Κύριε διευθυντά,
ξέρω πολλοί θα γελάσουν µε τον τίτλο και το περιεχόµενο αυτού του σηµειώµατος. Κάποιοι συνάδελφοι µάλιστα θα πουν παλιοµοδίτικη την προσέγγισή µου, αφού τα κράσπεδα δεν είναι πλέον της µόδας. Όµως ας δούµε τους λόγους για τους οποίους αυτά τα µικρά, συνήθως κατασκευασµένα από µπετόν δοµικά στοιχεία, είναι σηµαντικά.
Το κράσπεδο είναι το δοµικό στοιχείο που δηµιουργεί την ανισοσταθµία µεταξύ οδοστρώµατος και πεζοδροµίου. Συνήθως είναι προκατασκευασµένο από µπετόν. Στην παλιά πόλη έχουν χρησιµοποιηθεί και µαρµάρινα.
Το ρείθρο είναι η βάση στην οποία στηρίζεται το κράσπεδο. ∆ηµιουργείται από χυτό µπετόν. Επειδή είναι στην άκρη του οδοστρώµατος σηµαντική δουλειά του είναι ότι µαζεύει τα όµβρια και έτσι οι πεζοί κυκλοφορούν µε ασφάλεια στο πεζοδρόµιο.
Τελευταία έχουµε διαπιστώσει ότι στο κέντρο της πόλης, στις νέες διαµορφώσεις δεν τοποθετούνται κρασπεδόρειθρα, αλλά γίνεται διάστρωση των υλικού επίστρωσης σε ένα επίπεδο σε όλο το πλάτος του δρόµου µαζί µε τα πεζοδρόµια. Αυτό θα είχε αξία, εάν στους χώρους αυτούς απαγορευόταν η κυκλοφορία οχηµάτων. Στην περίπτωση αυτή ο πεζός και τα ΑΜΕΑ θα µπορούσαν να κυκλοφορούν άνετα χωρίς να ανεβοκατεβαίνουν από τα πεζοδρόµια στο δρόµο. Αυτό που συµβαίνει όµως στο κέντρο της πόλης είναι κοµφούζιο, αφού κυκλοφορούν ταυτόχρονα, πεζοί και οχήµατα κάθε είδους.
Σε ένα δήθεν πεζόδροµο που επιτρέπεται και η διέλευση οχηµάτων, ποιος θα ελέγξει την παράνοµη στάθµευση; Και τι θα γίνει µε τα όµβρια ύδατα τον χειµώνα; Πώς θα προστατευθεί ο διερχόµενος πολίτης;
Με τις νέες διαµορφώσεις θα υπάρξει αρνητική επίδραση στην κυκλοφορία και την ασφάλεια των πολιτών, αφού έχει φανεί εδώ και πολλά χρόνια το πώς αντιµετωπίζονται οι πεζοδροµήσεις στην παλιά πόλη. Με καταλήψεις και αυθαιρεσίες από τα παντός είδους καταστήµατα σε βάρος των πεζών. Κάτι αντίστοιχο γίνεται ήδη στις νέες διαµορφώσεις του κέντρου, µε καταλήψεις από αυτοκίνητα και µηχανάκια.
Είναι µεγάλη η ευθύνη των µηχανικών που σχεδιάζουν τον δηµόσιο χώρο, γιατί διαµόρφωση, δεν είναι µόνο υλικά και ωραία εικόνα, αλλά και λειτουργία. Ο τρόπος µε τον οποίο γίνονται οι διαµορφώσεις ενισχύει τη σύγχυση των λειτουργιών, ιδίως τόσο αντιφατικών χρήσεων, µε αποτέλεσµα αντιδηµοκρατικό, αφού κυριαρχεί ο πιο ισχυρός, που είναι το αυτοκίνητο έναντι του ανθρώπου, που κινείται µε τα πόδια ή µε αµαξίδιο.
Αυτή η µόδα τελικά έχει κάνει ζηµιά στον δηµόσιο χώρο και µας πάει πίσω, στους νόµους της ζούγκλας, µε τον ∆ήµο, που είναι ο πλέον αρµόδιος να επιβάλει τη δικαιοσύνη στον χώρο, να µένει απλός θεατής. Ελπίζουµε πάνω από τη µόδα, να επικρατήσει η λογική και να διαπιστώσουν αυτοί που ασχολούνται µε το σχεδιασµό του δηµόσιου χώρου, την αξία του κράσπεδου στο σύγχρονο πολιτισµό…
Γιάννης Τσουκάτος
Αρχιτέκτων µηχανικός