Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024

“Φρουτοπία”: ένα κόμικ που τα έβαλε με τα… θηρία

«Είναι µία πολιτεία µακρινή, φανταστική µία πολιτεία που απ’ το πρωί µέχρι το βράδυ χορεύουνε τα φρούτα χωρίς το φόβο του µανάβη».

 

Οι στίχοι αυτοί σηµατοδοτούσαν την έναρξη µιας πολύ πετυχηµένης παιδικής και όχι µόνο σειράς. Μιας σειράς µε µαριονέτες κουκλοθέατρου από την θρυλική οικογένεια Σοφιανού, ενώ την ιστορία υπέγραφε ο Ευγένιος Τριβιζάς. Και το όνοµα αυτής “Φρουτοπία” ή όπως λέει στη συνέχεια το τραγούδι «Είναι µία, µόνο µία, η ονειρεµένη φρουτοπία!». Σαν σειρά ξεκίνησε να προβάλλεται στην ΕΡΤ το 1985, µε πολλές µετέπειτα επαναλήψεις, φτάνοντας σήµερα να προβάλλεται στην πλατφόρµα του ERTFLIX. Στη σειρά ακούγονται οι φωνές πολλών γνωστών ηθοποιών, όπως του ∆ηµήτρη Πιατά, του Σταύρου Ξενίδη, της Ντίνας Κώνστα, του Παύλου Κοντογιαννίδη, της Βάσιας Τριφύλλη, της Άννας Παναγιωτοπούλου και πολλών ακόµα. Στα 48 επεισόδια που γυρίστηκαν παρακολουθούµε την ιστορία του δαιµόνιου δηµοσιογράφου Πίκου Απίκου, ο οποίος καλείται να ερευνήσει το µυστήριο του χαµένου µανάβη της Φρουτοπίας, του Μανώλη. Η εξαφάνισή του σπέρνει τον πανικό µεταξύ των µανάβηδων της χώρας, οι οποίο τρέπονται σε µαζική φυγή, ενώ το ίδιο κάνουν και οι άνθρωποι. Έτσι ξεκινάει µια νέα εποχή για τα φρούτα, τα οποία κηρύσσουν την ανεξαρτησίας τους και εκλέγουν αντιπροσώπους σε διάφορα αξιώµατα.

ΕΝ ΑΡΧΗ… ΤΟ ΚΟΜΙΚ

Η ιστορία αυτή βέβαια προϋπήρχε της σειράς. ∆ύο χρόνια νωρίτερα, το 1983, ο Ευγένιος Τριβιζάς µαζί µε τον σκιτογράφο/εικονογράφο Νίκο Μαρουλάκη, είχαν δηµιουργήσει το κόµικ της Φρουτοπίας. Αυτό αρχικά εκδόθηκε από τις εκόσεις Πατάκη, ενώ αργότερα κυκλοφόρησε σαν ένθετο από τον Κόσµο του Επενδυτη. Συνολικά εκδόθηκαν 50 τεύχη. Πολύ αργότερα, από το 2015 έως το 2019 επανεκδόθηκαν όλα τα τεύχη, αυτή τη φορά σε 8 σκληρόδετους τόµους από τις εκδόσεις Χάρτινη Πόλη.

ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ…

Ο κόσµος της Φρουτοπίας έχει χαρακτηριστεί από τον ίδιο τον Τριβιζά, ως ο κόσµος που µοιάζει πιο πολύ στην Ελλάδα. Συγκεκριµένα αναφέρει πως «…τα φρούτα προσπαθούν να απαλλαγούν από τον ζυγό της εκµετάλλευσης των µανάβηδων και των πολυεθνικών εταιρειών… Τα αβυσσαλέα µίση, οι αποτρόπαιες προδοσίες και οι καταχθόνιες συνωµοσίες που διαδραµατίζονται στα µανάβικα, στις φυλακές, στα µέγαρα και τις απόµερες γωνιές της µυθικής αυτής χώρας όλο και κάτι θυµίζουν. Άλλωστε πάντα θα υπάρχουν κολοκυθάκια που ονειρεύονται να δείρουν µανάβηδες, υπουργικά συµβούλια που απαρτίζονται από σπουδαία λάχανα, επίδοξοι καρπουζοκράτορες, βλίτα που επιδιώκουν να γίνουν υπουργοί Παιδείας και υποβαθµισµένες γειτονιές κατοικούµενες από λεµονόκουπες». Μάλιστα λόγω αυτής της οµοιότητας και γαι την αποφυγή οποιονδήποτε νοµικών επιπτώσεων και στους 8 τόµους συµπεριλαµβάνεται η φράση: «Τα πρόσωπα της Φρουτοπίας είναι εντελώς φανταστικά. Οποιαδήποτε οµοιότητα µε φρούτα, ζαρζαβατικά ή βλίτα του περιβάλλοντός σας είναι εντελώς τυχαία».

Η “ΜΑΧΗ” ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΗ

Υπήρξε όµως µια εποχή, που ο Τριβιζάς ακολούθησε την νοµική οδό για το συγκεκριµένο έργο. Ήταν το 1994, όταν η γνωστή πολυεθνική εταιρία Coca-Cola, έκανε αίτηση για να µπορεί να χρησιµοποιεί την λέξη Fruitopia (οµόηχη της Φρουτοπίας µε λατινικά γράµµατα), για εµπορικό σήµα προϊόντων της. Ο Τριβιζάς ζήτησε από τα αρµόδια δικαστήρια την απόρριψη της αίτησης αυτής. Το δικαστήριο έκρινε ότι η λέξη είναι πρωτότυπη γλωσσολογικά και νοηµατικά, γιατί δεν αποτελείται από λέξεις που έχουν χρησιµοποιηθεί από άλλον ή που καθένας θα σκεφτόταν να χρησιµοποιήσει ως τίτλο, δεν υπάρχει αυτούσια ούτε και έχει οποιοδήποτε περιεχόµενο στο Ελληνικό λεξιλόγιο ή σε κάποια άλλη γλώσσα, ενώ δεν είναι καταχωρηµένη και σε κανένα λεξικό. Απέρριψε τον ισχυρισµό της Coca-Cola ότι η λέξη είναι κοινότοπη και αποτελεί µια απλή ένωση της λέξης φρούτο µε την κατάληξη πια, ενώ δέχθηκε την άποψη του Τριβιζά, ότι αποτελεί µια λογοτεχνική και ποιητική σύνθεση από δηµιουργήθηκε από τις λέξεις φρούτο και τόπος ή φρούτο και ουτοπία. Η Coca-Cola βέβαια θα ασκήσει προσφυγή όπου µεταξύ άλλων αναφέρει ότι «τα κόµικς είναι επιζήµια για την ελληνική οικονοµία και ο συγγραφέας λιγότερο γνωστός από την Κόκα-Κόλα, την οποία γνωρίζουν ως και οι κάτοικοι της Γης του Πυρός». Το 2002 εκδικάστηκε για τελευταία φορά η υπόθεση, απορρίπτοντας οριστικά το αίτηµα της Coca-Cola. Έτσι τα προϊόντα µε την ονοµασία Fruitopia δεν κυκλοφόρησαν ποτέ στην Ελλάδα. Μια ουσιαστική νίκη για τον Ευγένιο Τριβιζά, αλλά και πολύ συµβολική, αν την δούµε µέσα από τα µάτια των ηρώων της Φρουτοπίας που αντιστέκονται στις πολυεθνικές.

 

γραμμοσκιάσεις… Zgur


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα