Πέμπτη, 15 Αυγούστου, 2024

Η ηλεκτροκίνηση αλλάζει τη ζωή μας και στην Κρήτη

Ηλεκτροκίνητο είναι το μέλλον της Κρήτης, όπως και όλης της Ελλάδας, με τις νέες τεχνολογίες να αυξάνουν τη διάχυσή τους στην αυτοκινητοβιομηχανία και να προσελκύουν το ενδιαφέρον ενεργειακών εταιρειών αλλά και καταναλωτών.

Τ ο γεγονός αυτό επισημαίνει στα “Χανιώτικα νέα” ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Ενεργειακής Οικονομίας  (HAEE) και Αναπληρωτής Καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης, Σπύρος Παπαευθυμίου, ο οποίος θα συμμετέχει στο 4ο Συνέδριο Ηλεκτροκίνησης που διεξάγεται σήμερα διαδικτυακά.
Το συνέδριο πραγματοποιείται για 4η συνεχή χρονιά από την ΗΑΕΕ σε συνεργασία με διάφορους εταίρους ενώ μέσω του κ. Παπαευθυμίου συμμετέχει και το Πολυτεχνείου Κρήτης.
Στο επίκεντρο του φετινού συνεδρίου αναμένεται να βρεθούν οι αναπτυξιακές προοπτικές της ηλεκτροκίνησης, οι υποδομές, οι υβριδικές τεχνολογίες, τα εναλλακτικά καύσιμα και οι πράσινες μεταφορές, η έξυπνη ενέργεια και η ψηφιοποίηση, τα “πράσινα νησιά” και ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην ανάπτυξη δικτύων αποτελούν τις βασικές θεματικές του 4ου Συνεδρίου

ΧΡΟΝΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ

Μιλώντας στα “Χανιώτικα νέα” ο κ. Παπαευθυμίου σημειώνει «το 2020 ήταν ένα κομβικό έτος για την ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη και διεθνώς, καθώς από τη μια πλευρά η πανδημία επιτάχυνε τις εξελίξεις βοηθώντας έμμεσα στη βελτιστοποίηση περιβαλλοντικών δεικτών και στην υλοποίηση “πράσινων” στόχων, ενώ ταυτόχρονα για πρώτη φορά οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων ξεπέρασαν τις αντίστοιχες των ντίζελ στην Ε.Ε».
Σύμφωνα με τον Καθηγητή, «στις επιμέρους αγορές, χαρακτηριστικό είναι ότι στη Γερμανία οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων τριπλασιάστηκαν πέρυσι φτάνοντας τις 194.163, ενώ στην πλέον ανεπτυγμένη αγορά, αυτή της Νορβηγίας, το μερίδιο των ηλεκτρικών έφτασε το 54% στις νέες πωλήσεις. Όλα αυτά, τη στιγμή που ξεκίνησε η κυκλοφορία αρκετών νέων ηλεκτρικών μοντέλων από μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen, η Audi, η Skoda, η Honda, η Ford, η Hyundai και η Peugeot. Μέσα στο 2021, αναμένεται να κυκλοφορήσουν ακόμα περισσότερα νέα μοντέλα εντείνοντας τον ανταγωνισμό και παρέχοντας στους καταναλωτές περισσότερες επιλογές διαφόρων ειδών για τις ανάγκες τους».
Όσον αφορά την Ελλάδα, καταλυτικός ήταν ο ρόλος του προγράμματος “Κινούμαι Ηλεκτρικά” που “έτρεξε” η κυβέρνηση. «Το πρόγραμμα απέδωσε άμεσα καρπούς, με απορρόφηση κεφαλαίων της τάξης των 8 εκατ. ευρώ και τζίρο αγοράς στα 40 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΠΕΝ. Παράλληλα, σημειώθηκαν και ορισμένες συμφωνίες που μαρτυρούν έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον για τον κλάδο. Αναφέρω ενδεικτικά την πρωτοβουλία της Volkswagen για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Αστυπάλαια, καθώς και της γερμανικής Next.e.GO SE για παραγωγή πλήρους κλίμακας ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα μέσω σχετικής επένδυσης 100 εκατ. ευρώ».
Επισημαίνοντας τη σημασία των αλλαγών που επέρχονται στη ζωή μας, ο Καθηγητής τονίζει πως «η ηλεκτροκίνηση είναι ένα πλέγμα υπηρεσιών που ο απλός καταναλωτής δεν μπορεί να το διανοηθεί αυτή τη στιγμή».

ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ

Με το ενδιαφέρον των καταναλωτών να αυξάνεται και στην Κρήτη, εύλογα τίθεται το ερώτημα για το αν υπάρχουν σήμερα οι υποδομές σε περιοχές όπως το νησί μας, ώστε κάποιος να επιλέξει να αγοράσει ηλεκτροκίνητο όχημα και να μπορεί να το χρησιμοποιεί χωρίς προβλήματα.
Ο πρόεδρος της ΗΑΕΕ μας εξηγεί: «Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, η Κρήτη είναι ένα νησί ενεργειακά αποκομμένο, αυτοσυντηρούμενο. Αυτό όμως είναι κάτι που αλλάζει άμεσα. Η μικρή ηλεκτρική διασύνδεση ολοκληρώθηκε, το καλώδιο ηλεκτρίστηκε και είναι σε διαδικασία ελέγχου, ώστε μέχρι τα τέλη Μαρτίου να δοθεί σε χρήση. Έπεται η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση. Βλέπετε λοιπόν πως το θέμα της επάρκειας ισχύος δεν πρέπει να μας ανησυχεί. Από εκεί και πέρα, σταθμοί φόρτισης δημιουργούνται και θα δημιουργηθούν ακόμα περισσότεροι, ενώ ζωηρό είναι και το ενδιαφέρον των δήμων προς αυτή την κατεύθυνση».
Όπως μάλιστα αναφέρει ο πρόεδρος της ΗΑΕΕ, 252 Δήμοι ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του Πράσινου Ταμείου και υπέβαλαν προτάσεις για την εκπόνηση Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) μέσα στο 2021.
Όπως εκτιμά το ΥΠΕΝ, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2021 θα έχουν χωροθετηθεί 10.000 σημεία φόρτισης ανά την Ελλάδα, επιφέροντας ένα τζίρο της τάξης των 100 εκατ. ευρώ στην αγορά. Στόχος των αρχών είναι η ευκολότερη έκδοση αδειών εγκατάστασης σημείων φόρτισης μέσω ενός μοντέλου «One stop-shop» στο εξής.

Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΦΕΛΗ

Σύμφωνα με τον κ. Παπαευθυμίου «το πρόβλημα όσον αφορά την Κρήτη και όλες τις περιοχές, έχει να κάνει με τη λογική του δικτύου ενέργειας. Ακόμα και σε προηγμένα δίκτυα όπως αυτό της Νορβηγίας βλέπουμε ότι υπάρχουν ανάγκες για σημαντικές αλλαγές».
Το πρόβλημα σε προηγμένα δίκτυα χώρες όπως η Νορβηγία, δεν επαρκεί το δίκτυο. Απαιτούνται πολύ σημαντικές δράσεις σε ότι αφορά την ηλεκτροκίνηση.
Πολύ σημαντικό πρόβλημα είναι το ζήτημα της διαχείρισης της φόρτισης, με τον Καθηγητής να εξηγεί: «Αν για παράδειγμα πάμε όλοι και φορτίζουμε ταυτόχρονα τα οχήματά μας, τότε κανένα δίκτυο δεν θα αντέξει ποσοστά ηλεκτροκίνησης πάνω από 10%-12%. Αν διαχειριζόμαστε έξυπνα όμως το θέμα της φόρτισης και της διαχείρισης της ενέργειας του οχήματος την ώρα που δεν χρησιμοποιείται, θα έχουμε πρόσθετα οφέλη».
Όπως αναφέρει ο κ. Παπαυθυμίου, τα οφέλη αυτά σχετίζονται με την ανάπτυξη μιας τεράστιας αγοράς υπηρεσιών, μέρος των οποίων θα είναι και η διαχείριση των μπαταριών: «Σκεφτείτε για παράδειγμα ότι στην Κρήτη έχουμε κάποιες χιλιάδες ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, τα οποία για περίπου έξι μήνες είναι σε ακινησία. Αν αυτά τα οχήματα είναι ηλεκτρικά τότε οι μπαταρίες τους θα είναι διαθέσιμες για έξι μήνες προς μίσθωση. Θα μπορούν να ενοικιάζονται δηλαδή σε εταιρείες οι οποίες είτε θα τις χρησιμοποιούν σε άλλα οχήματα, είτε θα τις αξιοποιούν σε μεγάλες μονάδες αποθήκευσης ενέργειας, οι οποίες σίγουρα θα δημιουργηθούν στην Κρήτη και σε άλλα νησιά».

ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ

Τη δεδομένη στιγμή, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι για όλα τα… βαλάντια. Σύμφωνα όμως με τον πρόεδρο της HAEE, αυτό είναι κάτι που θα αλλάξει τα επόμενα χρόνια. «Η αυτοκινητοβιομηχανία κινείται προς την ηλεκτροκίνηση. Είναι κι αυτό ένα τεχνολογικό επίτευγμα που σταδιακά θα παίρνει μερίδιο από τα συμβατικά αυτοκίνητα, θα αυξηθεί η διείσδυση και θα ρυθμιστεί η τιμή. Όπως όταν βγήκε η τεχνολογία LED στις τηλεοράσεις λέγαμε ότι είναι πιο ακριβές και σήμερα βλέπουμε τελείως διαφορετικές τιμές. Έτσι θα εξελιχθεί και η αγορά ηλεκτροκίνητων».

ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ
Καταλήγοντας, ο κ. Παπαευθυμίου, εκτιμά πως «όλα δείχνουν, λοιπόν, ότι πλέον γίνονται τα πρώτα ουσιαστικά βήματα για την επίτευξη του στόχου που έχει θέσει η χώρα μας ώστε το 2030 ένα στα τρία νέα οχήματα που κυκλοφορούν να είναι ηλεκτρικό. Το ζητούμενο για τη συνέχεια είναι η περαιτέρω βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου, η προσέλκυση επαρκών επενδύσεων, η ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των πολιτών για το σύνολο των εναλλακτικών μετακινήσεων, καθώς και η επίτευξη συνθηκών ανταγωνισμού στην αγορά».

Το Πολυτεχνείο στην πρωτοπορία

Έχοντας διακριθεί εδώ και χρόνια για τα υδρογονοκίνητα και ηλεκτροκίνητα οχήματα που έχει παρουσιάσει, το Πολυτεχνείο Κρήτης συνεχίζει να πρωτοπορεί, με πολλά εργαστήριά του να ασχολούνται με διάφορες εκφάνσεις στης ηλεκτροκίνησης.

Σύντομα μάλιστα, σύμφωνα με τον Καθηγητή Παπαευθυμίου, θα δούμε στην Πολυτεχνειούπολη να κινούνται τετράτροχα και δίτροχα ηλεκτρικά οχήματα που προμηθεύεται το ίδρυμα.
Το βέβαιο είναι ότι τόσο το Πολυτεχνείο όσο και η Ελληνική Εταιρεία Ενεργειακή Οικονομίας έχουν πολλά να προσφέρουν στην τοπική κοινωνία της Κρήτης στο ζήτημα της ηλεκτροκίνησης, με τον κ. Παπαευθυμίου να δηλώνει αισιόδοξος για τις συνεργασίες που θα προκύψουν, δεδομένου του έντονου ενδιαφέροντος της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Ο ίδιος μάλιστα γνωστοποιεί μέσα από τα “Χ.ν.”, ότι στόχος είναι ένα αντίστοιχο συνέδριο να πραγματοποιηθεί το συντομότερο δυνατόν και στα Χανιά.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα