Σε καθοριστικούς παράγοντες για την επιτυχία ή αποτυχία των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις αναδεικνύονται το εισόδημα και η γεωγραφική απομόνωση του τόπου διαμονής των υποψηφίων, σύμφωνα με έρευνα του ηλεκτρολόγου μηχανικού – μηχανικού υπολογιστών Μιχαήλ Μαραγκάκη που βασίστηκε σε ανοιχτά δεδομένα που παρέχει το Υπουργείο Παιδείας.
Στην έρευνα που διεξήγαγε ο κ. Μαραγκάκης, στα πρότυπα της δημοσιογραφίας δεδομένων, μελέτησε το σύνολο των μορίων των υποψηφίων πανελλαδικών εξετάσεων για το έτος 2016, εξάγοντας συμπεράσματα από τις επιδόσεις υποψηφίων των ΓΕΛ (ημερήσιων και εσπερινών), όπως και τα στατιστικά κλίμακας μορίων ΓΕΛ για τις πανελλήνιες εξετάσεις στα οποία αποτυπώνεται το ποσοστό υποψηφίων που έγραψαν κάτω από τη βάση.
Στη συνέχεια συσχέτισε τα στοιχεία αυτά με πληροφορίες για το μέσο ετήσιο εισόδημα που αφορούν την ίδια περίοδο και κατέληξε σε χρήσιμα συμπεράσματα που αναδεικνύουν πόσο σημαντικοί παράγοντες είναι για την θετική ή αρνητική έκβαση της προσπάθειας των υποψηφίων το πόσο απομακρυσμένος είναι από την πρωτεύουσα ο τόπος διαμονής τους όπως και -κυρίως- το πόσο υψηλό ή χαμηλό είναι εισόδημα της οικογένειάς τους.
Ο λόγος που χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία του 2016, όπως εξηγεί ο κ. Μαραγκάκης, είναι ότι για τις επόμενες χρονιές (2017, 2018 κτλ), το Υπουργείο έχει δημοσιεύσει επιδόσεις μορίων υποψήφιων αλλά χωρίς στοιχεία που είχε παρουσιάσει το 2016.
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ
Ειδικότερα, από την έρευνα γίνεται σαφές ότι «οι επιδόσεις των υποψήφιων χειροτερεύουν όσο αυξάνεται η απόσταση από την πρωτεύουσα της χώρας μας» και πως «οι υποψήφιοι απομακρυσμένων περιοχών της χώρας έχουν να αντιμετωπίσουν σημαντικές ανισότητες πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση».
«Σε όρους πιθανοτήτων φοίτησης, οι υποψήφιοι από απομακρυσμένες περιοχές της χώρας ξεκινούν από σημαντικά μειονεκτικότερη θέση, τον αγώνα τους για κατάκτηση μίας επιθυμητής θέσης στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Μαραγκάκης.
ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΙΣΟΤΗΤΑ
Σε ό,τι αφορά το εισόδημα από την έρευνα γίνεται σαφές ότι «οι επιδόσεις των υποψήφιων εξαρτώνται αντιστρόφως ανάλογα από το Μέσο Δηλωθέν Εισόδημα του Τόπου Διαμονής τους (άρα και των γονέων των υποψήφιων)».
Πιο συγκεκριμένα, «σε όρους πιθανότητας φοίτησης με βάση την ανάλυση των στοιχείων για το έτος 2016, οι υποψήφιοι με γονείς σε υψηλότερη οικονομική κλίμακα έχουν σαφώς υψηλότερη πιθανότητα να σπουδάσουν σε Τριτοβάθμιο Ίδρυμα. Μειωμένη είναι η πιθανότητα πανεπιστημιακής φοίτησης υποψήφιων με περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες».
Από την έρευνα εξάγεται το συμπέρασμα πως «οι επιδόσεις (εκφρασμένες ως ποσοστό κάτω από τη Βάση των 10000 μορίων) για τους υποψήφιους από το Νομό με το Μικρότερο Δηλωθέν Εισόδημα είναι σε όλα τα πεδία σημαντικά χειρότερες από τον Πανελλήνιο Μέσο Όρο». «Από την άλλη, οι επιδόσεις (εκφρασμένες ως ποσοστό κάτω από τη Βάση των 10000 μορίων) για τους υποψήφιους από το Νομό με το Μεγαλύτερο Δηλωθέν Εισόδημα είναι σε όλα τα πεδία σημαντικά καλύτερες από τον Πανελλήνιο Μέσο Όρο», αναφέρει ο κ. Μαραγκάκης.
Η ΚΡΗΤΗ
Αξιοσημείωτο είναι ότι τα συμπεράσματα της έρευνας επιβεβαιώνονται στην Κρήτη, «όπου το υψηλότερο Δηλωθέν Μέσο Ετήσιο Εισόδημα επηρεάζει θετικά τις επιδόσεις των υποψήφιων. Ειδικά στον Νομό Χανίων, ο οποίος έχει το μεγαλύτερο Μέσο Ετήσιο Εισόδημα, έχουμε το μικρότερο ποσοστό υποψήφιων κάτω από τη Βάση», σημειώνει σχετικά ο κ. Μαραγκάκης και προσθέτει: «Γενικά, παρατηρούμε ότι η παρατηρούμενη πανελλήνια τάση εκφράζεται και σε τοπικό, παγκρήτιο επίπεδο».