Την κατάργηση της τράπεζας θεμάτων ζητά η ΕΛΜΕ Χανίων μέσω σχετικής ανακοίνωσης, μετά και τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν δύο συνεχόμενες μέρες στις ενδοσχολικές εξετάσεις.
Αναλυτικά, αναφέρει:
«Η δίωρη σχεδόν καθυστέρηση στην αποστολή των θεμάτων εξέτασης των μαθητών μας από τη διαβόητη «Τράπεζα Θεμάτων» τη Δευτέρα (29/5), καθώς και τα μεγάλα προβλήματα την Τρίτη 30/5 παραβίασαν το ωράριο των μαθητών, το εργασιακό ωράριο των εκπαιδευτικών, κυρίως όμως γέμισαν με άγχος τους εξεταζόμενους μαθητές και μαθήτριες- οι οποίοι αναμετρώνται με ένα άδικο σύστημα εξέτασης και προαγωγής τους. Άλλωστε η περιβόητη τράπεζα θεμάτων έχει χρυσοπληρωθεί από την κυβέρνηση και αποτελεί κεντρική κατεύθυνση του ΟΟΣΑ ως εργαλείο αξιολόγησης μαθητών, εκπαιδευτικών και σχολείων.
Παρά την κυβερνητική φιλολογία για την «μεγαλύτερη κυβερνοεπίθεση που δέχθηκε ποτέ κυβερνητικός μηχανισμός» η πραγματικότητα είναι ότι το σύστημα κατέρρευσε χωρίς να υπάρχει σχέδιο β. Όταν διαπιστώθηκε το χάος, μια απλή απόφαση θα αρκούσε ώστε το Υπουργείο να αφήσει εμάς τους εκπαιδευτικούς να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας βάζοντας το σύνολο των θεμάτων για τις γραπτές εξετάσεις. Άλλωστε γνωρίζουμε πολύ καλύτερα απ’ το κάθε κυβερνητικό στέλεχος τις μαθησιακές ιδιαιτερότητες των μαθητών και των μαθητριών μας.
Μέσα λοιπόν από αυτή την αναστάτωση λοιπόν, ήρθαν και πάλι στην επιφάνεια δυο προβλήματα που συνδέονται με την Τράπεζα Θεμάτων.
Το πρώτο είναι το τεχνικό. Όλα αυτά τα χρόνια που το Υπουργείο διαφήμιζε το περίφημο «ψηφιακό σχολείο», δεν φρόντισε να στηρίξει το πανελλήνιο σχολικό δίκτυο, αφήνοντας τις δομές του πολλές φορές να υπολειτουργούν (ΟΠΣΥΔ, e-me, eclass, myschool κλπ). Φρόντισε όμως να μοιράσει, με μορφή αναθέσεων, χιλιάδες ή και εκατομμύρια ευρώ σε ιδιωτικές εταιρείες οι οποίες έστηναν πλατφόρμες απομακρυσμένης εκπαίδευσης (Cisco) ή κάποιες απίθανες πλατφόρμες (δήθεν) επιμόρφωσης τύπου «σκοιλ ελικικου».
Το δεύτερο ήταν η ανάδειξη και πάλι του αντιπαιδαγωγικού χαρακτήρα της Τράπεζας και της πίεσης που αυτή δημιουργεί σε εκπαιδευτικούς και μαθητές. Από τη μια μεριά υποχρεώνει τους εκπαιδευτικούς να δώσουν προτεραιότητα στην ολοκλήρωση της ύλης και όχι στην κατανόηση της από τους μαθητές και από την άλλη, τους μαθητές να προσφεύγουν σε εξωσχολική βοήθεια που θα τους προετοιμάσει περισσότερο στη «χρήσιμη» ύλη.
Η επιμονή του υπουργείου στην πραγματοποίηση των εξετάσεων με τράπεζα θεμάτων , παρόλα τα προβλήματα , και η άρνηση του να δώσει τη δυνατότητα να βάλουν θέματα οι ίδιοι οι διδάσκοντες, αποδεικνύει περίτρανα πως το ΥΠΑΙΘ φοβάται την γενικευμένη αμφισβήτηση της τράπεζας θεμάτων. Αμφισβήτηση που καταγράφεται κάθε χρόνο στις μαθητικές κινητοποιήσεις, στις αποφάσεις των Συλλόγων Γονέων και φυσικά των δικών μας αποφάσεων και πράξεων: Εμείς ως ΔΣ της ΕΛΜΕ Χανίων τονίζουμε:
– Ότι η Τράπεζα Θεμάτων φτιάχνει μαθήματα 2 ταχυτήτων κλείνοντας το μάτι στους μαθητές – που έχουν περιορισμένο ελεύθερο χρόνο – να ασχοληθούν μόνο με τα μαθήματα που εξετάζονται με Τράπεζα.
– Ότι αποδυναμώνει τον επιστημονικό, αλλά και τον παιδαγωγικό ρόλο του εκπαιδευτικού μετατρέποντάς τον σε ..διεκπεραιωτή εξετάσεων.
– Ότι καταργεί την παιδαγωγική αρχή της διαμόρφωσης των θεμάτων, βάζει σαν βασικό κριτήριο το ρυθμό αφομοίωσης της διδασκόμενης ύλης από τους μαθητές μας και τη δυνατότητα απόδοσής τους.
– Ότι εντατικοποιεί τους μαθητές βάζοντάς τους βασικό καθήκον την διεκπεραίωσης της εξεταστέας ύλης.
– Ότι εντείνει τους ταξικούς φραγμούς στην εκπαίδευση με ακόμη πιο σκληρά εξεταστικά φίλτρα ,εξωθεί στη μορφωτική απόρριψη τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών, επιτείνει τις κοινωνικές ανισότητες στην εκπαίδευση.
– Ότι αποτελεί κρίσιμο εργαλείο για τη σύνδεση των αποτελεσμάτων των εξετάσεων των μαθητών με την αξιολόγηση σχολείων και των εκπαιδευτικών, για την κατηγοριοποίηση των σχολείων και την «ελεύθερη επιλογή σχολείου».
Οι εκπαιδευτικοί της τάξης και της υπεράσπισης του δημόσιου σχολείου απαιτούμε την άμεση κατάργηση των αντιεκπαιδευτικών μέτρων μεταξύ των οποίων η τράπεζα και της ΕΒΕ θεμάτων και συνεχίζουμε να παλεύουμε για ι την οριστική και αμετάκλητη πτώση της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής της διάλυσης του μαζικού δημόσιου σχολείου.
• Όλα τα επόμενα μαθήματα των ενδοσχολικών εξετάσεων να δοθούν με θέματα από τους καθηγητές των τμημάτων.
• Κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων
• Να καταργηθεί η ΕΒΕ και όλοι οι φραγμοί που βάζουν στα παιδιά των πιο λαϊκών οικογενειών για να τα πετάνε έξω από τα σχολεία και τα πανεπιστήμια».