Μείωση του κόστους ηλεκτροδότησης της Κρήτης αλλά και της επιβάρυνσης των καταναλωτών, αναμένεται μετά τη διασύνδεση του νησιού με υποβρύχιο καλώδιο, όπως προβλέπεται στον σχεδιασμό του Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Τα παραπάνω επισημαίνονται σε ανακοίνωση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, (ΡΑΕ) με αφορμή απόφασή της με την οποία καθορίστηκε στα 809 και 815 εκατ. ευρώ για τα έτη 2012 και 2013, αντίστοιχα, το κόστος για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), που παρείχαν η ΔΕΗ και οι λοιποί προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας κατά το συγκεκριμένο διάστημα.
Πρόκειται κυρίως για το πρόσθετο κόστος ηλεκτροδότησης των νησιών, όπου το κόστος παραγωγής ενέργειας από τους τοπικούς σταθμούς παραγωγής που καίνε ντίζελ ή μαζούτ είναι πολλαπλάσιο σε σχέση με την ηπειρωτική Ελλάδα, ενώ τα τιμολόγια του ηλεκτρικού είναι ενιαία σε όλη τη χώρα.
Είναι ενδεικτικό, ότι το κόστος παραγωγής στα Αντικύθηρα ξεπέρασε το 2012 τα… 1700 ευρώ ανά μεγαβατώρα, έναντι 83 ευρώ που ήταν κατά μέσο όρο η τιμή χονδρικής για την ηλεκτρική ενέργεια στο ηπειρωτικό σύστημα. Στις ΥΚΩ περιλαμβάνεται επίσης το κόστος για την παροχή του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (15 εκατ. το 2012 και 33 εκατ. το 2013), καθώς και το μειωμένο τιμολόγιο για τους πολύτεκνους (11 εκατ. ετησίως).
Το κόστος των ΥΚΩ καταβάλλεται από το σύνολο των καταναλωτών ρεύματος με ξεχωριστή χρέωση στον λογαριασμό του ηλεκτρικού. Οι νέες χρεώσεις που προκύπτουν από τους υπολογισμούς της ΡΑΕ θα ισχύσουν (όπως προβλέπει το τελευταίο μνημόνιο) αναδρομικά από 1ης Ιουλίου, αφού προηγηθεί σχετική νομοθετική ρύθμιση από το ΥΠΕΚΑ.
Το μεγαλύτερο τμήμα των χρεώσεων αφορά στο πρόσθετο κόστος ηλεκτροδότησης των νησιών, που έφθασε το 2013 στα 771 εκατ. ευρώ από 783 εκατ. το 2012.
Το ποσό έχει σχεδόν διπλασιαστεί την τελευταία τριετία (ήταν 496 εκατ. το 2010) λόγω κυρίως της αύξησης των τιμών και των φόρων στα καύσιμα που χρησιμοποιεί η ΔΕΗ στα νησιά και κυρίως στην Κρήτη που λόγω μεγέθους καταναλώνει το μισό κονδύλι των ΥΚΩ.