Την ώρα που κάποιοι παράνομοι, παραβάτες του διεθνούς δικαίου, προσπαθούν να σβήσουν από τον παγκόσμιο χάρτη την Κρήτη, σκέφτηκα αυτόν τον τίτλο. Τον σκέφτηκα παρακολουθώντας το υπέροχο, με εξαιρετικούς συντελεστές και ερμηνευτές “ΜΟΥΣΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΓΙΑ ΔΥΟ ΠΙΑΝΑ ΚΑΙ ΤΡΕΙΣ ΦΩΝΕΣ” του Μουσικού συνόλου Χανίων σε συνεργασία με το Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων, με τον περαιτέρω τίτλο “Ο Μίκης φιλοξενεί το Μάνο”. Συμμετέχει και η θεατρική ομάδα του Ωδείου Χανίων. Από τότε που ο Γάλλος φιλόσοφος, μαθηματικός και φυσικός Καρτέσιος (Descartes) διατύπωσε την αρχή ότι για να σκέπτομαι πρέπει να υπάρχω, «Σκέπτομαι, άρα υπάρχω», «Cogito ergo sum» τον 17ο αιώνα έχει τρέξει πολύ νερό στο αυλάκι, όπως λέμε. Η αρχή αυτή αποδεικνύει ότι η ανθρώπινη σκέψη και φιλοσοφία και ο ανθρώπινος πολιτισμός καταξιώνουν την ύπαρξη μας. Η Ελληνική γλώσσα και ο Ελληνικός πολιτισμός, παρά τις μεγάλες περιπέτειες με τους θριάμβους αλλά και με τις τραγωδίες του Ελληνικού κράτους, συνεχίζουν αδιατάραχτα τη πορεία τους ανά τους αιώνες. Η παρουσία και η προσφορά, ιστορική και αλλά και σύγχρονη του Ελληνικού πολιτισμού είναι συνεχής ακόμα και τον καιρό που η Ελληνική πολιτεία τελούσε υπό ξενική κατοχή. Τα Ελληνικά μάρμαρα έστω και βομβαρδισμένα, έστω και κλεμμένα είναι πάντοτε υπαρκτά, γεμάτα αίγλη και λάμψη. Ο νεότερος και ο σύγχρονος Ελληνικός πολιτισμός μέσα από τα μυθιστορήματα του Νίκου Καζαντζάκη και τα έργα τόσων άλλων Ελλήνων σπουδαίων συγγραφέων, μέσα από την ποίηση του Σολωμού, του Καβάφη, του Ελύτη, του Σεφέρη, του Παλαμά, του Σικελιανού, του Αναγνωστάκη και του Ρίτσου και τόσων άλλων έξοχων ποιητών ταξιδεύει σε όλον τον κόσμο. Ο Ελληνικός πολιτισμός ταξιδεύει παντού μέσα από τα έργα των σπουδαίων νεότερων και σύγχρονων Ελλήνων ζωγράφων και των άλλων εικαστικών αλλά και μέσα από τις συνθέσεις των υπέροχων Ελλήνων μουσικοσυνθετών, όπως ο Σκαλκώτας, ο Καλομοίρης, ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Ξαρχάκος, ο Μικρούτσικος, ο Τσιτσάνης. Ταξιδεύει και με τα έργα τόσων άλλων ανθρώπων του νεότερου Ελληνικού πολιτισμού. Ναι, ο παγκόσμιος πολιτισμός είναι ο πολιτισμός των ανθρώπων, οι οποίοι τον δημιουργούν με τον τρόπο που ζουν και εργάζονται. Δεν είναι πολιτισμός του εδάφους, όπως υποστηρίζουν οι εξ ανατολών γείτονες μας, βρίσκοντας έτοιμα μνημεία, λόγω των κατακτήσεών τους. Το απόφθεγμα, το ρητό του 17ου αιώνα του Καρτέσιου «Σκέπτομαι, άρα υπάρχω» μπορεί τον 21ο αιώνα να αποκτήσει μια παραλλαγή «Παράγω πολιτισμό, άρα υπάρχω». Η παραλλαγή αυτή ίσως είναι χρήσιμη σε μια εποχή, που όχι μόνο τρομοκρατικές οργανώσεις αλλά και ολόκληρα κράτη με τους ηγέτες τους βάζουν στους πολεμικούς τους στόχους ακόμη και μνημεία του ανθρώπινου πολιτισμού, προκαλώντας την παγκόσμια αγανάκτηση. Εμείς οι Ελληνες, που βέβαια πιστεύουμε στην ειρήνη και στην καλή γειτονία, συνειδητοποιούμε με ό,τι αυτό σημαίνει, ότι πάνω στη συνείδηση της ιστορίας εδράζεται και πατά και η κραυγή του Μακρυγιάννη για το καθήκον μας να προστατεύσουμε, εάν χρειαστεί, τα Ελληνικά μάρμαρα και τα άλλα μνημεία του πολιτισμού μας.