» Με αφορμή την ταινία “Η ώρα του Πάνα” ο σκηνοθέτης Θ. Θωμαδάκης μιλά στην εκπομπή “Μεσοβδόμαδα” στο podcast των “Χ.ν.”
Γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, καθυστερήσεις στις άδειες και περίπλοκες διαδικασίες εγκρίσεων, δεν ευνοούν τα γυρίσματα κινηματογραφικών ή τηλεοπτικών παραγωγών στην Κρήτη, την ώρα που η οργανωμένη προσέλκυσή τους θα μπορούσε να δώσει ώθηση στην τοπική οικονομία τους «νεκρούς» τουριστικά μήνες, ενώ παράγεται και μία υπεραξία από την προβολή της περιοχής διεθνώς.
Ο σκηνοθέτης Θοδωρής Θωμαδάκης μίλησε την εκπομπή «Μεσοβδόμαδα» στο podcast των “Χανιώτικων νέων” και στους Γιώργο Κώνστα και Φανή Νικηφοράκη με αφορμή την γερμανική ταινία «Η ώρα του Πανά» η οποία γυρίστηκε εξολοκλήρου στα Χανιά και κυρίως στα Σφακιά και το Λουτρό.
«Οι Γερμανοί ζήτησαν να δουν όλη την Κρήτη. Κάναμε ένα scouting σε όλη τη νότια Κρήτη από Παλαιόχωρα μέχρι Ιεράπετρα. Εμείς εξαρχής προτείναμε τα Σφακιά και τελικά εκεί γυρίστηκε σχεδόν εξολοκλήρου η ταινία» τονίζει ο κ. Θωμαδάκης, του οποίου η εταιρεία Fixer in Crete είχε αναλάβει όλη την υποστήριξη του πρότζεκτ.
Η ΤΑΙΝΙΑ
Όσον αφορά την υπόθεση της ταινίας, αφορά έναν Γερμανό διαζευγμένο πατέρα, ο οποίος παίρνει την 17χρονη κόρη του να την φέρει διακοπές σε ένα αγαπημένο του μέρος. Στην αρχή η κόρη δυσανασχετεί γιατί περίμενε ένα πιο κοσμικό μέρος, στην πορεία όμως δημιουργείται ένα αίσθημα με έναν Σφακιανό: «Κι εκεί ξεκινάνε διάφορα γεγονότα και υπάρχει βέβαια happy end με πολλούς έρωτες και γίνεται ένας χαμός… » τονίζει ο κ. Θωμαδάκης εξηγώντας ότι πρόκειται για μια μικρομεσαία παραγωγή.
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΜΠΟΔΙΑ
«Την τελευταία 10ετια στη Κρήτη έχουν γίνει λιγότερες από πέντε ταινίες. Προφανώς η Κρήτη δεν είναι ο παράδεισος που νομίζουμε ότι είναι για τις κινηματογραφικές ταινίες και παραγωγές. Τώρα το γιατί δεν είναι, είναι μεγάλη συζήτηση» τονίζει ο κ. Θωμαδάκης και εξηγεί πως «για εμάς η Κρήτη σίγουρα είναι ο παράδεισος που ζούμε, όμως για μια τέτοια παραγωγή χρειάζονται ακόμα πολλά πράγματα, τα οποία είτε δεν μπορούμε να παρέχουμε είτε δεν ξέρουν ότι μπορούμε να παρέχουμε».
Ερωτηθείς δε για τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα αναφέρει: «Τα πλεονεκτήματα είναι τα προφανή. Έχουμε ηλιοφάνεια, έχουμε θάλασσα, πανέμορφο τοπίο, ποικιλομορφία σκηνικών, πολύ καλό κλίμα και αρκετά βασικό -το οποίο όμως πρέπει να έρθουν για το δουν – είναι ότι υπάρχει ένας κόσμος που είναι ζεστός, φιλόξενος, ο οποίος θέλει να βοηθήσει».
Ειδικά για τα Σφακιά, όπως εξηγεί, , «εκτός από το σημαντικό οικονομικό όφελος, ήταν μια πολύ ευχάριστη έκπληξη για αυτούς το γεγονός ότι μέσα στην πανδημία, από ΄κει που δεν κυκλοφορούσε άνθρωπος και ήταν όλα τα μαγαζιά κλειστά ξαφνικά αυτό τους έδωσε ζωή, σε μια νεκρή περίοδο».
Όσον αφορά τα εμπόδια «έχουν να κάνουν με την ελληνική πραγματικότητα, τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το δημόσιο, την εξασφάλιση αδειών για τους αρχαιολογικούς χώρους, τους χρόνους που απαιτούνται και γενικώς το γεγονός ότι κάτι που φαίνεται απλό στα μάτια των ξένων για εμας είναι Γολγοθάς. Μερικά πράγματα θέλουν πολύ χρόνο για εγκρίσεις. Ένα απλό παράδειγμα για να κάνει ένα απλό γύρισμα στο παλιό λιμάνι των Χανίων θέλει άδεια από 3-4 υπηρεσίες. Αν απευθυνθείς στον Δήμο Χανίων, πρέπει να περιμένεις να γίνει δημοτικό συμβούλιο. Αυτό συνεπάγεται ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες ότι μπορεί να περάσουν ακόμα και 15-20 μέρες. Η Αρχαιολογία έχει βελτιωθεί, τώρα θα σου δώσει μια άδεια σε 10-15 μέρες» τονίζει ενώ σημειώνει πως: «Επειδή μιλάμε για μεγάλα πρότζεκτ, πρέπει να είναι απόλυτα τυπικά και νόμιμα. Στην Κρήτη, τα περισσότερα που βλέπουμε, δεν έχουν πάρει καμία άδεια, δεν έχουν απευθυνθεί πουθενά δεν έχουν μπει καν σε αυτήν την διαδικασία.
Αυτό δημιουργεί δύο ταχύτητες. Εμείς έχουμε να κάνουμε με μεγάλες, σοβαρές εταιρείες που πρέπει να είναι καθόλα νόμιμες και αυτό τις βάζει σε περιπέτειες…».
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΟΦΕΛΟΣ
Ο κ. Θωμαδάκης, αναφέρεται στην δυναμική που θα μπορούσε να έχει για την τοπική οικονομία η προσέλκυση μικρομεσαίων παραγωγών: «Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ό,τι έχει να κάνει με κινηματογράφο αλλά και με τηλεοπτικές παραγωγές, υπακούει σε δικούς του κανόνες. Δεν έχει ανάγκη από καλοκαίρι, μπορεί να γίνει οποιαδήποτε στιγμή του χρόνου ανάλογα με το σενάριο. Άλλωστε συμφέρει τις παραγωγές αυτές να έρχονται σε περιόδους που για εμας είναι μη τουριστικές γιατί και αυτοί μπορούν να κάνουν πιο εύκολα την δουλειά τους, το κόστος είναι χαμηλότερο. Δηλαδή θα μπορούσαν κάλλιστα οι μήνες Μάρτιος και Απρίλιος αλλά και ο Οκτώβρης και ο Νοέμβρης να είναι οι καλύτεροι μήνες για αυτές τις παραγωγές» τονίζει.
ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ
Ο ίδιος επισημαίνει πως μέχρι στιγμής, η προσέλκυση παραγωγών γίνεται είτε τυχαία είτε από καλές εντυπώσεις που μεταφέρουν προηγούμενες παραγωγές και όχι με οργανωμένο τρόπο.
«Σίγουρα αν είχε οργανωθεί κάτι από τους φορείς θα βοηθούσε πάρα πολύ τα μικρότερα πρότζεκτ. Για τις μεγάλες παραγωγές μιλάμε για τόσο μεγάλες απαιτήσεις που δεν αρκεί να πει ο Δήμος Χανίων ή η Περιφέρεια κάτι, θα ζητήσει πράγματα που πρέπει να κινηθούν κεντρικά. Όλα όμως τα μικρότερα ναι, προφανώς θα εξυπηρετηθούν και θα προτιμήσουν την Κρήτη. Και να σας πω και κάτι άλλο; Για μένα είναι πολύ καλύτερο να έρθουν 4-5 μικρά πρότζεκτ στην Κρήτη, παρά ένα μεγάλο. Διότι το μεγάλο θα πρέπει να έρθει εταιρεία από την Αθήνα για να το κάνει» καταλήγει.