Τετάρτη, 8 Ιανουαρίου, 2025

Η «ισόρροπη» ανάπτυξη της Κρήτης

» … και οι καλά βολεμένοι

Κύριε διευθυντά,
Εθνικός δρόμος Λινοπεράματα-Χερσόνησσος 34,800 χιλιόμετρα. Εθνικός δρόμος Ηράκλειο – Μοίρες 50,000 χιλιόμετρα.
Σύνολο 84,800 χιλιόμετρα με δύο ρεύματα, διαχωριστικό εξ οπλισμένου σκυροδέματος, δύο λωρίδες έκαστο ρεύμα, αρκετές γέφυρες, πολλές σήραγγες, πολλά cut and cover (σκεπαστές αντιστηρίξεις εδάφους εξ οπλισμένου σκυροδέματος), παντού μεταλλικά στηθαία, κλπ.

ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΦΤΩΧΟΙ, ΟΙ ΠΕΡΙΛΥΠΟΜΕΝΟΙ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ-ΔΙΑΚΟΝΙΑΡΗΔΕΣ
Εθνικός δρόμος νότια Ρεθύμνης 7,00 χιλιόμετρα
Εθνικός δρόμος νότια Χανίων 7,00 χιλιόμετρα
Τα άκρα, ειδικά Σητεία, Ιεράπετρα και Κίσαμο, ξεχάστε τα, αλλά μην ξεχάσετε την μεταφορά των προϊόντων των θερμοκηπίων.

ΠΡΟΤΕΙΝΩ
Οι τρεις νομοί της Κρήτης να καταργηθούν και όλη η Κρήτη να γίνει νομός Ηρακλείου, άλλωστε περιφερειάρχη έτσι κι αλλιώς πάντα θα βγάζει το Ηράκλειο. Στα ψηφοδέλτια της Κρήτης να μπαίνουν μόνο Ηρακλειώτες για τους γνωστούς λόγους (τα καταφέρνουν καλύτερα).
Έτσι δεν θα μπαίνουν στον κόπο οι φίλοι μας οι Ηρακλειώτες και σε διαδικασίες να πάρουν τα νερά, τη Σαμαριά, το Μπάλο, το Ελαφονήσι, και τον Ενετικό Λιμένα των Χανίων.
Ξέρω. Ορισμένοι θα γελάσετε, όμως θα καταλάβετε παρακάτω, ότι είναι δυνατόν και ειδικά όταν διοικούν τα Χανιά τόσα χρόνια, άνθρωποι που αδυνατού ννα αρθούν στο ύψος των περιστάσεων.
Για τα νερά ήδη καιρό τώρα μιλούν οι εξ Ηρακλείου : «για κοινή διαχείριση των υδάτων της Κρήτης»…..
Εξ όσων τώρα αφορά τη Σαμαριά, το Μπάλο, το Ελαφονήσι, και τον Ενετικό λιμένα των Χανίων, δεν εννοώ ότι θα τα σηκώσουν και θα τα πάρουν, αν και θα τους είχα ικανούς, αλλά εννοώ ότι θα τα πάρουν διοικητικά. Κάλλιστα μπορούν να οριοθετηθούν τοπογραφικά οι παραπάνω χώροι, και με προεδρικό διάταγμα να χαρακτηριστούν Νομός Ηρακλείου και να εισπράττουν τα έσοδα.
Όταν λοιπόν όλη η Κρήτη γίνει νομός Ηρακλείου, οι φίλοι και κοντογείτονες μας, δεν θα χρειαστεί να μπαίνουν σε τέτοιες διαδικασίες.
Να ξεκαθαρίσω ότι με τους εξ Ηρακλείου δεν έχω καμία διαφορά, τους εκτιμώ όλως ιδιαιτέρως και ο καθείς στη θέση τους, θα κοίταζε το καλό του τόπου του. Ειδικά ο αξιότιμος κύριος περιφερειάρχης είναι συμπαθέστατος και ικανότατος.
Το παραπάνω βεβαίως σενάριο είναι φανταστικό, αλλά η κακομοιριά των τριών λοιπών νομών της Κρήτης είναι πραγματική και μια μεγάλη αλήθεια.

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ

Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ…. ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΕΔΑΦΟΥΣ
Τώρα οι διάφορες δικαιολογίες που προβάλουν ορισμένοι είναι αστείες, όπως και οι ίδιοι. Παραδείγματος χάριν, το ομαλό έδαφος του Ηρακλείου, όπου και δι’ αυτό έγιναν τα έργα εκεί. Ξέρουν πολύ καλά ότι και οι άλλες περιοχές της Κρήτης έχουν πολύ μεγάλες επίπεδες εκτάσεις. (πιστεύω να μην περιμένουν από εμένα να τους τις υποδείξω). Απλώς διορατικότητα, ικανότητα και όρεξη για δουλειά, δεν υπήρχε.

Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ … ΜΕΛΕΤΩΝ
Το άλλο σενάριο, τα περί μελετών. Είναι αλήθεια ότι οι Ηρακλειώτες και είχαν και έχουν και τώρα μελέτες και δικαίως απαιτούν να εκτελεστούν πέραν των νέων μελετών του ΒΟΑΚ. Τώρα απαντήσετε μου στο εξής ερώτημα, για να μην σας πω εγώ : «όταν οι Ηρακλειώτες έκαναν μελέτες εσείς τι κάνατε;» ….

Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ … ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΤΟΥΣ
Αστεία και γελοία δικαιολογία ορισμένων είναι ότι : «δεν φταίμε εμείς ο ΒΟΑΚ ανήκει στο υπουργείο», μήπως εννοούν ότι ο λαός που τους ψήφισε οφείλει να στείλει κάποια επιτροπή στον υπουργό στην Αθήνα;
Η επιτροπή από τον περιφερειάρχη, με ΟΛΟΥΣ τους δημάρχους και ΟΛΟΥΣ τους βουλευτές πρέπει να υπάγει στον πρωθυπουργό,… όχι τώρα, πριν από πολλά-πολλά χρόνια.
Όποιος διαπιστώνει στη πορεία, ότι δεν του «περνά» ή είναι κατώτερος των περιστάσεων, ή ότι «τα νερά είναι πολύ βαθιά» για αυτόν, υπάρχει και η έντιμη οδός της παραίτησης, αντί της κοροϊδίας του λαού.
Η καλύτερη υπηρεσία που μπορείτε αυτή την στιγμή να προσφέρετε στο λαό της Κρήτης, πλην Ηρακλείου είναι να παραιτηθείτε και μην πείτε ότι πήρατε 60%. Ναι όντως το πήρατε, αλλά αν ο λαός όμως έβλεπε τα έργα στο Ηράκλειο, συν το αεροδρόμιο, διερωτηθήκατε τι ποσοστό θα πέρνατε;
Ο μόνος που αδικήθηκε είναι ο συμπαθέστατος κ. περιφερειάρχης, όπου στο Ηράκλειο έπρεπε να πάρει 98% και στη λοιπή Κρήτη2%.
Να ξεκαθαρίσουμε ότι είναι γνωστό ότι όλα τα χρήματα που εισρέουν στην Κρήτη δεν είναι μόνο από την περιφέρεια, αλλά αυτό για τον Κρητικό δεν έχει καμία σημασία. Αυτό που μετρά είναι, το που βλέπει ο κόσμος ότι διατίθενται.

ΤΑ ΚΟΜΜΑΤΑ
Πρέπει επί τέλους να πάψει να κηδεμονεύει τις τύχες αυτού του έρημου τόπου, ένα πνέον τα λοίσθια ΠΑΣΟΚ, καθ’ όσον όταν μπορούσε, αν ήθελε ας έπραττε τα δέοντα, όπως και η ΝΔ παλαιότερα. (η τελευταία όμως απ’ ότι λέγεται έδωσε τα χρήματα Ηράκλειο – Μοίρες, τώρα οι λεπτομέρειες κανένα δεν ενδιαφέρουν, παρά μόνον όσους τις προβάλλουν για δικαιολογίες)
Τώρα πως τα κατάφεραν οι του Ηρακλείου, πριν περίπου 10 χρόνια και πήραν χρήματα για το δρόμο Ηράκλειο – Μοίρες από τη ΝΔ, ενώ ψηφίζουν ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, αυτό ας το μάθουν αυτοί που συνεργάζονται μαζί τους και τους θυμιατίζουν, επαληθεύεται όμως αυτό που γράφω ότι είναι πιο «καπάτσοι*» όπως λέει ο λαός.
Ο δε ΣΥΡΙΖΑ, να μας πει, αν δεν φτάνουν πέντε χρόνια για μια μελέτη, πόσα απαιτούνται για την κατασκευή;

ΚΑΠΕΛΑ ΚΑΙ ΓΡΑΒΑΤΕΣ
Το να μην έχει το Νησί χρόνια τώρα ένα αξιοπρεπή δρόμο (ΒΟΑΚ) και να γίνονται περιφερειακά μικροέργα, είναι σαν να είναι κάποιος ξυπόλητος και να ψωνίζει καπέλα και γραβάτες. ΥΣΤΕΡΑ ΘΕΛΕΤΕ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ.
Όλοι μαζί οι σχετικοί παράγοντες, τόσα χρόνια δεν καταφέρατε να φτιάξετε την είσοδο της πόλης των Χανίων……. περίπου 1000 μέτρα δρόμο….. (γέφυρα Μουρνιών- Αναγν. Γογονή).
Εξ όσων αφορά διάφορα άλλα έργα, ειδικά οδοποιίας, να μην ξεχάσομε τις γέφυρες του Κερίτη, παλαιά και νέα, τα σχεδόν κάθετα, πανύψηλα και θανατηφόρα (καθ’ όσον πέφτουν πέτρες και χώματα μονίμως, μέρα και νύχτα, απρόβλεπτα στο οδόστρωμα) πρανή του εθν. δρόμου (Σταλό-Αγ. Μαρίνα), τις άπειρες παράνομες εισόδους – εξοδους στον αποκαλούμενο εθνικό, τον εθνικό προς Κίσαμο, τον «Ακρημιό», το «Πλατάνι», τα άθλια οδοστρώματα, τις πάμπολλες θανάσιμες λακκούβες και λοιπές παγίδες σε όλους τους δρόμους, κλπ, κλπ, κλπ. Ας μην λησμονήσομε στο Ρέθυμνο τον δυτικό θανατηφόρο κόμβο…. κλπ.
Το νησί του Καζαντζάκη, του Βενιζέλου, του Γκρέκο, του Κορνάρο, του Χορτάτση , του Μπουνιαλή ,του Πρεβελάκη, του Κονδυλάκη, του Δασκαλογιάννη, του Κριάρη, του Μάντακα, του Χατζή Μιχάλη, του Γιαμπουδάκη, του Κόρακα, του Λόγιου, του Ξωπατέρα, του Καζανομανώλη και τόσων άλλων αθάνατων, τις τελευταίες δεκαετίες έχει πλήρως παραμεληθεί και απαξιωθεί, από τους «μεγάλους ηγέτες» της Ελληνικής πολιτικής σκηνής και τους ακολούθους αυτών. Μόνο το Ηράκλειο έχει ωφεληθεί με 85 χλμ. καλό δρόμο και το νυν αεροδρόμιο, οι υπόλοιποι νομοί έχουν τα μαύρα χάλια τους.
Φαίνεται ότι τα Κρητικά τα χώματα έπαψαν και δεν γενούν πια πεφωτισμένα μυαλά και μεγάλους ανθρώπους. Ειλικρινά λυπούμαι για τον ξεπεσμό και την κατάντια του τόπου μας. Πολλοί θα ‘πρεπε να ντρέπονται.
Το σπουδαιότερο εξ όλων είναι, ότι τα τελευταία χρόνια, σε όλη την Ελλάδα, έγιναν μεγάλα έργα οδοποιίας τεράστιου κόστους και σαφώς, η Κρήτη έμεινε έξω.
Απ’ ότι φαίνεται, τους ψηφοφόρους της Κρήτης και τους εκπροσώπους αυτών, ουδείς πρωθυπουργός έλαβε ποτέ σοβαρά υπ’ όψιν του, εξαιρουμένων μερικώς αυτών του Ηρακλείου.
Όλοι γνωρίζουμε τον καθοριστικότερο ρόλο των βουλευτών έναντι των Περιφερειαρχών και Δημάρχων , όμως η σωστότερη συνταγή είναι το απαιτούμε και διεκδικούμε όλοι μαζί, που όπως προανέφερα έπρεπε να έχει γίνει εδώ και πολλά χρόνια.
Η ιστορία τα θωρεί,* κι ούλα τα καταγράφει,
άλλους τσοι γράφει με χρυσά κι άλλους με μαύρα γράφει.
Όλα τα παραπάνω ισχύουν αναδρομικά δια τα τελευταία 30 χρόνια και αφορούν όλους τους «σωτήρες» και όχι μόνο τους της περιφέρειας. Επίσης δεν αναγράφονται ούτε για παράπονα, ούτε επειδή ελπίζει ο γράφων ότι θα αλλάξει οτιδήποτε. Ο μοναδικός λόγος είναι ίνα όπως μάθετε και κατανοήσετε ότι δεν είμαστε όλοι ζωντόβολα και βλέπομε και ξέρομε.
Εδώ, στο τωρινό αδιέξοδο, που μας οδήγησαν όλοι οι ανίκανοι «αρμόδιοι και υπεύθυνοι», τα τελευταία 30 χρόνια, η μόνη άμεση λύση για τον ΒΟΑΚ, μπορεί να δοθεί από τον συντοπίτη μας αξιότιμο κ. πρωθυπουργό, ο οποίος άλλωστε το έχει υποσχεθεί. Βεβαίως σημασία θα έχει ο χρόνος εκτέλεσης του έργου, για την εκτίμηση του αποτελέσματος. Ο λαός θα δει, θα κρίνει και οφείλει να πράξει ανάλογα. Προς το παρόν αναμένει.

Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΣΤΟ ΝΟΜΟ ΧΑΝΙΩΝ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ

ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ ΚΑΙ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ «ΣΩΤΗΡΕΣ»

Υπομονή να κάνετε και μην απελπιστείτε,
έργα μεγάλα και τρανά και στα Χανιά θα δείτε.

Μη τσοι κατηγορήσετε δεν έχουνε παράδες,
παρά ‘ ναι άντρες σοβαροί, δεν είναι μασκαράδες.

Του υπουργείου τα λεφτά τα κουμαντάρουν άλλοι,
και φράγκο δεν τους δίνουνε, είν’ η μπουκιά μεγάλη.

Θα σιάζανε τον «Ακρημιό», θα σιάζαν το «Πλατάνι»,
παρέα μερακλίδικη, κιανένας δεν τσοι φτάνει.

Αστείο επιχείρημα, εξ ίσου και γελοίο,
είναι πως οι υπεύθυνοι είναι στο υπουργείο.

Ο κόσμος σας εψήφισε να τον εκπροσωπείται,
κι αν σας σε «γράφει» ο υπουργός γιατί δεν παραιτήστε;

Να ‘χετε αξία και πυγμή, και τη στιγμή τη πάσα,
παράδες να γυρεύετε να μη γεννείτε ράσα.

Μελέτες πως χρειγιάζουνται να πάρουνε παράδες,
στα ύστερα το μάθανε γιατί είναι μπουνταλάδες.

Στα Ηρακλειώτικα σα δεις, τσοι δρόμους τσοι σιασμένους,
τα μούτρα σου θα μούτζωνες, που τσοι ‘χεις ψηφισμένους.

Το πώς, το γιάντα και το τι, κιανένα δεν τον γνοιάζει,
το αποτέλεσμα μετρά και τι παρουσιάζει.

Κάμανε στο Ηράκλειο και δρόμους και γιοφύρια,
και τσοι δικούς μας τσοι θωρείς, πρώτους στα πανηγύρια.

Στην κούπα είναι αρχηγοί ,στα κούρταλα κορδίζου ,
και όπου φέστα και μεζές, πρώτους τσοι σερβιρίζου.

Μα απ’ τσοι ψευτιές που ακούετε, μια είναι η πλιά μεγάλη,
πως ούλη η σιάδα του Νησιού στα Καστρινά ‘ναι πάλι.

Του Παπαντρέα το ΠΑΣΟΚ, που ‘καμε τόσους χρόνους,
καθόλου δεν εγνοιάστηκε για τσοι δικούς μας δρόμους.

Αν μια μελέτη να γενεί, δεν φτάνουν πέντε χρόνοι,
άραγε Θέ μου θα τον δω, το ΒΟΑΚ να τελειώνει;

Μακάρι να ‘χαν τα Χανιά ένα Αρναουτάκη,
να καθαρίζει τσοι δουλειές, να ‘ρχεται παραδάκι.

Το ΒΟΑΚ θαν εσιάζαμε ,την είσοδο στην πόλη,
και οι «ηγέτες» τω Χανιώ, θα ετρυπώναν όλοι.

Το μόνο πράμα που μπορεί να σώσει τη τιμή τους,
εδά στην ύστατη στιγμή, είν’ η παραίτησή τους.

Η μαντζιαδούρα* αφορμή, μαζί κι η εξουσία,
να τσοι θωρείτε θέλει εκειά, ως τη Β΄ παρουσία.

Μάλλον πως το Ηράκλειο, έδρα Πασά έχει γίνει,
και προσκυνάει εκειδά, ούλη η ρωμιοσύνη.

Και από το Βαλτέ Τζαμί*, ως του «Παχιά (πασά) τη Πόρτα»,
οι αποφάσεις πέρνουντε και όποιο θέλεις ρώτα.

Κι εις το Εφκάφι* τσοι ρωτούν, κι αυτοί αν συμφωνούνε,
πως; τα κοντύλια κι ο παράς, πρέπει να μοιραστούνε.

Ίδια εις το Βεζίρ Τσαρσί*, αριστερά ίσια κάτω,
στο πλάτανο απού ‘ναι εκειά, όποιος μιλεί κρεμνάντο.

Μουρμού και μη μιλεί κιανείς, κι ο πόνος μας θα γιάνει,
γιατί εκειά εγδάρανε και το Δασκαλογιάννη.

Δυό μόνο λόγια έγραψα, για ούλα σας τα λάθη,
και τη τεράστια ζημιά, που η Κρήτη έχει πάθει.

Η ιστορία το θωρεί, θα πάρει το κοντύλι,
να γράψει πως εσβήσετε, τση Κρήτης το καντήλι.

ΚΙΑΝΕΙΣ μας δρόμο δε θα δει, γι’ άλλα πενήντα χρόνια,
μακάρι να τον αξιωθούν και τα δικά μου εγγόνια.

* καπάτσοι, capace, ενετικό κατάλοιπο – ικανός
* θωρεί, εκ του αρχαίου οράω – ορώ
* ματζιαδούρα, εκ του mangiare = τρώγω, ενετικό κατάλοιπο
* Βαλτέ Τζαμί, υπήρχε στην πλατεία Κορνάρου του Μεγάλου Κάστρου
* Εφκάφι, κτίριο τουρκικής δημόσιας υπηρεσίας και η γειτονιά των Μπέηδων και των Αγάδων του Μεγάλου Κάστρου
* Βεζίρ Τσαρσί, σημερινή οδός 25ης Αυγούστου στο Μεγ. Κάστρο, εκεί υπήρχε και ο πλάτανος που οι Τούρκοι κρεμούσαν τους Χριστιανούς.

Υ.Γ. όποιος δι’ όλα τα παραπάνω έχει την παραμικρή αμφιβολία και ενδιαφέρεται, ας κάνει μια βόλτα εκεί που αναφέρομαι, επίσης διάλογο με κανένα δεν πρόκειται να ανοίξω, καθ’ όσον πάρα πολύ ασχολήθηκα με το συγκεκριμένο θέμα.

Ο ΕΚ ΤΩΝ ΡΙΖΩΝ ΓΡΑΦΩΝ
ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΣΑΝΕΒΑΚΗΣ
ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

1 Comment

  1. Αγαπητέ κύριε Κατσανεβάκη,εκφράζετε πικρία για κάποιους συμπολίτες μας λέγοντας ότι δεν πρόκειται να ανοίξετε διάλογο μαζί τους!
    Σας προτείνω ωστόσο να μην αποφύγετε διάλογο με τους υπολοίπους!
    Ίσως έχετε κάτι να τους πείτε και κάτι να σας πουν!

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα