Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

Οι Φυσικές Επιστήμες (και) στην προσχολική αγωγή;

Αφορμή για το ερώτημα ήταν η πρόσφατη ημερίδα με τίτλο «Διδακτικό Έτος 2017 – 2018: Από την τάξη μας… μέχρι και την Ευρωπαϊκή Ένωση», που διοργανώθηκε από τη σχολική σύμβουλο Προσχολικής Αγωγής και υλοποιήθηκε στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων (18/6/18).
Τη θετική απάντηση τη φέρνει μια εικόνα: Τα παιδικά μάτια κοιτάζουν με απορία τη λάμπα που ανάβει, μόλις το δάχτυλο πατήσει τον διακόπτη… “Γιατί μπαμπά;”…  Ηλικία της πρωταρχικής, αγνής απορίας.
Οι Φυσικές Επιστήμες έχουν ως αντικείμενο τον κόσμο γύρω μας: Το φως που θα ανάψει, τη σοκολάτα που θα λιώσει, τη γάτα που μοιάζει να… βγάζει φως από τα μάτια της στο σκοτάδι! Τα ερεθίσματα είναι άμεσα και το πεδίο μάθησης καθημερινό.
Αυτές οι σκέψεις οδήγησαν πριν δύο χρόνια τη σχολική σύμβουλο Π.Α. κα Κασσωτάκη Πόπη και τον τότε υπεύθυνο του Ε.Κ.Φ.Ε. Χανίων Δ. Μαρκογιαννάκη να διοργανώσουν κατά τη διάρκεια του Νοεμβρίου 2016 επιμορφωτικές ημερίδες απευθυνόμενες στους/στις νηπιαγωγούς του Νομού. Αποτέλεσμα ήταν να υπάρξει κινητικότητα και δράσεις σχετικές με τις Φυσικές Επιστήμες σε όλη τη σχολική χρονιά 2016-17 αλλά και στην επόμενη 2017-18. Εκπαιδευτικοί της Προσχολικής καθοδήγησαν τους “μικρούς δημιουργικούς επιστήμονες”, σε κατασκευές, “πειράματα”, εξερευνήσεις και ανακαλύψεις, παραμύθια και ζωγραφιές σε μία χαρούμενη διαδικασία μάθησης.
Οι δραστηριότητες αυτές καταγράφηκαν και αποτυπώθηκαν στην έντυπη έκδοση “Χαρούμενοι, Μικροί Δημιουργικοί Επιστήμονες: Οι Φυσικές Επιστήμες στο Νηπιαγωγείο” (Χανιά, 2018, Σύλλογος Εκπαιδευτικών Α/θμιας Εκπ/σης Χανίων, ISBN 978-618-83788-0-3).
Η έκδοση δίνει την δυνατότητα περιήγησης σε ένα παζλ παιδαγωγικών προτάσεων και ιδεών με συγκεκριμένους στόχους, οδηγίες υλοποίησης αλλά και την απαραίτητη αξιολόγηση. Ο αναγνώστης συχνά αφήνει στην άκρη το αυστηρό “επιστημονικό” κριτήριο και συμμετέχει νοητά στην παιδική ομάδα. Άλλωστε, η ελκυστική ομορφιά των Φυσικών Επιστημών βρίσκεται εκεί όπου οι απαντήσεις έχουν και λίγη… μαγεία μέσα τους!
Η όλη προσπάθεια είναι αξιέπαινη και τονίζει τη σημαντικότητα των Φυσικών Επιστημών σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Όχι μόνο ως γνωστικό αντικείμενο αλλά κυρίως ως τρόπο σκέψης, δράσης και μάθησης. Στην εποχή που η πληροφορία βαφτίζεται “γνώση” και προσφέρεται ανεξέλεγκτα με το πάτημα ενός κουμπιού, που η κριτική σκέψη έχει αρχίσει να φθίνει, έννοιες όπως “πειραματίζομαι”, “ερευνώ”, “παρατηρώ”, “δημιουργώ” αποκτούν ξεχωριστή σημασία.
Το βιβλίο των Φυσικών του Δημοτικού έχει τίτλο “Ερευνώ και Ανακαλύπτω”. Αλήθεια, πόσο αυτό εφαρμόζεται σε ένα σχολείο ανταγωνισμών, εξετάσεων, “επιτυχιών” και απογοητεύσεων, που μοναδικό του στόχο έχει τις πανελλήνιες εξετάσεις;


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα