» Η θεωρία του Ερντογάν για την αποδοχή της διαµορφωθείσας κατάστασης
Αποβλέποντας στην εξυπηρέτηση του συµφέροντος των δύο γειτονικών λαών και της ασφάλειας, της σταθερότητας και της ειρήνης της περιοχής όλοι είµαστε υπέρ της βελτίωσης των ελληνοτουρκικών σχέσεων.
Όµως µε την κοινή διακήρυξη Μητσοτάκη – Ερντογάν δηµιουργείται απλά µια διαδικασία µετάβασης για την εξυπηρέτηση της βελτίωσης των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Όλα αυτά µέσα στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου, του δικαίου της θάλασσας και του απόλυτου σεβασµού της εθνικής µας κυριαρχίας, όπως τονίζει ιδιαίτερα η ελληνική πλευρά. Οι ουσιαστικές µας διαφορές παραµένουν ως έχουν.
Ο Τούρκος πρόεδρος στην προηγούµενη επίσκεψη του στην Ελλάδα µας είπε ότι λυπάται αλλά υπάρχει µια διαµορφωθείσα πραγµατικότητα για την ελληνική µειονότητα στην Κωνσταντινούπολη. Και εννοούσε βέβαια όπως διαµορφώθηκαν τα πράγµατα µε την εκτόπιση, την ουσιαστική εξόντωση των Ελλήνων της Πόλης µε τις φοβερές βαρβαρότητες εναντίον τους του 1955 και την γενικότερη τουρκική πολιτική.
Στην τελευταία επίσκεψή του ο Τούρκος Πρόεδρος µας είπε ότι το Κυπριακό πρέπει να λυθεί µε βάση την διαµορφωθείσα πραγµατικότητα στην Κύπρο, µε τη δηµιουργία δηλαδή δύο ανεξάρτητων κρατών παρά τις αντίθετες αποφάσεις του ΟΗΕ για την δηµιουργία ενός ανεξάρτητου ενιαίου οµοσπονδιακού κράτους.
Ο Ερντογάν εννοούσε την διαµορφωθείσα πραγµατικότητα µετά την βάρβαρη επιδροµή στην Κύπρο του τουρκικού Αττίλα την οποία ασφαλώς διευκόλυνε η ελληνική χούντα που αφού απέσυρε την ελληνική µεραρχία από την Κύπρο, µετά από την πίεση του Εβρέν, έκαµε το προδοτικό πραξικόπηµα κατά του Προέδρου Μακαρίου.
Για το παγκόσµιο πολιτιστικό σύµβολο, για το παγκόσµιο σύµβολο της Ορθοδοξίας, την Αγία Σοφία µας είπε ότι αποκατέστησε την διαµορφωθείσα πραγµατικότητα, όπως την είχε δηµιουργήσει ο Μωάµεθ ο κατακτητής.
Για τον Ερντογάν δεν υπάρχει η έννοια της βεβήλωσης ενός παγκόσµιου χριστιανικού µνηµείου, γι’ αυτό έκανε την Αγία Σοφία τζαµί. Γι’ αυτόν η ιστορία αρχίζει µε την Άλωση. ∆εν υπάρχει αρχαία ιστορία, ούτε βυζαντινή ιστορία.
Μας είπε προ καιρού ο Τούρκος Πρόεδρος ότι έχουµε οι δύο λαοί παρόµοιο πολιτισµό. Καταρχήν ο πολιτισµός του κάθε έθνους, όπως και ο πολιτισµός του τουρκικού έθνους είναι σεβαστός. Ο Ερντογάν όµως µας προβάλλει τον πολιτισµό του εδάφους που έχει κατακτήσει η Τουρκία και όχι τον πολιτισµό του Έθνους.
Τα πολιτιστικά µνηµεία που προβάλλουν οι Τούρκοι, όπως π.χ. της Εφέσου µε αρχαία και βυζαντινή ιστορία είναι ελληνικά. Άλλωστε ο ελληνικός πολιτισµός και η ελληνική φιλοσοφία ξεκίνησαν από την Ιωνία. Επίσης στην Τουρκία δεν υπάρχει, σε µέγιστο βαθµό, σεβασµός των ανθρωπίνων δικαιωµάτων και των ατοµικών ελευθεριών.
Ένας ηγέτης τόσο αλλοπρόσαλλος που ενώ διακήρυττε ότι θα’ρθει απρόσκλητος ένα βράδυ και θα µας πετάξει στη θάλασσα και τώρα λέει ότι απλώς θα ερχόταν για να δει τι κάνοµε, δεν δίνει διαπιστευτήρια αξιόπιστου συνοµιλητή και εταίρου.
Οι συνθήκες ξεπερνούν τα πρόσωπα, τα οποία όµως έχουν πάντα σηµαντικό ιστορικό ρόλο και σηµαντική ιστορική ευθύνη.
Υπάρχουν σηµάδια από την ελληνική πλευρά ότι η κυβέρνηση βαδίζει, προσεκτικά βέβαια, σε αλλαγή της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής στο πεδίο των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Η αντικατάσταση του τόσο επιτυχηµένου υπουργού εξωτερικών ∆ένδια είναι ένα σηµαντικό σηµάδι.
Άλλο τελευταίο πλέον σηµάδι είναι τα λεγόµενα, µε κυβερνητική κάλυψη, του βουλευτή και πρώην υπουργού, καθηγητή του ∆ιεθνούς ∆ικαίου, Συρίγου, για τη συνθήκη της Λωζάνης. Στα Χανιά ο καθηγητής Συρίγος µας µίλησε για τη µεγάλη σπουδαιότητα για τα ελληνικά δίκαια της συνθήκης της Λωζάνης και ότι είναι άλλωστε µια συνθήκη που δεν µπορεί να αναθεωρηθεί όπως επιδιώκουν οι Τούρκοι. Τώρα µας δηλώνει ότι η συνθήκη αυτή είναι παρωχηµένη στο 97% του κειµένου της, δηλαδή στην ουσία είναι ένα χαρτί χωρίς αξία. Ο καθηγητής φαίνεται να έχει χάσει το δάσος για κάποιο δέντρο. Ίσως ελπίζει να ενταχθεί στο µέλλον στο επιτελείο του Υπουργείου Εξωτερικών. Το Υπουργείο Παιδείας µε την θέση του υφυπουργού προφανώς δεν ικανοποίησε τις φιλοδοξίες του.
Η πίστη του Τούρκου Προέδρου στον πλήρη σεβασµό µιας διαµορφωθείσας πραγµατικότητας, στις σχέσεις µεταξύ των δύο κρατών, η οποία συνήθως δηµιουργείται µε την επιβολή που έχει το δίκαιο του ισχυρότερου είναι επικίνδυνη. Μπορεί να βλέπει τα πράγµατα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις µέσα στο πλαίσιο ενός µακροπρόθεσµου σχεδίου.
Ναι στη βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων για την κατοχύρωση της ειρήνης και της ασφάλειας της περιοχής, µόνο στα αναφερθέντα πλαίσια, όπως έχουν άλλωστε διακηρύξει όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις της µεταπολίτευσης. Αναγνωρίζουµε ως µόνη µεταξύ µας διαφορά τη διαφορά στην Α.Ο.Ζ. και την υφαλοκρηπίδα, που µπορεί να επιλυθεί από το ∆ιεθνές ∆ικαστήριο της Χάγης.
Έτσι βέβαια µε την ανάγκη συνεχούς ανάπτυξης της αποτρεπτικής δύναµης των ενόπλων µας δυνάµεων δεν εξοικονοµούνται τα απαραίτητα χρήµατα για τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου του ελληνικού λαού και την περαιτέρω βελτίωση στους τοµείς της υγείας και της παιδείας. Αυτό είναι το αποτέλεσµα της έλλειψης αξιοπιστίας από την πλευρά της Τουρκίας.
Ο ισχυρισµός ότι τους δύο λαούς δεν τους χωρίζει τίποτα κι ότι όλα αυτά, οι διαφορές, είναι κατασκευάσµατα των πολιτικών είναι ανυπόστατος. Η ίδια η γεωγραφία µε τη γειτνίαση µεταξύ δύο κρατών µε θαλάσσια σύνορα δηµιουργεί τις διαφορές σε όλο τον κόσµο. Γι’ αυτό άλλωστε έγινε το ∆ιεθνές ∆ίκαιο της θάλασσας που δεσµεύει ακόµα και τα κράτη που δεν το επικύρωσαν.
Είναι δυνατόν να µην αφορά τον ελληνικό λαό η τάση της Τουρκίας για επέκταση σε βάρος της Ελλάδας; ∆ιεκδικεί συγκεκριµένα ελληνικά νησιά µε το οθωµανικό όνειρο της µεγάλης θαλάσσιας πατρίδας. Οι διαφορές µεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας είναι υπαρκτές και δεδοµένες και αφορούν από την πλευρά της Τουρκίας την αµφισβήτηση της ίδιας της εθνικής µας κυριαρχίας.
Ο Τούρκος Πρόεδρος δεν θέλει, µας λέει, την ανάµειξη των Αµερικανών στις µεταξύ µας σχέσεις, τώρα που έχει προβλήµατα µαζί τους. Παρ’ όλα αυτά ποιος άλλος µπορούσε, πλην Τουρκίας να παραµένει µέλος του ΝΑΤΟ ενώ διακηρύσσει την συµµαχία του και τη στήριξή του στη Ρωσία ενώ υπάρχει η επέµβαση και ο πόλεµος της Ρωσίας στην Ουκρανία και ενώ η Τουρκία διαδηλώνει την πλήρη υποστήριξή της προς την Χαµάς, την οποία θεωρεί πατριωτική δύναµη των Παλαιστινίων ενώ για τους Αµερικανούς η Χαµάς είναι µια τροµοκρατική συµµορία.
Μάλιστα η Τουρκία διαπραγµατεύεται επίσηµα µε τους Αµερικανούς την προµήθεια των αεροπλάνων F16, βάζοντας προς το παρόν για εκβιασµό των Αµερικανών βέτο για την είσοδο της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ!!
Για τους Αµερικανούς και για όλους τους διεθνείς παράγοντες η Τουρκία έχει µεγάλη γεωπολιτική ισχύ, αφού συνορεύει µε την Ρωσία και το Ιράν και από το έδαφός της περνάνε οι σωλήνες του αερίου και του πετρελαίου, ενώ είναι και µια µεγάλη καταναλωτική αγορά, παρά τα οικονοµικά της χάλια.
Ασφαλώς και η Ελλάδα έχει µεγάλη γεωπολιτική ισχύ µε σηµαντικό ρόλο για την ασφάλεια και σταθερότητα στα Βαλκάνια, τη Μέση Ανατολή και την Ανατολική Μεσόγειο.
Ναι υπάρχει σήµερα φιλική σχέση µεταξύ των λαών της Ελλάδας και της Τουρκίας αλλά η ειρήνη και ασφάλεια στην περιοχή δεν κατοχυρώνεται µε κουµπαριές και ζεϊµπέκικα µεταξύ των πολιτικών Ελλάδας και Τουρκίας.
Η αδελφοποίηση µεταξύ Ελλήνων και Τούρκων, όπως αποδείχτηκε στις περασµένες δεκαετίες, δεν γίνεται µόνο µε την ανάπτυξη του τουρισµού, τους αµανέδες και τα τραγούδια. Χρειάζονται τα γερά θεµέλια των σταθερών διεθνών σχέσεων, που δυστυχώς είναι σχέσεις συµφερόντων και πολιτικής ισχύος. Αυτό κραυγάζει η σηµερινή κατάσταση σε παγκόσµιο επίπεδο.
Ας ελπίσοµε ότι οι σηµερινές συνθήκες, οι συµµαχίες µας, η µεγάλη αποτρεπτική δύναµη των ελληνικών ενόπλων δυνάµεων και η ανάγκη ανάκαµψης της κατεστραµµένης τουρκικής οικονοµίας θα αποµακρύνει τους Τούρκους από τα οθωµανικά τους όνειρα.
*Ο Σήφης Μιχελογιάννης είναι π. βουλευτής Χανίων