Δευτέρα, 12 Αυγούστου, 2024

Γ. Μαθιουλάκης: «Η ακρόαση της κλασικής μουσικής δεν γίνεται μέσω reels και stories»

Αντίστροφα µετράει ο χρόνος για την έναρξη του 12ου Φεστιβάλ Μουσικής ∆ωµατίου Χανίων του Minoa Palace Resort που έχει τίτλο “Ανατολικός και ∆υτικός Άνεµος” και θα πραγµατοποιηθεί από 26 Αυγούστου έως 4 Σεπτεµβρίου, στις εγκαταστάσεις τους ξενοδοχείου και τον αρχαιολογικό χώρο της Απτέρας.

Ένα φεστιβάλ – θεσµός για τα Χανιά, το οποίο µέσα από 7 συναυλίες και τη συµµετοχή 16 καταξιωµένων και ταλαντούχων µουσικών, θα επιχειρήσει να ρίξει γέφυρες ανάµεσα στην ανατολική και τη δυτική ευρωπαϊκή µουσική παράδοση.

Οι “διαδροµές” συνοµιλούν σήµερα µε τον εµπνευστή και “ψυχή” του Φεστιβάλ, τον βιολονίστα κι επιχειρηµατία Γιώργο Μαθιουλάκη, για τη φετινή διοργάνωση, την κλασική µουσική αλλά και την ανάγκη να στηριχθεί ο πολιτισµός από την Πολιτεία.       

– Τι θα περιλαµβάνει το πρόγραµµα του Φετινού Φεστιβάλ Μουσικής ∆ωµατίου Χανίων;

Ο τίτλος του φετινού φεστιβάλ είναι “Ανατολικός και ∆υτικός άνεµος”. Το συγκεκριµένο θέµα φαινοµενικά παραπέµπει στις γεωγραφικές καταβολές των δηµιουργών των µουσικών έργων, όµως στην πραγµατικότητα είναι πολύ πιο ενδιαφέρον από αυτό. Παρουσιάζουµε µέσα από µια σειρά έργων το πώς αλληλεπιδρούν στη µουσική δηµιουργία οι διαφορετικές κουλτούρες, µέσα από τη διαφορετικότητα της γεωγραφίας, της παράδοσης, της πολιτιστικής κληρονοµιάς και της θρησκείας. Όλοι οι παραπάνω παράγοντες αναπόφευκτα οδηγούν στη µουσική εξερεύνηση δύο διαφορετικών κόσµων, αυτών της ∆υσης και της Ανατολής.
Και πράγµατι, µέσα από την αντιπαραβολή, αφενός της κλασικότητας και του γερµανικού µουσικού ροµαντισµού των Beethoven, Schubert, Schumann, Mendelssohn, Brahms και αφετέρου των αντίστοιχων ροµαντικών και νεωτεριστών Tchaikovsky, Dvorak, Prokofiev, Rachmaninoff, Stravinsky, Khachaturian, Shostakovich, Weinberg, Lutoslawski από τις Πολωνία, Ρωσία, Τσεχία και Αρµενία, µπορεί κανείς να αντιληφθεί τις αντιθέσεις, τις διαφορές, αλλά και τις οµοιότητες και την έµπνευση του ∆υτικού και Ανατολικού κόσµου.
Ταυτόχρονα, µε την παραπάνω θεµατική ιδέα του φετινού φεστιβάλ µας δίνονται πολλές άλλες δυνατότητες: να παρουσιάσουµε αριστουργήµατα του ρεπερτορίου της µουσικής δωµατίου που δεν έχουν ακουστεί στο φεστιβάλ και να ανακαλύψουµε τη δυναµική των έργων για 2 πιάνα (αφιερώνοντας µια ολόκληρη συναυλία) κι άλλων πνευστών οργάνων, τα οποία δεν συναντάµε συχνά στη µουσική δωµατίου, όπως το όµποε, το κλαρινέτο, το φαγκότο και το κόρνο.

– Το Φεστιβάλ συµπληρώνει φέτος 12 χρόνια, αποτελώντας εκ των πραγµάτων έναν πολιτιστικό θεσµό. Είχατε φανταστεί όταν ξεκινούσατε ότι θα είχε αυτή τη διάρκεια στον χρόνο;

Πράγµατι, η 1η συναυλία δόθηκε το 2012 και έκτοτε -µε εξαίρεση το 2020 λόγω πανδηµίας- η πορεία συνεχίστηκε ανελλιπώς έως σήµερα, έχοντας παρουσιάσει µέσα σε 12 χρόνια 113 έργα σε 43 συναυλίες. Προσωπικά, ποτέ δεν φοβήθηκα τις δικές µου δυνάµεις, αλλά κι αυτές των ιδρυτικών µελών του φεστιβάλ κι αυτό γιατί όλοι µας προσεγγίζουµε τη µουσική µε ειλικρινή αγάπη, ανιδιοτέλεια και έχοντας ξεκάθαρη κατεύθυνση. Βέβαια, στην αρχή της προσπάθειάς µας το 2012 δεν µπορούσα να προβλέψω την ανταπόκριση του κοινού στο πέρασµα του χρόνου, η οποία αποδείχτηκε ένθερµη και σταθερά αυξανόµενη.

– Είστε καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ αλλά και βιολονίστας ο ίδιος. Ποια ιδιότητα νιώθετε ότι βαραίνει περισσότερο µέσα σας και τι σας δίνει περισσότερη χαρά, ο σχεδιασµός του φεστιβάλ ή η παρουσία στη σκηνή ως µουσικού;

Η κύρια ιδιότητα µου είναι αυτή του διευθυντή του φεστιβάλ, µέσω του οράµατος, των γενικών κατευθύνσεων και της εποπτείας του φεστιβάλ. Φυσικά όλα τα παραπάνω δεν είναι αµιγώς διοικητικά: η σχέση µου µε τη µουσική αποτελεί την προϋπόθεση και την κινητήριο δύναµη για την επιλογή των έργων, τη συνδιαλλαγή µε τους µουσικούς και το “µεράκι” της διοργάνωσης. Η ιδιότητα ως βιολονίστας µου έδωσε, κατ’ εξαίρεση, δύο χρονιές τη δυνατότητα να βιώσω τη µουσική εµπειρία “εκ των έσω”, πλάι σε τόσο σηµαντικούς καλλιτέχνες και να νιώσω τη χαρά της µουσικής δηµιουργίας.

– Στην Ελλάδα έχουν γίνει πολλά βήµατα τα τελευταία χρόνια ως προς την εξοικείωση του κοινού µε τη λεγόµενη κλασική µουσική. Πιστεύετε ότι έχουµε αφήσει πίσω µας ταµπού που ήθελαν το συγκεκριµένο είδος µουσικής να αφορά µονάχα κάποιους λίγους και µυηµένους;

Όπως συµβαίνει µε όλα τα είδη της µουσικής, η αλήθεια είναι ότι η τόσο εύκολη πρόσβαση στην πληροφορία µας βοήθησε να προσεγγίσουµε την κλασική µουσική πιο αποτελεσµατικά και γρήγορα από ό,τι στο παρελθόν. Η δυνατότητα υπάρχει. Από την άλλη, η τόση πολλή και καταιγιστική πληροφορία µας στέρησε την εµβάθυνση και τη “λαχτάρα” να ψάξουµε, να αφουγκραστούµε συνειδητά το κάθε έργο σε όλο το φάσµα και την έκτασή του. Η ακρόαση της κλασικής µουσικής δυστυχώς δεν µπορεί να γίνει αποσπασµατικά σε λίγα δευτερόλεπτα µέσω reels,  stories κ.λπ. των µέσων κοινωνικής δικτύωσης. Η “ασθένεια” της εποχής µας δεν είναι άλλη από την έλλειψη χρόνου, ενός παράγοντα που δεν συµβαδίζει µε το είδος αυτής της µουσικής.

– Η Κρήτη παρότι διαθέτει καλούς µουσικούς, δυστυχώς υστερεί ακόµα σε δοµές και θεσµούς, όπως λ.χ. µεγάλες ορχήστρες ή κατάλληλους συναυλιακούς χώρους, που θα µπορούσαν να παρουσιαστούν έργα κλασικής µουσικής. Τι πιστεύετε ότι χρειάζεται να γίνει για να δοθεί µια µεγαλύτερη ώθηση σε ό,τι αφορά στην κλασική µουσική στον τόπο µας;

Πιστεύω ότι όλα ξεκινούν από τις δυνατότητες και την προοπτική της διδασκαλίας της µουσικής. Όπως πολύ σωστά είπατε, δεν στερούµαστε χαρισµατικών παιδιών σε ταλέντο. Το ταλέντο αυτό όµως είναι απαραίτητο να καλλιεργηθεί και να αναδειχθεί µέσω µιας πλήρους, σωστά οργανωµένης δοµής διδασκαλίας µε Ακαδηµίες Μουσικών Σπουδών, οι οποίες χρειάζονται αναπόφευκτα κρατική και ιδιωτική υποστήριξη. Αν παράξουµε ως κοινωνία πολλούς και σωστούς µουσικούς, τότε αναπόφευκτα θα αυξηθούν και οι συναυλίες, θα αναπτυχθούν µικρές και µεγαλύτερες ορχήστρες και σίγουρα θα βρεθούν οι συναυλιακοί χώροι, οι οποίοι υπάρχουν ήδη κατά τη γνώµη µου.
Συνεπώς καταλήγουµε ότι πρωτίστως όλα τα παραπάνω αποτελούν αντικείµενο πολιτειακής βούλησης για στήριξη του Πολιτισµού.

Πρόγραµµα και µουσικοί

Επτά συναυλίες µε δεκαέξι έργα περιλαµβάνει το πρόγραµµα του 12ου Φεστιβάλ Μουσικής ∆ωµατίου που έχει τίτλο “Ανατολικός και ∆υτικός Άνεµος” και θα πραγµατοποιηθεί από 26 Αυγούστου έως 4 Σεπτεµβρίου στο Minoas Palace Resort και τον αρχαιολογικό χώρο της Απτέρας.

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, το Φεστιβάλ τιµούν µε την παρουσία τους διεθνώς αναγνωρισµένοι ερµηνευτές, όπως ο βιολονίστας Ρόµαν Σίµοβιτς, Εξάρχων της Συµφωνικής Ορχήστρας του Λονδίνου και η βιολίστα Μιλένα Σίµοβιτς, που διαπρέπει τόσο στον χώρο της συµφωνικής µουσικής, όσο και στο πεδίο της µουσικής δωµατίου.

Ο βραβευµένος Πορτογάλος φαγκοτίστας Rui Lopes κάνει το ντεµπούτο του στο Φεστιβάλ, ενώ το Τρίο Zimbalist (Josef Špaček, Τιµόθεος Γαβριηλίδης – Πέτριν, George Xiaoyuan Fu), αποτελούµενο από αποφοίτους της κορυφαίας µουσικής Σχολής Curtis των ΗΠΑ, επιστρέφει στη διοργάνωση.

Αξίζει να σηµειωθεί σχετικά ότι δίπλα στη σταθερή οµάδα µουσικών του Φεστιβάλ, θα σταθούν νέοι Έλληνες µουσικοί όπως ο κλαρινετίστας Παναγιώτης Γιαννάκας, που µόλις ανέλαβε τη θέση του Α’ κλαρινέτου στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, ο κορνίστας Άγγελος Σιωράς που διετέλεσε µέλος της Ορχήστρας της Όπερας του Γκρατς πριν αναλάβει τη θέση του Α’ κόρνου στην Εθνική Λυρική Σκηνή, η οµποίστα Κρινιώ Τρούλλου, ο βιολιστής Γιάννης Μαγειρόπουλος και ο βιολίστας Αντώνης Τζιβένης.

Υπενθυµίζεται ότι στην καλλιτεχνική επιτροπή του Φεστιβάλ, που διαµορφώνει το πρόγραµµα, συµµετέχουν κορυφαίοι Έλληνες καλλιτέχνες, όπως οι διεθνώς αναγνωρισµένοι βιολονίστες Γιώργος ∆εµερτζής και Noé Inui, ο βιολοντσελίστας Άγγελος Λιακάκης, οι πιανίστες Τίτος Γουβέλης και Βασίλης Βαρβαρέσος αλλά κι η “ψυχή” του Φεστιβάλ, βιολονίστας κι επιχειρηµατίας Γιώργος Μαθιουλάκης.

ΟΙ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

– ∆ευτέρα 26 Αυγούστου – Αίθουσα Συνεδριακού Κέντρου Minoa Palace Resort: Το Trio Zimbalist: Josef Špaček (βιολί), Τιµόθεος Γαβριηλίδης – Πέτριν (βιολοντσέλο), George Xiaoyuan Fu (πιάνο), ερµηνεύουν έργα των Ρ. Σούµαν και Μ. Βαϊνµπεργκ.

– Τετάρτη 28 Αυγούστου – Αίθουσα Συνεδριακού Κέντρου Minoa Palace Resort:

Οι Milena Simović (βιόλα) και George Xiaoyuan Fu (πιάνο) ερµηνεύουν Ρ. Σούµαν.

Οι Τίτος Γουβέλης (πιάνο) και George Xiaoyuan Fu (πιάνο) ερµηνεύουν Ν. Σοστακόβιτς.

Ο Βασίλης Βαρβαρέσος (πιάνο) ερµηνεύει Ι. Στραβίνσκι και οι Roman Simović (βιολί), Τιµόθεος Γαβριηλίδης – Πέτριν (βιολοντσέλο) και George Xiaoyuan Fu (πιάνο) Α. Ντβόρζακ.

– Παρασκευή 30 Αυγούστου – Αίθουσα Συνεδριακού Κέντρου Minoa Palace Resort:

Οι Μακρίνα Τρούλλου (όµποε), Παναγιώτης Γιαννάκας (κλαρινέτο), Roman Simović (βιολί), Milena Simović (βιόλα) και Κωνσταντίνος Σηφάκης (κοντραµπάσο) και Josef Špaček (βιολί) ερµηνεύουν Σ. Προκόφιεφ.

Οι Josef Špaček (βιολί), Roman Simović (βιολί), Milena Simović (βιόλα), Άγγελος Λιακάκης (βιολοντσέλο) ερµηνεύουν συνθέσεις του Φ. Μέντελσον.

– Σάββατο 31 Αυγούστου – Αίθουσα Συνεδριακού Κέντρου Minoa Palace Resort:

Οι Josef Špaček (βιολί), Παναγιώτης Γιαννάκας (κλαρινέτο) και Βασίλης Βαρβαρέσος (πιάνο) ερµηνεύουν Α. Χατσατουριάν και οι  Παναγιώτης Γιαννάκας (κλαρινέτο), Rui Lopes (φαγκότο), Άγγελος Σιωράς (κόρνο), Γιώργος ∆εµερτζής (βιολί), Noé Inui (βιολί), Γιάννης Μαγειρόπουλος (βιόλα), Άγγελος Λιακάκης, (βιολοντσέλο) και Κωνσταντίνος Σηφάκης (κοντραµπάσο) Φ. Σούµπερτ.

– Κυριακή 1 Σεπτεµβρίου – Αίθουσα Συνεδριακού Κέντρου Minoa Palace Resort:

Οι πιανίστες Βασίλης Βαρβαρέσος και Τίτος Γουβέλης παρουσιάζουν έργα των Γ. Μπράµς, Β. Λουτοσλάφσκι και Σ. Ραχµάνινοφ.

Για όλες τις παραπάνω συναυλίες οι τιµές των εισιτηρίων είναι:

– 15 € (γενική είσοδος) & 7 € (φοιτητές, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι & ΑΜΕΑ).

– Ενιαίο εισιτήριο για όλες τις συναυλίες στο Minoa Palace Resort:  50 €.

Κρατήσεις εισιτηρίων/δελτίων εισόδου: TICKET SERVICES
– εκδοτήριο: Πανεπιστηµίου 39, Στοά Πεσµαζόγλου
– τηλεφωνικά: 2107234567
– online: www.ticketservices.gr

Τέλος:

– Τρίτη 3 & Τετάρτη 4 Σεπτεµβρίου – Θέατρο Αρχαίας Άπτερας: Οι Παναγιώτης Γιαννάκας (κλαρινέτο), Rui Lopes (φαγκότο), Άγγελος Σιωράς (κόρνο), Noé Inui (βιολί), Αντώνης Τζιβένης (βιόλα), Άγγελος Λιακάκης (βιολοντσέλο), Κωνσταντίνος Σηφάκης (κοντραµπάσο) ερµηνεύουν Λ. Β. Μπετόβεν.

Οι Noé Inui (βιολί), Γιάννης Μαγειρόπουλος (βιολί), Γιώργος ∆εµερτζής (βιόλα), Αντώνης Τζιβένης (βιόλα), Άγγελος Λιακάκης  (βιολοντσέλο) και Τιµόθεος Γαβριηλίδης – Πέτριν (βιολοντσέλο), παρουσιάζουν συνθέσεις του Π. Ι. Τσαϊκόφσκι.

Οι συναυλίες στην αρχαία Απτέρα εντάσσονται στο Φεστιβάλ Κρήτης (συνδιοργάνωση µε την Περιφέρεια Κρήτης & την Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων) Είσοδος ελεύθερη µε δελτία εισόδου. ∆ιάθεση δελτίων: www.ticketservices.gr

Αναλυτικές πληροφορίες για το πρόγραµµα του Φεστιβάλ στη διεύθυνση: https://www.chambermusicfestival.gr/

Να σηµειωθεί τέλος ότι τo 12ο Φεστιβάλ Μουσικής ∆ωµατίου Χανίων πραγµατοποιείται υπό την αιγίδα και µε την οικονοµική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισµού.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα