Το βιβλίο-θεατρικό έργο της Ανδρομάχης Χουρδάκη «Φεύγουσα» παρουσίασαν οι Εκδόσεις Ραδάμανθυς το βράδυ της Δευτέρας στον κατάμεστο από κόσμο, κήπο του ξενοδοχείου Porto Veneziano, στο Ενετικό Λιμάνι των Χανίων.
Το θεατρικό έργο αξιοποιεί στοιχεία της μυθολογίας μας, της τελετουργίας των Ελευσινίων μυστηρίων, της Κρητικής Παράδοσης και της Χριστιανικής πίστης. Κι όλα αυτά η συγγραφέας επιλέγει να φανερωθούν στη γενέτειρά της Ελευσίνα και στην πατρική γη της, στη Δυτική Κρήτη, ρίχνοντας στους δύο τόπους το ημίφως του θρύλου κι αφήνοντας εντέλει ανοιχτούς δρόμους πολλαπλής ερμηνείας για τη μοίρα της Φεύγουσας που αγαπά πάνω απ’ όλα την ελευθερία
Για το βιβλίο μίλησαν η Φιλόλογος Μαρία Φουρουντζόγλου, η δημοσιογράφος Ελένη Φουντουλάκη και η Ποιήτρια- φιλόλογος Ανδρομάχη Χουρδάκη.
Η συγγραφέας Μάχη Χουρδάκη ανάμεσα σε αλλά επεσήμανε ότι με τη “Φεύγουσα” ως πρέσβειρα της γενέτειράς της Ελευσίνας επεδίωξε να μεταφέρει την αύρα του πολιτισμού της αρχαίας πόλης που θα είναι και πολιτιστική πρωτεύουσα Ευρώπης το 2023. Παράλληλα σύστησε στο κοινό το άγαλμα της Φεύγουσας Κόρης, έργο του Αγοράκριτου που ήταν και η αφόρμηση της έμπνευσής της. Τόνισε ιδιαίτερα την αξία της κίνησης που αναπαριστά το άγαλμα. «Η κοριτσίστικη φιγούρα κινούμενη προς τα εμπρός ενώ ελαφρά και στιγμιαία κοιτάζει προς τα πίσω. Έτσι και η Φεύγουσα πορεύεται στη ζωή με βήμα αποφασιστικό, επαναπροσδιορίζοντας τη στάση της στη ζωή παίρνοντας μαθήματα και από το παρελθόν.
Η Φεύγουσα αναχωρεί πάντα αναζητώντας τόπου και ανθρώπους όπου θα γίνει κατανοητή επιζητώντας να διειδούν τη βαθύτερη γυναικεία ευαισθησία της, κάτι που έχει παραλειφθεί στην μεταφεμινιστική εποχή που διανύουμε», ανέφερε η συγγραφέας.
Η Μαρία Φουρουτζόγλου, επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι το θεατρικό αυτό έργο το διαπερνούν στοιχεία μυθολογικά, γεωγραφικά και τοπολογικά, αυτοβιογραφικά, θεολογικά. «Περσεφόνη και Δήμητρα, αλλά και οι Άγιοι Μόνοι, και η απεύθυνση του Ποιητή στη Μαγδαληνή στην τελευταία πράξη και σκηνή. Το απόσπασμα από τον Ομηρικό Ύμνο που συνδέεται με τα Ελευσίνια Μυστήρια στην αρχή και η φράση «Δόξα σοι τω δείξαντι το φως» από τη δοξολογία που κλείνει το όλο κείμενο σηματοδοτούν διαχρονικότητα και μεταβάσεις. Πλούσιο λεξιλόγιο προσεκτικά διαλεγμένο, με χροιά Κρητικού ιδιώματος όταν η Φεύγουσα βρίσκεται στο νησί. Είναι έντονη η διακειμενικότητα δίνοντας πατήματα στον αναγνώστη να αναγνωρίσει αναφορές σε άλλα κείμενα, όπως του Στρατή Μυριβήλη, του Σικελιανού, του Καζαντζάκη, της ίδιας της Ανδρομάχης Χουρδάκη, – ας μην ξεχνάμε ότι η Φεύγουσα φορά τα σκουλαρίκια της Περσεφόνης. Και αυτονόητα ο αναγνώστης έχει τη δυνατότητα να αναγνωρίσει προσωπικά βιώματα και στάσεις ζωής».
Η Ελένη Φουντουλάκη, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι η Μάχη Χουρδάκη είναι «μια από τις πολύ αξιοπρόσεχτες περιπτώσεις ως λογοτέχνης αλλά και ως προσωπικότητα μέσα από την γλώσσα που χρησιμοποιεί, την εκφραστική λιτότητα, τις αξίες και τις ιδέες που πραγματεύεται».
Όσον αφορά το θεατρικό επεσήμανε μεταξύ άλλων πως η συγγραφέας εκτός από το ποιητικό της στίγμα πλέκει τη μυθολογία με τη σύγχρονη πραγματικότητα. «Και αν είσαι γυναίκα μέσα από τη “Φεύγουσα” αναγνωρίζεις ένα κομμάτι του εαυτού σου» σημείωσε. «Η “Φεύγουσα” είναι μια μια γυναίκα θαρραλέα, μια γυναίκα δυνατή που φεύγει από όπου δεν την εκτιμούν και αναχωρεί για άλλους προορισμούς , αλλά λιμάνια. Μια γυναίκα που δε φοβάται το ταξίδι. Άλλωστε αυτό διακηρύσσει και η “Φεύγουσα” : Να φεύγεις, ενίοτε να καταφεύγεις , αν το ζητά η πορεία σου , μόλις όμως επανακτάς τις δυνάμεις σου , να φεύγεις ίσια μπροστά».
Αποσπάσματα από το θεατρικό έργο «Φεύγουσα» διάβασε ο συγγραφέας Ηρακλής Παπαδάκης ενώ την βραδιά συνόδευσε στο πιάνο ο Δημήτρης Ντρουμπογιάννης. Χαιρετισμό απηύθυνε ο υπεύθυνος των Εκδόσεων Ραδάμανθυς, Χρήστος Τσαντής.