Πιλοτικό πρόγραµµα µε τίτλο ‘‘Εκπαιδευτικό Πρόγραµµα Προαγωγής της Κρητικής – Μεσογειακής ∆ιατροφής στα Σχολεία της Πρωτοβάθµιας Εκπαίδευσης Κρήτης’’ προτίθεται να υλοποιήσει η Περιφέρεια Κρήτης σε συνεργασία µε το ΕΛΜΕΠΑ.
Οι όροι της υλοποίησης του έργου που έχει ως σκοπό την δηµιουργία µιας µελέτης ολοκληρωµένης διατροφικής παρέµβασης από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς – κυρίως στα πλαίσια των Εργαστηρίων ∆εξιοτήτων – και στοχεύει στη βελτιστοποίηση της µεθοδολογίας για µελλοντικές διατροφικές παρεµβάσεις σε παιδιά της ∆’ τάξης ∆ηµοτικού εγκρίθηκαν οµόφωνα από την Περιφερειακή Επιτροπή το προηγούµενο διάστηµα.
Πρόκειται για ένα ολοκληρωµένο εκπαιδευτικό-ερευνητικό πρόγραµµα εκπαίδευσης για την προαγωγή σωστών διατροφικών συνηθειών, που θα πραγµατοποιηθεί πιλοτικά, σε 30 σχολικές
µονάδες Πρωτοβάθµιας Εκπαίδευσης στην Περιφέρεια Κρήτης.
Συγκεκριµένα, σύµφωνα µε την σχετική απόφαση, θα εφαρµοστεί σε δέκα στην περιφερειακή ενότητα Λασιθίου, σε δέκα στην περιφερειακή ενότητα Ηρακλείου, σε πέντε στην περιφερειακή ενότητα Ρεθύµνης και σε πέντε στην περιφερειακή ενότητα Χανίων.
Οπως επισηµαίνεται στην απόφαση «είναι αναγκαίο να αναδειχθούν οι ιδιαιτερότητες της Κρητικής διατροφής και της ευρύτερης Μεσογειακής διατροφής οι οποίες εστιάζονται στην καθηµερινή κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, οσπρίων, ελαιόλαδου και τοπικών προϊόντων γάλακτος. Είναι µάλιστα σηµαντική, η συµβολή στη διαµόρφωση µιας σχετικής διατροφικής κουλτούρας, τόσο στα ίδια τα παιδιά εκτός και εντός της σχολικής τους ζωής, όπως για παράδειγµα µέσω των σνακ στα σχολικά κυλικεία,
όσο και στο ευρύτερο κοινό».
Όπως αναφέρει -µεταξύ άλλων – η σχετική απόφαση το έργο έχει τους παρακάτω τρεις βασικούς στόχους:
1. Εκπαίδευση:
Η διατροφή είναι το πλέον πρωταρχικό καθήκον προς τον εαυτό του ατόµου, η φροντίδα που του επιτρέπει να αναπτυχθεί σωµατικά και πνευµατικά.
Εποµένως η ανάπτυξη ορθών επιλογών και συνηθειών αποτελεί γενικό αλλά και εξειδικευµένο στόχο στα πλαίσια κυρίως της πρωτοβάθµιας, αλλά και της δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης.
Επιπλέον, η βιωµατική µάθηση δίνει έµφαση στο σηµαντικό ρόλο που παίζει η εµπειρία στη διαδικασία της µάθησης.
Αντί της αποµνηµόνευσης πληροφοριών προτείνει την αναζήτηση νοήµατος. Επιδιώκει τη διανοητική και συναισθηµατική κινητοποίηση του µαθητή, στοχεύοντας στον συνδυασµό και την ολοκλήρωση της νοητικής και συγκινησιακής διεργασίας στο παιδί.
Η παρέµβασή στηρίζεται στην αξιοποίηση και άµεσα διδακτικών αλλά και βιωµατικών µαθησιακών δραστηριοτήτων, όπως, ανάλυση/ερµηνεία και ο σχολιασµός εικόνων και µύθων, η ανακάλυψη συσχετίσεων και αιτίων, η συζήτηση και η κατάθεση προτάσεων από τους µαθητές.
Στα πλαίσια αξιολόγησης της παρέµβασης, ενδιάµεσοι στόχοι του προγράµµατος αποτελούν επίσης η εκτίµηση των διατροφικών συνηθειών των µαθητών και των παραγόντων που τις επηρεάζουν, πριν και µετά τη διατροφική παρέµβαση.
2. Συµβολή στον αναπτυξιακό σχεδιασµό της Περιφέρειας Κρήτης:
Η πραγµατοποίηση της σχετικής µελέτης συµβάλει στον αναπτυξιακό σχεδιασµό της Περιφέρειας Κρήτης. Πιο συγκεκριµένα αποσκοπεί στην ανάπτυξη εργαλείων παρέµβασης στο σχολικό περιβάλλον, σε σχέση µε τις διατροφικές συνήθειες των µαθητών και µαθητριών αλλά και τις µεθόδους των εκπαιδευτικών γύρω από αυτό. Τα παραπάνω σαφώς εµπεριέχονται και ενισχύουν τον πάγιο αναπτυξιακό
σχεδιασµό της Περιφέρειας Κρήτης γύρω από πολιτικές ενάντια στον κοινωνικό αποκλεισµό, ενίσχυσης της επικοινωνίας, της ισότιµης αντιµετώπισης όλων των παιδιών, της ελεύθερης διατύπωσης γνώµης από όλα τα παιδιά και της συνεργασίας µεταξύ τους, υπέρ του ανοιχτού χαρακτήρα και πρόσβασης στη γνώση, βιωµατική και θεωρητική, τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου του πληθυσµού και την ανάπτυξη µιας κουλτούρας εµβάθυνσης της σχέσης του µε τον ίδιο τον τόπο του και την ταυτότητά του.
Ο ανοιχτός αυτός χαρακτήρας, επιβεβαιώνεται και ισχύει επίσης και για εκείνους τους µαθητές µε αναπηρία, µιας και το Έργο συµπεριλαµβάνει όλες εκείνες τις πολιτικές που προβλέπονται για την ενσωµάτωσή τους στο σχολικό περιβάλλον.
3. Την ενδυνάµωση της κουλτούρας σύνδεσης της κρητικής -µεσογειακής διατροφής και της ταυτότητας του τόπου µε το γενικό πληθυσµό.
Μέσα από τα παραπάνω επιτυγχάνεται η ανάπτυξη µιας γενικότερης κουλτούρας.
Πιο συγκεκριµένα, η µελέτη και η επαναδιαµόρφωση της σχέσης τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των µαθητών και µαθητριών µε την κρητική – µεσογειακή διατροφή και τον ωφέλιµο χαρακτήρα της, συµβάλλει στην γενικότερη επαναδιαµόρφωση αυτής της σχέσης και στο γενικό πληθυσµό.
Β.ΤΩΜ.