Για μια ακόμη φορά, ας μου επιτραπεί από τους πλέον αρμόδιους προς τούτο επιστήμονες ιστορικούς – διδασκάλους των σχολείων, αλλά και των πανεπιστημίων της πατρίδας μας Ελλάδας, γιατί μάλλον υπεισέρχομαι στις δικές τους αρμοδιότητες, να επιχειρήσω να αναλύσω, όσο μου είναι δυνατόν, τον εν λόγω μέγα οραματιστή, ήρωα και ευεργέτη μας Γεώργιο Ξενουδάκη.
Σ’ αυτήν την προσπάθειά μου θα δανειστώ το βιβλίο των λόγων του Γεωργίου Ξενουδάκη –πρώτου Κρη βουλευτή στη Βουλή των Ελλήνων, το έτος 1843 ως βουλευτής μεταναστών Κρητών και το έτος 1885 ως αιρετός βουλευτής Κρητών του Δήμου Αδάμαντα Μήλου, του Δήμου Μινώας Ναυπλίας, αλλά και όλων των χριστιανών της Κρήτης– όπου και εξελέγει (παμψηφεί) για να εκπροσωπήσει τόσο αυτούς (τους Σφακιανομηλιούς), αλλά και ολόκληρη την υπόδουλη τότε Κρήτη στη Βουλή των Ελλήνων.
Το βιβλίο αυτό, ευαγγέλιο κατά τον σεβαστό μας πατέρα Ιγνάτιο Χατζηνικολάου –αρχιμανδρίτη – θεολόγο – τ. λυκειάρχη, αλλά ιστορικό θησαυρό κατά τον κ. Αντώνη Κ. Αντωνιάδη –πολεοδόμο – αρχιτέκτονα – καθηγητή Πανεπιστημίων Αμερικής και σημερινό κάτοικο Ύδρας, μας φωτίζει γενικά περί της δραστηριότητας του ήρωά μας Γ. Ξενουδάκη, αλλά και ειδικότερα στις εξής σελίδες του:
1) Στη σελίδα 79, ο Γ. Ξ. λέγει:
«Κατά το 1841, ότε ηυτύχησα ν’ αποσπασθώ εκ των μαθημάτων μου υπό των τότε διενεργησάντων την επανάσταση και ν’ αποσταλώ ως γραμματεύς των ορεινών Σφακιωτών είδον τον στόλαρχον Άγγλον Στούαρτ…».
2) Στη σελίδα 87 (του ίδιου πάντα βιβλίου) ο αείμνηστος Γ. Ξ. μας λέγει:
«Είμεθα ήσυχοι. Ότε κατ’ απόφασιν της Εθνοσυνελεύσεως της 3ης Σεπτεμβρίου 1843 εισήλθον εις το Ελληνικόν Κοινοβούλιο ως βουλευτής μεταναστών Κρητών εθεώρησα εαυτόν ευτυχή, διότι τυχαίως συνέπεσε να λάβω μέρος εις εθνικάς αποφάσεις…
…Αν, κύριοι βουλευταί, δεν ήμουν αντάξιος της μεγάλης αυτής τιμής, ουχ ήττον, τα πάντα παραδίδω και ψυχήν και καρδίαν, εις τέλεσιν αυτής της μεγάλης ιδέας…».
(Σημείωση γράφοντος: Τότε συνεπώς γεννιέται και ανδρούται το μέγα όραμα της μεγάλης ιδέας του ήρωά μας Γ. Ξενουδάκη).
3) Στη σελίδα 91, ο Γ.Ξ., μας λέγει:
«…ο πόλεμος αυτής είναι πόλεμος εθνικός, είναι πόλεμος της ελληνικής φυλής, δεν είναι απλώς πόλεμος των εις τα σύνορα στρατοπεδευμένων, αλλά των Κρητών, των Σαμίων, των Χίων, των Μακεδόνων, των Κασιωτών και όλων των απανταχού Ελλήνων…».
4) Στη σελίδα 100 ο Γ.Ξ. μας λέγει:
«…Τα μεγάλα κράτη εργάζονται να κατακτήσωσι, ουχί και να ελευθερώσωσι. Μη λοιπόν παρ’ αυτών περιμένωμεν, αλλά από τον πατριωτισμόν και την ομόνοιαν…
…Μη λοιπόν από την άπληστον πολιτική της Ευρώπης περιμένετε, μη ματαιοπονείτε εις ευμετάβλητους οργανισμούς, ους από 60 έτη δεν κατορθώσατε να στερεώσητε, αλλά από την αυταπάρνησιν και την γενναιότητα».
5) Στη σελίδα 101 ο Γ.Ξ. μας λέγει:
«…προσέξατε τη Μακεδονίαν, αλλά και την Κρήτην. Εάν αι ελληνικαί αυταί χώραι κατακτηθώσιν, η νυν Ελλάς απώλετο (προσοχή)…».
6) Στη σελίδα 84 ο Γ. Ξ. μας λέγει:
« …πρόκειται κ. βουλευταί, περί της τύχης και της ελευθερίας και της δούλης Ελλάδας και ουχί περί κομμάτων και φατριών. Δεν παίζομεν, και δεν πρέπει να διαπληκτιζώμεθα…» (όλα αυτά λέγοντας από του βήματος της Βουλής προς τους Έλληνες βουλευτές).
7) Στη σελίδα 83 ο Γ. Ξ. μας λέγει:
«…παρακαλώ, κ. βουλευταί, να μην δώσητε κομματικήν χροιάν εις τους λόγους μου, διότι δεν εστάλην ν’ ανήκω εις πολιτικά κόμματα, αλλά να παρακολουθώ το γενικό συμφέρον του ελληνισμού και της πατρίδος μου Κρήτης…».
8) Στην ξεχωριστή και λίαν αξιοπρόσεκτη, κατά τη γνώμη του γράφοντος, σελίδα 45, ο Γ. Ξ. μας λέγει:
Όταν το 1870 επεσκέφθη την Ανώπολη Σφακίων με σκοπόν να οδηγηθεί στα ερείπια του σπιτιού του πρωτοεπαναστάτη (και κατά τον Γεώργιο Ξενουδάκη) Δασκαλογιάννη.
Όταν λοιπόν επλησίασε στα αναφερόμενα ερείπια του σπιτιού του Δασκαλογιάννη, ο μεγάτιμος πλην σεμνός και ταπεινός Γ. Ξενουδάκης, γονατίζει προ των ερειπίων και με δάκρυα στα μάτια του αναφωνεί:
«…Το περιφανές τούτο ερείπιο, είπον, είναι αγιώτερον και οσιότερον των ανακτόρων, εν οις ενοικούσι βασιλείς αυτοκράτορες, διότι εν τον οίκον τούτον εξήλθεν η πρώτη κλαγγή της ελευθερίας των λαών. Εκ του οίκου τούτου εξήλθεν η θεία έμπνευσις, “Εγρέο φίλα μάτερ”, ενώ εκ των ανακτόρων των ισχυρών δίδεται το πρόσταγμα της σφαγής των πολιτών, διά να κορέσουν τα πάθη και την απληστίαν των οι άρπαγες των δικαιωμάτων του πολίτη.
…Ιστοριογράφοι και πολιτικοί της ελευθέρας Ελλάδος! Νοθεύοντας την ιστορίαν κηλιδώνετε την Ελλάδα…».
Συνοψίζοντας όλες αυτές τις ρήσεις και νουθεσίες του πρωτοπόρου και μεγάλου οραματιστή προγόνου όλων των Σφακιανών, Κρητών και όχι μόνον, του Γεωργίου Ξενουδάκη, θα ήθελα να επισημάνω:
Όταν ο Γ. Ξενουδάκης τοποθετείται γραμματέας των ορεινών Σφακιωτών, από την εθνοσυνέλευση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843, σίγουρα δεν εννοούσαν τους άξιους και αξιόλογους ποιμένες (βοσκούς) της Σφακιανής Μαδάρας.
Γνωρίζουμε ότι ο Γ. Ξενουδάκης ανατράφηκε, κυριολεκτικά, από τον Γάλλο Mercier, ο οποίος του δίδαξε τη Γαλλική γλώσσα, τα νήματα της Γαλλικής Επανάστασης, το Διαφωτισμό και γιατί όχι τα κηρύγματα της πολιτικής ομάδας, που δρούσε στη Γαλλία, με αντιπροσώπους στη συμβατική συνέλευση, μετά την επανάσταση του 1789, η οποία αντιμαχόταν τη μοναρχία. Άρα ήταν πολιτικό ρεύμα – κόμμα αντιμοναρχικό (προοδευτικό). Αυτή λοιπόν την πολιτική ομάδα – κόμμα αντέγραψαν, λέγονται ορεινοί Σφακιώτες κατά το ορεινοί Γάλλοι αντιμοναρχικοί. Απ’ αυτά τα πιστεύω και τα ιδανικά ο ήρωάς μας Γ. Ξενουδάκης, δρα εντός και εκτός του Ελληνικού Κοινοβουλίου. Δεν είναι δυνατόν να δίδεται σήμερα άλλο πνεύμα και άλλη εξήγηση στο γραμματέα των ορεινών Σφακιωτών.
Μήπως η μνεία του Γ. Ξενουδάκη (σελίδα 45) «…ιστορικοί και πολιτικοί της ελευθέρας Ελλάδος! Νοθεύοντες την ιστορία κηλιδώνετε την Ελλάδα» θα μπορούσε να εξετασθεί αναλόγως; Απλά ερωτώ.
Μήπως, όταν η Εθνοσυνέλευση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843 (όχι ο όποιος τυχόν) τοποθετεί τον Γ. Ξ. γραμματέα των ορεινών Σφακιωτών, εννοεί πρόεδρο πολιτικού κόμματος (ρεύματος) της τότε εποχής; Και πάλι απλά ερωτώ.
Αυτές είναι, εν τέλει, οι σκέψεις του ταπεινού γράφοντος και θα είμαι πανευτυχής να έχω την αυστηρή κριτική παντός αρμοδίου, πλην φιλίστορα.
*ιστορικός ερευνητής της ζωής και του έργου
του Γ. Ξενουδάκη