Στη χώρα με τη μακρά παράδοση στη ναυτιλία και παρά τη συνεχιζόμενη κρίση που έχει οδηγήσει χιλιάδες νέους στην ανεργία και στην αναζήτηση μιας άλλης επαγγελματικής προοπτικής -ακόμα και στο εξωτερικό- η πλειοψηφία των νέων δεν αντιμετωπίζει θετικά την προοπτική απασχόλησης στον κλάδο παρά τις αυξημένες ανάγκες στο ναυτιλιακό κλάδο σε ξηρά και θάλασσα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας της Ernst&Young global limited, που διεξήχθη σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 1.000 ατόμων, ηλικίας 16 έως 30 ετών και παρουσιάστηκε σήμερα, Πέμπτη, σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας.
Ο επικεφαλής του τομέα μεταφορών της Ernst&Young Κεντρικής και Νοτιανατολικής Ευρώπης κ. Γιάννης Πιέρρος, τόνισε ότι η ανάγνωση της έρευνας μπορεί να είναι διαφορετική από ανθρώπους που εργάζονται στη ναυτιλία και βλέπουν καθημερινώς τις ανάγκες, σε σχέση με ανθρώπους που δεν βρίσκονται στον κλάδο.
Τόνισε επίσης ότι από τις συζητήσεις που έγιναν με ναυτιλιακές εταιρείες και σχολές, διαπιστώθηκε ότι υπάρχει ένα κενό στελέχωσης σε παγκόσμιο επίπεδο που συνεχίζει να μεγαλώνει. Σε αυτό το σημείο είπε ότι θα πρέπει με κάποιο τρόπο οι ναυτιλιακές εταιρείες να προβάλλουν τα νέα δεδομένα του κλάδου της ναυτιλίας, που απέχει παρασάγκας από ό,τι έχουμε δει σε ελληνικές ταινίες και τι ίσχυε στον κλάδο πριν από το 2000, σε ό,τι αφορά ηλικίες πλοίων και δυνατότητες, αλλά και συνθήκες διαβίωσης μέσα σε αυτά.
Πρόσθεσε ότι ήδη πολλά ναυτιλιακά γκρουπ σε όλο τον κόσμο χρησιμοποιούν γυναίκες πλέον ως πλοιάρχους των ποντοπόρων πλοίων.
Αυτό που θα πρέπει να γίνει, επεσήμανε κ. Πιέρρος, είναι ότι τα ναυτιλιακά γραφεία θα πρέπει να ξεφύγουν από την παραδοσιακή στελέχωση και να στραφούν σε μια πιο αποτελεσματικότερη επικοινωνία για τις συνθήκες και τα επιτεύγματα του κλάδου αλλά και τις σύγχρονες ανάγκες που θα πρέπει να καλυφθούν, ενώ οι εταιρείες πρόσθεσε θα πρέπει να αξιοποιήσουν πρακτικές προσέλκυσης ταλέντων.
Τα ναυτιλιακά γραφεία αλλά και οι ίδιοι οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο κινούνται μέσα στην ελληνική κοινωνία και πώς προσεγγίζουν τους νέους, ανέφερε, επισημαίνοντας την ανάγκη αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης σε επίπεδο σπουδών αλλά και υποδομών.
Υπογράμμισε ότι τα προγράμματα σπουδών αυτή τη στιγμή διαμορφώνονται χωρίς τη συμμετοχή του κλάδου και δεν έχουν προσαρμοσθεί στη σημερινή πραγματικότητα και στις αλλαγές που επιφέρει η τεχνολογία.
Σύμφωνα με τα βασικά ευρήματα της έρευνας που παρουσιάστηκε σήμερα το 58% των νέων έχει θετική άποψη για τη ναυτιλία ότι στηρίζει την ελληνική οικονομία, ωστόσο το 44% θεωρεί εντελώς απίθανο να αναζητήσει εργασία στον συγκεκριμένο κλάδο.
Σε ερώτηση σε ποιον κλάδο θα θέλατε να εργαστείτε, μόλις το 6% του δείγματος ανέφερε αυθόρμητα ότι θα ήθελε να εργασθεί στη ναυτιλία, ενώ όταν κλήθηκαν να επιλέξουν μεταξύ διαφορετικών κλάδων όπως τουρισμός, εμπόριο, εκπαίδευση, οικονομικά, υγεία, πληροφορική, μόλις το 23% δήλωσε ότι είναι πιθανόν να αναζητήσει εργασία σε ναυτιλιακή θέση στη θάλασσα. Πιο θετική είναι η εικόνα ως προς την απασχόληση σε ναυτιλιακές θέσεις στη ξηρά όπου το 41% χαρακτήρισε την επιλογή αυτή ως πιθανή.
Ωστόσο και αυτή η επιλογή υστερεί έναντι της προοπτικής απασχόλησης στον τουρισμό 49% ενώ κυμαίνεται σε ίδια επίπεδα με το λιανικό εμπόριο 41% πράγμα που δηλώνει ότι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της απασχόλησης στη ναυτιλία (υψηλές αποδοχές προοπτικές εξέλιξης απουσία εποχικότητας) δεν έχουν γίνει πλήρως κατανοητά.
Η πρόθεση εργασίας στη θάλασσα είναι αισθητά χαμηλότερη μεταξύ των νέων γυναικών 15% ενώ σε θέσεις εργασίας στην ξηρά τα ποσοστά μεταξύ των δύο φύλων είναι συγκρίσιμα.
Στο ερωτηματολόγιο για τα χαρακτηριστικά που θεωρούν σημαντικά κατά την αναζήτηση εργασίας οι νέοι ανέφεραν το ευχάριστο περιβάλλον 57%, τη μονιμότητα 54% και τις προοπτικές επαγγελματικής εξέλιξης 50%. Οι υψηλές απολαβές εμφανίσθηκαν ως το τέταρτο σημαντικότερο κριτήριο 45%.
Με βάση τα παραπάνω οι θέσεις εργασίας στη ναυτιλία και ιδιαίτερα στη θάλασσα κατατάσσονται χαμηλά μεταξύ των επιλογών των νέων της έρευνας ενώ σημαντικότερος αποτρεπτικός παράγοντας θεωρείται η «μακρόχρονη απουσία από το σπίτι και την οικογένεια» 65%.
Επίσης ένας μεγάλος αριθμός δήλωσε ότι δεν επιθυμεί να είναι κλεισμένος σε ένα καράβι 40% και ότι «απαιτείται εξειδίκευση που δεν έχω» 35%.
Η πλειοψηφία των νέων θεωρεί επίσης ότι η ναυτιλία είναι κλάδος δυναμικός 47% με κύρος 45% και παράδοση 50%. Συγχρόνως όμως διαπιστώνεται μια αποστασιοποίηση των νέων από τον κλάδο καθώς μόνο το 16% δηλώνει ότι «αισθάνεται κοντά του» ενώ μόνο το 24% πιστεύει ότι προσφέρει θέσεις εργασίας σε νέους.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι απαντήσεις που έδωσαν οι νέοι που μετείχαν στην έρευνα όταν κλήθηκαν να κατονομάσουν το πρόσωπο που θεωρούν «πρότυπο εφοπλιστή». Σχεδόν οι μισοί 45% απάντησαν «κανέναν» καταγράφοντας μια γενική απαξίωση προς τους σημερινούς και παλαιότερους πρωταγωνιστές του κλάδου.
ΠΗΓΗ: tovima.gr