Όποιος κάνει λογοτεχνία και διεκδικεί πρωτίστως τον τίτλο του δημιουργού είναι κίβδηλος. Ας μην σπεύσει ο κάθε βιαστικός κι επιπόλαιος, δηλαδή ο πάντα στηρίζων τις προφάνειες και τα κρατούντα «μέσος άνθρωπος», να επικρίνει αυτή την άποψη.
Το να κάνεις λογοτεχνία για να επικοινωνήσεις και να συναντηθείς με τους άλλους, για να εξωτερικεύσεις νοήματα, ανάγκες και θέματα σε τριτους αποτελεί για αυτόν τον προστατευόμενο «μέσον όρο» τον βασικό σκοπό της δημιουργίας (εξάλλου κι η λέξη δημιουργία αυτό υπαινίσσεται). Επομένως, πού εντοπίζεται η κίβδηλη, κατ’ εμε, στάση στα παραπάνω;
Η όποια δημιουργία, όχι μονον στην λογοτεχνία αλλά σε κάθε περιοχή της τέχνης, παύει ναναι αυθεντική (εξ ου κι η κίβδηλη στάση), παύει δηλαδή ν’ αντιπροσωπεύει τη δημιουργούσα συνείδηση και έτσι ν’ αποτελεί έκφραση των πιο προσωπικών της στοιχείων, όταν δεν έχει προηγηθεί στη διαδικασία της παραγωγής η φάση εκείνη κατά την οποία ο δημιουργός αφουγκράζεται τη δική του φωνή και την αντιλαμβάνεται ως μια ηχώ αυτών των πιο προσωπικών στοιχείων του εαυτού του που θέλει να μεταγγίσει στα έργα του. Επομένως, το κείμενο (αν μιλάμε για τη λογοτεχνία) πρέπει να αντιμετωπίζεται απ’ τον δημιουργό του πρώτα και κύρια ως αντανάκλαση του εντός κόσμου του και μάλιστα της πιο γνήσιας πλευράς του και να γράφεται με μια τέτοια διάθεση κατά νού κι ύστερα ως αντικείμενο προς κοινήν θέα και κατανάλωση. Απ’ την άποψη αυτή η δημιουργία είναι μια ε ν ε ρ γ η τ ι κ ή διαδικασία αναγνώρισης του εαυτού.
Ο γνήσιος δημιουργός γράφει πρωτίστως για τον εαυτό του και δευτερευόντως για τους λήπτες του έργου του, που θα πει ότι διεκδικεί κατά την επώδυνη αυτή φάση όχι τον τίτλο του δημιουργού αλλά του αναζητητή των έμφυτων ταλέντων του και της μοναδικότητας που ενδεχομένως διαθέτει προκειμένου να τα ξεδιπλώσει στο έργο του ενώ ταυτόχρονα παράγοντας το έργο του αποκτάει καθαρή συνείδηση αυτών των ταλέντων του. Η φάση αυτή είναι επώδυνη, όπως προαναφέρθηκε, γιατί η διαδικασία εξερεύνησης τού εαυτού με σκοπό ό,τι είναι δυνάμει μέσα του να γίνει εν ενεργεία, επομένως να γίνει έργο, μπορεί να φέρει αντιμέτωπο τον δημιουργό μ’ όλους τους προσωπικούς του δαίμονες και τη σκοτεινή πλευρά του εαυτού, μ’ όλα εκείνα που δεν θάθελε να γνωρίζει.
Ενα έργο που δεν περνάει κατά τη διαδικασία της παραγωγής του μέσ’ απ’ τις ωδίνες ενός τέτοιου δύσκολου τοκετού αλλά, παρουσιάζεται κατευθείαν εν δήμω είναι κίβδηλο, αναυθεντικό, ψεύτικο γιατί δεν εκπροσωπεί τίποτα, ούτε καν αυτές τούτες τις ιδέες που ισχυρίζεται ότι προβάλλει σε τρίτους. Και δεν εκπροσωπεί τίποτα γιατί δεν προέκυψε στη βάση εκείνης την πινδαρικής προτροπής γένοι’ οίος εσσί, στη βάση δηλαδή της έμπρακτης εκείνης στάσης κατά την οποία φτειάχνεις ένα λογοτεχνικό κείμενο γυρεύοντας τα έμφυτα ταλέντα σου και τη δημιουργική μοναδικότητα σου και ταυτόχρονα παλεύοντας να τα κάνεις έργο!
Τα Χανιώτικα Νέα συμμετέχουν στην Πρωτοβουλία Journalism Trust Initiative (JTI) των Δημοσιογράφων Χωρίς Σύνορα, έχοντας συμπληρώσει και δημοσιεύσει την Αναφορά Διαφάνειας. Η Πρωτοβουλία JTI είναι ένα διεθνές πρότυπο για την και έχει ως στόχο την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης του κοινού στα ΜΜΕ μέσω της ανάδειξης και προώθησης της αξιόπιστης δημοσιογραφίας,
Συμμετέχοντας στην πρωτοβουλία αυτή, αναλαμβάνουμε την ευθύνη να συμβάλλουμε στην καταπολέμηση της παραπληροφόρησης και να προάγουμε την αξιοπιστία και την ηθική στη δημοσιογραφία. Με αυτόν τον τρόπο, στηρίζουμε τις βασικές αρχές της ελευθερίας του τύπου και της δημοκρατίας, προσφέροντας στους πολίτες έναν αξιόπιστο πυλώνα πληροφόρησης.