Παλαιότερα η βιντεοσκόπηση ενός γάμου γινόταν για να θυμούνται οι συμμετέχοντες το ευχάριστο γεγονός.
Κρατώντας μια κάμερα ανά χείρας ο ερασιτέχνης -συγγενής ή φίλος του ανδρόγυνου- εικονολήπτης “τραβούσε” πλάνα που ήθελε να τα βλέπουν στο μέλλον ώστε να μην ξεχαστεί και η παραμικρή λεπτομέρεια.
Την κασέτα ή το dvd τα έβαζαν στην αντίστοιχη συσκευή που υπήρχε στο σαλόνι και συγκινημένοι “ταξίδευαν” πίσω στο γεγονός.
Η έλευση των κοινωνικών δικτύων και των έξυπνων τηλεφώνων άλλαξε πολλά.
Ανάμεσα σε αυτά είναι ότι, πλέον, μοιραζόμαστε ηθελημενα τις προσωπικές περιπέτειες μας σε όλα τα σημεία του ορίζοντα, ενώ διαγωνιζόμαστε για τη φωτογραφική τεχνική μας ικανότητα.
Είναι κακό αυτό στο σύνολο του;
Όχι απαραίτητα.
Έχει χαθεί όμως, βεβαιότατα το μέτρο.
Παράδειγμα, για μια πρόταση γάμου σήμερα, στήνεται σκηνικό κινηματογραφικής ταινίας, ενώ προϋπόθεση για να πραγματοποιηθεί είναι κάποιος να τραβάει το συμβάν.
Εάν δεν υπήρχε αυτός που θα μαγνητοσκοπούσε την πρόταση, η πρόταση θα γινόταν με τον συγκεκριμένο τρόπο; Ή θα αρέσκονταν οι μελλοντικοί νεόνυμφοι σε ένα εστιατόριο με όμορφη θέα και ένα δαχτυλίδι να κοσμεί το δάχτυλο της συντρόφου;
Αφού τελείωσαν οι αρραβώνες σειρά έχει ο γάμος.
Έχει κυριαρχήσει η κουλτούρα να λούζουν τους νεόνυμφους με σακιά ολόκληρα ρύζι.
Πολλές φορές επιστρατεύονται και εκσκαφείς που τα κουβαλούν και τα αδειάζουν πάνω στο κεφάλι του ζεύγους.
Ας αναλογιστούμε ότι σε προηγούμενες εποχές, τότε που δεν υπήρχαν ούτε τα εισοδήματα ούτε αυτή η άνεση της μαζικής παραγωγής και μεταφοράς, οι άνθρωποι ικανοποιούνταν με μια χούφτα ρύζι για να τηρήσουν το έθιμο.
Πολλές φορές σε γάμους γινόταν κάτι το πρωτότυπο και το διασκεδαστικό, πλέον όμως η τεχνολογία σαν να μας ωθεί σε έναν “αθέμιτο” ανταγωνισμό κακής αισθητικής.
Όλοι θέλουμε να μοιραζόμαστε την ομορφιά μας, την επιτυχία μας, την ευτυχία μας και το κατόρθωμα μας, χωρίς όμως να χάνεται η ουσία και το πραγματικό νόημα και χωρίς να έχουμε το άγχος για τα likes και την παραμικρή προβολή μας
ΥΓ. Στο φύλλο της 5ης Ιουλίου ο κ. Παρασκευάς Περάκης σχολίασε τη ριψοκίνδυνη ανάβαση νεαρών στα Νεώρια για μία φωτογραφία, ενώ ένα αλλοδαπό αγόρι, στις 20 Ιουλίου, τραυματίστηκε στην προσπάθεια του να τραβήξει ”σέλφι” στον λιμενοβραχίονα Ηρακλείου. Άλλη μία -ενίοτε- ακροσφαλής σύγχρονη συνήθεια.
*Ο Μιχάλης Σμυρλάκης είναι
Πτυχιούχος Ιστορίας Ιονίου Πανεπιστημίου