Κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει ότι είναι μέσα στις πρώτες λαϊκές ανάγκες η κατασκευή σύγχρονου, ασφαλούς και δωρεάν Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης – ΒΟΑΚ και η συνολική αναβάθμιση όλου του οδικού δικτύου (επαρχιακού, δημοτικού, αγροτικού – μετά τις καταστροφές του 2019 έχει γυρίσει πολλά χρόνια πίσω και στις περισσότερες περιπτώσεις τα έργα αποκατάστασης, τρία χρόνια μετά, δεν έχουν ξεκινήσει).
Yπάρχουν τα τελευταία σαράντα χρόνια διαχρονικές ευθύνες των κυβερνήσεων που δεν έγινε ένας σύγχρονος δημόσιος ΒΟΑΚ παρά τις εξαγγελίες όλων των προηγούμενων πρωθυπουργών, με αποτέλεσμα να θρηνούμε εκατοντάδες νεκρούς στο νησί μας.
Τα σχέδια για το ΒΟΑΚ όμως που ανακοίνωσε το Μάη η κυβέρνηση της ΝΔ, πατώντας στο έδαφος που προετοίμασαν ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ, είτε ήταν κυβέρνηση ή αντιπολίτευση, δείχνουν ότι η πολιτική όλων για το ΒΟΑΚ– που τώρα όλοι συναινείτε- μόνο τις λαϊκές ανάγκες που δεν υπηρετεί. Υπηρετεί ΜΟΝΟ τις ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου, σε βάρος του λαού.
Σε αυτή την πολιτική, σε αυτά τα σχέδια ΔΕΝ θα έχετε τη δική μας συναίνεση, αλλά την κάθετη διαφωνία.
Με τη συνηθισμένη πρακτική που επιβάλλει ο νόμος, της «σαλαμοποίησης» και αποσπασματικής συζήτησης των θεμάτων, μετά το Μάη που έγιναν οι τελικές –υποτίθεται- εξαγγελίες για το ΒΟΑΚ, ποτέ δεν φέρατε για συζήτηση συνολικά το θέμα. Αντίθετα μας φέρνετε τη γνωμοδότηση μόνο τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, και μάλιστα χωριστά για κάθε κομματάκι, γιατί θέλετε να περιορίσετε τη συζήτηση μόνο στα τεχνικά θέματα.
Τον Ιούλη φέρατε το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη με ΣΔΙΤ, τώρα το Χανιά-Ηράκλειο με παραχώρηση, χωρίς τις παρακάμψεις των τριών μεγάλων πόλεων.
Να γνωμοδοτήσουμε –λέτε – για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον. Για τις επιπτώσεις στους ανθρώπους και ειδικά στους εργαζόμενους πότε θα μιλήσουμε;
Η πολιτική της κυβέρνησης, αλλά και όλων σας, όλων των αστικών δυνάμεων για το νέο ΒΟΑΚ είναι μέρος των αναπτυξιακών σχεδίων του κεφαλαίου για την Κρήτη τα επόμενα χρόνια, για να έχει κερδοφόρες επενδύσεις σε βάρος του λαού.
Δεν είναι μόνο τα κέρδη που θα έχουν οι κατασκευαστικές εταιρίες που θα πάρουν χάρισμα τα ελκυστικά πακέτα μακροχρόνιας παραχώρησης που τους ετοιμάζετε, για τα οποία μιλάμε αναλυτικά παρακάτω.
Ωφελημένοι από το δικό σας ΒΟΑΚ θα είναι και άλλες μερίδες του κεφαλαίου που ήδη τρέχουν να αρμέξουν και να ξεζουμίσουν τους εργαζόμενους, τους αυτοαπασχολούμενους της πόλης, τους βιοπαλαιστές αγρότες.
Πρώτα απ’ όλα θα είναι οι στρατοκράτες των ΗΠΑ-ΝΑΤΟ και οι συναφείς επιχειρήσεις που θέλουν γρήγορες μετακινήσεις πολεμικού υλικού.
Ωφελημένοι θα είναι το μεγάλο τουριστικό κεφάλαιο, ντόπιο και πολυεθνικό, που θέλουν να κερδίσουν πολλαπλάσια τα επόμενα χρόνια με το νέο ΒΟΑΚ, απ΄όσα τρελλά κέρδη είχαν τα προηγούμενα – και μάλιστα σε περιόδους κρίσης. Τη ίδια στιγμή που οι εργαζόμενοι είναι θύματα σκληρής εκμετάλλευσης, οι μικροί αγρότες δεν πουλάν τα προϊόντα τους αφού το 95% των ειδών διατροφής στα ξενοδοχεία είναι εισαγόμενα και οι ακάλυπτες ή μεταχρονολογημένες επιταγές έχουν πνίξει τους αυτοαπασχολούμενους που παρέχουν προϊόντα ή υπηρεσίες.
Ωφελημένοι θα είναι μεγάλες μεταφορικές εταιρείες και αλυσίδες πολυκαταστημάτων για τη μείωση του κόστους διακίνησης των εμπορευμάτων τους. ΟΙ επενδυτές στην ενέργεια που θα έχουν καλύτερη διασύνδεση με τις ΑΠΕ που έχουν ήδη γεμίσει τα βουνά και θα επεκταθούν ακόμα περισσότερο.
Ωφελημένες θα είναι όσες εταιρείες προετοιμάζονται να εισπράξουν τις παχυλές επιδοτήσεις της «πράσινης ανάπτυξης», της «ψηφιακής μετάβασης» και της καινοτομίας, στα πλαίσια της όξυνσης των ανταγωνισμών μεταξύ των μεγάλων δυνάμεων του πλανήτη. Και βέβαια θα τζογάρουν και πάλι οι τράπεζες και το χρηματιστήριο.
Όλοι αυτοί που θα είναι ωφελημένοι, ούτε πλήρωσαν ούτε θα πληρώσουν τίποτα γι’ αυτή την ανάπτυξη. Μόνο κέρδη θα έχουν και άμεσα στις επιχειρήσεις τους και με τη στήριξη και της κεντρικής και της τοπικής κρατικής διοίκησης.
Οι εργαζόμενοι όχι μόνο δεν θα ωφεληθούν τίποτα με το ΒΟΑΚ αλλά και τη συνολική ανάπτυξη που του ετοιμάζετε, όχι μόνο θα ακριβοπληρώνει με διόδια, όλο το κόστος κατασκευής και συντήρησης του έργου, ΠΑΝΩ και πέρα από τη φορολογία που ήδη πληρώνει, αλλά παραπέρα θα βρεθούν μπροστά σε ακόμα μεγαλύτερες δυσκολίες.
Με θυσίες χωρίς τέλος, με μεγαλύτερες περικοπές μισθών, συντάξεων, κοινωνικών παροχών, εισοδημάτων και δικαιωμάτων, περιορισμούς των δημοκρατικών ελευθεριών. Αντί να απολαμβάνει τους καρπούς των κόπων του, ο λαός πληρώνει με την καπιταλιστική εκμετάλλευση και στην ανάπτυξη και στην κρίση του συστήματός σας.
Γι’ αυτό λέμε στο λαό να μη σας έχει καμιά εμπιστοσύνη. Κανένα από τα σχέδια του κεφαλαίου, ούτε για το ΒΟΑΚ, ούτε για οτιδήποτε, δεν γίνεται για να καλύψει λαϊκές ανάγκες. Οι λαϊκές ανάγκες, ακόμα και οι θάνατοι από τροχαία ή από την πανδημία –να μην ξεχνιόμαστε – είναι για εσάς ευκαιρία για μπίζνες.
Η σημερινή εισήγηση της Υπηρεσίας και των πολιτικών προϊσταμένων της στέκεται στα τεχνικά στοιχεία της χάραξης, στην υφιστάμενη νομοθεσία και προτείνει έγκριση της ΜΠΕ.
Εμείς σας προτείνουμε να μη σταθείτε μόνο στα τεχνικά στοιχεία και να καταψηφίσετε και τη ΜΠΕ και συνολικά την πολιτική των κυβερνήσεων για το ΒΟΑΚ και την καπιταλιστική ανάπτυξη της Κρήτης.
Φυσικά και επιμένουμε στην κατηγορηματική μας άρνηση και για την παραχώρηση και για τα διόδια.
Φυσικά λένε ψέματα και η σημερινή και οι προηγούμενες κυβερνήσεις ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ ότι δεν υπάρχουν λεφτά για να γίνει ο ΒΟΑΚ και άλλες υποδομές ως δημόσιο έργο. Είναι πολιτική επιλογή σε βάρος του λαού και υπέρ του κεφαλαίου και όχι αδυναμία. Πώς τέλειωσε ως δημόσιο έργο το τμήμα Γούρνες- Χερσόνησος, το τμήμα Άγιος Νικόλαος-Καλό Χωριό, το τμήμα Αγκαθιάς-Σητεία;
Πώς σχεδιάζεται να γίνει στο Λασίθι το υπόλοιπο του ΒΟΑΚ ως δημόσιο έργο, αλλά στη συνέχεια να παραχωρηθεί –ως δώρο- στον παραχωρησιούχο να το συντηρεί και να το εκμεταλλεύεται; Θεωρούνται «κόστος» χωρίς «όφελος» για το κεφάλαιο και για το κράτος τα δημόσια έργα και γενικά οι κοινωνικές παροχές και γι αυτό προωθείται η εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίησή τους. Για να δώσουν κέρδη στους λίγους.
Εκτός από τις κυβερνήσεις έχουν μεγάλες πολιτικές ευθύνες οι τοπικοί άρχοντες σε περιφέρεια και δήμους, που τόσα χρόνια πιπίλιζαν τα μυαλά του κόσμου με το ένα ή το άλλο επιχείρημα, που όλα κατέληγαν να ξεχάσουμε την κρατική ή ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και ότι ο ΒΟΑΚ μπορεί να γίνει ΜΟΝΟ αν βάλει ο κόσμος βαθιά το χέρι στην τσέπη. Και τώρα συναινούν με τα σχέδια της ΝΔ, που οι ίδιοι προετοίμαζαν
Θυμόμαστε τις προτάσεις να πληρώνουν διόδια μόνο οι τουρίστες και τα εμπορικά αυτοκίνητα!
Γιατί τώρα δεν είπατε κουβέντα που διαχωρίστηκαν από το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο που συζητάμε οι παρακάμψεις των τριών μεγάλων πόλεων, που θα προχωρήσουν ξεχωριστά; Εμείς από τώρα λέμε πως δεν θα δεχτούμε να εγκλωβιστούν οι αστικές μετακινήσεις στο νέο ΒΟΑΚ όπου καθημερινά εγκλωβίζονται χιλιάδες κάτοικοι που πηγαίνουν στις δουλείες τους, τα παιδιά τους στο σχολείο, κλπ.
Γιατί δε λέτε τίποτα για την πολιτική απόφαση να εφάπτεται ο παλιός ΒΟΑΚ με τον νέο για να υπάρχει υποχρεωτική πληρωμή διοδίων;
Τα ερωτήματα που διατυπώνουμε είναι ρητορικά και δεν χρειαζόμαστε απάντηση. Επιβεβαιώνουμε μόνο ότι σχεδιασμοί του κεφαλαίου και όλων των αστικών πολιτικών δυνάμεων αγνοούν πλήρως τις λαϊκές ανάγκες.
Στηρίζουμε τις κινητοποιήσεις κατοίκων για τις αντιπλημμυρικές μελέτες που δεν υπάρχουν έχοντας τις πρόσφατες εμπειρίες από τις πλημμύρες Χερσόνησος-Μάλια, τις διαμαρτυρίες των κατοίκων στο Πλατάνι, τις Καλύβες, για την μετατόπιση του άξονα Γεωργιούπολη μέχρι Επισκοπή στον Εσταυρωμένο-Άδελε και αλλού. Και βέβαια θα είμαστε το πρώτο νησί στην Ευρώπη που θα έχει στον οδικό του άξονα διόδια παρόλο που θα είναι το τελευταίο που γίνεται σύγχρονος δρόμος όπως και ο δρόμος που δεν υπάρχει παράπλευρο δίκτυο.
Διεκδικούμε σύγχρονο δημόσιο ΒΟΑΚ από Κίσσαμο ως Σητεία με σύνδεση με το αεροδρόμιο των Χανίων και το λιμάνι της Σούδας. Ο λαός αρκετά έχει πληρώσει, να μην πληρώσει άλλα.
Ο λαός, οι εργαζόμενοι να μη δίνουν βάση στα ψέματα, σε κάλπικες ελπίδες και υποσχέσεις. Οφείλουν να αντιδράσουν, να παραμερίσουν από την εξουσία αυτούς που τους κοροϊδεύουν. Να μην περιμένουν από αυτούς σωτηρία. «Μόνο ο λαός, μπορεί να σώσει το λαό».
Καταψηφίζουμε την πολιτική για το ΒΟΑΚ. Δεν είναι αυτό που χρειάζεται ο λαός.
*Ο Αλέκος Μαρινάκης είναι μέλος του Γραφείου Επιτροπής Περιοχής Κρήτης του ΚΚΕ, Περιφερειακός Σύμβουλος Κρήτης, εκλεγμένος με τη λαϊκή Συσπείρωση