Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

Η άλλη Σούδα

Μια ολιστική πρόταση για την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του Λιμένα και των Αρχαιολογικών χώρων της περιοχής
Σε αντιδιαστολή με την επιχειρηματική πρόταση εγκατάστασης ρυπογόνων και οχλουσών βιομηχανικών επενδύσεων στο Πέρα Πλατάνι

Οι πολυποίκιλες χρήσεις του Λιμένα Το λιμάνι της Σούδας επί δεκαετίες ¨αναπτυσσόταν¨ με βάση τις στρατιωτικές εγκαταστάσεις, ή γενικότερα την ένταξη του στον αμυντικό σχεδιασμό της χώρας μας και του ΝΑΤΟ. Για προφανείς ιστορικούς και πολιτικούς λόγους, η εμπορική αλλά και κάθε άλλη δραστηριότητα του Λιμανιού της Σούδας έμεινε στη σκιά των στρατιωτικών και αμυντικών σχεδιασμών. Σήμερα το ζητούμενο είναι η ώθηση της εμπορικής, τουριστικής, ναυταθλητικής & αλιευτικής δραστηριοποίησης του λιμένα. Η Σούδα αποτελεί ένα από τα λίγα λιμάνια οπού είναι χωρισμένο το εμπορικό από το επιβατικό τμήμα και είναι χωροθετημένες όλες οι χρήσεις με την εγκεκριμένη μελέτη του λιμενολόγου κ.ΡΟΓΚΑΝ. Λιμένας Σούδας Έτσι μπορούν να αναπτύσσονται ταυτόχρονα οι πολυποίκιλες χρήσεις του χωρίς να εμποδίζει η μία την άλλη εξαιτίας της έκτασης και των φυσικών του δυνατοτήτων. Καθαυτών τον τρόπο μπορούν να συνυπάρχουν αρμονικά η επιβατική, η εμπορική, η τουριστική, η αλιευτική, η ναυταθλητική καθώς και η στρατιωτική χρήση του λιμανιού της Σούδας λόγω εφαρμογής του Διεθνή Κώδικα Ασφαλείας ISPS code (International Ship and Port Security Code). Οργανισμός Λιμένος Σούδας Α.Ε. (Εταιρική Ταυτότητα) Το θεσμικό πλαίσιο που θα διέπει τον Οργανισμό Λιμένα Σούδας, καθώς και ο χαρακτηρισμός της Σούδας ως Λιμάνι Διεθνής Σημασίας πρέπει να αποτελέσει ύψιστη προτεραιότητα των Αρχών του τόπου. Είναι ιστορικό καθήκον της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να αποκτήσει το Λιμάνι της Σούδας ένα σύγχρονο Οργανισμό, Ανώνυμη Εταιρία που θα μπορεί να εγγυηθεί την ανάπτυξη, την σωστή λειτουργία και την διαχείριση του λιμένα, καθώς και την οργανική σύνδεση του με τον κοινωνικό, οικονομικό και πολεοδομικό ιστό του Δήμου Χανίων.

Οργανισμός Λιμένος Σούδας Α.Ε.
Είναι επιβεβλημένο στις μέρες μας να μιλάμε με όρους σύγχρονης διαχείρισης και χρηματοδότησης και όχι με το απαρχαιωμένο πλαίσιο που διέπει το υφιστάμενο καθεστώς διοίκησης του Λιμανιού (ΝΠΔΔ). Το νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας, θα μας παρέχει τα εχέγγυα ώστε να αναπτύξουμε έναν ευέλικτο Οργανισμό, με νέα εταιρική κουλτούρα, περισσότερο εξωστρεφή, αποτελεσματικό και αποδοτικό, προσφέροντας υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας για τους χρήστες του. Οι αρχές τις συνεργατικότητας και εμπιστοσύνης πρέπει να είναι η πυξίδα μας ώστε ο Ο.Λ.Σ. να καταστεί ένας Οργανισμός με σύγχρονες δομές και αντιλήψεις, με σεβασμό στο κοινωνικό σύνολο και το περιβάλλον. Σκοπός της Εταιρείας πρέπει να είναι: Η διοίκηση και η εκμετάλλευση των χώρων δικαιοδοσίας της Ζώνης Λιμένα. Η παροχή κάθε είδους λιμενικών υπηρεσιών προς τους χρήστες, καθώς και η αναβάθμιση, η συντήρηση, η βελτίωση και η ανάπτυξη Λιμενικών εγκαταστάσεων. Η παροχή υπηρεσιών ελλιμενισμού των πλοίων, διακίνησης επιβατών, οχημάτων και φορτίων. Οργανισμός Λιμένος Σούδας Α.Ε. Η ανάληψη και εκτέλεση προγραμμάτων, μελετών και έργων σχετικών με τις δραστηριότητες του Οργανισμού Λιμένα που χρηματοδοτούνται από εθνικούς, κοινοτικούς ή άλλους πόρους και εντάσσονται στην εθνική λιμενική πολιτική. Η εγκατάσταση, οργάνωση και εκμετάλλευση κάθε είδους λιμενικής υποδομής. Η ανάληψη κάθε δραστηριότητας που έχει σχέση με το λιμενικό έργο.

Σύμπραξη Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ)
Η Σύμπραξη Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα είναι ένα αναπτυξιακό εργαλείο για την δημιουργία υποδομών, συμπληρωματικός τρόπος παραγωγής δημοσίων έργων όπου επικουρικά με τους υφιστάμενους θα λειτουργήσει αποτελεσματικά για την εφαρμογή του αναπτυξιακού σχεδιασμού για το Λιμάνι της Σούδας. Καθαυτών τον τρόπο μπορούμε να κινητοποιήσουμε πρόσθετους πόρους από Ιδιωτικά Κεφάλαια για την συνεκμετάλλευση αναπτυξιακών έργων πνοής για τον τόπο μας, όπως είναι: Μαρίνα Τουριστικών Σκαφών. Πρόσθετες εγκαταστάσεις για την διοργάνωση Διεθνών Ναυταθλητικών αγώνων. Ξενοδοχειακά καταλύματα και χώρους στάθμευσης.

Δημιουργία Μαρίνας Τουριστικών Σκαφών Αναψυχής
Δημιουργία Μαρίνας Τουριστικών Σκαφών Αναψυχής, όπως αυτή προβλέπεται στην ήδη υπάρχουσα μελέτη, με αρχική πρόβλεψη 400 θέσεων, και δυνατότητα επέκτασης στις 1000 σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα. Δημιουργία υποδομών για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων (καταστημάτων, ξενοδοχειακών καταλυμάτων, παράπλευρων δρόμων κτλ), που συμπληρώνουν και ολοκληρώνουν τη λειτουργία της Μαρίνας. Σύμπραξη Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ) Πλεονεκτήματα από την εγκατάσταση: Έσοδα για τον Δήμο και δημιουργία θέσεων απασχόλησης. Ανάπτυξη του θαλάσσιου Τουρισμού και προσέλκυση υψηλού εισοδήματος Τουριστών.

Βιομηχανία Κρουαζιέρας
Ο σχεδιασμός πρέπει να προβλέπει : Εκπόνηση business plan που θα καθορίζει και θα τεκμηριώνει περαιτέρω τον αναπτυξιακό σχεδιασμό του λιμανιού σε σχέση με την κρουαζιέρα, ενώ θα περιλαμβάνει: Επίτευξη της καλύτερης δυνατής συνεργασίας μεταξύ Ο.Λ.Σ. και υπηρεσιών που προσφέρονται μέσω αυτού σε τρίτους, ώστε να επιτευχθεί το ανταγωνιστικότερο δυνατό επίπεδο συνλειτουργίας, συμβάλλοντας έτσι στην αποτελεσματική ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Σούδας ως λιμανιού κρουαζιέρας. Δημιουργία δυναμικής Ιστοσελίδας, σχεδιασμός προωθητικών ενεργειών ειδικής στόχευσης όπως : συνέδρια, εκδηλώσεις και καταχωρήσεις σε διεθνή έντυπα κρουαζιέρας). Επαφές για την δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης του Ο.Λ.Σ. με τη διεθνή βιομηχανία κρουαζιέρας. Δικτύωση με τους γενικούς πράκτορες που εκπροσωπούν τις κύριες εταιρείες κρουαζιέρας στην Ελλάδα. Υλοποίηση συνεργασιών marketing με γειτνιάζοντα λιμάνια-προορισμούς. Τέλος ένα φιλόδοξο σχέδιο πρέπει να είναι η ανάπτυξη υπηρεσιών homeporting για το λιμάνι μας.

Home Port
Το λιμάνι της Σούδας μπορεί να γίνει σταθμός αποβίβασης-επιβίβασης επιβατών κρουαζιερόπλοιων. Αυτό σημαίνει ότι κάποιες κρουαζιέρες, θα ξεκινούν και θα ολοκληρώνονται στη Σούδα. Η λειτουργία του λιμένα ως «home port» θα συμβάλει στην αύξηση των αφίξεων στα Χανιά, καθώς χιλιάδες άτομα θα φτάνουν επί τούτου, προκειμένου να επιβιβαστούν στο κρουαζιερόπλοιο. Το λιμάνι πληροί τα τυπικά κριτήρια που ορίζει ο κώδικας ασφαλείας ISPS, ενώ έχει χρηματοδοτηθεί η κατασκευή αίθουσας αναμονής επιβατών. Η νέα τάση στον ανταγωνισμό μεταξύ εταιρειών κρουαζιέρας στηρίζεται περισσότερο από ποτέ στην ελκυστικότητα και στην καλή εκτέλεση των προγραμμάτων στεριάς για αυτό η ποιότητα της συνεργασίας που προσφέρουν οι προορισμοί αποτελεί ένα από τα βασικά κριτήρια επιλογής. Καθώς τα προγράμματα στεριάς βρίσκονται στο επίκεντρο της κερδοφορίας των εταιρειών στη Μεσόγειο οφείλουμε να προτάξουμε καινοτόμες και ανταγωνιστικές τουριστικές δραστηριότητες για τους επισκέπτες. Ο βασικός στόχος είναι να αναπτυχθεί η Σούδα σαν βάση κρουαζιέρας. Κρουαζιέρα δεν είναι μόνο το λιμάνι, αλλά πολύ περισσότερο ότι συμβαίνει έξω από αυτό. Ο τόπος μας διαθέτει όλα όσα ένας επιβάτης, σύγχρονος περιηγητής επιθυμεί. Στην τουριστική βιομηχανία της περιοχής ο θαλάσσιος τουρισμός και η περιηγητική κρουαζιέρα μπορούν να συμμετέχουν με υψηλά ποσοστά και να κάνουν τη διαφορά για τα Χανιά. Η κρουαζιέρα είναι ναυτιλία, τουρισμός και πολιτισμός αθροιστικά. Και στα τρία αυτά πεδία θα πρέπει με δυναμικές πολιτικές να δημιουργήσουμε τα επόμενα χρόνια θετικές προοπτικές για την περιοχή μας. Η προωθητική προσπάθεια του Ο.Λ.Σ. για την κρουαζιέρα θα έχει ως υπόβαθρο μια τεχνοκρατική αξιολόγηση των δυνατοτήτων που παρέχει ως υποδομή, ως θέση σε σχέση με εμπορικά δρομολόγια και ως σημείο πρόσβασης σε κερδοφόρες δραστηριότητες στεριάς. Η κρουαζιέρα είναι ένα κυκλικό ταξίδι και πρέπει όλοι οι κρίκοι της λιμενικής βιομηχανίας να παρέχουν τις ίδιες υψηλής ποιότητας υπηρεσίες με σύγχρονες υποδομές και ασφάλεια.

Αρχαιολογικοί Χώροι – Τουρισμός
Τα ιστορικά μνημεία στέκονται σήμερα σαν ζωντανές μαρτυρίες της μακρόχρονης παράδοσης τους, γιατί είναι φορτισμένα με το πνευματικό μήνυμα του παρελθόντος. Στόχος μας η ανάληψη πρωτοβουλιών για την προβολή της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, τον συντονισμό, τη διαχείριση και την αξιοποίηση του πολιτιστικού πλούτου της περιοχής.

Η ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Με την επισκεψιμότητα του κάστρου στο νησάκι του Αγίου Νικολάου, την αξιοποίηση της Αρχαίας Απτέρας και την ανάδειξη του φρουρίου Ιντζεδίν & Κούλε, δημιουργείται ένα σπάνιο πολιτιστικό σύμπλεγμα με ευκαιρίες για φυσικές διαδρομές και ξεναγήσεις, που ως άμεση συνέπεια θα έχει την αναβάθμιση της περιοχής.

• Νησίδα Αγ. Νικολάου. Αναστήλωση και ανάδειξη των μοναδικών βενετσιάνικων οχυρώσεων του νησιού καθώς και δημιουργία σύγχρονων υποδομών προσβασιμότητας. Ένταξη της νησίδας στο πρόγραμμα Τουριστικής και Πολιτιστικής Ανάπτυξης της περιοχής. Μέσω της επισκεψιμότητας της νησίδας, επιτυγχάνεται η ανάδειξη της ιστορίας και του πολιτισμού της Κρήτης.
• Φρούριο Ιντζεδίν. Διεκδίκηση για την παραχώρηση του Ιντζεδίν στο Δήμο Χανίων. Η αναστήλωση, συντήρηση, προστασία του Μνημείου θα συντελέσει στην αξιοποίηση του φρουρίου ως Κέντρο Πολιτισμού και Συνεδρίων.
• Φρούριο ¨Κούλε¨ – Αρχαία Απτέρα. Ένταξη του φρουρίου Κούλε στο πρόγραμμα επισκέψεων των αρχαιολογικών χώρων της περιοχής. Ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων των εκτάσεων ώστε να γίνουν οι απαραίτητες ανασκαφές και να αναδειχθεί στο σύνολο του ο αρχαιολογικός πλούτος της Αρχαιότερης Πόλης -Κράτος της Δυτικής Κρήτης (Αρχαία Απτέρα).
• Πολιτιστικό Μονοπάτι στον χρόνο και στις Αρχαιότητες. Στόχος μας η ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων της Ενότητας Σούδας με άξονα το Πολιτιστικό Μονοπάτι. Μια διαδρομή στον χρόνο και στις αρχαιότητες που θα ξεκινάει από την Αρχαία Απτέρα θα περνάει από το Φρούριο Κούλε και μέσω πεζογέφυρας πάνω από την Εθνική Οδό, θα προσεγγίζει το φρούριο Ιντζεδίν. Στην συνέχεια οι περιπατητές θα κατηφορίζουν προς στην παραλία του Καλαμίου και με πλοιάριο θα μεταφέρονται απέναντι στην Νησίδα.

Περιβάλλον – Πράσινο
Ζητούμενο της εποχής μας είναι η επανασύνδεση του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον. Ο ποταμός Μορώνης εκβάλει στον μυχό του κόλπου της Σούδας, δημιουργώντας ένα μικρό εκβολικό σύστημα. Η μελέτη για την περιοχή που έκανε η WWF και που ολοκλήρωσε ο Δήμος Χανίων είναι στο στάδιο των εγκρίσεων ώστε να ξεκινήσει η υλοποίηση της μέσα στο 2020.

ΥΓΡΟΒΙΟΤΟΠΟΣ ΜΟΡΩΝΗ
Η περιοχή του υγροβιότοπου παίζει σημαντικό ρόλο στην προστασία της άγριας πανίδας και μπορεί να αξιοποιηθεί ως σημαντικό εργαλείο εκπαιδευτικών – περιβαλλοντικών δραστηριοτήτων σε κάθε επίπεδο, όπως σχολικές εκπαιδευτικές εκδρομές με αντικείμενο την παρακολούθηση και καταγραφή του φαινόμενου της μετανάστευσης, καθώς και παρακολουθήσεις των πληθυσμών των πτηνών.

Ναυταθλητισμός
Με σκοπό την ανάπτυξη του Αθλητικού Τουρισμού, προτείνεται η δημιουργία Μαρίνας Αθλητικών σκαφών & εγκαταστάσεων υποδομής προπονητού Κέντρου Διεθνών προδιαγραφών στο Ναυταθλητικό Κέντρο Σούδας, για την προετοιμασία Ομάδων Ολυμπιακών κατηγοριών από το εξωτερικό (Κωπηλασίας, Κανόε Καγιάκ και Ιστιοπλοΐας).

•Διοργάνωση Ναυταθλητικών Αγώνων με διεθνή εμβέλεια. Επί των ημερών της θητείας μου είτε ως δημοτικός σύμβουλος Σούδας (2002-2006), είτε ως Αντιδήμαρχος Χανίων (2014-2018), δεν επιδίωξα ποτέ να «ενημερωθώ πίσω από κλειστές θύρες» από εκπροσώπους του ομίλου Μαμιδάκη ή του ομίλου Βαρδινογιάννη για τα επιχειρηματικά τους σχέδια στην περιοχή. Και επειδή δεν μου ταιριάζει η στείρα άρνηση, μέσω αυτής της επιστολής κάνω δημόσια πρόταση στον όμιλο Βαρδινογιάννη αντί να επενδύσει σε ρυπογόνες και οχλούσες δραστηριότητες στον κλειστό κόλπο της Σούδας, να συμμετέχει μέσω Σ.Δ.Ι.Τ στην δημιουργία μαρίνας τουριστικών σκαφών αναψυχής, ξενοδοχειακών καταλυμάτων, χώρων πάρκινγκ, εμπορικού κέντρου, εγκαταστάσεις για την διοργάνωση Διεθνών Ναυταθλητικών αγώνων κ.λπ.), που θα αναβαθμίσουν την πύλη εισόδου της Δυτικής Κρήτης, θα προσφέρουν εκατοντάδες θέσεις εργασίας στην τοπική κοινωνία και εντέλει θα φέρει κέρδη στα ταμεία του ομίλου.

 


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα