Κύριε διευθυντά,
όλη αυτή η “μάχη” για την Παιδεία που ολοκληρώθηκε στη Βουλή, θα οδηγήσει από το επόμενο κιόλας έτος την εκπαίδευση σε νέα μονοπάτια. Μονοπάτια, όμως, όχι καινούρια, αλλά πεπαλαιωμένα που θα επαναφέρουν τον χαρακτήρα της Παιδείας σε περασμένα χρόνια.
Θέλουμε να σας γνωστοποιήσουμε, τη θέση μας για την Κοινωνιολογία και τις Κοινωνικές Επιστήμες στην Εκπαίδευση, που εξαφανίζονται με την ψήφιση του νομοσχεδίου καθώς η διδασκαλία των μαθημάτων των Κοινωνικών Επιστημών υποβαθμίζεται στο Λύκειο, αφού παραμένουν ως αντικείμενο για 2 μόλις ώρες και μόνον στην Α’ Λυκείου, από 14 ώρες συνολικά σε Α’, Β’, και Γ’ Λυκείου που ίσχυε μέχρι σήμερα.
Όχι μόνο καταργήθηκε η Κοινωνιολογία ως μάθημα γενικής παιδείας αλλά καταργείται και ως πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα από το σχολικό έτος 2021-22.
Επίσης στο πλαίσιο της αναμόρφωσης των ωρολογίων προγραμμάτων, καταργούνται και τα δύο μαθήματα που διδάσκονται στη Β’ Λυκείου, “Σύγχρονος Κόσμος, Πολίτης και Δημοκρατία” και “Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών”. Άλλωστε, δόθηκε ήδη η εντολή να μην ξανατυπωθούν τα σχετικά βιβλία και αυτό διαπιστώνεται και μέσα από το σύστημα “Διόφαντος”.
Παράλληλα οι συνέπειες για τους εκπαιδευτικούς των Κοινωνικών Επιστημών θα είναι καταστροφικές καθώς θα οδηγηθούν ακόμη και στη διαθεσιμότητα.
Η πρακτική αυτή υποβαθμίζει τον ρόλο του σχολείου ως φορέα πολιτικής παιδείας και κοινωνικής μόρφωσης, ενώ ταυτόχρονα φέρνει σε δυσμένεια το σύνολο των Κοινωνικών Επιστημόνων που δραστηριοποιούνται στην δημόσια ή μη, εκπαίδευση.
Επισημαίνουμε ότι οι Κοινωνικές Επιστήμες (Κοινωνιολογία, Πολιτική, Δίκαιο) συμβάλλουν στο να προσεγγίσουν κριτικά και να κατανοήσουν επιστημονικά οι μαθητές/τριες, τον ραγδαία μεταβαλλόμενο σύγχρονο κόσμο και τα προβλήματά του για να ζήσουν ως ενεργοί και υπεύθυνοι πολίτες.
Η αξία του γνωστικού αντικειμένου της Κοινωνιολογίας είναι αναμφισβήτητη και η κατάργησή του εντελώς αντιεπιστημονική, όπως άλλωστε μαρτυρούν και τα προγράμματα σπουδών, σε τμήματα κοινωνικών επιστημών όπως Κοινωνιολογίας, Πολιτικής Επιστήμης, Δημόσιας Διοίκησης, Νομικής, Ψυχολογίας, Διεθνών Σχέσεων, Ιστορίας, Δημοσιογραφίας, Επικοινωνίας και ΜΜΕ, Ανθρωπολογίας, Κοινωνικής Γεωγραφίας Κοινωνικής Πολιτικής, Κοινωνικής Διοίκησης, Εκπαιδευτικής Πολιτικής, αλλά και τα Παιδαγωγικά Τμήματα Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, τα Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής, όπως και άλλα τμήματα που εντάσσονται στον ευρύτερο χώρο των Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Πιο συγκεκριμένα, από τα 315 Πανεπιστημιακά Τμήματα στο επιστημονικό πεδίο των Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών τα λατινικά διδάσκονται στα 132. Η Κοινωνιολογία διδάσκεται στα υπόλοιπα 183 -δηλαδή στα περισσότερα του εν λόγω πεδίου- και μάλιστα στα 73 ως υποχρεωτικό μάθημα.
Εύλογη και ορθολογική λύση στο πρόβλημα είναι η διατήρηση της Κοινωνιολογίας ως πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος καθώς έχει άμεση συνάφεια με τα 183 προαναφερθέντα Τμήματα.
Εν κατακλείδι, καταθέτουμε μέσω των φορέων μας τις παρακάτω 2 προτάσεις:
Α) Την παραμονή του μαθήματος της Κοινωνιολογίας ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα με ταυτόχρονη επιλογή από τους μαθητές, των Λατινικών ή της Κοινωνιολογίας ανάλογα με τη σχολή προτίμησης τους.
Β) Τη διδασκαλία των μαθημάτων των κοινωνικών επιστημών σε όλες τις τάξεις της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όπως συμβαίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.
Αλεξανδρίδης Σαμουήλ,
Βατσάκη Ειρήνη,
Βογιατζάκη Στυλιανή,
Βρυωνάκη Αναστασία,
Γιανναράκη Στυλιανή,
Δεικτάκη Αννα,
Δημολικα Αντωνία,
Καντιδάκη Γεωργία,
Κλαουράκη Ελευθερία,
Λιόντος Βασίλειος,
Μακρυνάκη Αικατερίνη,
Μαραγκουδάκη Μαρία,
Μαρματάκη Αρετή,
Μαστραντωνάκη
Σταυρούλα,
Μουριζάκη Ευαγγελία,
Μπαουράκη Αντωνία,
Μπαχλιτζανάκη Μαρία,
Νικηφοράκη Σοφία,
Παπαδομανωλάκη
Καλλιόπη,
Πάσχου Ιωάννα,
Πατεράκη Αλκηστη,
Πιμπλή Ρουμπίνη,
Ποντικάκη Γεωργία,
Σακελλάρη Μαρία,
Σαρρή Ευαγγελία,
Σολανάκης Νεκτάριος,
Σπανέα Παρασκευή,
Σπυριδάκης Κωνσταντίνος,
Στάη Ειρήνη,
Σταθάκη Στυλιανή,
Τζορμπατζάκη Βασιλική,
Τσιάκαλου Μαρία
;Όπισθεν ολοταχώς!