Βρισκόμαστε πλέον μπροστά στις τριπλές κάλπες για Ευρωβουλή, Περιφέρεια και Δήμους και οι θέσεις και προτάσεις παρατάξεων και υποψηφίων κατακλύζουν τα ΜΜΕ με μορφή πλημμυρικών φαινομένων. Και οι κίνδυνοι “κατολισθήσεων” βέβαια δεν είναι μικροί!
Ωστόσο, εκτός ελάχιστων εξαιρέσεων, τα θέματα της Ελαιοκομίας, προσπερνούνται γενικά με γενικολογίες και αοριστίες οι οποίες όλα τα χωρούν και όλα να τα εννοούν!
Έτσι, επιχειρώντας να υπερασπιστούμε κατά που μπορούμε τα δίκαια της ελιάς και των ανθρώπων που ασχολούνται με αυτές,, σε δυο προηγούμενα σχόλιά μας στα τοπικά ΜΜΕ αναφερθήκαμε στα θέματα της Ελαιοκομίας που σχετίζονται με την Ευρωβουλή και τους Δήμους.
Απομένει να κάνουμε κάποιες αναφορές και στα θέματα που σχετίζονται με τις Περιφέρειες, τα οποία ειδικά στην Νότια Ελλάδα και στην Κρήτη έχουν ιδιαίτερη σημασία.
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ: Εφαρμογή Δακοκτονίας
Παρά την επί τέλους νωρίτερη φετινή έναρξη των γραφειοκρατικών διαδικασιών η δακοκτονία εξακολουθεί να βρίσκεται υπό τη «δαμόκλειο σπάθη» της γραφειοκρατίας και της υποχρηματοδότησης.
Απαιτείται ριζική λύση όπως αυτή που πρότεινε ο Σ.Ε.ΔΗ.Κ. με μεταφορά στην Περιφέρεια όλων των αρμοδιοτήτων για τους πόρους και τις δαπάνες. Αυτό όμως πρέπει να το ζητήσει με επιχειρήματα και η ίδια η Περιφέρεια!
Μεγάλα αρδευτικά έργα
Οι Δήμοι ασφαλώς, στην επικράτειά τους, πρεπει να ασχοληθούν με την επέκταση και σωστή εφαρμογή αρδεύσεων ιδίως κατά την κρίσιμη περίοδο της άνθησης-καρπόδεσης. Παράλληλα όμως και Κυβέρνηση και Περιφέρειες θα πρέπει να σχεδιάσουν και προγραμματίσουν μεγάλα αρδευτικά ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες πολλών Δήμων.
Τα έργα όμως αυτά πρεπει να μελετηθούν σωστά και να εκτελεστούν σε εύλογο χρόνο ώστε να καταστούν χρήσιμοι ταμιευτήρες νερού και όχι καταβόθρες εκατομμυρίων.
Διαχείριση απόβλητων ελαιοτριβείων
Τα απόβλητα των ελαιοτριβείων, λόγω του μειωμένου φετινού όγκου τους, εξαιτίας της χαμηλής ελαιοπαραγωγής, δεν φαίνεται να προκάλεσαν, φέτος, σοβαρά προβλήματα. Ωστόσο, δεν πρέπει να υπάρξει εφησυχασμός. Οι υπηρεσίες των Περιφερειών πρέπει να ενημερώσουν την κεντρική διοίκηση ότι η ΚΥΑ που προτείνει εφαρμογή αποβλήτων για άρδευση δεν έτυχε… ουδεμίας εφαρμογής! Αρα «άνθρακες ο θησαυρός» και κατά συνέπεια ας φροντίσουν να ελέγξουν τις ατελείς περιπτώσεις της δοκιμασμένης επί χρόνια μεθόδου των εξατμισοδεξαμενών και ας δώσουν οδηγίες για την βελτίωσή τους.
Ζημίες από υψηλές θερμοκρασίες
Ο κίνδυνος ζημιών της ελαιοπαραγωγής από υψηλές θερμοκρασίες και ξηρούς νότιους άνεμους την Ανοιξη, είναι πάντοτε υπαρκτός. Ωστόσο, ο Κανονισμός του ΕΛΓΑ, στρουθοκαμηλίζοντας, όχι μόνο τον παραβλέπει, αλλά τελείως αδικαιολόγητα τον εξαιρεί από αποζημιώσεις. Οι Περιφέρειες και οι τοπικοί Βουλευτές πρέπει να θέσουν επί τάπητος το θέμα της διόρθωσης του Κανονισμού ώστε να καλύπτει και αυτές τις ζημιές όπως καλύπτει τις ζημιές απο παγετό. Αλλως οι ελαιοπαραγωγοί θα πρέπει να απαλλάσσονται από εισφορές του ΕΛΓΑ.
ΠΡΟΒΟΛΗ ΚΑΙ ΔΙΑΘΕΣΗ: Αναδιοργάνωση εμπορίας χύμα
Οι τιμές παραγωγού στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια υστερούν σημαντικά σε σχέση με τις αντίστοιχες Ιταλίας και Ισπανίας. Ειδικά φέτος, παρά την αρκετά μειωμένη παραγωγή της χωράς, οι τιμές μειώθηκαν δραματικά. Επεσαν στα 2,3-2,6€/κ και αντίθετα προς τον νόμο προσφοράς και ζήτησης ακολούθουν τις τιμές της Ισπανίας που φέτος έχει υπερπαραγωγή και όχι της Ιταλίας που έχει όπως και εμείς μειωμένη παραγωγή και φθίνουν στα 4,7-6,15€/κ!
Είναι φανερό ότι το σύστημα της αποθήκευσης-πώλησης μέσω ελαιουργείων, που καθιερώθηκε μετά την κατάρρευση των Γεωργ. Ενώσεων, χωλαίνει πλέον δραματικά και ότι απαιτούνται γενναία μέτρα για τον εξορθολογισμό του. Μέσα και τρόποι υπάρχουν πολλά αλλά αυτά θα πρέπει να τα μελετήσουν και εφαρμόσουν η κεντρική διοίκηση και οι ελαιοπαραγωγικές Περιφέρειες.
Προώθηση εξαγωγών τυποποιημένου
Οι εξαγωγές του ελαιολαδου της χώρας συνεχίζουν να γίνονται με μορφή χύμα κατά 90% με σημαντικές απώλειες για τη χώρα. Η ανάγκη εξαγωγών τυποποιημένου είναι πασιφανής και αποτελεί κοινή διαπίστωση όλων. Αυτό όμως δεν φτάνει. Απαιτούνται ουσιαστικά και αποτελεσματικά μέτρα. Η υποστήριξη μικρών επιχειρήσεων για συμμετοχή τους σε εκθέσεις αποδείχτηκε ανεπαρκής και αναποτελεσματική. Η αναστροφή της κατάστασης απαιτεί μονάδες που να αντέχουν το υψηλό κόστος διακίνησης και κυρίως προβολής. Και αυτό μπορεί να γίνει βασικά από μεγάλες μονάδες συνεταιρικές ή και ιδιωτικές οι οποίες θα εξάγουν το προϊόν των παραγωγών με προκαταβολές, τελική εκκαθάριση αλλά και συμμετοχή τους στα κέρδη. Η επίτευξη όμως ενός τέτοιου στόχου απαιτεί χάραξη ειδικών μέτρων πολιτικής απο την Κυβέρνηση και οργανωτική υποστήριξη απο τις Περιφέρειες.
Ανάπτυξη ελαιοτουρισμού
Η ανάπτυξη του ελαιοτουρισμού, αποτελεί μια νέα προοπτική που μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη της ενδοχώρας αλλά και στην προβολή και κατανάλωση ελαιολάδου.
Ηδη στην Κρήτη, ο Σ.Ε.ΔΗ.Κ. σε συνεργασία με την Περιφέρεια και τους Δήμους έχουν αναδείξει αρκετά Αρχαιολογικά Ελαιοκομικά Μνημεία, Ελαιομουσείων και Μνημειακά Ελαιόδεντρα, η αξιοποίηση όμως όλων αυτών απαιτεί σχεδιασμό και ανάπτυξη υποδομών υποδοχής, αναψυχής και εστίασης των επισκεπτών στα οποία σημαντικό ρόλο μπορεί να αναπτύξουν οι Περιφέρειες.
Αρκετά ελαιοτριβεία μπορούν με κατάλληλες αίθουσες ενημέρωσης και γευσιγνωσίας και εκθέσεις προϊόντος να μετατραπούν εποχιακά σε τουριστικά και να προσελκύσουν ξένους και ντόπιους επισκέπτες, όπως ήδη γίνεται στην Ισπανία αλλά και σε μερικές περιπτώσεις στην Κρήτη.
Οι Περιφέρειες μπορεί να σχεδιάσουν και αναπτύξουν ειδικές διαδρομές σε ελαιοκομικά αξιοθέατα και παράλληλα να χρηματοδοτήσουν τις σχετικές υποδομές υποδοχής.