Την Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2025 και ώρα 18:30 πραγµατοποιήθηκε στην Αίθουσα της Παλαιάς Βουλής στην Αθήνα (Σταδίου 13) η παρουσίαση της έκδοσης ”Η ελληνική εµπορική ναυτιλία στα χρόνια του Ελευθερίου Βενιζέλου”. Την εκδήλωση διοργάνωσε το Εθνικό Ίδρυµα Ερευνών και Μελετών ”Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος” και το Κέντρο Ναυτιλιακής Ιστορίας του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών/ΙΤΕ.
Για το βιβλίο µίλησαν οι Αθανάσιος Μαρτίνος, διευθύνων σύµβουλος Ναυτιλιακής Εταιρείας Eastern Mediterranean Maritime Limited, Κατερίνα Γαλάνη, επ. καθηγήτρια του Τµήµατος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστηµίου Πειραιώς, Ανδρέας Κακριδής, επ. καθηγητής του Τµήµατος Πολιτικής Επιστήµης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστηµίου και η επιµελήτρια του βιβλίου Τζελίνα Χαρλαύτη, καθηγήτρια Ναυτιλιακής Ιστορίας του Τµήµατος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστηµίου Κρήτης – διευθύντρια, Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών/ΙΤΕ. Συντονιστής ήταν ο Νικόλαος Παπαδάκης (Παπαδής), γενικός διευθυντής του Εθνικού Ιδρύµατος «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος».
Στην έκδοση περιλαµβάνονται οι οµιλίες του οµότιτλου συνεδρίου που διοργανώθηκε από το Εθνικό Ίδρυµα «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος» και το Κέντρο Ναυτιλιακής Ιστορίας του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών/ΙΤΕ στο Ίδρυµα Λασκαρίδη στον Πειραιά το 2020. ∆ιακεκριµένοι επιστήµονες και άνθρωποι που έχουν γράψει τη δική τους ιστορία στον χώρο της εµπορικής ναυτιλίας µε τις µελέτες τους αναδεικνύουν τη σηµασία και τις επιπτώσεις του εκσυγχρονισµού των θεσµών και των µεταρρυθµίσεων κατά τη διάρκεια των κυβερνήσεων του Ελευθερίου Βενιζέλου. Ο τόµος αποτελεί ένα έργο αναφοράς για την εµπορική ναυτιλία, την αλιεία, τα λιµάνια και τις λιµενικές υποδοµές και αναδεικνύει τη σηµασία που απέδιδε ο Έλληνας πολιτικός στον τοµέα αυτό.
Την επιστηµονική επιµέλεια του τόµου είχε η καθηγήτρια ναυτιλιακής ιστορίας Τζελίνα Χαρλαύτη, ενώ η έκδοση πραγµατοποιήθηκε χάρη στην ευγενική χορηγία του κ. Θανάση Μαρτίνου και της ΑΙΓΕΑΣ ΑΜΚΕ από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια.
Στον ΠΡΟΛΟΓΟ του τόµου ο κ. Παπαδάκης αναφέρει:
«Το αποτέλεσµα είναι ένας ιδιαίτερα επιµεληµένος τόµος µε περαιτέρω επεξεργασία και νέα κείµενα, έργο αναφοράς για την εµπορική ναυτιλία, την αλιεία και τις λιµενικές υποδοµές, για την σηµασία του εκσυγχρονισµού του θεσµικού, διοικητικού και οικονοµικού πλαισίου της χώρας στη διάρκεια των κυβερνήσεων Βενιζέλου αλλά και, ευρύτερα, τη σχέση της Κρήτης µε τη θάλασσα, λίγο πριν από την Ένωση µε την Ελλάδα…
Από το 1910 τα προοδευτικά αστικά στοιχεία του ελληνικού χώρου συντάσσονται µε τον Βενιζέλο και το κόµµα των Φιλελευθέρων και στηρίζουν το κυβερνητικό έργο, µεταξύ αυτών και οι εφοπλιστές Λεωνίδας Εµπειρίκος, Νίκος Κυριακίδης, Γεώργιος Χατζηφραγκούλης Ανδρεάδης, Νικήτας Ρούσσος. Παρά τους µεταξύ τους ισχυρούς δεσµούς, ο Βενιζέλος δεν διστάζει να λάβει µέτρα για την προστασία της ναυτικής εργασίας…»
Στην ΕΙΣΑΓΩΓΗ η κα Τζελίνα Χαρλαύτη αναφέρει:
«Τα κείµενα του παρόντος τόµου αναδεικνύουν, µέσα από νέα έρευνα για την εµπορική ναυτιλία και τις λιµενικές υποδοµές της χώρας, όχι µόνο τη σηµασία του εκσυγχρονισµού και των µεταρρυθµίσεων του θεσµικού, διοικητικού και οικονοµικού πλαισίου της χώρας στη διάρκεια των κυβερνήσεων Βενιζέλου, αλλά και τη σχέση της Κρήτης µε τη θάλασσα λίγο πριν από την Ένωση µε την Ελλάδα. Η σηµασία που έδινε ο Βενιζέλος στη ναυτιλία δεν ήταν τυχαία και ίσως γι’αυτό το έµβληµα του Κόµµατος των Φιλελευθέρων είναι ναυτικό, µια άγκυρα. Ο εκσυγχρονιµός των θεσµών και οι µεταρρυθµίσεις που προετοίµασε και έφερε ο Βενιζέλος µε τις κυβερνήσεις του Κόµµατος των Φιλελευθέρων υπήρξαν καθοριστικές για τη συνέχιση της πορείας της εµπορικής ναυτιλίας στην εποχή της νέας τεχνολογίας του ατµού…»
Η εµβέλεια του Κρητικού πολιτικού δεν έφτανε µόνο µέχρι την Πελοπόννησο και την Αθήνα, αλλά στηρίχτηκε και στα νησιά του Αιγαίου και στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα όπως και στις ισχυρές κοινότητες της διασποράς.