Ως “ναυαρχίδα” του τουρισμού χαρακτηρίζεται και φέτος η Κρήτη, με το νησί να απολαμβάνει τα πρωτεία στην επισκεψιμότητα, μεταξύ άλλων τουριστικών προορισμών της χώρας, σε μια γενικότερα “πεσμένη” χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό.
Σε επίπεδο εντυπώσεων, λοιπόν, πάμε καλά. Επί της ουσίας, όμως, η “ναυαρχίδα” μπάζει νερά και συνεχίζει να πορεύεται με… αυτόματο πιλότο, την ώρα που ο διεθνής ανταγωνισμός εντείνεται.
Τα τελευταία χρόνια παρακολουθούμε συζητήσεις, δράσεις και καμπάνιες για τη διασύνδεση του αγροτικού τομέα με τον τουριστικό. Επισκέψεις δημοσιογράφων, επαφές με ξένες χώρες για άνοιγμα σε νέες τουριστικές αγορές. Σχέδια για περιπατητικές και πολιτιστικές διαδρομές ακόμα και συζητήσεις με τη Google. Τι, όμως, έχει αποδώσει από τα παραπάνω μέχρι στιγμής;
Αυτό που -στα Χανιά τουλάχιστον- έγινε σαφές από τη φετινή τουριστική σεζόν, είναι πως ο αριθμός και το επίπεδο των ξένων επισκεπτών σε μεγάλο βαθμό επαφίεται στις ορέξεις των μεγάλων ταξιδιωτικών γραφείων του εξωτερικού.
Φέτος που αποφάσισαν να κατευθυνθεί σημαντικός αριθμός τουριστών προς τα παράλια της Τουρκίας και άλλες μεσογειακές χώρες, είδαμε το νησί να είναι πολύ πιο άδειο. Ιδιαίτερα τις μικρές ξενοδοχειακές μονάδες αλλά και τα καταστήματα εστίασης.
Το πλήγμα αφορά, λοιπόν, στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Στους ανθρώπους της διπλανής πόρτας. Αυτούς που επιβίωναν ουσιαστικά τα περασμένα χρόνια χάρη στις πτήσεις χαμηλού κόστους που προσγειώνονταν στο “Δασκαλογιάννης”.
Αυτό για πολλούς ήταν δεδομένο ότι θα συνέβαινε με την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου Χανίων. Τότε ήταν που έπρεπε να ξεκινήσει ένας σοβαρός σχεδιασμός από Περιφέρεια και Δήμους.
Ο κίνδυνος, όμως, υποτιμήθηκε. Θυμόμαστε χαρακτηριστικά, τον περιφερειάρχη να εκτιμά το 2017 από τα Χανιά ότι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου στην Κρήτη θα ξεκινούσε από την πόλη μας, εξαιτίας της παραχώρησης του αεροδρομίου στη Fraport! Η συνέχεια γνωστή…
Η Κρήτη, λοιπόν, παραμένει απροετοίμαστη και θεατής εξελίξεων στον τομέα του τουρισμού, με τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες να είναι ουσιαστικά μόνοι απέναντι στα μεγαθήρια των tour operators.
Σχέδιο που να καταγράφει και να αναδεικνύει τις ανάγκες και τα πλεονεκτήματα κάθε νομού της Κρήτης δεν υπάρχει.
Μένουμε σε… ολιστικά μαρκετινίστικα προγράμματα, τα οποία συζητάμε τόσα χρόνια μεταξύ μας ανταλλάσσοντας φιλοφρονήσεις, αλλά στις δύσκολες χρονιές, όπως η φετινή, που θα περιμέναμε αποτελέσματα, αποδεικνύεται ότι οι κινήσεις αυτές ήταν σπασμωδικές. Μένουν σε επίπεδο εντυπωσιασμού. Ωραίο περιτύλιγμα αλλά άδειο πακέτο.