«Κάνε στον εαυτό σου
την αλλαγή που
επιθυμείς στον κόσμο».
Mahatma Gandhi
Η νίκη της “Manchester City’ έναντι της ‘Paris Saint-Germain’ ήταν ένα θέμα συζήτησης την περασμένη εβδομάδα.
Σύμφωνα με τα στατιστικά του αγώνα οι παίκτες της Manchester ήταν πιο ευθύβολοι (ακρίβεια στις πάσες λέγεται ποδοσφαιρικά).
Έτσι από τις 595 πάσες που έκαναν, οι 553 βρήκαν το στόχο τους (93%), ενώ της Γαλλικής ομάδας από τις 519 πάσες οι 467 βρήκαν το στόχο τους (90%). Σκέφθηκα ότι όταν έχεις 86 περισσότερες σωστές πάσες φυσικό είναι να βάλεις 1 γκολ παραπάνω. Κι οι δύο ομάδες είχαν πρωτοφανή ακρίβεια στις πάσες γεγονός που δείχνει ότι η νέα γενιά των κορυφαίων ποδοσφαιριστών είναι εικονοχωρικοί τύποι.
Στο σημείωμα αναφέρομαι στους νέους εικονοχωρικούς τύπους μαθητών που κυριαρχούν την εποχή της Τεχνολογίας.
Οι νέοι εικονοχωρικοί
Τι σημαίνει να είσαι εικονοχωρικός τύπος μαθητή την εποχή της Νέας Τεχνολογίας;
Χρησιμοποιούσα αυτό τον όρο σε εκπαιδευτικά σεμινάρια και στο βιβλίο μου “Μαθαίνω εύκολα” (2004). Είναι ο συνδυασμός 2 ξεχωριστών ταλέντων. Δηλαδή, της ικανότητας πρόσληψης πολλών πληροφοριών μέσω της παρατήρησης και της εξαιρετικής αντίληψης του χώρου.
Ας δούμε λίγα χαρακτηριστικά των νέων εικονοχωρικών. Ίσως αναγνωρίσετε τον εαυτό σας, το σύντροφο σας ή το παιδί σας.
Οι εικονοχωρικοί τύποι…
✓Είναι οι μόνοι που θα παρατηρήσουν τις κομματικές αφίσες που κολλάνε σε στύλους και τοίχους. Όλοι οι υπόλοιποι μαθησιακοί τύποι απλά δεν τα βλέπουν. Με μια ουσιώδη διαφορά. Θα τις διαβάσουν και θα τις αξιολογήσουν με ταχύτητα. Το πιθανότερο είναι να απορρίψουν το περιεχόμενο τους επειδή έχουν μάθει να λειτουργούν σφαιρικά κι όχι μονοσήμαντα.
✓Είναι οι μεταγνώστικοί τύποι που προσαρμόζονται σε κάθε περιβάλλον. Επειδή ακριβώς παρατηρούν κι αναγνωρίζουν τα σημαντικά από τα ασήμαντα. Για παράδειγμα, ένας εικονοχωρικός μαθητής που θα μπει σε μια γυμνή -χωρίς ερεθίσματα και βοηθήματα- αίθουσα διδασκαλίας θα αναζητήσει ικανοποίηση στην πολυμορφικότητα της διδασκαλίας. Αν αυτή είναι ανύπαρκτη, τότε θα ζητήσει από τους γονείς του να αλλάξει σχολείο. Όπως έγινε, προ ημερών, σε σχολείο της πόλης μας.
✓ Ένα μικρό ποσοστό εικονοχωρικών έχει “hyper-phantasia”. Όπως διαπίστωσαν ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της New South Wales η “υπέρ-φαντασία” ξεπερνά τα όρια της ενεργούς φαντασίας. Τα λίγα παιδιά που είναι προικισμένα έχουν την ικανότητα να “αναβιώνουν” ένα μάθημα, μια ταινία ή ένα όνειρο τους. Τόσο ζωντανά ώστε να μη το ξεχωρίζουν από την πρώτη φορά.
✓Παρατηρούν και ερμηνεύουν τη γλώσσα σώματος των συνομιλητών τους ακόμη και σε συνθήκες έντασης. Σωτήρια ικανότητα σε διαπραγματεύσεις κορυφής. Κι αυτό επειδή τους το επιτρέπει η μεγάλη χωρητικότητα της μνήμης εργασίας τους…
✓Δεν είναι εθισμένοι με τα κοινωνικά δίκτυα. Αντίθετα κατέχουν τις στρατηγικές -έχουν Digital Citizenship- πώς να εκμεταλλεύονται και να χρησιμοποιούν τη νέα τεχνολογία υπεύθυνα. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες στο Digital Citizenship Resources for Educators from Common Sense Education.
Εκπαίδευση στην εικονοχωρική αντίληψη
Η συστηματική εκπαίδευση των παιδιών αρχίζει από το Νηπιαγωγείο και ολοκληρώνεται μέχρι την 1η τάξη του Λυκείου.
Γι’ αυτό τον λόγο βλέπω θετικά τη λειτουργία των νέων Εργαστήριων Δεξιοτήτων σε όλες αυτές τις βαθμίδες.
Απλά κι αυτές οι καινοτομίες θέλουν κότσια. Και δεν τα έχουν όλοι.
Για να είμαι δίκαιος είναι δικαιολογημένος ο σκεπτικισμός ατόμων μεγαλύτερης ηλικίας. Υπάρχει μεγάλη δυσκολία να εκπαιδευθούν οι ίδιοι. Κάποιοι δεν έχουν μάθει να λειτουργούν ή να σκέπτονται όπως οι εικονοχωρικοί.
Γι’ αυτό παρατηρούμε γκάφες ολκής σε παρεμβάσεις στο περιβάλλον, στον αστικό ιστό και στην εκπαίδευση.
Μελετώ αποτελεσματικά
Στο πρόσφατο βιβλίο μου “Μελετώ αποτελεσματικά” παρουσιάζω τις ιδανικές ενέργειες των αυτόνομων εικονοχωρικών μαθητών Λυκείων.
Απαντώ σε 24 κοινές ερωτήσεις μαθητών και προτείνω υλοποιήσιμες στρατηγικές για αποτελεσματική μελέτη.
Οι ερωτήσεις είναι οι παρακάτω…
• Τι εφόδια χρειάζομαι για τον χώρο μελέτης μου;
• Πώς οργανώνομαι νοητικά;
• Πώς χαλαρώνω όταν μελετώ;
• Ποιες είναι οι βασικές στρατηγικές μελέτης;
• Ποια είναι η ιδανική διάρκεια μελέτης;
• Ποια είναι τα κατάλληλα εργαλεία μελέτης – επαναλήψεων;
• Υπάρχει τεχνική στην υπογράμμιση;
• Πώς λύνω προβλήματα;
• Ποια είναι τα οφέλη των εξετάσεων προσομοίωσης;
• Πώς αναπτύσσω τη μνήμη εργασίας μου;
• Πώς αναπτύσσω τη μεταγνώση μου;
• Τι να κάνω για να αισθάνομαι καλά;
• Πώς κάνω αποτελεσματική επανάληψη;
• Ποια είναι η σχέση ύπνου και μνήμης;
• Ωφελεί ο μεσημεριανός ύπνος;
• Γιατί είναι κρίσιμοι οι μήνες πριν τις εξετάσεις;
• Τι να κάνω στα 2 χρόνια της προετοιμασίας μου;
• Γνωρίζεις τα κριτήρια βαθμολόγησης;
• Τι να κάνω για να έχω υψηλή απόδοση την ώρα των εξετάσεων;
• Πώς χαλαρώνω την ώρα της εξέτασης;
• Πώς ενισχύω τα κίνητρα μου για μάθηση;
• Γιατί χρειάζομαι συμβούλους – υποστηρικτές;
• Τι μου φταίει και δεν αποδίδω;
• Ποια είναι τα μυστικά ενός διά βίου μαθητή;
Συμπερασματικά
• Η εκπαίδευση κι η άσκηση στην εικονοχωρική αντίληψη είναι απλή και γίνεται σε κάθε περιβάλλον.
• Εκπαιδευτές μπορεί να είναι οι γονείς, οι συγγενείς και οι εκπαιδευτικοί του παιδιού.
• Αυξημένη εικονοχωρική αντίληψη σημαίνει ευκολότερη μάθηση και σφαιρική αντίληψη.
• Η πανδημία στερεί από μαθητές Νηπιαγωγείου, Δημοτικού και Γυμνασίου πολλές ευκαιρίες ανάπτυξης της εικονοχωρικής τους δεξιότητας.
• Όλοι μπορούμε -καθένας με τον τρόπο του- να καλύψουμε τα κενά αυτής της γενιάς.