Τρίτη, 16 Ιουλίου, 2024

Η μεταφυσική του Μέλανα Δρυμού

«Τι φοβερός ανήφορος,
από τον πίθηκο στον άνθρωπο,
από τον άνθρωπο στον Θεό».
Ν. Καζαντζάκης

Γευόμενοι τη γεύση των λογοτεχνικών – γλωσσικών καρπών του Ν. Καζαντζάκη, δεν είναι δύσκολο να οδηγηθούμε στις μεταφυσικές του ή αισθητικές του πηγές.
Ο δημιουργός μας πουθενά δεν ξεδίψασε – ξαπόστασε, αν και δοκίμασε -σχεδόν όλες- τις μεταφυσικές παραδόσεις της οικουμένης. Προσπάθησε -ίσως- ο Ν. Καζαντζάκης να συναντήσει τον υψηλότερο συγγραφικό του εαυτό, δοκιμάζοντας πολλές εκφράσεις και εκφάνσεις του κόσμου.
Αλλά όπως φαίνεται -μέσα από τον κόσμο της λογοτεχνίας- δεν συνάντησε τον αληθινό συγγραφικό του εαυτό. Και αυτός είναι ένας από τους λόγους, όπου το έργο του συγγραφέα μας -σχεδόν ολοκληρωτικά- μουλιασμένο και βυθισμένο μέσα στην αγωνία: στον καημό της λύτρωσης που δεν συνάντησε -ως συγγραφέας- και στο διχασμένο λογοτεχνικό του τοπίο.
Από τη μία πλευρά η μητρική του Θεανθρώπινη αισθαντικότητα, και από την άλλη πλευρά η ατομοκεντρική Θρησκευτικότητα της Δύσης.
Γι’ αυτό τον λόγο και τα έργα του: “Ο τελευταίος πειρασμός” και η “Ασκητική”.
Οι μεταφυσικές – υπαρξιακές οπτικές του γωνίες -σε όλο του το έργο- είναι η Βορειοευρωπαϊκή μυστικιστική Θεολογία. Κυρίως η Γερμανική. Που έχει ως κέντρο το “άτομο” όχι το “πρόσωπο”.
Γνώρισμα χαρακτηριστικό του έργου του είναι ο “μυστικισμός” όχι η “μυσταγωγία”.
Οπου όλα τελειώνουν και αρχίζουν “εδώ”, στη γη, και μόνο, και πουθενά αλλού.
Όπου η έξοδος του ανθρώπου από την ατομική εγωκεντρικότητά του είναι σχεδόν αδύνατη, ή και ανυπέρβλητη.
Πώς, λοιπόν, ο συγγραφέας μας να “γεννήσει” κάτι διαφορετικό, αφού οι πηγές του βρίθουν από ομίχλες και συννεφιές;


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα