Τα τέσσερα κράτη που διοργάνωσαν την πρωτοβουλία για την προώθηση ενός πλαφόν στο φυσικό αέριο, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, κατέθεσαν μία τεχνική πρόταση για έναν «δυναμικό διάδρομο τιμών για το φυσικό αέριο», που θέτει ως κύριους στόχους τον μετριασμό των πληθωριστικών πιέσεων, την αντιμετώπιση της κερδοσκοπίας, τον περιορισμό των υπερκερδών των εταιρειών φυσικού αερίου, καθώς και την δημιουργία ενός πλαισίου δράσης σε περίπτωση διαταραχών στον ανεφοδιασμό.
Ο «δυναμικός διάδρομος» θα εφαρμόζεται σε όλες τις συναλλαγές χονδρικής, χωρίς να στοχοποιεί εισαγωγές συγκεκριμένης προέλευσης ή συγκεκριμένα πεδία χρήσης του φυσικού αερίου. Η τεχνική πρόταση διευκρινίζει ότι το πλαφόν θα πρέπει να είναι αρκετά υψηλό, ώστε να επιτρέπει την λειτουργία της αγοράς. «Θα πρέπει να λειτουργεί ως διακόπτης και αντικίνητρο για την κερδοσκοπία. Δεν προορίζεται για την καταστολή των τιμών σε τεχνητά χαμηλό επίπεδο», τονίζεται.
Παράλληλα, σύμφωνα με την Καθημερινή, η πρόταση αναφέρει ότι θα πρέπει να διατηρείται ευελιξία, ώστε η ΕΕ να μπορεί να προσελκύει τους απαιτούμενους πόρους, καθώς και να παρέχονται κίνητρα για την μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και την μετάβαση από το φυσικό αέριο προς τις ανανεώσιμες πηγές. Ο «διάδρομος» θα πρέπει να ενισχυθεί από εθελοντική μείωση της ζήτησης και θα πρέπει να ισχύσει και για τις μακροπρόθεσμες συμβάσεις φυσικού αερίου. Σύμφωνα με την πρόταση αυτό θα ήταν προτιμότερο από μία αναμονή για το νέο ορόσημο, καθώς κάτι τέτοιο θα ήταν χρονοβόρο. Υπενθυμίζεται ότι η Επιτροπή είχε ανακοινώσει ότι εργάζεται για την δημιουργία ενός ευρωπαϊκού δείκτη.
Εξάλλου, η τεχνική πρόταση της Ελλάδας, Ιταλίας, Πολωνίας και Βελγίου αξιολογεί ορισμένες από τις προτάσεις που έχει θέσει στο τραπέζι προς συζήτηση η Επιτροπή το τελευταίο διάστημα ως μη συμφέρουσες. Για παράδειγμα, σημειώνεται ότι ένα πλαφόν αποκλειστικά για το ρωσικό φυσικό αέριο – το οποίο είχε ευνοήσει αρχικά η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν – θα είχε αρνητικές επιπτώσεις για τους καταναλωτές και δυνητικά για την ασφάλεια του εφοδιασμού, ενώ θα δημιουργούσε προκλήσεις για την αγορά ως προς τον έλεγχο των τιμών, αφού ορισμένοι εισαγωγείς θα μπορούσαν να ευνοηθούν. Το κείμενο, επίσης, κρίνει την πρόταση της Επιτροπής για πλαφόν στο φυσικό αέριο, που χρησιμοποιείται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, μη ευνοϊκή, καθώς δεν είναι αρκετά οριοθετημένο, ώστε να ενθαρρύνει την διατήρηση των τιμών ή της ζήτησης σε χαμηλά επίπεδα και δεν καλύπτει τα 2/3 της αγοράς φυσικού αερίου, δηλαδή τη βιομηχανία και τα κτήρια.
Ολοκληρώνοντας, στο κείμενο της τεχνικής πρότασης παρατίθενται τρία σενάρια, τα οποία πρέπει να ληφθούν υπόψιν για τον σχεδιασμό μίας σχετικής πρότασης και αφορούν την ύπαρξη ή μη φυσικής έλλειψης φυσικού αερίου. Με βάση την ανάλυση των τεσσάρων κρατών, αυτή τη στιγμή η Ευρώπη δεν αντιμετωπίζει φυσική έλλειψη οπότε ο «δυναμικός διάδρομος» θα μπορούσε να λειτουργήσει με μία κεντρική τιμή, η οποία θα επανεξετάζεται τακτικά, λαμβάνοντας υπόψη εξωτερικά σημεία αναφοράς, όπως οι τιμές του αργού πετρελαίου, του άνθρακα ή/και του φυσικού αερίου στη Βόρεια Αμερική και την Ασία. Οι όποιες διακυμάνσεις θα συμβαίνουν γύρω από την κεντρική τιμή. Η κεντρική τιμή θα αντιπροσώπευε ένα πλαφόν το οποίο θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε ένα ή πολλαπλά ορόσημα, όπως το TTF, ή σε όλες τις συναλλαγές.