Την ανιούσα έχουν πάρει τις τελευταίες ημέρες οι τιμές των καυσίμων στα Χανιά και σε όλη την Ελλάδα. Η άνοδος του μπρέντ σε συνδυασμό με την υπερβολική φορολογία του επιβάλει το κράτος καθιστούν πλέον απαγορευτικό το γέμισμα του ρεζερβουάρ, με τους Χανιώτες να περιορίζουν κατά πολύ τη χρήση του αυτοκινήτου.
Tην κατάσταση περιέγραψε στα “Χ.ν.” με μελανά χρώματα ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) Βαγγέλης Κώτσος, επισημαίνοντας ότι «ο πρατηριούχος στα Χανιά βιώνει μια απελπιστική κατάσταση καθώς η μείωση της κατανάλωσης συμπίπτει με το μεγάλο ανταγωνισμό από τα πρατήρια των εταιρειών».
ΥΠΕΡΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ
Οι εκδρομείς του Πάσχα θα πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη πριν γυρίσουν το κλειδί της μίζας στο αυτοκίνητο. Ο λόγος δεν είναι άλλος από την υπερφορολόγηση που έχει επιβάλει το ελληνικό κράτος. «Η αύξηση του ειδικού φόρου σε βενζίνη και πετρέλαιο θέρμασης είναι πλέον δεδομένο» σχολιάζει ο κ. Κώτσος εξηγώντας ότι το 72% της τιμής που πληρώνει ο καταναλωτής είναι φόροι, δηλαδή στα 1,60 ευρώ που στοιχίζει το λίτρο η αμόλυβδη, περίπου 1,10 ευρώ καταλήγουν κατευθείαν στα ταμεία του κράτους!
«Πλέον οι πρατηριούχοι είμαστε ξεκάθαρα φοροεισπράκτορες» δηλώνει απογοητευμένος ο αντιπρόεδρος της ΠΟΠΕΚ, σημειώνοντας παράλληλα ότι «αυτό το καταλαβαίνουν πια οι καταναλωτές και δεν επιτίθονται στους πρατηριούχους για τις αυξημένες τιμές. Καταλαβαίνουν οι πελάτες μας ότι τα πρατήριά μας δεν είναι βιώσιμες επιχειρήσεις».
ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Συνέπεια των παραπάνω είναι η μειωμένη κατανάλωση στα πρατήρια των Χανίων. Όπως εξηγεί ο κ. Κώτσος, η επίσκεψη στο βενζινάδικα είναι όλο και πιο περιοδική από τους Χανιώτες με τον μέσο όρο να βάζει 15 ευρώ βενζίνη κάθε φορά. Ένα πολύ μικρό ποσοστό αντέχει ακόμα να γεμίζει το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου, ενώ ένα 5-7% των οδηγών στα Χανιά βάζει το πολύ μέχρι 10 ευρώ βενζίνη. Η πλειοψηφία (35-40%) επιλέγει να βάλει καύσιμα κόστους 25 περίπου ευρώ κάθε φορά.
Για τον αντιπρόεδρο της ΠΟΠΕΚ αυτό είναι «μια φυσιολογική συμπεριφορά δεδομένου ότι οι πολίτες βλέπουν παντού αυξήσεις σε συνδυασμό με μειώσει μισθών και συντάξεων». Ο ίδιος διαπιστώνει ότι «ο κόσμος έχει περιορίσει τις μετακινήσεις του. Το καύσιμο είναι βραχνάς και το πρατήριο χρησιμοποιείται σαν εισπρακτικό μέσο καθαρά, όπως η ΔΕΗ όπου στους λογαριασμούς του ρεύματος το 50% είναι φόροι».
Μοιραία, οι προσδοκίες των πρατηριούχων στα Χανιά για τις ημέρες του Πάσχα είναι χαμηλές με τον κ. Κώτσο να διευκρινίζει πως «περιμένουμε τις γιορτές για να δούμε αύξηση του τζίρου αλλά μέχρι και σήμερα η κίνηση είναι υποτονοική». Σύμφωνα με τον ίδιο, μοναδική ελπίδα παραμένει η αύξηση των τουριστών με πορτοφόλι που θα… αντέχει την ενοικίαση αυτοκινήτου, ώστε να δουν περισσότερα αμάξια μπροστά στις αντλίες τους.
ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ
Όσον αφορά το μέλλον του κλάδου στα Χανιά, ο κ. Κώτσος φοβάται πως «οδηγούμαστε στην απόλυτη καθετοποίηση της αγοράς, καθώς δεν μπορούμε ν’ ανταγωνιστούμε τα ιδιολειτουργούμενα πρατήρια από τις εταιρείς». Απευθυνόμενος προς τους καταναλωτές ο κ. Κώτσος τονίζει πάντως ότι «τα 2-3 λεπτά ακριβότερης βενζίνης που βλέπουμε στο πρατήριο της γειτονιάς στα 20 λίτρα δεν είναι πάνω από 30 λεπτά συνολικό κόστος». Παράλληλα εκφράζει το παράπονο ότι «όπως συμβαίνει γενικά στο λιανεμπόριο, ο κόσμος αντί να κατευθύνεται σε επιχειρήσεις τοπικές πηγαίνει λόγω φθηνότερων τιμών σε πολυεθνικές ή μαγαζιά μεγάλων ομίλων. Όταν όμως οι “μικροί” εξαφανιστούν από την αγορά, οι “μεγάλοι” θα κάνουν ό,τι θέλουν με τις τιμές».