράγματα καθώς υπάρχει η ίδια κατανόηση. Η συνεργασία πήγε παραπάνω από το αναμενόμενο» επισημαίνει ο Γιώργος.
Τι όμως πρόσφερε στους φοιτητές αυτή η ενασχόληση; Η Τερψιθέα Βαρυτιμιάδη από την Αρχιτεκτονική του Π.Κ. απαντά πως « συνεργαστήκαμε με φοιτητές με διαφορετικό τρόπο σκέψης που έχουν άλλες εμπειρίες στην υλοποίηση έργων τέχνης, πέρα από τα όρια της αρχιτεκτονικής σκέψης. Προσωπικά με βοήθησε πολύ η σύμπραξη αυτή στην υλοποίηση των ιδεών μας και στην επικοινωνία τους». Παράλληλα προσθέτει ότι πρώτα φορά κατασκεύασε ένα έργο στην κλίμακα 1 προς 1.
«Το “Τοποθετώ” ως λέξη αφορά τη θέση του τόπου. Και από εκεί ήταν η αρχική έμπνευση μας. Πως ότι τοποθετείται μέσα στην πόλη αφορά τον τόπο, την ιστορία, τη γεωμετρία του, οποιαδήποτε εξέλιξη είχε» υπογραμμίζει η Δάφνη Τσιντζέλη που εργάστηκε στο project “Λιβάδι” πάνω στο Ανατολικό Τείχος. «Το “Λιβάδι” τοποθετήθηκε στο Ανατολικό τείχος το πρώτο σημείο που επισκεφτήκαμε. Ένας χώρος άμορφος, που δεν χρησιμοποιείται , που έχει όμως μια ζωντανή αύρα αφού είναι επισκέψιμος από ανθρώπους που κάνουν μια βόλτα μόνοι τους, με παρέα, με το σκύλο τους. Το project μας τοποθετείται έκκεντρα σε ένα πλάτωμα του τείχους και ο θεατής έρχεται σε επαφή με αυτό διαβάζοντας ένα ποίημα που αφορά τις βασικές λέξεις που μας απασχόλησαν βλέποντας την πόλη και τα προβλήματα της» σημειώνει.
Ένα πρώτο δημοσίευμα στην ιστοσελίδα των “Χ.ν.” για το “Τοποθετώ” προκάλεσε αρκετά αρνητικά σχόλια ειδικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από ανθρώπους που δεν κατάλαβαν περί τίνος πρόκειται. Τα παιδιά δείχνουν κατανόηση… «Ας έχει ο καθένας την άποψη του και να την εκφράζει γιατί και εμάς μας βελτιώνει αλλά με μια συνέπεια στα λόγια του και σκεπτόμενος τι θα πει. Είναι καλό να ακούς και αρνητικές κριτικές αλλά να έχουν αιτιολόγηση» λένε και προσθέτουν πως « αν κάποιος ενδιαφέρετε πραγματικά να ψάξει θα τον προσκαλούσαμε να έλθει στη “Σαμπιονάρα” να δει τις ταινίες, τα εκθέματα μας, να περάσει πολλές φορές από το κάθε έργο και να δει και ο ίδιος τι συναισθήματα διεγείρονται μέσα στον κόσμο…»
Το πρόγραμμα της έκθεσης
•Διάρκεια Έκθεσης: 2 Μαΐου 2023 – 7 Μαΐου 2023
•Ωράριο λειτουργίας: Έως Παρασκευή 10:00-14:00 και 18:00-21:00, Σάββατο 10:00 – 21:00, Κυριακή 10:00 – 15:00. Η είσοδος είναι ελεύθερη.
•Διοργανωτές : Μάρκος Γεωργιλάκης- Αναπλ. Καθηγητής ΑΣΚΤ, Σπύρος Κακάβας- Επ. Καθηγητής ΠΚ ,Μαρία Μανδαλάκη – Επ. Καθηγήτρια ΠΚ,
Γιώργος Δασκαλάκης – Συμβασιούχος Διδάσκων ΠΚ,Συμμετέχοντες:
Ασλανίδης Κλήμης Αναπληρωτής Καθηγητής Π.Κ., Βάλλια Καραπιδάκη Αρχιτέκτων Εκπαιδευτικός ΑΣΚΤ, Μιχάλης Μαρκετάκης συν/χος Πολιτικός Μηχανικός,Θανάσης Μουτσόπουλος – Αναπλ Καθηγητής ΕΜΠ.
•Φοιτητές (πλην εκείνων που μίλησαν στα “Χ.ν.” και αναφέρονται στο κείμενο): Αγγελάκης Γιάννης, Αραπάκη Χριστίνα,, Ζυγομαλά Περσεφόνη, Κακλαμάνη Ειρήνη, Καλτσά Μυρσίνη, Κάτσικα Βάσια, Μαλατέστα Μαρία, Μπάλλα Στεφανία Μωραΐτης Κωνσταντίνος, Νύκταρης Γαβριήλ,, Παππά Σοφία, Ποντίκη Κωνσταντίνα, Ρεγκινάκη Άννα, Σκούρα Αθηνά, Στεφάνου Ιωάννα, Τζανσού Ιμάμογλου, Φραγκιαδάκης Γιάννης, Χαραλαμπίδη Βασιλική, Χερουβείμ Ελένη – Άννα
•Εθελοντές φοιτητές: Γράψια Γεωργία, Έγγελη Άννα, Θεοδοσίου Μαρίλια, Καλεβέα Ευαγγελία, Κυριάκος Κων/νος, Κωστογλούδης Χάρης, Μιχαλάκη Αναστασία, Παπαβασιλείου Αθηνά, Παπαγιάννη Ελένη, Σπώκος Εμμανουήλ, Τασοπούλου Βασιλική, Χαντρή Ελένη Βαρβάρα, Χέλμη Σοφίa, Κακάβα Εφροσύνη, Καλεβέα Εύα, Κωνστάντιος Φίλιππος.