H Κρήτη είναι ένα από τα πέντε πιο επικίνδυνα μέρη για οδήγηση στην Ευρώπη ενώ διατηρεί μαύρη πρωτιά στην Ελλάδα στα θανατηφόρα τροχαία καθιστώντας απαραίτητη την ολοκλήρωση του Βόρειου Οδικού Aξονα.
Τα στοιχεία αυτά καταγράφει έρευνα για τα τροχαία στους ελληνικούς και ευρωπαϊκούς δρόμους που δημοσίευσε πριν από λίγες μέρες το Μεσογειακό Ινστιτούτο Ερευνητικής Δημοσιογραφίας (Mediterranean Institute for Investigative Reporting – MIIR).
Η έρευνα δημοσιεύτηκε σε 8 διαφορετικές γλώσσες στο Ευρωπαϊκό Δίκτυο για τη Δημοσιογραφία Δεδομένων (European Data Journalism Network – EDJnet), μέλος του οποίου είναι το MIIR.
Σύμφωνα με όσα καταγράφει η έρευνα για τα τροχαία στην Ευρώπη, οι θάνατοι στους ευρωπαϊκούς δρόμους μειώθηκαν μόλις κατά 4% από το 2013 έως το 2018. Η Ελλάδα παραμένει στις τελευταίες θέσεις ενώ στους ελληνικούς δρόμους χάνεται το 3,5% του ΑΕΠ.
Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία (preliminary figures) του 2018, από τα κράτη-μέλη το καλύτερο σκορ συνολικά στην οδική ασφάλεια επιτυγχάνουν η Ιρλανδία, η Δανία και τρίτο το Ηνωμένο Βασίλειο. Τις χειρότερες επιδόσεις στους θανάτους καταγράφουν η Ρουμανία, η Βουλγαρία, η Λετονία και η Κροατία.
Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα, στατιστικά της Τροχαίας και της ΕΛΣΤΑΤ, παρατηρείται αυξημένος αριθμός θανατηφόρων ατυχημάτων για το 2019 σε σχέση με το 2018, ειδικά από τον Μάρτιο του 2019 και έπειτα. Το 2019 είναι η πρώτη χρονιά μετά από 15 χρόνια που θα καταγραφεί αύξηση των απωλειών λόγω τροχαίων συγκρούσεων.
Β.Ο.Α.Κ. ΚΑΙ ΤΡΟΧΑΙΑ
Σύμφωνα με την έρευνα, στην Ελλάδα τη μαύρη πρωτιά στα θανατηφόρα τροχαία, αναλογικά με τον πληθυσμό, συνεχίζει να έχει η Κρήτη, καθιστώντας απαραίτητη την ολοκλήρωση του Βόρειου Οδικού άξονα του νησιού.
Όπως επισημαίνει η έρευνα: « Ο βόρειος οδικός άξονας του νησιού, είναι ένα έργο που έχει καθυστερήσει σκανδαλωδώς εδώ και χρόνια, και απαιτούνται επειγόντως εργασίες. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Κρήτη ανήλθε σε 60 το 2019, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 10% όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στη χώρα. [..] Η Κρήτη, εξακολουθεί να είναι μία από τις πέντε πιο θανατηφόρες περιοχές για σοβαρά τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη».
ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ
1,3 εκ. νεκροί στην άσφαλτοΕν τω μεταξύ, κάθε χρόνο, εκτιμάται ότι 1,35 εκατομμύρια άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους σε οδικά δυστυχήματα, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.
Αυτό το στοιχείο και μόνο υπογραμμίζει την ανάγκη ανάληψης δράσης, ενώ ο κίνδυνος θανάτου στο δρόμο είναι περισσότερο από τρεις φορές μεγαλύτερος στις αναπτυσσόμενες χώρες σε σχέση με τις ανεπτυγμένες χώρες. Για να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια σε παγκόσμιο επίπεδο θα πρέπει όλες οι χώρες να προωθήσουν τη χρήση ζώνης ασφαλείας ως υποχρεωτική τόσο στα εμπρός όσο και στα πίσω καθίσματα.
Στην 3η Παγκόσμια Υπουργική Διάσκεψη για την Οδική Ασφάλεια που διοργανώθηκε τις προηγούμενες ημέρες στη Σουηδία από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας και πήραν μέρος αντιπρόσωποι περισσότερων από 80 χωρών-μελών του ΟΗΕ, συζήτησαν τη στρατηγική πορεία για την παγκόσμια οδική ασφάλεια έως το 2030.
Αυτό που διαπιστώθηκε είναι ότι η τεχνολογία των νέων αυτοκινήτων συμβάλλει αποφασιστικά στην ασφάλεια και πρόληψη ατυχημάτων τόσο για τον οδηγό, όσο και για τους πεζούς και τις ευάλωτες ομάδες που κινούνται στο δρόμο. Παράλληλα τονίστηκε ότι η χρήση της ζώνης ασφαλείας είναι απαραίτητη και είναι αυτή που σώζει ζωές. «Η σύγχρονη ζώνη ασφαλείας τριών σημείων εξακολουθεί να αποτελεί το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό ασφαλείας σε ένα αυτοκίνητο. Χωρίς αυτήν, τα άλλα τεχνολογικά προηγμένα χαρακτηριστικά ασφαλείας είναι σε μεγάλο βαθμό αναποτελεσματικά. Το ίδιο ισχύει και για τα παιδικά συστήματα συγκράτησης, που βοηθούν στην προστασία των παιδιών με διαφορετικά σωματικά μεγέθη. Ωστόσο, μόνο 105 χώρες του κόσμου έχουν σήμερα νόμους για τις ζώνες ασφαλείας που καλύπτουν τόσο τους εμπρός όσο και τους πίσω επιβάτες, με βάση όσα προβλέπουν οι βέλτιστες πρακτικές», ανέφερε μεταξύ άλλων η επικεφαλής του τομέα ασφάλειας αυτοκινήτων της Volvo, Μαλίν Έκχολμ.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ/ΜΠΕ