Τρίτη, 16 Ιουλίου, 2024

Γνωστική ανάπτυξη για όλους

Η έκδοση του 2ου τεύχους ‘‘Γνωστική ανάπτυξη’’ σηµατοδοτεί το 1250ο άρθρο στην εβδοµαδιαία στήλη µου ‘‘Επόµενη µέρα’’.

Η συνεργασία µου µε τα ‘‘Χανιώτικα Νέα’’ ταξίδι άχρονο µε δάνεια γνώσεων, εµπειριών, κτίσιµο σχέσεων… Γνήσιο µετερίζι για βάρδιες γραµµένες σε πλοίο που πλέει στον πόντο και στο χρόνο.
Στο 1ο άρθρο της ‘‘Επόµενης Μέρας’’ το µακρινό, πλέον, 1999 επισήµαινα…
«…εστιάζοµε σε θέµατα που µας επηρεάζουν, περνάνε σαν διάττοντες αστέρες από την καθηµερινότητα µας, σβήνουν και ξεχνιούνται από τα ΜΜΕ. Θέµατα που αντιµετωπίζονται µονοσήµαντα από µια σκοπιά, από µια θέση, από χαµηλά επίπεδα…
Την επόµενη µέρα που µπορεί να είναι µήνες ή χρόνια αργότερα, τα συναντάµε µπροστά µας διογκωµένα, απειλητικά και δυσεπίλυτα. Τότε, ανακαλύπτουµε την πολλαπλότητα, την πολυπλοκότητα, τις ρίζες και τα κλαδιά τους…».

Ποιες γνωστικές
δεξιότητες;

Τα 62 σηµειώµατα (2021–2023) έχουν προτάσεις βασισµένες σε ευρήµατα της Γνωστικής-Αναπτυξιακής Ψυχολογίας, σε παρατηρήσεις 100δων αυθεντικών περιστατικών και σε έρευνες µας στο Ινστιτούτο Μάθησης.
Οι προτάσεις µας αναφέρονται:
• Στη ανάπτυξη της Μνήµης Εργασίας των παιδιών.
• Στην αποτελεσµατική µελέτη, στην ανάπτυξη της Προοπτικής µνήµης και στον επαγγελµατικό προσανατολισµό των εφήβων.
• Στην ενίσχυση των γνωστικών δεξιοτήτων για λύση προβληµάτων των ενηλίκων και στην διαχείριση του χρόνου.
• Στη γνωστική ενδυνάµωση, ιδιαίτερα της Επεισοδικής µνήµης των ατόµων της 3ης και 4ης
ηλικίας.
Το µήνυµα που διαχέεται είναι ότι υιοθετώντας την αντίληψη της συνεχούς ανάπτυξης θεµελιώνουµε την εξέλιξη, την ευηµερία και την µακροζωία µας.

Περιεχόµενα
Ενότητα 1η Γνωστική
ανάπτυξη για παιδιά

1 Τι προίκα έχουν την 1η µέρα;
2 Μάθηµα ιχνηλασίας για παιδιά…
3 Είµαστε Χανιωτάκια, τι δικαιώµατα έχουµε;
4 «Μπαµπά, θα µου βαβάσεις»;
5 Η παρώθηση του Σεπτεµβρίου ή ‘Γιατί δεν µαθαίνει ο µικρός Αλέξανδρος;’
6 Τα βρέφη δεν κλαίνε στον παράδεισο…
7 Ένα εργαλείο µάθησης για δυσλεκτικούς και αφηρηµένους
8 «Παππού, δεν καταλαβαίνουν Ελληνικά στην τάξη µου…»
9 Περιέργεια ωφέλιµη ή βλαπτική;
10 Η ευτυχία είναι στα άυλα…
11 Καλοκαιρινή απασχόληση… ανακαλύπτουµε τη σχέση χώρου-χρόνου
12 Αφοπλίζουµε ή εξοπλίζουµε τους νέους;
13 Επενδύσεις σε καλοκαιρινές δραστηριότητες
14 Ποιος ∆ήµος θα φτιάξει την Πόλη των Παιδιών;
15 Κοιµούνται καλά τα Χανιωτάκια;

Ενότητα 2η Γνωστική
ανάπτυξη
για εφήβους – φοιτητές

16 Ποιοι έφηβοι ακολουθούν θετικές επιστήµες;
17 Είµαι υποψήφια Πανελλαδικών εξετάσεων…
18 Πριν την χρήση του ChatGPT στην διδασκαλία…
19 Συνήθειες κερδοφόρες για µαθητές Λυκείου
20 Η κλιµατική κατάρρευση κι εµείς…
21 Υποστηρίζω τη γνώµη µου αποτελεσµατικά
22 Η ιδανική ώρα για τα Χανιά
23 Μέρες εξετάσεων, 10 προτάσεις για µαθητές…
24 Αλκοόλ, 1ος κίνδυνος για τη νεολαία µας
25 Αποκλίνουσες εκτιµήσεις, αποφάσεις και βαθµολογίες…
26 Στοχεύοντας τα επιθυµητά…
27 Ήµουν σε συνάντηση συσκευών…
28 Ο δρόµος είναι ανηφορικός…
29 Ένας δρόµος πολλές ιστορίες
30 Ας χαρίσουµε ένα µήνα ηρεµίας στους µαθητές…

Ενότητα 3η Γνωστική
ανάπτυξη για ενήλικες
της 2ης ηλικίας

31 Οι σχέσεις µας µε το µέλλον…
32 Το καλοκαίρι γινόµαστε εξυπνότεροι…
33 Αυτή είναι η δική µου ιστορία!
34 Η αυτονοµία χτίζεται…
35 Προτεραιότητα µας οι υποψήφιοι…
36 Είναι τα παιδιά πιο περίεργα από τους ενήλικες;
37 Είµαστε παγιδευµένοι στο βραχυπρόθεσµο;
38 Τα όνειρα µειώνονται την Άνοιξη…
39 Καλά προυκιά, καλά στερνά!
40 Οι βιβλιόφιλοι ζουν περισσότερο…
41 Πόσα µπράβο αντιστοιχούν σε ένα δώρο;
42 Σε τι συνθήκες παίρνουµε αποφάσεις;
43 Χαράσσω πορεία σταθερής προόδου…
44 Μήπως κάποιοι χρειάζονται µαθήµατα ευγένειας;
45 Οι φταίχτες της έλλειψης χρόνου…

Ενότητα 4η Γνωστική
ανάπτυξη για άτοµα
της 3ης και 4ης ηλικίας

46 Μνήµες σε διασταύρωση…
47 Τα χρονοκαταφύγια µας στην Ευρώπη
48 Περισσότερα σχολεία ισοδυναµούν µε µακροζωία…
49 Οι αναµνήσεις µας δεν είναι τόσο ασφαλείς όσο νοµίζουµε…
50 ∆ιαλέξτε την ευχή σας για το νέο έτος…
51 Σχέδια για µια υπέροχη ζωή…
52 Χανιώτες γεφυροποιοί
53 Οψιµάθεια όπλο για τωρινούς και µελλοντικούς συνταξιούχους
54 Λέξεις, εκφράσεις και γλώσσες ταξιδεύουν…
55 Απού κοπελοµάθει, δεν γεροντοξεχνά…
56 Μνήµες του µέλλοντος…
57 Οι ξεχνονούσηδες της 2ης ηλικίας
58 Τα εµπόδια προς την πρόοδο αποµακρύνονται…
59 Τους ιππόκαµπους και τα µάτια µας…
60 Θέµατα µνήµης για όλες τις ηλικίες
61 «Ναχα µια καλοκοιµηθιά να πάω να θέσω γιατ’ είµαι αποστεµένος»
62 «Γιώργο, θυµάσαι…»

Από τον Επίλογο…

Κοινή συνισταµένη των προτάσεων είναι η ανάπτυξη της προοπτικής µνήµης προαπαιτούµενο για αποτελεσµατική προνόηση.
Γινόµαστε µάρτυρες κρίσεων που εµφανίζονται µε άγνωστη περιοδικότητα.
Τα δεινά των προφητών έρχονται, όταν οι πληγές µας έχουν επουλωθεί. Τότε που η επιλεκτική µνήµη ανακαλεί µόνο τις άσπρες µέρες. ∆εν µπορεί να είναι διαφορετικά. Φανταστείτε να γνωρίζαµε ότι τον ένα µήνα θα καούµε και τον επόµενο θα πληµµυρίσουµε. Η µοιρολατρία θα κυριαρχούσε.
Είναι µονόδροµος, η άσκηση της προνοητικότητας µας…
Καθιερώνουµε την συνεχή καλλιέργεια της προοπτικής µνήµης και της θετικής σκέψης στην εκπαίδευση, στην επαγγελµατική κατάρτιση και στην διά βίου µάθηση. Οι εκπαιδευόµενοι απαντούν στο ερώτηµα…
«Πώς θα δράσετε σε περίπτωση….;»

Τα βιβλία του ‘Μαθαίνω εύκολα΄ ‘Θυµάµαι εύκολα’ ‘Μελετώ αποτελεσµατικά’ και ‘Γνωστική ανάπτυξη’ διατίθενται από τα βιβλιοπωλεία Libraire και ΚΥΒΟΣ.

*Ο Κυριάκος Βασιλομανωλάκης Πτυχ. Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στη ∆ιά Βίου Μάθηση. Επικοινωνία polygnosi@otenet.gr


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα