Νικολάου Μπερντιαεφ (1874.1949)
Ένας από τους σπουδαιότερους Ρώσους στοχαστές του 20ου αιώνα
Το 1922 απελάθηκε από το Επαναστατικό Σοβιετικό καθεστώς. Kατέφυγε τελικά στο Παρίσι γράφοντας σημαντικά έργα, πάνω από 200 για να κάνει γνωστό στη Δύση τη Ρωσική παράδοση
Εκδόσεις Αποστολικής Διακονίας
Μετάφραση από τα Γαλλικά
Π. Χρήστος Καραγεώργος
Α΄ Έκδοση 2007 στην Ελλάδα και πρώτη κυκλοφορία στο Παρίσι το 1931
edition Jejerg
Στη διαχρονική κλίμακα του χριστιανικού θρησκευτικού πολιτισμού, που ουσιαστικά πρόδωσε την πίστη της ειρήνης, της θυσίας και της αγάπης του Χριστού σε όλους τους χριστιανικούς αιώνες ως σήμερα.
“ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ” Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΝΕΑ ΠΥΡΑΥΛΙΚΗ ΑΠΕΙΛΗ
Η Αμερική του Προέδρου Τραμπ και η Ρωσία του Προέδρου ΠΟΥΤΙΝ αλληλοαπειλούνται ακόμα και για πυραυλικές αλληλοεξοντώσεις. Λόγω των Συριακών και άλλων Γεωστρατηγικών συμφερόντων στην ευρύτερη περιοχή της μεσανατολικής περιοχής. Στην οποία είναι ανακατεμένη και η Τουρκία του προέδρου Ερντογάν, αλλά και η Ισραηλινή πλευρά με την αναζωπύρωση εντάσεων στην Παλαιστίνη.
Για να έχει, δημιουργηθεί μια εκρηκτική κατάσταση, με εκτεταμένη διεθνή ανησυχία.
Όμως, ο Πρόεδρος Πούτιν συνιστά προσοχή, δηλώνοντας ότι η κατάσταση είναι ανησυχητική, ενώ ο Τραμπ απειλεί με πυραυλικές εκτοξεύσεις.
Την ίδια στιγμή οι τρέχουσες ειδήσεις αναφέρανε ότι:
Ο ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΣ ΗΓΕΤΗΣ ΤΗΣ ΤΖΙΧΑΝΤ ΚΑΛΕΣΕ ΤΟΥΣ ΔΥΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΗΓΕΤΕΣ «ΓΙΑ… ΕΙΡΗΝΗ». Εν τω μεταξύ τις προηγούμενες μέρες στη Σαουδική Αραβία έγινε αναχαίτιση πυραύλων πάνω από το Ριαντ και παράλληλα σημειώθηκαν τρεις ισχυρές εκρήξεις στο κέντρο της Σαουδικής αραβικής πρωτεύουσας.
Όμως, το αναπάντεχο όλων αυτών των-πραγματικά- ανησυχητικών γεγονότων ήταν όταν η Άγκυρα, κάλεσε Μόσχα και Ουάσιγκτον να σταματήσουν να τσακώνονται «σαν νταήδες στον δρόμο», ενώ ο πρόεδρος Ερντογάν έχει διαδραματίσει τον ρόλο του ΥΠΕΡΝΤΑΗ απέναντι σε ανατολή και Δύση και ιδιαίτερα στο κρίσιμο θέμα της Συρίας που πραγματοποίησε την μεγάλη τουρκική εισβολή… αλλά και τα θέματα του εμπορικού πολέμου που αποφάσισε να διεξάγει ο πρόεδρος Τραμπ, με σημαντικές ζημιές για την Κίνα, για τη Γερμανία, αποτελεί μια ακόμη επιβάρυνση για την ειρήνη.
ΖΟΦΕΡΟ ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΚΛΙΜΑ ΜΙΑ ΜΟΛΙΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΣΧΑ….
Όμως, μέσα στο ζοφερό αυτό κλίμα πριν συμπληρωθεί ακόμα μια εβδομάδα από την πασχαλινή ανάσταση του Χριστιανισμού συνέρχεται το Συμβούλιο ασφαλείας του ΟΗΕ για ν’αντιμετωπίσει τα μεγάλα θέματα ασφαλείας….
Πάντως, η ΕΙΡΗΝΗ ημών και το αγαπάτε αλλήλους, ακόμα και τους εχθρούς μας δοκιμάζεται διαχριστιανικά και διαθρησκευτικά. Παρά το γεγονός ότι σε όλη την περίοδο της θρησκευτικής προετοιμασίας για τη Μεγάλη Εβδομάδα, τα πάθη και τη Λαμπροφόρο ανάσταση σημειώθηκε μια επιστροφή στα μονοπάτια της πίστεως. Τώρα, αλλά και πολλά χρόνια πριν, τόσο από την Ορθοδοξία όσο και από τον Καθολικισμό και τον Προτεσταντισμό.
ΘΡΙΑΜΒΟΣ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ Η ΑΠΟΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΗΣ
Όμως μέσα σε κλίμα θρησκευτικής κρίσης τόσο από την πλευρά της ορθοδοξίας με νέες ορθόδοξες θεολογικές, σημαντικές καταθέσεις, καθώς και από την καθολική πλευρά, και από τις άλλες χριστιανικές εκκλησίες. Σημειώνω τη μεγάλη συγγραφική κατάθεση του (μεγαλύτερου μετά τον Φρόϊντ), ψυχίατρου και ψυχαναλυτή τον Ζακ Λακάν που εξέδωσε την σημαντική πραγματεία του με τίτλο:
«Ο ΘΡΙΑΜΒΟΣ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ» Λόγος προς τους Καθολικούς (έργο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΕΚΚΡΕΜΕΣ…. σε μετάφραση: ΝΑΣΙΑ ΛΙΝΑΡΔΟΥ-ΜΠΑΝΣΕ, ΝΑΤΑΣΑ ΚΑΤΣΟΓΙΑΝΝΗ-ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΑΜΑΡΤΖΗ και εισαγωγή για την ελληνική έκδοση του ΖΑΚ-ΑΛΕΝ ΜΙΛΕΡ).
Όμως, όσο κι αν υπάρχει μια νέα θρησκευτική χριστιανική και ιδιαίτερα ορθόδοξη ευαισθητοποίηση, σε όλες, κυρίως, τις Δυτικές Χριστιανικές εκκλησίες, καθώς και στις ανατολικές, υπάρχουν μεγάλα και σύγχρονα εκκλησιαστικά λάθη και προδοσίες του αληθινού πνεύματος του Χριστού, που συνεχίζονται…
Η ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ ΚΑΙ Η ΑΠΑΞΙΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ
Είχα προαναγγείλει ότι, για το σημερινό κείμενό μου θα παρουσίαζα την ισχυρή και βαθιά ορθόδοξη σκέψη του διάσημου ρώσου φιλοσόφου και στοχαστή, που αυτοεξορίστηκε στην Ευρώπη-Γαλλία, μετά το 1920 από τη Ρωσική Επανάσταση. Αλλά η δημιουργική σκέψη του διατυπώθηκε σε 200 συγγραφές και σε ένα μικρό, αλλά σημαντικό έργο που εκδόθηκε από την Αποστολική Εκκλησία της Ελλάδος το 2007, σε μετάφραση π.Χ. Καραγεώργου.
Τίτλος αυτού του σπουδαίου Δοκιμίου είναι: «ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΑΞΙΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ». Με τα εξής, διαχρονικού ενδιαφέροντος, περιεχόμενα, σε επτά κεφάλαια, τα οποία παραθέτω.
Ι. Η υπεράσπιση έναντι των σκανδάλων-θεία και ανθρώπινα μεγέθη
ΙΙ. Αστοχίες-αδυναμίες στην εκκλησιαστική ιστορία. Η θρησκεία της αγάπης, ο Παγανισμός και η αρχαία βαρβαρότητα.
Η «Βασιλεία του θεού των Σοσιαλιστών» και η ανθρώπινη ελευθερία του πνεύματος και ο εξαναγκασμός
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ: ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
ΙΙΙ. Η τριπλή προδοσία της ανθρωπότητας,
Χριστός και Μάρξ, Ελευθερία και Βία
Θεός ανατολίτης αφέντης
Θείο και ανθρώπινο στοιχείο στην εκκλησία
Το προπατορικό αμάρτημα και η υπέρβαση της πεπτοκυΐας φύσης.
IV. H παραποίηση του Χριστιανισμού, Ρωμαιοκαθολικισμός Μεσαίωνας και Θεοκρατία, Ορθοδοξία και κρατική εξουσία. Γιατί ο πόνος;
V Κεφάλαιο έχει τίτλο: Εκκλησία αγίων και αμαρτωλών κ.λπ., αλλά στο κρίσιμο ερώτημα «Είναι Εύκολο να είσαι Χριστιανός» και Χριστιανισμός Εκκλησία του Κράτους και μέσα σ’ αυτό χάνεται ο Χριστός
Όμως ο συγγραφέας αναφέρεται στην εσωτερική αναγέννηση, την κατάχρηση των συμβόλων του χριστιανισμού, την υποκρισία των κατηγόρων, με την κρίση και την αναζήτηση της αλήθειας και το οδυνηρό Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΞΕΧΑΣΤΗΚΕ. Αιτία: Η ΑΝΑΞΙΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΕΠΑΨΕ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΚΑΙ ΕΓΙΝΕ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΟΥ ΚΟΜΦΟΡΜΙΣΜΟΥ
Ο Μεγάλος Ρώσος Φιλόσοφος και συγγραφέας αναφέρει ότι ο Χριστιανισμός εισέρχεται σε μια νέα εντελώς περίοδο, που είναι αδύνατο να βιώσει την πίστη του εξωτερικά και να περιορισθεί σε μια απλή συναισθηματική λατρεία τύπων.
Για να τονίσει ότι οι χριστιανοί πρέπει να αντιπαραθέσουν την αγάπη τους στο μίσος του κόσμου τούτου…. Όμως, ο Χριστιανισμός επηρεασμένος από το γεγονός ότι είναι μια θρησκεία της εξουσίας, δελεάστηκε από «τη μάχαιρα του Καίσαρα», που στο παρελθόν τη χρησιμοποίησε ακόμη και εναντίον εκείνων των οποίων η πίστη δεν ήταν σύμφωνη με τους κρατούντες.
Έτσι, ο χριστιανισμός έπαψε να είναι η θρησκεία του Σταυρού γιατί προσκολλήθηκε στο άρμα του διώκτη και όχι του διωκόμενου. Για να καταλήξει γράφοντας: «Όμως ήρθε η ώρα που ο Χριστιανισμός θα πάρει ξανά τη θέση του διωκόμενου και θα κληθούν οι χριστιανοί να επιδείξουν μεγαλύτερο ηρωισμό στην ομολογία της πίστεώς τους. Γιατί ήρθε η ώρα οι χριστιανοί να αποτελούν εμπόδιο στην πορεία του χριστιανισμού».
ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΞΙΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ… ΞΕΧΝΙΕΤΑΙ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ
Για να ξανατονίσει στο έβδομο, τελευταίο κεφάλαιο, αποφασιστικά να πει: «ο πραγματικός Χριστός, Ξεχάστηκε».
Στην εποχή του 20ου αιώνα κάτω από την επίδραση όλων των συγκινησιακών καταστάσεων, ο άνθρωπος κουράστηκε με το ψέμα, με την ανθρώπινη ψυχή να ζητά την χριστιανική αλήθεια, χωρίς τον ψεύτικο μεσάζοντα που οι χριστιανοί έχουν εισαγάγει.
Για να αποδειχθεί η προφητικότητα των λόγων του Μπερντιαεφ που τώρα η αναξιότητα των χριστιανών κυριάρχησε, με ξεχασμό της αληθινής ουσίας του Χριστιανισμού, και πολλοί πάψανε να τον αναζητούνε.
Όμως ο χριστιανισμός είναι η έκφραση της ελευθερίας της Ειρήνης, του Σταυρού και της αναστάσιμης Αγάπης μέσα στην κοινωνία του εγκλήματος, του μίσους και της ανειρήνευτης και αβέβαιης ζωής που ζούμε γίνεται καθημερινά και περισσότερο αναγκαία.
Όπως αυτή που όπως αναφέρθηκε στις πρώτες σελίδες, του σημερινού κειμένου που συμπίπτει με την Κυριακή του Θωμά. Που ο Θωμάς δεν πίστεψε αν δεν άγγιζε με τα χέρια του «επί τον τύπο των ήλων» που μόλις τους άγγιξε έγινε ο πιο πιστός μαθητής του Χριστού.