Την αισιοδοξία του ότι η συμφωνία για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης ανοίγει το δρόμο ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας, εκφράζει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, σε συνέντευξή του στα “Χ.ν.”, με αφορμή τη σημερινή ομιλία του στα Χανιά.
Ο κ. Σταθάκης τονίζει ότι το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί χωρίς κανένα πρόσθετο μέτρο και οι παρεμβάσεις για μετά το 2018 θα εξισορροπηθούν από ένα σημαντικό πακέτο αντιμέτρων, επισημαίνοντας την έμφαση που δίνει η κυβέρνηση σε πολιτικές στήριξης των ασθενέστερων στρωμάτων.
Αναλυτικά η συνέντευξη:
• Βρισκόμαστε κοντά στο κλείσιμο της αξιολόγησης με την ψήφιση των σχετικών μέτρων. Πώς αντιλαμβάνεστε τη συμφωνία αυτή με τους δανειστές; Υπάρχει αισιοδοξία για βελτίωση του οικονομικού κλίματος στην χώρα αλλά και για στην καθημερινότητα των πολιτών;
Η συμφωνία στην οποία καταλήξαμε με τους δανειστές για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης ανοίγει το δρόμο ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας. Μένει να αποσαφηνιστούν, στο Eurogroup της 22ας Μαΐου, οι παρεμβάσεις ελάφρυνσης του χρέους, που θα εφαρμοστούν με την ολοκλήρωση του προγράμματος.
Θεωρώ ότι πρόκειται για μια καλή και ισορροπημένη συμφωνία. Είναι πολύ θετικό ότι το Πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί χωρίς κανένα πρόσθετο μέτρο, ενώ οι παρεμβάσεις για μετά το 2018 θα εξισορροπηθούν από ένα σημαντικό πακέτο αντιμέτρων. Κυρίως, όμως, είναι πολύ σημαντικό ότι πλέον διαμορφώνονται όλες οι συνθήκες ώστε η ελληνική οικονομία να θεωρείται και πάλι αξιόχρεη. Κάτι που σπεύδουν να προεξοφλήσουν οι επενδυτές, με αποτέλεσμα το κόστος δανεισμού που προκύπτει από την τιμή του 10ετούς ομολόγου, να βρίσκεται σήμερα κοντά στο 5,5%, ενώ μόλις προ διμήνου ξεπερνούσε το 8%. Με την ολοκλήρωση της συμφωνίας για το χρέος και την ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα αγορών της ΕΚΤ, λογικά θα υπάρξει νέα αποκλιμάκωση και σταθεροποίηση σε επίπεδα κάτω από το 5%.
Στη βάση αυτή θα είναι πλέον εφικτή η επιστροφή του Ελληνικού Δημοσίου στις αγορές. Θέλω εδώ να υπογραμμίσω ότι δεν έχει νόημα να γίνει απλά μια συμβολική έκδοση ομολόγων, όπως εκείνη της κυβέρνησης Σαμαρά. Θα υπάρξει ένα σχέδιο μεθοδικών κινήσεων, που σταδιακά θα «χτίσουν» εκ νέου την καμπύλη αποδόσεων για τα ελληνικά ομόλογα και θα επιτρέψουν την οριστική έξοδο από την περίοδο των Μνημονίων, το καλοκαίρι του 2018.
Επιπροσθέτως, η αποκλιμάκωση του κόστους δανεισμού για το Δημόσιο θα ανοίξει την πρόσβαση στις αγορές και για τον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας, είτε πρόκειται για τράπεζες, είτε για εταιρείες που επιθυμούν να αντλήσουν κεφάλαια από την αγορά ομολόγων. Άρα θα είναι μια εξέλιξη ιδιαίτερης σημασίας συνολικά για τη χρηματοδότηση της οικονομίας και πιστεύω ότι μπορεί να συμβεί πριν το τέλος του έτους.
• Στην επικείμενη ψήφιση των νέων μέτρων, περιμένετε συμπαγή την κοινοβουλευτική σας ομάδα ή υπάρχει περίπτωση “διαρροών”;
Σας περιέγραψα ήδη τους λόγους που αξιολογώ τη συμφωνία ως ισορροπημένη και πιστεύω ότι τους αντιλαμβάνονται όλοι στην κοινοβουλευτική ομάδα. Άρα νομίζω κίνδυνος διαρροών δεν υφίσταται.
• Από τα κόμματα της αντιπολίτευσης δεν φαίνεται να υπάρχει η παραμικρή στήριξη. Πώς εκλαμβάνετε αυτή τη στάση; Έχει ουσία; Είναι μια μορφή “εκδίκησης” για το «όχι σε όλα» των περασμένων ετών από βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ;
Προφανώς δεν είναι σοβαρό να πολιτεύεται κάποιος με τη λογική της εκδίκησης, ιδίως σε τόσο σοβαρά θέματα. Επίσης είναι παράλογο να ζητείται στήριξη από κάποιον που διαφωνεί, όπως σήμερα το ΚΚΕ με τις πολιτικές της κυβέρνησής μας ή παλιότερα ο ΣΥΡΙΖΑ με τις πολιτικές της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου. Δεν έχω, όμως, αντιληφθεί τα σημεία διαφωνίας της αξιωματικής αντιπολίτευσης και άλλων, μικρότερων κομμάτων της κεντροδεξιάς, με την πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση. Πώς μπορεί να λέει «όχι σε όλα» κάποιος που ζητούσε από τον περασμένο Νοέμβριο να υπογράψουμε άμεσα ότι κι αν μας προτείνουν οι δανειστές;
• Έρχεστε στα Χανιά με αφορμή την ημερίδα για τα κόκκινα δάνεια. Σε όλη την Κρήτη τα οικονομικά πολλών ιδιωτών και επιχειρήσεων βρίσκονται όντως στο… κόκκινο. Τι περιθώρια δίνει σε ιδιώτες και επιχειρηματίες το νέο θεσμικό πλαίσιο για τη διαχείριση των χρεών;
Νομίζω ότι το θεσμικό πλαίσιο που διαμορφώσαμε την τελευταία διετία επιτυγχάνει τον διπλό στόχο που είχαμε θέσει: Αφενός, να διαμορφωθούν οι συνθήκες εξυγίανσης των τραπεζικών χαρτοφυλακίων, ώστε οι τράπεζες να αρχίσουν και πάλι να δανείζουν. Αφετέρου, αυτό να γίνει με τρόπο που θα προστατεύεται η κοινωνική συνοχή, οι εισοδηματικά ασθενέστεροι. Υπενθυμίζω μια σειρά από βήματα που έγιναν προς αυτή την κατεύθυνση:
Πρώτον, με την αναμόρφωση του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, συμπεριλήφθηκαν όλα τα χρέη (τραπεζικά και προς Δημόσιο) και εντάχθηκαν σε προστατευτικές ρυθμίσεις για την πρώτη κατοικία δύο στους τρεις δανειολήπτες. Μάλιστα για το 25% που αντιστοιχεί στους πιο αδύναμους, προβλέπεται η ενίσχυσή τους από το κράτος, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις δόσεις.
Δεύτερον, θέσαμε ιδιαίτερα αυστηρούς κανόνες διαφάνειας και ελέγχου στη λειτουργία της δευτερογενούς αγοράς δανείων.
Τρίτον, δημιουργήσαμε την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, η οποία συντονίζει το έργο των εμπλεκόμενων κρατικών φορέων και υλοποιεί προγράμματα ενημέρωσης και υποστήριξης των δανειοληπτών.
Τέταρτον, αναπτύσσουμε ένα ευρύ Δίκτυο Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών, με 120 Γραφεία σε όλη τη χώρα. Σε αυτά οι δανειολήπτες μπορούν να κλείνουν τηλεφωνικά ραντεβού, προκειμένου να συζητήσουν με εξειδικευμένο προσωπικό για το πρόβλημα υπερχρέωσης που αντιμετωπίζουν, να ενημερωθούν για τα δικαιώματα και τις δυνατότητες που έχουν.
Πέμπτον, το επόμενο διάστημα θα δημιουργηθεί Φορέας Πιστοποίησης Φερεγγυότητας, που θα διασφαλίζει τη δίκαιη και αντικειμενική πιστοληπτική αξιολόγηση και θα διευκολύνει την πρόσβαση σε νέο δανεισμό.
Τέλος, πρόσφατα ψηφίστηκε από τη Βουλή ο νόμος για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων, με στόχο την ενιαία αντιμετώπιση των οφειλών που συσσωρεύτηκαν τα χρόνια της κρίσης, είτε προς τράπεζες και άλλους ιδιώτες, είτε προς το Δημόσιο (εφορία, Ταμεία).
• Πέρα από τη ρύθμιση χρεών, βασικός παράγοντας για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων είναι να κινηθεί η αγορά, κατά το κοινώς λεγόμενο. Στα Χανιά όμως, βλέπουμε όλους τους κλάδους να καταγράφουν πτώση του τζίρου. Η συντριπτική πλειοψηφία εμπόρων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων αποδίδει αυτή την κατάσταση στη λιτότητα και στις περικοπές που έχουν αδειάσει το πορτοφόλι των καταναλωτών. Είναι αντιστρέψιμη αυτή η εικόνα; Με ποιό τρόπο και σε τι χρονικό ορίζοντα;
Νομίζω ότι το τελευταίο διάστημα η εικόνα δεν είναι όσο δραματική περιγράφεται, χάρη στην αύξηση του τουρισμού, την άνοδο των εξαγωγών, την ενίσχυση της αγροτικής παραγωγής και την εντυπωσιακή απορρόφηση κονδυλίων του ΕΣΠΑ. Σε κάθε περίπτωση, οι πολιτικές λιτότητας σίγουρα έχουν πλήξει το εισόδημα των πολιτών. Πιστεύω ότι η έξοδος από την εποχή των Μνημονίων, το καλοκαίρι του 2018, η ανάκαμψη συνολικά της οικονομίας και η έμφαση που δίνει η κυβέρνηση σε πολιτικές στήριξης των ασθενέστερων στρωμάτων, θα συμβάλλουν στην γρήγορη αντιστροφή της εικόνας.
• Συνολικά όλη αυτή η οικονομική πολιτική που εφαρμόζεται τα μνημονιακά χρόνια στην Ελλάδα, δείχνει να επιμένει στην υπερφορολόγηση. Ως απλοί πολίτες, οι περισσότεροι δεν βρίσκουν λογική σε αυτή την τακτική. Προσωπικά, ως οικονομολόγος, θεωρείτε ότι εφαρμόζεται η σωστή “συνταγή” στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες; Δεν υπάρχει εναλλακτική και όλες οι άλλες οικονομικές προτάσεις καταλήγουν στον κίνδυνο του Grexit;
Νομίζω ότι το πρόβλημα δεν εστιάζεται μόνο στην υπερφορολόγηση αλλά συνολικότερα στους στόχους για τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα. Η επίτευξή τους είναι εφικτή είτε μέσω της φορολόγησης είτε μέσω της περικοπής δημοσίων δαπανών. Και στις δύο περιπτώσεις οι συνέπειες είναι υφεσιακές. Ακριβώς για τον λόγο αυτό διαπραγματευτήκαμε σκληρά για τη διάρκεια και το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων, καταφέρνοντας τελικά τη σύντμηση της περιόδου κατά την οποία θα απαιτούνται υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα. Υπενθυμίζω ότι αντίστοιχες συμφωνίες που αποδέχτηκαν προηγούμενες κυβερνήσεις, προέβλεπαν πρωτογενή πλεονάσματα υψηλότερα του 4% χωρίς καν να αποσαφηνίζεται μέχρι πότε. Η νέα συμφωνία θα περιγράφει ξεκάθαρα ένα δημοσιονομικό μονοπάτι που στο τέλος του μεσοπρόθεσμα είναι κατηφορικό, προβλέποντας αποκλιμάκωση των πλεονασμάτων και άρα λιγότερο περιοριστική δημοσιονομική πολιτική.
• Προεκλογικά η τοπική κοινωνία είχε ακούσει αρκετές δεσμεύσεις από τη σημερινή κυβέρνηση και εσάς προσωπικά. Από οικονομικά ζητήματα κλάδων όπως οι αγρότες, μέχρι θέματα τοπικής ανάπτυξης όπως η ακύρωση ή βελτίωση των όρων εκχώρησης του αεροδρομίου Χανίων. Προσωπικά αυτή την ιδιωτικοποίηση την είχατε χαρακτηρίσει ως «απόφαση ενταγμένη στη νεοφιλελεύθερη αντίληψη». Η εκχώρηση πλέον είναι γεγονός. Τελικά η «νεοφιλελεύθερη αντίληψη» επικράτησε;
Στην περίπτωση της εκχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων, μεταξύ αυτών και των Χανίων, η Κυβέρνηση δεν είχε δυνατότητα υπαναχώρησης από όσα είχαν συμφωνηθεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, καθώς η χώρα είχε ήδη δεσμευτεί και οι οικονομικές ρήτρες και άλλες συνέπειες μιας τέτοιας υπαναχώρησης θα ήταν βαρύτατες. Δεν υπήρχε δυνατότητα ελιγμών.
• Παραμένοντας στο ζήτημα των επενδύσεων, ο πρωθυπουργός ζήτησε από τους υπουργούς να “τρέξουν”. Εσείς αναφέρεστε συχνά στην ανάγκη δημιουργίας θετικού κλίματος για επενδύσεις. Την ίδια ώρα όμως βλέπουμε να δημιουργούνται εμπόδια όπως στην περίπτωση του ΟΛΠ και του Ελληνικού μετά από παρεμβάσεις του υπουργείου Πολιτισμού. Αυτό δείχνει μια εικόνα ασυνεννοησίας στην κυβέρνηση.
Η προσέλκυση επενδύσεων προϋποθέτει ενίσχυση της ασφάλειας δικαίου, της διαφάνειας και της αποτελεσματικότητας στη λειτουργία του Δημοσίου. Την προηγούμενη διετία εργαστήκαμε προς αυτή την κατεύθυνση, με παρεμβάσεις όπως το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις, η απλοποίηση της έναρξης λειτουργίας επιχειρήσεων και ο νέος νόμος για τη χωροταξία. Διαμορφώσαμε τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο, με στόχο αφενός τη στήριξη καινοτομικών, εξωστρεφών, δυναμικών-βιώσιμων επιχειρήσεων, αφετέρου την αύξηση της απασχόλησης, με έμφαση στο εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό ώστε να αντιστραφεί η τάση φυγής των νέων επιστημόνων. Προωθούμε σειρά παρεμβάσεων στον τομέα της χωροταξίας, με κεντρικό στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας δικαίου, που αποτελεί ένα από τα βασικά ζητούμενα των περισσότερων επενδυτών. Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα σαφές πλαίσιο, που θα προτάσσει την προστασία του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής των πολιτών αλλά ταυτόχρονα θα περιγράφει ξεκάθαρα τους κανόνες. Ήδη, στα τέλη του 2016 ψηφίσαμε το νέο Νόμο (4447/2016) «για τον χωρικό σχεδιασμό και την βιώσιμη ανάπτυξη», πρόσφατα εκδόθηκε Προεδρικό Διάταγμα που εκσυγχρονίζει το θεσμικό πλαίσιο για τις χρήσεις γης (αυτό που ίσχυε ήταν του 1987) και προωθούμε τη θεσμοθέτηση των 11 Περιφερειακών Πλαισίων χωρικού σχεδιασμού και την αποσαφήνιση του πλαισίου για τα Ειδικά Χωρικά Σχέδια.
• Οι εκλογές απέχουν ακόμα πολύ. Έχετε αποφασίσει αν θα είστε υποψήφιος στα Χανιά ή θα είστε στα ψηφοδέλτια της Αθήνας;
Τον Ιανουάριο του 2015 οι συμπολίτες μας στα Χανιά με εμπιστεύτηκαν και με τίμησαν με την ψήφο τους σε βαθμό εντυπωσιακό. Σκοπεύω να σεβαστώ αυτήν την εμπιστοσύνη και να συμβάλω με όλες μου τις δυνάμεις στη βελτίωση της ζωής τους. Ο καλύτερος τρόπος για να το κάνω είναι ασφαλώς ως εκπρόσωπός τους στη Βουλή των Ελλήνων.
Εσπερίδα για τα “Κόκκινα Δάνεια” με ομιλία Γιώργου Σταθάκη
Εσπερίδα με θέμα “Κόκκινα Δάνεια”, στην οποία θα μιλήσει ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 12 Μαΐου στις 7 μ.μ. στην αίθουσα του 4ου ορόφου του Επιμελητηρίου Χανίων.
Οπως ανακοίνωσε το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο (ΕΒΕ) Χανίων, η εκδήλωση συνδιοργανώνεται από την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και το Επιμελητήριο Χανίων.
Ομιλητές στην εκδήλωση θα είναι ο Υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος κ. Γιώργος Σταθάκης και ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους κ. Φώτης Κουρμούσης.
Η ημερίδα απευθύνεται σε:
•ιδιώτες και ελεύθερους επαγγελματίες, παρουσιάζοντας τη νομοθεσία και το τραπεζικό πλαίσιο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά,
•υπερχρεωμένες επιχειρήσεις, μικρές, μεσαίες και μεγάλες, παρουσιάζοντας τη νομοθεσία του εξωδικαστικού μηχανισμού.
Με σκοπό:
•την παρουσίαση του θεσμικού πλαισίου για την αντιμετώπιση των ιδιωτικών χρεών (τόσο για «κόκκινα δάνεια» όσο και για οφειλές προς το δημόσιο (ΔΟΥ, ΕΦΚΑ),
•να απαντηθούν ερωτήσεις / απορίες που θέτουν οι συμμετέχοντες και
•να τεθούν από τους συμμετέχοντες ειδικά θέματα που χρήζουν επίλυσης, ώστε να ληφθούν υπόψη στη διαμόρφωση της Εθνικής Στρατηγικής για τη Διαχείριση Ιδιωτικού Χρέους.