Δύσκολη είναι η απάντηση ιδιαίτερα αν σκεφθούμε τις ξεχωριστές αντιπαραθέσεις που απαιτούν προετοιμασία πολύχρονη σε βάθος και εύρος.
Mάχες χάνονται πριν δοθούν αν είναι παρούσες οι συνθήκες που περιγράφονται από μία σειρά στερητικά ουσιαστικά. Δηλαδή, αμέλεια, άγνοια, ανικανότητα, ατζαμοσύνη, αβλεψία, ανεπάρκεια, ανυπαρξία προετοιμασίας, έλλειψη επικοινωνίας κ.ά. Σε αντίθεση συνήθως κερδίζονται οι μάχες αν υπάρχει κατάλληλη εκπαίδευση, συστηματική παρατήρηση, σωστή προετοιμασία και αποφασιστικότητα. Τέτοιες μάχες αφορούν την προσέλκυση πελατείας στη βιομηχανία του τουρισμού, τις πανελλήνιες εξετάσεις, τον προγραμματισμό μίας ετήσιας εκπαιδευτικής περιόδου και την κατάκτηση μίας θέσης στον ιδιωτικό τομέα.
Αυτές τις μάχες που δίνουμε καθημερινά εξετάζουμε περιληπτικά στο σημερινό σημείωμα.
Οι τουρίστες της Ανοιξης
Η μάχη της προσέλκυσης επισκεπτών για το 2017 συνεχίζεται στις ομιχλώδεις εκθέσεις του ευρωπαϊκού βορρά. Είναι μία πρακτική δεκαετιών που καλά κρατά στη βιομηχανία του τουρισμού. Το ίδιο συμβαίνει και με όλες τις μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις. Οι ευρωπαίοι εταίροι μας έχουν αποκτήσει ειδίκευση στο να προωθούν με κάθε όπλο – μέσο τις διοργανώσεις τους μήνες πριν την πραγματοποίησης τους. Για παράδειγμα, οι οργανωτές της ιστορικής -ηλικίας 800 ετών- τελετής – παρέλασης του δημάρχου του Λονδίνου έχουν έτοιμο το πρόγραμμα 6 μήνες πριν. Το γνωρίζουν οι μελλοντικοί επισκέπτες της μεγαλούπολης και προγραμματίζουν την επίσκεψή τους ανάλογα.
Οι επισκέπτες μας της άνοιξης 2017 πότε θα πληροφορηθούν τι εκδηλώσεις θα διοργανώσουμε σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο;
Τι θα κάνουν αν οι καιρικές συνθήκες δεν επιτρέπουν ηλιοθεραπεία ή κολύμβηση;
Αν σας έρθει στον νου η λέξη επένδυση, ας θυμηθούμε τη γνωστή πρακτική των εταίρων μας να επενδύουν 1 ευρώ στον τουρισμό για να εισπράξουν 3 ευρώ.
Συνέντευξη για πρόσληψη
Οι πιο κρίσιμες μάχες που δίνουν νέοι πολίτες είναι αυτές των προσωπικών συνεντεύξεων. Οι περισσότερες είναι χαμένες εκ των προτέρων, αφού οι υποψήφιοι είναι πολλαπλάσιοι των προσφερομένων θέσεων.
Πώς κερδίζει τη μάχη ο νικητής; Ποια είναι τα όπλα του;
Ας υποθέσουμε ότι όλοι οι υποψήφιοι έχουν τα ίδια τυπικά προσόντα.
Νικητής είναι το άτομο που ταυτίζεται με τη χημεία των υπευθύνων προσλήψεων από τα πρώτα λεπτά της συνέντευξης. Γνωρίζει δηλαδή τα μυστικά της γλώσσας σώματος κι έχει ερευνήσει το υπόβαθρό τους (από τα μέσα κοινωνικής και επαγγελματικής δικτύωσης). Επιδεικνύει την αυτονομία, τις πρωτοβουλίες και το πάθος της προσωπικότητάς του. Παρατηρεί και προσαρμόζει τα λεκτικά και τα μη λεκτικά μηνύματα του σε όλη τη διάρκεια της συνέντευξης.
Κι αν όλα αυτά σας φαίνονται θεωρητικά κλείνω το θέμα με ένα Χανιώτικο παράδειγμα. Για τη θέση της γραμματέως σε επαγγελματικό σύλλογο της πόλης προσήλθαν 20 νεαρές υποψήφιες.
Στην τελευταία ερώτηση της συνέντευξης μόνο μία έδωσε ικανοποιητική απάντηση κι έτσι κέρδισε τη θέση.
“Δεσποινίς, τι θα κάνετε αν αυτό το γραφείο πιάσει φωτιά;” ρωτήθηκε η Ελίζα. “Πυροσβεστήρα έχετε;” απάντησε με ετοιμότητα.
Πόσες ώρες θα διδάξω;
Οι στόχοι στην εκπαίδευση κατακτιούνται δύσκολα ανεξαρτήτως κράτους. Στην περίπτωση μας, αγώνες και κόποι πάνε χαμένοι με προδιαγεγραμμένη την κατάληξή τους από τον Σεπτέμβρη. Οι λόγοι είναι ποικίλοι, απροσδιόριστοι και μη αντιμετωπίσιμοι. Για παράδειγμα ποιος προνοητικός εκπαιδευτικός μπορεί να υπολογίσει με ακρίβεια πόσες ώρες θα διδάξει ένα συγκεκριμένο μάθημα στη διάρκεια μιας σχολικής χρονιάς;
Κατ’ αρχήν υστερούμε – για διάφορους λόγους- στον αριθμό των ημερών διδασκαλίας στο Γυμνάσιο που είναι 158, ενώ ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι στις 186 (Πηγή: ΟΟΣΑ, Education at a Glance, 2010). Είναι αδύνατον ένας υποψήφιος των πανελληνίων εξετάσεων να υπολογίσει τις απώλειες διδακτικών ωρών λόγω καταλήψεων, απεργιών, εκδρομών, εκδηλώσεων, εκλογών, ενημερώσεων, φεστιβάλ και της προετοιμασίας για κάποια από τα παραπάνω. Με όση μετριοπάθεια κι αν υπολογίσει ένας ενδιαφερόμενος τις χαμένες ώρες, αυτές ξεπερνούν το 10% του συνόλου.
Κι αν κάποιοι γραφειοκράτες ισχυρίζονται ότι γίνεται κάλυψη των κενών με επιτάχυνση της διδασκαλίας, προφανώς δεν γνωρίζουν αρκετά για τους μηχανισμούς της μάθησης.
Συμπερασματικά
Οι μάχες κερδίζονται (ή χάνονται) πριν δοθούν, αν οι παρακάτω παράγοντες είναι παρόντες ή απόντες :
• Αν γνωρίζουμε ή αν αγνοούμε το πλαίσιο του αγώνα, το πεδίο της μάχης, το τερέν του γηπέδου.
• Αν γνωρίζουμε ή αν αγνοούμε τον αντίπαλό μας, τα όπλα και τις αδυναμίες του, τις συμμαχίες και τις ικανότητές του.
• Αν προετοιμαζόμαστε σε βάθος και εύρος ή αν περιοριζόμαστε σε εκτιμήσεις του καφενείου.
• Αν είμαστε ή όχι εκπαιδευμένοι να παρατηρούμε, να στοχαζόμαστε και να λύνουμε προβλήματα από μικρή ηλικία.
• Αν πιστεύουμε ή όχι στα ταλέντα που έχουμε αναπτύξει.
*Sun Tzu, Κινέζος
στρατηγός-φιλόσοφος
* Συγγραφέας, μέλος της Γ.Σ. της Ελληνικής Επιτροπής της Γιούνισεφ
Πτυχιούχος Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στη Διά Βίου Μάθηση
Επικοινωνία: 28210-40400 facebook: polygnosi