Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024

Γιατί υστερούµε στην προνοητικότητα;

Όταν έγραφα το παρακάτω σηµείωµα στις 3 Νοεµβρίου 2008 δεν φανταζόµουν ότι 16 χρόνια αργότερα η κυκλοφορία στους δρόµους µας θα είναι θανάσιµα επικίνδυνη…

Τι µας είπαν οι ειδικοί για την οδική ασφάλεια και δεν τα ακούσαµε…

Το όραµα των ειδικών είναι να µηδενιστούν οι θάνατοι από τροχαία. Ο στόχος των διεθνών οργανισµών -και της Ευρωπαϊκής Ένωσης- είναι να µειωθούν κατά 50% οι θάνατοι από τροχαία µέχρι το 2010. 

Στις 8 ώρες που διάρκεσε το ∆ιεθνές Συµπόσιο για την Οδική Ασφάλεια την περασµένη Τετάρτη παρουσιάστηκαν 10δες ιδέες που πρέπει να τις εκµεταλλευτούµε.

Οι αρµόδιοι της πόλης µας όµως δεν παρευρέθηκαν για να ακούσουν, να συγκρίνουν και να υιοθετήσουν κάποιες από αυτές. Όταν διαβάσετε το σηµείωµα θα συνειδητοποιήσετε γιατί δεν υπήρχε κανένας ειδικός να καταγράψει τις σηµαντικές προτάσεις για µας και τους επισκέπτες µας.

Το σουηδικό θαύµα

Ο Σουηδός εµπειρογνώµονας µε υπερηφάνεια µας ανακοίνωσε ότι δεν έχει καταγραφεί κανένας θάνατος παιδιού από τροχαίο στη Σουηδία το 2008. Φυσικά µείωσαν δραµατικά όλα τα θανατηφόρα δυστυχήµατα. Σοβαρές πρόοδοι έγιναν σε Κύπρο, Ολλανδία, Ισπανία, και Πορτογαλία. Ας δούµε πως τα κατάφεραν…

Οι ευάλωτοι πολίτες δεν εκτίθενται σε ταχύτητες πάνω από 30 χλµ την ώρα. ∆ηλαδή, κανένα όχηµα δεν επιτρέπεται να κυκλοφορεί µε µεγαλύτερη ταχύτητα στα αστικά κέντρα όπου υπάρχουν παιδιά και ηλικιωµένοι.

Η ταχύτητα στις διασταυρώσεις -που σχηµατίζουν γωνία 90ο– δεν πρέπει να ξεπερνά τα 50 χλµ. Αν αυτό δεν είναι δυνατόν, τότε κατασκευάζουν κυκλική διαδροµή.

Υπάρχουν συνεχή προστατευτικά διαζώµατα στις πλευρές των δρόµων.

Στους αυτοκινητόδροµους που δεν έχουν περιθώρια διαπλάτυνσης δηµιούργησαν το σύστηµα 2+1, δηλαδή η µία κατεύθυνση έχει 2 λωρίδες κι άλλη µία. Φυσικά υπάρχει συνεχής διαχωριστική νησίδα.

Υπολόγισαν ότι όπου κυκλοφορούν µόνο επιβατηγά αυτοκίνητα η ασφαλής ταχύτητα για να µην υπάρξει θάνατος σε περίπτωση σύγκρουσης είναι τα 70 χιλιόµετρα. Στην αντίθετη περίπτωση, δηλαδή αν κυκλοφορούν και φορτηγά στον ίδιο δρόµο, τότε το ασφαλές όριο είναι τα 50 χιλιόµετρα.

Τα συνθήµατα τους είναι…κάνουµε τους δρόµους ασφαλέστερους, παίρνουµε µέτρα για την προώθηση των µέσων µαζικής µεταφοράς, και βελτιώνουν την ασφαλή χρήση των δρόµων από οδηγούς και πεζούς.

Οι Σουηδοί πριν αγοράσουν ένα αυτοκίνητο ενηµερώνονται για τα αποτελέσµατα των crash test του. Και συµπλήρωσε µε άλλη µια δόση υπερηφάνειας «Κανένας δεν έχει σκοτωθεί µέσα σε ένα Βόλβο».

Και οι µπηχτές…

Αρκετοί ήταν οι οµιλητές που κατέθεσαν τα καρφιά τους για την οδική ασφάλεια µας µαζί µε τα καλά τους λόγια για την πόλη µας.

Συζητάτε αρκετά για τα σκιάδια του λιµανιού… Γιατί δεν συζητάτε για την ασφάλεια στο οδικό σας δίκτυο;

Ο δρόµος Χανιά – Οµαλός κατατάσσεται στην κατηγορία 2 στην κλίµακα 1-5. Στην Ολλανδία, σε λίγο, δε θα υπάρχει κανένας δρόµος κατηγορίας 3.

Να µάθουν το µάθηµα τους οι Χανιώτες και να φοράνε κράνη, όπως το έµαθαν οι κάτοικοι της Ρώµης.

Τα περισσότερα Πάρκα Κυκλοφοριακής Αγωγής δεν λειτουργούν ικανοποιητικά µε ευθύνη των ∆ήµων.

Οι Έλληνες οδηγοί είναι οι πλέον επιθετικοί.

Έχετε υπεύθυνο άτοµο για τον κάθε σας δρόµο;

Για κάθε δρόµο υπάρχουν 30 κριτήρια ασφάλειας, εσείς κατασκευάζετε δρόµους που δεν τα τηρούν.

Στα Χανιά η αποτελεσµατικότητα της Τροχαίας χειροτέρευσε την περίοδο 1999-2005.

Η άσφαλτος σε πολλά σηµεία του ΒΟΑΚ δεν έχει αντικατασταθεί εδώ και 35 χρόνια.

Στην Κρήτη έχουµε το χειρότερο οδικό δίκτυο της Ευρώπης.

Στην Κρήτη έχουµε 207 νεκρούς το χρόνο ανά 1 εκατοµµύριο κατοίκους.

Στην Ισπανία η υπερβολική ταχύτητα είναι κακούργηµα.

Η Γαλλία εφάρµοσε µαζικά την κυκλική τροχιά στις διασταυρώσεις.

Οι τουρίστες κινδυνεύουν από τροχαία κι όχι από αρρώστιες.

∆εν περιµένουµε να γίνει τίποτα, εκεί που τα µέτρα που προτείνουµε είναι απολύτως αναγκαία!

Γιατί υστερούµε στην προνοητικότητα;

Οι παρακάτω απαντήσεις δεν είναι νέες, έχουν αναφερθεί αρκετές φορές στη στήλη…   

1 Επειδή απουσιάζει η εκπαίδευση στην προνόηση, στην οργάνωση και την ενσυναίσθηση.

Θα ρωτήσετε γιατί δεν µιµούµαστε τους Ευρωπαίους εταίρους µας;

Έγινε προσπάθεια από την Υπ. Παιδείας Κεραµέως µε την καθιέρωση των εργαστηρίων δεξιοτήτων σε όλες τις βαθµίδες. Το καινοτόµο της πρόγραµµα δεν ευδοκίµησε. Οι µαθητές γνωρίζουν τους λόγους.

2 ∆εν είµαστε όλοι κατάλληλοι να γίνουµε πιλότοι, καπετάνιοι, οδηγοί βουνού, σταθµάρχες, ταξιτζήδες, εκπαιδευτικοί, πυροσβέστες, χειριστές µηχανηµάτων, ελεγκτές, εκπαιδευτές κ.λπ.

Κάθε επάγγελµα απαιτεί ξεχωριστές δεξιότητες που δεν τις έχουν όλοι.

Υπάρχει πρόβλεψη για ανίχνευση των απαιτούµενων δεξιοτήτων στις εξετάσεις για άδεια άσκησης επαγγέλµατος;

3 Οι έλεγχοι για την τήρηση κανόνων, ορίων, προδιαγραφών ατονούν. Οι λόγοι; Είτε δεν υπάρχει η σταθερή βούληση εφαρµογής τους, είτε ανατίθενται σε ανεκπαίδευτους, κοντόφθαλµους, άκριτους…

Στοχοθεσία, στοχοκατάκτηση, φροντίδα για το κοινωνικό σύνολο προϋποθέτουν οργάνωση, αναπτυγµένη προοπτική µνήµη, προνόηση.

*Ο Κυρ. Βασιλομανωλάκης είναι Πτυχ. Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στη ∆ιά Βίου Μάθηση. Επικοινωνία polygnosi@otenet.gr    

Τα βιβλία ‘In the search of mythical Talos’, ‘Μαθαίνω εύκολα΄ ‘Θυµάµαι εύκολα’ ‘Μελετώ αποτελεσµατικά’ διατίθενται από τα βιβλιοπωλεία Libraire και ΚΥΒΟΣ.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα