Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνουν δύο μεγάλα φράγματα του Νομού Χανίων στο Σεμπρωνιώτη και Ντεριανό ποταμό (Παπαδιανά) δήμου Πλατανιά, με θεατή ωστόσο τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης (Ο.Α.Κ.).
Και αυτό γιατί, όπως αναφέρθηκε σε χθεσινή σύσκεψη, το έργο θα εποπτεύει το υπουργείο Υποδομών.
Το γεγονός προκάλεσε την αντίδραση του βουλευτή Χανίων της Ν.Δ. Μαν. Βολουδάκη που κάνει λόγο για παραγκωνισμό του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης ενώ έχει την τεχνογνωσία αλλά και την λειτουργία του φράγματος Αποσελέμη.
Η δημιουργία του δίδυμου φράγματος, συζητήθηκε χθες σε σύσκεψη παρουσία του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη στην Αντιπεριφέρεια Χανίων.
Στη συνάντηση συμμετείχε ο Γενικός Διευθυντής Υδραυλικών, Λιμενικών και Κτιριακών Υποδομών του Υπουργείου κ. Αντώνης Κοτσώνης, ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων Νίκος Καλογερής, οι βουλευτές Χανίων της Ν.Δ. Ντόρα Μπακογιάννη και Μανούσος Βολουδάκης, ο Διευθύνοντας Σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, κ. Άρης Παπαδογιάννης, οι δήμαρχοι Πλατανιά Γιάννης Μαλανδράκης και Κισσάμου Γιώργος Μυλωνάκης κ.α
ΤΟ ΕΡΓΟ
Τα φράγματα Σεμπρωνιώτη και Ντεριανού ποταμού (Παπαδιανών) πρόκειται να δώσουν λύση στο ζητήματα άρδευσης και ύδρευσης των δήμων Πλατανιά και Κισσάμου.
Πρόκειται για ένα σύστημα φραγμάτων – αγωγών το οποίο θα λύσει οριστικά το πρόβλημα της άρδευσης των περιοχών και θα σταματήσει την απώλεια τεράστιων όγκων νερού κάθε χρόνο, τα οποία χύνονται στη θάλασσα. Το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί σε ορίζοντα έξι ετών, όπως ανέλυσαν οι υπηρεσιακοί παράγοντες.
Ο ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, επεσήμανε ότι «παρά την πανδημία το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατάφερε να ωριμάσει μέσα στα τελευταία δύο χρόνια πολλές μελέτες μεταξύ των οποίων τα μεγάλα υδραυλικά έργα του Νομού. Σε αγαστή συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση πρώτου και δεύτερου βαθμού το Υπουργείο θα προχωρήσει άμεσα όλα τα αναπτυξιακά έργα της Περιφερειακής ενότητας Χανίων αλλά και συνολικά της Κρήτης».
Ο κ. Κεφαλογιάννης γνωστοποίησε ότι ήδη έχουν οριστεί τεχνικοί, οικονομικοί και νομικοί σύμβουλοι του έργου προκειμένου να ωριμάσουν οι μελέτες και τον επόμενο χρόνο να ξεκινήσει η διαδικασία της πρώτης φάσης του ΣΔΙΤ, με ορίζοντα τριετίας για τις πρώτες εργασίες. «Υπολογίζουμε ότι τα φράγματα αυτά μαζί με τα απαιτούμενα δίκτυα ύδρευσης και άρδευσης θα έχουν κατασκευαστεί εντός εξαετίας. Ένα εμβληματικό έργο που ήταν όνειρο δεκαετιών για την ευρύτερη περιοχή της δυτικής Κρήτης θα έχει πραγματοποιηθεί» σημείωσε.
Ο ΒΟΛΟΥΔΑΚΗΣ
Ο βουλευτής της Ν.Δ. Μανούσος Βολουδάκης έκανε λόγο για «σημαντικά ζητήματα που επιδιώκαμε εδώ και πολλά χρόνια με σημαντικότερο τα μεγάλα αρδευτικά έργα στην περιοχή του Σεμπρωνιώτη και στα Παπαδιανά τα οποία θα λύσουν το πρόβλημα της άρδευσης μακροπρόθεσμα του ν. Χανίων» ενώ επεσήμανε ότι το δίκτυο των έργων θα πρέπει να καλύψει και τις ανάγκες της δυτικής Κισσάμου.
Τόνισε ωστόσο, ότι το έργο αυτό θα μπορούσε και θα έπρεπε να το αναλάβει ο ΟΑΚ. Αντί αυτού, η όλη διαδικασία θα εποπτεύεται από το Υπουργείο Υποδομών.
«Θα έπρεπε να δοθεί στον ΟΑΚ ο ρόλος που του αρμόζει στην υπόθεση αυτή καθώς οι αρμοδιότητες του ΟΑΚ δεν έχουν επιστραφεί στην ολότητά τους, όπως έχουμε δεσμευθεί, και θέλω να πιστεύω ότι αυτό θα γίνει. Πολλά έργα στον Νομό τα οποία θα μπορούσε να αναλαμβάνει ο ΟΑΚ τα κάνει απευθείας το Υπουργείο. Ειδικά για το ζήτημα των καινούργιων φραγμάτων και του δικτύου της άρδευσης στην περιοχή (Σεμπρωνιώτη και Ντεριανού ποταμού) ο ΟΑΚ έχει την κατεξοχήν τεχνογνωσία για να κάνει αυτή την δουλειά, όπως έχει κάνει και στο αντίστοιχα στο παρελθόν με μεγάλα έργα π.χ στο φράγμα Αποσελέμη όπου μεγάλο μέρος των υδραυλικών έργων τα ολοκλήρωσε ο ΟΑΚ ενώ ο Οργανισμός έχει και την λειτουργία του φράγματος. Δεν μπορεί λοιπόν να παραγκωνίζεται κατά αυτόν τον τρόπο ο ΟΑΚ. Δεν πρέπει ένα πολύ μεγάλο έργο όπως αυτό που θα λύσει το πρόβλημα άρδευσης των Χανίων να αφήσει εκτός τον Οργανισμό που είναι απαραίτητος για την ανάπτυξη της Κρήτης.
Η ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ
«Είναι μια πολύ μεγάλη μέρα για τα Χανιά, διότι οι συντονισμένες προσπάθειες όλων, της Περιφέρειας, της τοπικής αυτοδιοίκησης, βουλευτών και κυβέρνησης είχαν αποτέλεσμα αφού μπαίνει στην τελική φάση υλοποίησης το διπλό μεγάλο φράγμα που θα δώσει οριστικά τη λύση στο θέμα άρδευσης, ενδεχομένως και ύδρευσης. Παράλληλα θα λειτουργήσει ως αντιπλημμυρικό έργο και θα δώσει μια προοπτική 50ετίας, αντιμετωπίζοντας φαινόμενα κλιματικής αλλαγής, προστατεύοντας το περιβάλλον αλλά και το εισόδημα των αγροτών μας» ανέφερε η βουλευτής της Ν.Δ. Ντόρα Μπακογιάννη. Η ίδια εξέφρασε ευχαριστίες προς το ΥΠΕΧΩΔΕ καθώς και όσους εργάστηκαν για την υλοποίηση του έργου, μετά και τη δέσμευση του Κυριάκου Μητσοτάκη. «Το ’92 ήμουν εδώ όταν σχεδιάστηκε για πρώτη φορά αυτό το φράγμα και 30 χρόνια μετά μπαίνει σε φάση υλοποίησης το Νο2 έργο μετά τον ΒΟΑΚ» ανέφερε.
Ο ΑΝΤΙ-ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ
«Ζητήσαμε ως Περιφέρεια το Φράγμα Ταυρωνίτη να ονομαστεί ως έργο βοηθητικής σημασίας. Το αίτημα έγινε δεκτό με απόφαση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και έχουμε λοιπόν ένα σημαντικό έργο που παίρνει σειρά προτεραιότητας στην υλοποίηση του. Με πρωτοβουλία της Περιφέρειας και την σύμφωνη γνώμη των δημάρχων Πλατανιά και Κισσάμου ζητήσαμε την ένταξη του στα ΣΔΙΤ. Είναι μια μοναδική ευκαιρία το έργο να “τρέξει” γρήγορα και να ολοκληρωθούν οι μελέτες, να ωριμάσει και να βρεθούν τα χρήματα ώστε να υλοποιηθεί σε ένα ορατό μέλλον, σε 5-6 χρόνια. Είναι ένα έργο πνοής για την Κρήτη» επεσήμανε ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων Ν. Καλογερής, εκτιμώντας ότι με το έργο θα αποταμιεύονται περίπου 25 εκατ. κυβικά νερού.
ΟΙ ΔΗΜΑΡΧΟΙ
«Για τον δήμο Πλατανιά είναι μια πολύ σημαντική στιγμή καθώς μπαίνει η αφετηρία για ένα έργο που εδώ και τρεις δεκαετίες ωριμάζει και δεν προχωρούσε παρά την αναγκαιότητά του» ανέφερε ο δήμαρχος Πλατανιά Γιάννης Μαλανδράκης, εξηγώντας ότι το φράγμα στην περιοχή του Σεμπρωνιώτη θα συγκεντρώνει 5 εκατ. κυβικά νερού ενώ το φράγμα στην περιοχή των Παπαδιανών 20-25 εκατ. κυβικά νερού. Τα δύο φράγματα θα ενώνονται με συνδετήριο αγωγό.
Παράλληλα ο δήμαρχος Πλατανιά έθεσε τα εξής ζητήματα: «Πέρα από τα δύο φράγματα και τον κεντρικό αγωγό που θα φτάνει μέχρι την περιοχή της Κισσάμου και θα καλύπτει περιοχές του Πλατανιά σε μεγάλο υψόμετρο +260-280 μ., ζητήσαμε να μπουν στην ίδια μελέτη τα κάθετα δίκτυα. Δηλαδή αγωγοί που θα φεύγουν από τον κεντρικό αγωγό και θα πηγαίνουν σε υφιστάμενες δεξαμενές ή να σχεδιαστούν νέες δεξαμενές οι οποίες θα λειτουργήσουν εξισορροπιστικά προς το υφιστάμενο αρδευτικό δίκτυο. Ζητήσαμε από κοινού με τον δήμο Κισσάμου να έχουμε τη δυνατότητα συνεργασίας με τους μελετητές σε όλο το φάσμα των μελετών που θα εκπονηθούν καθώς και το θέμα που θα προκύψει από τις αναγκαιότητες της γεω-οικονομικής μελέτης. Οι ανάγκες του νερού έχουν αυξηθεί διότι υπάρχουν νέες δυναμικές καλλιέργειες όπως τα αβοκάντο. Και ζητάμε να απελευθερωθούν ποσότητες από τις γεωτρήσεις που τώρα πάνε στην άρδευση οι οποίες είναι νερό χρήσιμο προκειμένου να καλύψουμε τις αυξημένες ανάγκες στο παραλιακό μέτωπο».
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Κισσάμου Γιώργος Μυλωνάκης, επεσήμανε την αναγκαιότητα του έργου για την περιοχή, ιδιαίτερα στο δυτικό κομμάτι του δήμου Κισσάμου καθώς «οι περιοχές Πλάτανος, Γραμβούσα και Λουσακιές “στενάζουν” από νερό και οδηγούνται προς ερημοποίηση. Το έργο θα δώσει λύση στην περιοχή μας και είναι τεράστια ανάγκη».
Νέο δικαστικό
μέγαρο Χανίων
Το θέμα της κατασκευής του νέου δικαστικού μεγάρου Χανίων μέσω ΣΔΙΤ, πιθανότατα στο χώρο του παλιού ψυχιατρείου βρέθηκε στο επίκεντρο σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε χθες υπό τον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη στην περιφερειακή ενότητα Χανίων. Μάλιστα όπως ανακοίνωσε ο κ. Κεφαλογιάννης, υπήρξε απόφαση της διυπουργικής επιτροπής των ΣΔΙΤ «ώστε ένα πακέτο έργων που αφορά τα δικαστικά μέγαρα της Κρήτης και συγκεκριμένα την κατασκευή εκ νέου ενός δικαστικού μεγάρου στα Χανιά (στο χώρο του παλιού Ψυχιατρείου) και στο Ηράκλειο αλλά και πλήρη ανακατασκευή του δικαστικού μεγάρου στο Ρέθυμνο, να προχωρήσουν. Υπάρχουν κάποια ζητήματα στον χώρο που το νέο δικαστικό μέγαρο θα κατασκευαστεί στα Χανιά αλλά θεωρούμε ότι εάν προχωρήσουν άμεσα οι διαδικασίες θα είμαστε έτοιμοι τέλη του επόμενου χρόνου να προχωρήσει το έργο».
Από την πλευρά του ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων Ν. Καλογερής ανέφερε ότι πρόκειται για ένα έργο που « “βλέπει” την επόμενη δεκαετία και πράγματι θα καλύπτει τις ανάγκες απονομής δικαιοσύνης στα Χανιά. Θεωρούμε ότι το υφιστάμενο, ιστορικό κτήριο δεν μπορεί να παίξει αυτό το ρόλο για πολλά χρόνια, ούτε μπορεί να τροποποιηθεί ή να συντηρηθεί, ούτε και μπορεί ο δικηγορικός σύλλογος ή εμείς να νοικιάζουμε συμπληρωματικά κτήρια στην περίμετρο των Δικαστηρίων. Επομένως ένα νέο δικαστικό μέγαρο είναι απαραίτητο. Ο χώρος του παλιού ψυχιατρείου έχει περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ και θα ζητηθεί η κατάλληλη έκταση 15-20 στρέμματα του οικοπέδου. Ο δήμαρχος Χανίων διατίθεται για όσον αφορά τις χωροταξικές ρυθμίσεις, δηλαδή να προβλέπεται τέτοια χρήση στο νέο ΓΠΣ».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Χανίων Γιάννης Δασκαλάκης εξέφρασε την άποψη ότι το δικαστικό μέγαρο θα πρέπει να λειτουργεί εντός του αστικού ιστού της πόλης. Πάντως σημείωσε, ότι σε κάθε περίπτωση ο Δικηγορικός σύλλογος επιφυλάσσεται να συγκαλέσει γενική συνέλευση για να απαντήσει στο θέμα. Παράλληλα τόνισε την ανάγκη για αξιοποίηση των παλιών δικαστικών φυλακών προκειμένου να στεγάσουν τα αρχεία και άλλες υπηρεσίες του δικηγορικού συλλόγου. «Είναι ντροπή για την πολιτεία να είναι κενό αυτό το κτήριο τόσα χρόνια, από το 2012 και να μην χρησιμοποιείται. Προφανώς θα καταρρεύσει όπως κατέρρευσαν και οι Ιταλικοί στρατώνες» σημείωσε.
Νέος επιβατικός σταθμός
στο λιμάνι της Σούδας
Την βούληση να προχωρήσουν οι διαδικασίες για τον νέο επιβατικό σταθμό στο λιμάνι Σούδας,ο εξέφρασε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης. « Είναι κάτι το οποίο το Υπουργείο Υποδομών εξετάζει πολύ θετικά και μόλις βρεθεί η χρηματοδότηση θα προχωρήσουμε άμεσα και αυτό το έργο». Να σημειωθεί πως για το έργο απαιτείται χρηματοδότηση των 9,5 εκατ. ευρώ.
Αναφερόμενος στα λιμενικά έργα των Χανίων ο κ. Βολουδάκης χαρακτήρισε εύλογο του αίτημα του δημου Καντάνου- Σελίνου για την δημιουργία μαρίνας στην Παλαιόχωρα αλλά και την ανάγκη αναβάθμισης του λιμανιού των Σφακίων, του Μαύρου Λιμνιώνα, που όπως είπε, είναι το τρίτο σε κίνηση λιμάνι επιβατών στην Κρήτη. « Η μελέτη είναι ώριμη και πρέπει να ενταχθεί προς χρηματοδότηση στα έργα που συζητάμε σήμερα» σημείωσε.
Από την πλευρά της η κα Μπακογιάννη σημείωσε ότι υπάρχουν χρηματοδοτήσεις και για το λιμάνι των Σφακίων και για τα μικρότερα.
Επανεκκίνηση εργασιών
για τον κόμβο Μουρνιών
Μετά την πρόσφατη ολοκλήρωση των διαδικασιών υποκατάστασης και την εγκατάσταση του νέου αναδόχου του έργου «Σύνδεση Κόμβου Μουρνιών του Β.Ο.Α.Κ. με την πόλη των Χανίων», χθες έγινε η επίσημη επανεκκίνηση των εργασιών για την τελική φάση της κατασκευής του.
Στο νέο εργοτάξιο, βρέθηκαν χθες το πρωί ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης και ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, κ. Άρης Παπαδογιάννης, οι οποίοι συνοδευόμενοι από τον διευθυντή Συγκοινωνιακών Έργων του Ο.Α.Κ. κ. Γιώργου Αγαπάκη και τον διευθύνοντα σύμβουλο της «ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε.» – νέος ανάδοχος – κ. Γιώργο Συνατσάκη , επιθεώρησαν το χώρο, στον οποίον θα εκτελεστούν το επόμενο χρονικό διάστημα, οι απαραίτητες εργασίες για την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου.
«Επανεκκινεί ένα πάρα πολύ σημαντικό έργο, προκειμένου τα Χανιά ν’ αποκτήσουν μια σύγχρονη είσοδο ως πόλη. Ήταν εξαιρετικά σημαντική η συμβολή του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης – ως φορέα υλοποίησης του έργου – του οποίου τις προσπάθειες ως υπουργείο στηρίζουμε. Οι εργασίες θα ολοκληρωθούν και σ’ έναν περίπου χρόνο, το έργο θα είναι έτοιμο να δοθεί σε χρήση», τόνισε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης.
«Η παρουσία της ηγεσίας του αρμόδιου Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, την ημέρα επανεκκίνησης των εργασιών, σε αυτό το πάρα πολύ σημαντικό έργο, δείχνει το έμπρακτο ενδιαφέρον, για την ολοκλήρωση του. Εργαστήκαμε συστηματικά και μεθοδευμένα, για να ξεπεραστούν τα εμπόδια που υπήρξαν και να φθάσουμε στην σημερινή ημέρα, όπου τα συνεργεία έπιασαν και πάλι δουλειά. Το έργο έχουμε δεσμευθεί ότι θα ολοκληρωθεί και αυτό θα γίνει, εντός του χρονοδιαγράμματος που έχει ανακοινωθεί», ανέφερε σε δηλώσεις του ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ο.Α.Κ. κ. Άρης Παπαδογιάννης, στο περιθώριο της αυτοψίας του κλιμακίου, στο εργοτάξιο.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο, έχει προγραμματιστεί να παραδοθεί σε χρήση εντός του 2022.