» Ανοιχτή επιστολή προς το ΕΒΕ Χανίων, το Τεχνικό Επιμελητήριο Δυτικής Κρήτης και το Οικονομικό Τμήμα Επιμελητήριο Δυτικής Κρήτης
Γεγονός είναι ότι ο Τουρισμός αποτελεί τη βαριά βιομηχανία του τόπου μας και ειδικά της Κρήτης. Αποτελεί τον κινητήριο μοχλό της τοπικής οικονομίας παράγει πλούτο, επενδύσεις, απασχόληση. Χρειάζονται όμως έργα υποδομής από την Πολιτεία για να συνεχίσουν να υφίστανται οι παραπάνω ευεργετικές επιπτώσεις .
Την εποχή αυτή βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο και θα περίμενε κανείς ότι στα προγράμματα των υποψηφίων τόσο για τις Βουλευτικές εκλογές όσο και για την Τοπική αυτοδιοίκηση στην περιοχή μας ότι θα υπήρχαν τα παρακάτω θέματα.
Ας ρωτήσει η Δημοτική αρχή των Χανίων την γνώμη που έχουν οι κάτοικοι για το κυκλοφοριακό, εκτός εάν νομίζει ότι το έλυσε με τους ποδηλατόδρομους, γιατί εμείς γινόμαστε δέκτες συνεχών παραπόνων από τους τουρίστες πελάτες μας.
Επέκταση Αεροδρομίου
Με τον ρυθμό που αυξάνεται ο Τουρισμός στην Δυτική Κρήτη και τις χιλιάδες ξενοδοχειακές κλίνες που προτίθενται κάθε χρόνο, το αεροδρόμιο θεωρείται κορεσμένο σε βάθος 5ετιας και με το δεδομένο της χρονοβόρας διαδικασίας ένταξης ανάλογων μεγέθους έργων όπως η επέκταση του αεροδρομίου, οι μελέτες θα έπρεπε να έχουν ξεκινήσει χθες. Εκτός και εάν ο σχεδιασμός για το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου απαιτεί την υποβάθμιση του αεροδρομίου Δυτικής Κρήτης. Εδώ δεν μιλάμε για Εφετείο, υπόθεση γοήτρου για τα Χανιά, αλλά για το αεροδρόμιο το Α και το Ω στην προσπάθεια οικονομικής Ανάπτυξης.
Χωροταξικό
Το περιβάλλον συνεχίζει να καταστρέφεται με την αλόγιστη εκτός σχεδίου δόμηση. Πρώτα κτίζεται μια περιοχή άναρχα χωρίς σχέδιο και μετά σκεφτόμαστε για πλατείες, πεζοδρόμια, κοινοχρήστους χώρους, αποχετεύσεις κλπ, σε αντίθεση με την υπόλοιπη Ευρώπη στην οποία θέλουμε να ανήκουμε. Όλη η περιοχή του Βόρειου παραλιακού μετώπου ανάμεσα στον ΒΟΑΚ και την θάλασσα θα έπρεπε να έχει ενταχθεί από χρόνια σε ρυμοτομικό σχέδιο, για να σωθεί το περιβάλλον αλλά και για να μειωθεί η αξία των οικοπέδων και της κατοικίας.
Οδικό δίκτυο
Το οδικό δίκτυο του Ηρακλείου, δρόμος ταχείας κυκλοφορίας με διαχωριστικό διάζωμα, κατάλληλους κόμβους, σήραγγες κλπ. που κατασκευάστηκε χωρίς την ύπαρξη διοδίων από εθνικούς πόρους, είναι η μέρα με την νύχτα σε σχέση με τον δρόμο Ρέθυμνο – Κίσσαμος με τις κατολισθήσεις, τα πλαστικά κολονάκια, τα φανάρια εκ περιτροπής κυκλοφορίας σε ένα ρεύμα.
Τα Ευρωπαϊκά χρήματα είναι μόνο για τους ιδιώτες? Γιατί το κράτος δεν φροντίζει για την δική του περιουσία? Το λέμε αυτό εμείς που διαχρονικά πάντα αποκλειόμαστε από τα αναπτυξιακά προγράμματα.
Ενεργειακή αναβάθμιση
Ο πόλεμος στην Ουκρανία και η ενεργειακή κρίση έχουν καταστήσειακόμα ποιο επιτακτικό το αίτημα για μείωση ενέργειας προερχόμενης από ορυκτά καύσιμα και στροφής προς τις ανανεώσιμες πηγές. Όχι ότι η κλιματική αλλαγή δεν αποτελεί από μόνη της ένα λόγο επιλογής των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Τα φωτοβολταϊκά στις στέγες επιχειρήσεων και σπιτιών είχε από το 2022 ανακοινωθεί ότι θα ξεκινούσαν τα προγράμματα. Τι μεσολάβησε και δεν έγινε τίποτα;; Μια δράση που έχει αναπτυξιακά και περιβαλλοντολογικά κίνητρα, ενώ παράλληλα συμβάλει στην ενεργειακή απεξάρτηση της χώρας μας. Την ίδια τύχη είχαν και τα προγράμματα για την θερμομόνωση φέροντος οργανισμών κτιρίων επιχειρήσεων.
Μνημειακό συγκρότημα Γαλατά
Στον λόφο Συκολιά στον Γαλατά δίπλα στο νεκροταφείο που είναι θαμμένος ο Μίκης Θεοδωράκης στέκουν σαν φαντάσματα στοιχειωμένα τα μπετά (5 αίθουσες μια για κάθε χώρα) που είχαν γίνει το 2007 για να στεγάσουν το μνημειακό συγκρότημα της Μάχης της Κρήτης, μετά από προσπάθειες του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. Είναι ένα έργο που θα προσέλκυε χιλιάδες επισκέπτες τόσο από τους τουρίστες που κάνουν διακοπές στην Κρήτη, όσο και από τους επισκέπτες κρουαζιέρας, ενώ παράλληλα θα προέβαλε την ιστορία της Κρήτης μας. Θα περίμενε κανείς ότι τόσο ο εκ Χανίων σημερινός πρωθυπουργός όσο και η εκλεγόμενη στα Χανιά Ντόρα Μπακογιάννη, θα φρόντιζαν για την ολοκλήρωση της επιθυμίας του πατέρα τους. Ένα έργο που όλοι οι υπόλοιποι οφείλουμε να ολοκληρωθεί, ως αναγνώριση της ηρωικής θυσίας πατεράδων και παππούδων μας που έδωσαν την ζωή τους και πολέμησαν τον Ναζισμό το 1941 στο νησί μας.
Ρυθμός εκτέλεσης Δημοσίων έργων
Καμιά μνεία για τις αδικαιολόγητες καθυστερήσεις των Δημοσίων και Δημοτικών έργων που στην περιοχή μας εκτελούνται με ρυθμούς χελώνας, καταταλαιπωρώντας απίστευτα τους πολίτες, είτε πρόκειται για μόνιμους κατοίκους είτε για τουρίστες. Τα χρονοδιαγράμματα εκτέλεσης αυτών και οι παρατάσεις που λαμβάνουν δεν έχουν καμιά σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η σύνδεση του κόμβου Μουριών ένα έργο που στην Ευρώπη θα χρειαζόταν λίγο καιρό σε μας χρειάζεται χρόνια.
Ανάδειξη μνημείων
Η ιστορία και οι Βενετσιάνοι φρόντισαν να δώσουν απλόχερα στα Χανιά πλήθος από αξιόλογα μνημεία που είναι εγκαταλειμμένα αναξιοποίητα στην τύχη τους, υφιστάμενα την φθορά του χρόνου, χωρίς κανείς να νοιάζεται γι αυτά, ενώ σε άλλες χώρες θα ήταν προστατευόμενα μνημεία της ΟΥΝΕΣΚΟ. Τι να πρωτοπαραθέσουμε τα μοναδικά Νεώρια που μόνο με αυτά που σώζονται στον ναύσταθμο της Βενετίας μπορούν να συγκριθούν, τα τείχη στην Δυτική και ανατολική τάφρο με τους επιπρομαχώνες τους, τις οχυρωμένες νησίδες Σούδας και Γραμβούσας, το Ιτζεδίν και τόσα άλλα.
Κυκλοφοριακό, Πάρκιγκ
Ας ρωτήσει η Δημοτική αρχή των Χανίων την γνώμη που έχουν οι κάτοικοι για το κυκλοφοριακό, εκτός εάν νομίζει ότι το έλυσε με τους ποδηλατόδρομους, γιατί εμείς γινόμαστε δέκτες συνεχών παραπόνων από τους τουρίστες πελάτες μας. Η ανυπαρξία υπογείων πάρκινγκ καθιστά απαγορευτική την προσέγγιση στην πόλη των Χανίων. Κανένα υπόγειο πάρκινγκ, που θα έλυνε σε σημαντικό βαθμό το πρόβλημα και θα έδινε την ευκαιρία προσέγγισης στην παλιά πόλη και θα απέφερε έσοδα στην Δημοτική αρχή. Η πλατεία 1866 που έχει αφεθεί κι αυτή στην τύχη της θα μπορούσε παράλληλα με την ανάπλαση της, να αποτελέσει υπόγειο πάρκινγκ όπως και άλλοι χώροι. Βέβαια υπάρχει και ο αντίλογος και με τα αρχαία αν βρεθούν τι γίνεται. Σε πλήθος πόλεις στην Ιταλία και την Ισπανία όπου υπάρχουν πάρκινγκ κάτω από κεντρικές πλατείες, μητροπολιτικούς ναούς κλπ, όπου βρέθηκαν αρχαιολογικά ευρήματα δεν τα άλεσαν, αλλά τα ανέδειξαν μέσα από φωτιζόμενες γυάλινες προθήκες συγχρόνως στον ίδιο χώρο. Κάτι άλλωστε που έγινε και σε σταθμούς μετρό του κέντρου της Αθήνας.
Αντί των ανωτέρω με συγκεκριμένες δεσμεύσεις και χρονοδιαγράμματα, βλέπουμε αοριστία λόγων και υποσχέσεων.
*Ο Ιωάννης Κουκουράκης είναι πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Καταλυμάτων ν. Χανίων
Γιάννη, συμφωνώ με τις επισημάνσεις σου , αλλά πρέπει να αναπτύξουμε και άλλους τομείς!