Στις αρχές Μαρτίου 2019, 6 μαθητές και μαθήτριες του 1ου ΓΕΛ Χανίων (Λιοτσάκη Στέλλα, Μακράκης Στέλιος, Μαστορακάκη Μαριαρένα, Παπαγρηγοράκη Αθηνά, Τζετζαϊλίδης Γιώργος, Φραγκιαδάκη Μαρία) και 2 καθηγήτριες (Βερνάρδου Μαριάννα, Κυριακάκη Γεωργία) ταξίδεψαν στην Βαλένθια της Ισπανίας στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ με τίτλο “The world of work”.
Βασικός στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι να βοηθήσει τόσο τους μαθητές να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες εκείνες που είναι απαραίτητες για τη σύγχρονη αγορά εργασίας, όσο και τους καθηγητές να υιοθετήσουν και να εφαρμόσουν καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας προκειμένου να καταστούν ικανοί να διδάξουν στους μαθητές τους τις συγκεκριμένες δεξιότητες. To σχολείο που μας υποδέχτηκε και μας φιλοξένησε είναι το IES Benliure, ένα σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με μακραίωνη ιστορία, το οποίο παρέχει γενική αλλά και επαγγελματική εκπαίδευση σε περίπου 1200 μαθητές.
Σε ένα κόσμο που αλλάζει με γοργούς ρυθμούς το σύγχρονο σχολείο πρέπει να εφοδιάζει τους μαθητές με τις ικανότητες που θα τους βοηθήσουν να προσαρμοστούν σ’ αυτές τις αλλαγές. Καθώς μάλιστα η γνώση είναι εύκολα προσβάσιμη μέσω του διαδικτύου, το σχολείο, πέρα από τις βασικές γνώσεις, πρέπει να μεταδίδει εκείνες τις δεξιότητες και τα κίνητρα που θα καταστήσουν το σύγχρονο νέο έτοιμο για καινοτομία, ικανό να επιλύει προβλήματα και να δημιουργεί ευκαιρίες.
Ένα μεγάλο μέρος από τα παραπάνω φιλοδοξεί να επιτύχει το συγκεκριμένο πρόγραμμα στο οποίο συμμετέχει το σχολείο μας. Συγκεκριμένα κατά την παραμονή μας στη Βαλένθια μαθητές από 6 χώρες (Ελλάδα, Ισπανία, Σλοβενία, Φινλανδία, Σουηδία, Πορτογαλία), συμμετείχαν σε εργαστήρια με σκοπό το σχεδιασμό μιας εικονικής start-up επιχείρησης, ανταλλάσσοντας ιδέες και αλληλεπιδρώντας δημιουργικά. Παράλληλα, εμπλούτισαν τις βασικές τους γνώσεις, όσον αφορά τις απαιτήσεις του χώρου εργασίας μέσα από διαλέξεις από έμπειρους επαγγελματίες του χώρου. Επισκέφτηκαν το Πολυτεχνείο της Βαλένθια, όπου ξεναγήθηκαν στα τμήματα καλών Τεχνών και Επιστημών, καθώς και το φημισμένο Μουσείο Τεχνών και Επιστημών της πόλης. Τέλος, παρακολούθησαν σεμινάριο, σχετικό με τη λειτουργία των εμπορικών λιμανιών παγκοσμίως, το οποίο επισφραγίστηκε από ανάλογη ξενάγηση στο εντυπωσιακό λιμάνι της Βαλένθια.
Πέρα από το καθαρά εκπαιδευτικό κομμάτι του προγράμματος, είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τα έθιμα και τις παραδόσεις της πόλης, επισκεπτόμενοι μουσεία και αξιοθέατα κατά την περίοδο των Fallas, τοπικής γιορτής της Βαλένθια. Χαρακτηριστικές είναι οι απόψεις των μαθητών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα.
Ο Στέλιος επεσήμανε ότι η συμμετοχή του στο πρόγραμμα τον ωφέλησε ποικιλοτρόπως, καθώς έμαθε να φτιάχνει το βιογραφικό του, αλλά και είχε την ευκαιρία να ταξιδέψει στο εξωτερικό και να κάνει νέους φίλους από διαφορετικές χώρες της Ευρώπης, με διαφορετικό πολιτιστικό υπόβαθρο και τρόπο σκέψης.
O Γιώργος ενημερώθηκε για τις βασικές αρχές σχετικά με την ίδρυση και τη λειτουργία μιας start-up επιχείρησης και γενικότερα άρχισε να βλέπει πιο σοβαρά το επαγγελματικό του μέλλον, ενώ βρήκε πολύ ενδιαφέροντα τον διαφορετικό τρόπο ζωής σε μια μεγαλούπολη της Ισπανίας, όπως είναι η Βαλένθια.
Πολλή θερμή βρήκε τη φιλοξενία των Ισπανών η Στέλλα και εντυπωσιακά τα αξιοθέατα της Βαλένθια, ενώ ιδιαίτερη εντύπωση της έκανε το κέντρο ελέγχου της κυκλοφορίας που λειτουργεί στην πόλη ήδη από το 1972.
Η Μαριαρένα θεωρεί ότι ένα από τα βασικά οφέλη κατά τη υλοποίηση του συγκεκριμένου προγράμματος ήταν η βελτίωση των αγγλικών της, αφού, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει «διαρκώς μιλούσαμε μεταξύ μας στα αγγλικά, αλλά και παρουσιάσαμε τις εργασίες μας στα αγγλικά. Παράλληλα καλλιέργησα τις επικοινωνιακές και διαπροσωπικές μου δεξιότητες μέσα από τη συναναστροφή με μαθητές από άλλες ευρωπαϊκές χώρες».
«Μάθαμε να δουλεύουμε ομαδικά, να συνεργαζόμαστε και να ανταλλάζουμε ιδέες», αναφέρει η Μαρία, «πάνω απ’ όλα όμως αποκτήσαμε νέους φίλους για μια ζωή».
Ευκαιρίες για συμμετοχή σε τέτοιες δράσεις είναι σπάνιες, καταλήγει η Αθηνά, και θα πρέπει να διεκδικούνται, αφού μέσω αυτών δίνεται στους μαθητές η δυνατότητα να εξοικειωθούν με άλλους πολιτισμούς και τρόπους ζωής, να επισκεφτούν αρχαιολογικούς, και όχι μόνο, χώρους, αλλά και να έρθουν σε επαφή τόσο με άλλες γλώσσες όσο και με ανθρώπους. Το αντικείμενο στο οποίο επικεντρώνεται το δικό μας πρόγραμμα, δηλαδή η εργασία στον σύγχρονο κόσμο, μας αφορά σε μεγάλο βαθμό, και σίγουρα θα μας βοηθήσει τόσο στον επαγγελματικό προσανατολισμό όσο και στην κατανόηση του πως λειτουργεί ο κόσμος, όσον αφορά την αγορά εργασίας.