» Πάντα επίκαιρη και προ παντός σήµερα
Όλοι οι άνθρωποι, ακόµη και οι πιο απλοί πιστεύουν ότι καταλαβαίνουν τι είναι Ειρήνη και σε τι διαφέρει από τον πόλεµο. Κι όλοι νοµίζουν πως είναι απόλυτα σίγουροι, ότι η έννοια της Ειρήνης είναι ακριβώς το αντίθετο της έννοιας του πολέµου.
Τ
α πράγµατα όµως δεν έχουν καθόλου έτσι. Τα φαινόµενα πολλές φορές µας ξεγελούν και χρειάζεται βαθύτερη µελέτη για να κατανοήσουµε την πραγµατική τους ουσία. Ένας αφηρηµένος ορισµός του πολέµου και της Ειρήνης σαν δυο σταθεροί πόλοι στην πραγµατικότητα είναι µια . τελείως αντιεπιστηµονική εξέταση του προβλήµατος της Ειρήνης, ο µηχανισµός της σχέσης ανάµεσα στις κοινωνικές έννοιες του πολέµου και της Ειρήνης είναι εντελώς διαφορετικό απ’ ότι φαίνεται µε την πρώτη µατιά
Όπως και την έννοια του πολέµου έτσι και την έννοια της Ειρήνης πρέπει να την εξετάσουµε στη σχέση της µε την πολιτική. Χρειάζεται να αναλύσουµε την ουσία και την ταξική της φύση . Μια µεταφυσική εξέταση δεν αποκαλύπτει το πραγµατικό περιεχόµενο της έγνοιας της Ειρήνης γιατί αγνοεί το γεγονός της ανάπτυξης της και καταλήγει σε αφηρηµένες θεωρίες Ειρήνης «γενικά». Για να δούµε σωστά τη διαλεκτική της εξέλιξης της έννοιας της Ειρήνης χρειάζεται ν’ ακολουθήσουµε την συγκεκριµένη ιστορική εξέταση γιατί το περιεχόµενο της Ειρήνης σαν κοινωνική κατηγορία, δεν µπορει να γίνει κατανοητό χωρίς συγκεκριµένη ανάλυση των πολιτικών σχέσεων σε µια ταξική κοινωνία.
Όπως δεν µπορεί να υπάρξει αταξικός πόλεµος και αταξική πολιτική σε µια ταξική κοινωνία, έτσι δεν µπορεί να υπάρξει και αταξική Ειρήνη. Εποµένως αν θέλουµε να κάνουµε µια συγκεκριµένη ανάλυση της Ειρήνης πρέπει να ξεκινήσουµε, όπως γίνεται και στην περίπτωση του πολέµου, από την πολιτική. Αν ο πόλεµος είναι η συνέχεια της πολιτικής µε άλλα βίαια µέσα, η Ειρήνη είναι η πολιτική µε µέσα µη βίαια.
Πριν από την εµφάνιση της µαρξιστικό- λενιστικής φιλοσοφίας, είχαν διαδοθεί πολλές αφηρηµένες ερµηνείες της δίκαιης Ειρήνης. Βέβαια, τα συνθήµατα για µια δίκαιη Ειρήνη γενικά είχαν κάποια θετική αξία, στη βάση τους όµως ήταν αντιιστορικά και αφηρηµένα. Όποιος δεν κατανοήσει ότι ο πόλεµος είναι η συνέχεια της πολιτικής Ειρήνης και η Ειρήνη η συνέχεια της πολιτικής του πολέµου, δε θα µπορέσει ποτέ να αντιληφθεί σωστά της έννοια της Ειρήνης. Μόνο η διαλεκτική µέθοδος σκέψης δίνει την δυνατότητα να διεισδύσει κανείς στην κοινωνική ουσία της Ειρήνης. Με τη βοήθεια της διαλεκτικής έγινε δυνατό να προσδιοριστεί ότι οι αλλαγές στο περιεχόµενο της έννοιας της Ειρήνης είναι άµεσα εξαρτηµένες από την κοινωνική φύση της πολιτικής των κρατών και των λαών.
Έτσι, µε βάση τη διαλεκτική ανάλυση των πολιτικών σχέσεων, ο µαρξισµός λενινισµός έδωσε σαφή ορισµό των δύο αντίθετων εννοιών της δίκαιης Ειρήνης και της άδικης Ειρήνης… Όταν οι πολιτικές , σχέσεις ανάµεσα στα κράτοι δε βασίζονται στην ισοτιµία αλλά στην υποδούλωση και την ανοικτή ληστεία, την ταξική και την εθνική καταπίεση, το άρπαγµα εδάφους άλλων λαών και την παραβίαση της ανεξαρτησίας των κρατών τότε η έννοια της Ειρήνης που ενσωµατώνει πλήρως όλα αυτά τα ουσιαστικά χαρακτηριστικά, πρέπει να οριστεί σαν ιµπεριαλιστική, άδικη Ειρήνη.
Πολλές φορές, όπως τόνιζε ο Λένιν, η Ειρήνη είναι ένα είδος “ανάπαυλας» ανάµεσα στους ιµπεριαλιστικούς πολέµους για τη διανοµή και αναδιανοµή του κόσµου, στη βάση ενός καινούριου συσχετισµού δυνάµεων, που άλλαξε µε βίαια µέσα, δηλαδή µε πόλεµο. Στην εποχή του µονοπωλιακού καπιταλισµού αυτές οι ανάπαυλες ανάµεσα στους επιθετικούς πολέµους γινόταν όλο και πιο µικρές, µε αποτέλεσµα να µη διακρίνεται καλά καλά η διαχωριστική γραµµή ανάµεσα στον ιµπεριαλιστικό πόλεµο και την ιµπεριαλιστική Ειρήνη.
Ο Λένιν επέµενε ότι ο µόνος τρόπος για να καθορίσει κανείς την ουσία της Ειρήνης ήταν να αναλύσει την ιµπεριαλιστική πολιτική του πολέµου.
Έτσι η Ειρήνη που ακολούθησε τον ιµπεριαλιστικό Πρώτο Παγκόσµιο Πόλεµο δε µπορούσε να είναι παρά µια ιµπεριαλιστική ειρήνη.
Το µεγαλύτερο συχνό γνωσιολογικό σφάλµα των αστών φιλοσόφων είναι, ότι προσπαθούν να καθορίσουν την αληθινή ουσία της Ειρήνης χωρίς να αναφέρουν την ταξική πολιτική των κρατών και αποµονώνουν το περιεχόµενο της έννοιας της Ειρήνης από την πολιτική της βίας που προηγήθηκε.
Σύγχρονοι αστοί µεταφυσικοί προσπαθούν να αποδείξουν ότι ο πόλεµος είναι µόνιµο φαινόµενο της κοινωνικής ζωής και η Ειρήνη είναι µονάχα µια σύµπτωση, ένα τυχαίο συµβάν. Η διαλεκτική όµως από την άλλη µεριά, αποκαλύπτοντας την ταξική φύση του πολέµου έχει αποδείξει ότι ο σοσιαλισµός καταργεί τον πόλεµο ανάµεσα στα έθνη.
Γιατί παύει η ύπαρξη της ατοµικής ιδιοκτησίας στα µέσα παραγωγής που είναι η γενεσιουργός αιτία των πολέµων.
*Ο Σπύρος ∆αράκης είναι π. πρόεδρος της Μαρτυρικής Κοινότητας Μαλαθύρου
πρώην δήµαρχος Μηθύµνης, µέλος του ∆.Σ. του ∆ικτύου Μαρτυρικών πόλεων & χωριών της Ελλάδας (περιοδ. 1941-1945 Ελληνικά Ολοκαυτώµατα )