Mια αναμφισβήτητη αλήθεια για τα ανθρώπινα δρώμενα. Ο ίδιος ο Πλάτων τοποθέτησε πάνω από το “Καλόν και Αγαθόν” την Αναγκαιότητα ως την Υπέρτατη δύναμη. Το αναπόφευκτο της ανθρώπινης σκέψης και δράσης, που υπακούει στον νόμο του αμετακλήτου και αναλλοίωτου Απολύτου σε ολόκληρο το εννοιολογικό του εύρος και φιλοσοφικό βάθος Η Δεοντολογία ταυτίζεται με τη Πλατωνική Αναγκαιότητα, ως η εσχάτη αξιολόγηση που καλύπτει πάσες τις διαστάσεις, οντολογικές και ηθικές, της έκβασης ενός γεγονότος, μιας πράξης ή δράσης με διανοητικό εργαλείο τον Ορθολογισμό και τη καταληκτική επικράτησή του.Όπως διαμορφώθηκε με τη Σωκρατική Διαλεκτική και κορυφώθηκε με την Αριστοτέλεια Λογική.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι η δεοντολογική αντιμετώπιση μιας οντολογικής κατάστασης τηρεί αυστηρή ορθολογική κρίση, βάσει κλίμακας προτεραιοτήτων, σε περιπτώσεις. όπως στη περίπτωση της πανδημίας του Covid – 19, που πλήττει ανηλεώς ολόκληρη την ανθρωπότητα, επιβάλλεται η εφαρμογή και η τήρηση καθαρής ορθολογιστικής σκέψης κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης με την εφαρμογή μιας απαρέγκλιτης αντικειμενικότητας.
Οι προτεραιότητες στη προκειμένη περίπτωση είναι η Υγεία, η Οικονομία και η Ψυχολογία σε μια αρραγή, ιεραρχική σειρά. Το πιο ευάλωτο και απολύτως απαραίτητο, όντας και το πλέον αναντικατάστατο, που καθιστά οτιδήποτε άλλο ανέφικτο, αφορώντας αυτή καθεαυτή τη ζωή, είναι η Υγεία Και συνεπώς κερδίζει τη θέση πρώτης προτεραιότητας.
Ο αντίλογος της νοερής αυτής διάσκεψης θα σπεύσει να σχολιάσει ότι χωρίς Οικονομία δεν μπορεί να υπάρξει Υγεία, μια και το Κράτος δεν θα μπορέσει μακροπρόθεσμα να στηρίξει οικονομικά την Υγεία και τη Κοινωνία, σε περίπτωση απρόβλεπτης και ιλιγγιώδους κλιμάκωσης των κρουσμάτων. Ακόμα και σε περίπτωση ιδιωτικής υποστήριξης,που δεν μπορεί παρά να είναι περιορισμένη, η δυνατότητα παγκόσμιας υποστήριξης παραμένουσα άγνωστη εν όψει εκτενούς διασποράς του ιού.
Συνεπώς, θα καταρρεύσει όχι μόνο η Υγεία, αλλά και η Οικονομία. καθώς και η Ψυχολογία. Ήτοι, ολόκληρο το Κοινωνικό Σύστημα. Εξασφαλίζοντας μια κάποια προσωρινή οικονομική επιβίωση και ψυχολογική ανακούφιση, με αντίδοτο και βαρύτατο τίμημα τη “θυσία” ανυπολόγιστου αριθμού συνανθρώπων μας
Η επιδίωξη συνδυασμών Υγείας και Οικονομίας με εφαρμογή περιοριστικών μέτρων και παράλληλη δραστηριοποίηση διαφόρων ζωτικών κοινωνικών λειτουργιών, που αποσκοπούν στη τόνωση της Οικονομίας και της Ψυχολογίας,αποτελούν στην ουσία αναποτελεσματικά και επικίνδυνα ημίμετρα. Στο πεδίο μάχης δύο είναι οι μαχητές. Η Υγεία και η Οικονομία. Η Ψυχολογία είναι εξαρτώμενη. Και στη μάχη αυτή με τον άγνωστο εχθρό δεν μπορούν να υπάρξουν συμβιβασμοί, παρά μόνο κατά μέτωπο ανοικτή μάχη με τα μοναδικά μας όπλα, τα επιδημιολογικά μας μέτρα προστασίας και τα εμβόλια. Τα μέτρα προστασίας πρέπει να τηρούνται αυστηρά υπό το κράτος της Δεοντολογίας και, κατ΄επέκταση, του Νόμου. Ο Σόλων συνέταξε την Αθηναϊκή Νομοθεσία μετά κόπου και σπουδής, έχοντας μελετήσει τους Νόμους του Λυκούργου και του Ιερατείου της Αιγύπτου.
Υπάρχουν διάφοροι τρόποι που μπορεί να ενημερωθεί και να εκπαιδευτεί μια Δημοκρατική κοινωνία, συνειδητοποιώντας τη σημασία των προτεραιοτήτων στην επίλυση ενός πανανθρώπινου προβλήματος που απειλή την ίδια τη ζωή. Και συνεπώς αξίζει να στερηθούμε ορισμένες χαρές, καθώς και την απόλαυση κάποιων σωματικών, πνευματικών και ψυχικών ικανοποιήσεων και βαθιά ριζωμένων πίστεων και θεσμών για ένα χρονικό διάστημα, προκειμένου να επιστρέψουμε το νωρίτερο δυνατόν στη κανονικότητα. Κάτι που δεν μπορεί, ούτε πρέπει, να σταματήσει μια μειονότητα αλλοφρόνων και μια κατά καιρούς ελαστικότητα νόμων. Αντιθέτως, ο καθένας από μας θα πρέπει να εκλάβει τη πρόκληση ως προσκλητήριο για ατομική ενδοσκόπηση και αυτογνωσία, αρματώνοντας τον εαυτό μας με ισχυρότερο χαρακτήρα και ακλόνητη βούληση για την υπομονητική αντιμετώπιση του προβλήματος. Με δική μας εντολή στον ίδιο τον εαυτό μας. Γιατί εδώ επιλέγει η Δεοντολογία.
*Ο Φώτης Κωνσταντινίδης είναι σεναριογράφος – σκηνοθέτης