Την Τετάρτη 16/06/2021 οι μαθητές της Γ Λυκείου θα διαγωνιστούν στα Μαθηματικά σε πανελλήνιο επίπεδο . Πολλοί μαθητές συχνά ρωτούν γιατί μαθαίνουμε μαθηματικά. Γιατί τελικά τα Μαθηματικά είναι τόσο σημαντικά στη ζωή του ανθρώπου; Πως μπορούν τα Μαθηματικά να βοηθήσουν τον άνθρωπο;
Η απάντηση δίνεται αρχικά μέσα από την εφαρμογή των Μαθηματικών στην καθημερινότητα. Τα Μαθηματικά είναι απαραίτητα για τις χρηματικές συναλλαγές , την κατανόηση φυσικών και άλλων φαινομένων, την αντίληψη των αποστάσεων ,του χώρου, του χώρου, την ερμηνεία των στατιστικών αποτελεσμάτων.
Ιστορικά αξίζει να σημειωθεί πως τα μαθηματικά έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην πορεία της ανθρωπότητας. Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι με την βοήθεια της γεωμετρίας μπορούσαν να ξαναβρούν τα όρια των χωραφιών μετά από κάθε πλημύρα του ποταμού Νείλου. Οι αρχαίοι Έλληνες βασιζόμενοι στα μαθηματικά δημιούργησαν αξιοθαύμαστα έργα τέχνης, ανέπτυξαν την μουσική, την τεχνολογία, την φιλοσοφία, γενικά τον πολιτισμό. Ο Κολόμβος ανακάλυψε την Αμερική μελετώντας αστρονομία η οποία βασίζεται στην τριγωνομετρία. Η μελέτη του DNA γίνεται με βάση την θεωρία των κόμβων (κλάδος της Τοπολογίας). Οι Η/Υ με το δυαδικό σύστημα αρίθμησης και Άλγεβρα Boole.
Μελετώντας Μαθηματικά προπονείται ο ‘νους’ και αναπτύσσεται η παρατηρητικότητα, η αφηρημένη σκέψη ,η ικανότητα σύνθεσης, η ικανότητα ανάλυσης, η αφαιρετική σκέψη, η κρίση, η μεθοδικότητα, η μνήμη, η αντίληψη , η μεταγνωστική ικανότητα ( μαθαίνω πώς να μαθαίνω). Όσο περισσότερο καλλιεργούμε αυτές τις δεξιότητες τόσο καλύτερα αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο γύρω μας. <<Τα Μαθηματικά είναι η γλώσσα με την οποία ο Θεός έγραψε το σύμπαν>>( Γαλιλαίος Γαλιλέι ,Ιταλός φυσικός, μαθηματικός, αστρονόμος φιλόσοφος).
Τα Μαθηματικά είναι παγκόσμια γλώσσα. Φανταστείτε να είστε μαθητής και μελετάτε ένα πρόβλημα μαζί με έναν άλλο μαθητή ο οποίος μιλάει άλλη γλώσσα. Παρόλο που δεν μιλάτε την ίδια γλώσσα μπορείτε να επικοινωνήσετε χωρίς να ανταλλάξετε ούτε μια λέξη . Μπορείτε να δουλέψετε ομαδικά και να βρείτε την λύση κοιτώντας απλά τις σημειώσεις στα τετράδια δηλαδή την έκφραση της σκέψης με σύμβολα .Όσο καλύτερα εκφράζουμε την σκέψη με σύμβολα τόσο καλύτερα επικοινωνούμε.
Είναι αλήθεια ότι τα μαθηματικά ‘χτίζουν’ χαρακτήρα και αυτό συμβαίνει γιατί η μελέτη τους προυποθέτει και ταυτόχρονα ενδυναμώνει την υπομονή , την επιμονή , την φαντασία, την πειθαρχία, την συνέπεια. Επηρεάζεται ακόμη και η ψυχολογία διότι το άτομο νοιώθει έντονο συναίσθημα χαράς, αυτοπεποίθησης όταν βρίσκει την σωστή λύση και έντονο συναίσθημα απογοήτευσης όταν κάνει λάθος. Όμως ποτέ δεν τα παρατάμε και συνεχίζουμε την προσπάθεια για να πετύχουμε τον στόχο μας.
Ένας μαθητής του δημοτικού εξασκείται στον αλγόριθμο των πράξεων (πρόσθεση –αφαίρεση- πολλαπλασιασμό- διαίρεση ) και μαθαίνει να επιλύει ‘’προβλήματα’’. Εδώ λοιπόν ξεκινάει η μαθηματική σκέψη και καλλιεργείται η μαθηματική παιδεία. Τα ζητούμενο δεν είναι ο μαθητής να κάνει μόνο πράξεις αλλά να κάνει παραγωγικούς συλλογισμούς, να αξιοποιεί τα δεδομένα ενός ‘’προβλήματος’’ ,να χρησιμοποιεί κατάλληλες μεθόδους για να βρίσκει τα ζητούμενα και να λύνει το ‘’πρόβλημα’’. Έτσι εκπαιδεύεται να χειρίζεται προβληματικές καταστάσεις στη ζωή του σε επίπεδο προσωπικό, κοινωνικό και επαγγελματικό. Ο μαθητής αναπτύσσεται πνευματικά , συναισθηματικά και κοινωνικά. Μην ξεχνάμε ότι ο μαθητής του δημοτικού- γυμνασίου- λυκείου είναι ο εν δυνάμει μελλοντικός επιστήμονας και ενεργό άτομο μιας κοινωνίας. Ο γιατρός ο οποίος διακατέχεται από μαθηματική παιδεία είναι ο γιατρός που θα αντιμετωπίσει προβληματικές καταστάσεις καλύτερα. Το ίδιο συμβαίνει σε όλα τα επαγγέλματα όπως ο δικαστής, ο αρχιτέκτονας, ο πολιτικός μηχανικός, ο δάσκαλος, ο κοινωνικός λειτουργός, ο αρχαιολόγος, ο υπάλληλος, ο ταμίας , ο αγρότης κτλ. Το συμπέρασμα είναι ότι το καλό μαθηματικό υπόβαθρο και η μαθηματική σκέψη αποτελούν μοχλό ανάπτυξης κάθε λαού κάθε χώρας.
Πολύ απλά αν ένα παιδί σας ρωτήσει γιατί να διαβάσω μαθηματικά ίσως του πείτε ‘’ Για να νοιώθεις δυνατός .Να μπορείς να λύνεις τα προβλήματα που σε απασχολούν. Να παίρνεις σωστές αποφάσεις’’
Καλή τύχη λοιπόν σε όλους τους υποψήφιους των Πανελλήνιων εξετάσεων και ψυχραιμία στους γονείς.
Δεν ξέρω αν τα μαθηματικά ήταν λόγος που εχω αυτοπεποίθηση κ θάρρος στα προβλήματα που αντιμετωπίζω.αληθεια όμως είναι οτι έπαιρνα πολύ ικανοποίηση οταν κατάφερνα μια άσκηση κ δε το έβαζα ποτε κάτω.ηθελα να λύνω περισσότερες ,δε βαριόμουν,εισέπραττα οτι οσο εξασκούμουν, τόσο εκανα το μυαλό να δουλεύει περισσότερο.θα ήθελα να αρέσουν τα μαθηματικά κ στα παιδιά μου.θα κάνω οτι μπορω γι αυτό.ιωαννα με έκανες να θυμηθώ ποσο μου άρεσαν κ μου χρησίμευσαν τα μαθηματικά στη ζωή μου.ευχαριστω!!