«Oι εκπαιδευτικοί
μπορούν να αλλάξουν
τις ζωές πολλών
ανθρώπων, απλά και
μόνον αναμειγνύοντας
σε σωστές αναλογίες
κιμωλία και προκλήσεις»
J. Myers
συγγραφέας – ακαδημαϊκός
Βομβαρδιζόμαστε συνεχώς από ανακοινώσεις, δηλώσεις, συνεντεύξεις που περιέχουν συναισθήματα κι όχι στοιχεία. Εκλεγμένοι ή διορισμένοι εκπρόσωποι ομάδων πολιτών ή υπηρεσιών αρέσκονται να δημιουργούν εντυπώσεις. Κι όμως στις μέρες μας, θέλουμε στρατηγικές λύσεις προβλημάτων που βασίζονται σε αντικειμενικά στοιχεία.
Αυτά τα στοιχεία αν αποτυπωθούν σε μια γραφική παράσταση (στην καμπύλη της καμπάνας) τότε αποκαλύπτουν και τονίζουν ότι η μεγάλη πλειοψηφία τους είναι γύρω από τον μέσο όρο. Η έκταση του κέντρου είναι ιδιαίτερα ευρεία, περίπου το 68%. Αυτό σημαίνει ότι αυτοί που υστερούν ή υπερέχουν σημαντικά από τον μέσο όρο είναι ένα μικρό ποσοστό. Την καμπύλη της καμπάνας μπορείτε να την χρησιμοποιήσετε για να συγκρίνετε συμπεριφορές, αποδόσεις, προτιμήσεις, αποτελέσματα δημοσκοπήσεων κ.ά. Με άλλα λόγια μας ανοίγει τα μάτια…
Αν “δούμε” πρόσφατα δημοσιεύματα του ξένου Τύπου έχοντας υπόψη μας την καμπύλη της καμπάνας μας δείχνουν μια από τις πορείες που οφείλουμε να ακολουθήσουμε. Σήμερα, ο λόγος είναι για τον ρόλο της Εκπαίδευσης.
Καλός δάσκαλος = χρυσάφι
Από την εκτεταμένη ανάλυση ερευνών μεγάλων Πανεπιστημίων που δημοσίευσε πρόσφατα ο “Economist” και αναδημοσίευσε η εφημερίδα “Καθημερινή” παραθέτω τα συμπεράσματα…
• Η ποιότητα των εκπαιδευτικών έχει μεγάλες διαφοροποιήσεις κυρίως εντός του ίδιου σχολείου και όχι από το ένα στο άλλο.
• Οι καλύτεροι μαθητές αντιστοιχούν σε ελαφρώς καλύτερους δασκάλους.
• Καλύτεροι διδάσκοντες σημαίνει αυξημένες πιθανότητες για ένα παιδί να σπουδάσει και να έχει υψηλότερες αμοιβές.
• Αν αντικαταστήσεις έναν δάσκαλο της τελευταίας βαθμίδας αξιολόγησης με έναν “άλλο μέσης ποιοτικής απόδοσης” (δηλαδή έναν που είναι γύρω από το κέντρο στην καμπύλη της καμπάνας) τότε το συλλογικό εισόδημα της κάθε τάξης στην διάρκεια μιας ολόκληρης ζωής θα αυξηθεί σε πάνω από 1 εκατ. ευρώ.
Ολα αυτά συμφωνούν με την παροιμία μας «Με όποιον δάσκαλο καθίσεις τέτοια γράμματα θα μάθεις».
Ανεπαρκές είναι το 5%
Οσοι διαμαρτύρονται για τυχόν μαζικές διώξεις μετά από μία αξιολόγηση, προφανώς αγνοούν την κλασική στατιστική καμπύλη της καμπάνας. Ετσι για παράδειγμα διαβάσαμε ανακοινώσεις ότι “εκπαιδευτικοί θα απολυθούν και ότι σχολεία θα κλείσουν όταν εφαρμοστεί η αξιολόγησή τους”.
Ας δούμε τι γίνεται στο εξωτερικό με βάσει τα δημοσιευμένα στοιχεία. Σε κράτη στα οποία η αξιολόγηση σχολείων είναι θεσμός δεκαετιών αυτή γίνεται με κριτήρια τα οποία εξελίσσονται.
Η υπηρεσία “OFSTED” (Office for Standards in Education) της Αγγλίας ελέγχει αν το επίπεδο των σχολείων είναι μέσα στο πλαίσιο της αποτελεσματικότητας και ανακοινώνει στον ιστότοπό της (www.ofsted.gov.uk.) τα ευρήματα των αξιολογήσεων που πραγματοποιεί. Τα πιο πρόσφατα για Σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Αγγλίας που αξιολογήθηκαν είναι τα παρακάτω…
Στο 5% των σχολείων που κρίθηκαν ανεπαρκή αποστέλλεται άμεσα πολυσέλιδη λεπτομερής έκθεση οδηγιών για αποκατάσταση του επιπέδου της παρεχομένης εκπαίδευσης. Αυτή η έκθεση κοινοποιείται άμεσα στους γονείς των μαθητών.
Η Υπηρεσία επανέρχεται μετά από 1 χρόνο κι αν δεν έχει γίνει επαρκής πρόοδος μπορεί να προτείνει την αντικατάσταση του διευθυντή του Σχολείου. Αν τα παραπάνω στοιχεία τα απεικονίσουμε σε γραφική παράσταση παρατηρούμε την αλλαγή του σχήματος της καμπάνας σε όφελος των εξαιρετικών σχολείων και αντίστοιχη μείωση των ανεπαρκών.
Συμπέρασμα
Οι δαπάνες μας για την Παιδεία πρέπει να αυξηθούν άμεσα και ουσιαστικά με ταυτόχρονη εφαρμογή των διατάξεων που προβλέπουν τη λειτουργία των σχολείων και την αξιολόγησή τους.
Θυμόμαστε ότι οι εκπαιδευτικοί “κρατάνε” τα κλειδιά της εξόδου μας από την κρίση.