Τις τελευταίες εβδομάδες μονοπωλεί τις συζητήσεις η αξιέπαινη πρωτοβουλία των Χανιώτικων Νέων να πάρουν συνέντευξη από τον Eddie Wilson, εκτελεστικό διευθυντή της Ryan Air και οι δηλώσεις του τελευταίου ότι σε περίπτωση που η κυβέρνηση καταργήσει το τέλος εκσυγχρονισμού των αεροδρομίων (12 ευρώ ανά επιβάτη) κατά τους μήνες εκτός της τουριστικής περιόδου, θα αποκαταστήσει την αεροπορική σύνδεση με προορισμούς του εξωτερικού, αν όχι για όλο το έτος, τουλάχιστον για δέκα μήνες το χρόνο.
Είναι μια συνέντευξη που έσεισε τον τουριστικό κόσμο των Χανίων ιδίως με την προοπτική ότι τα Χανιά μπορεί να αποκτήσουν επιτέλους απευθείας σύνδεση με πόλεις του εξωτερικού και τον χειμώνα, μια περίοδο που η πόλη πέφτει κυριολεκτικά σε χειμερία νάρκη.
Είναι περιττό να πούμε ότι η εποχικότητα του τουριστικού προϊόντος σε συνδυασμό με το γεγονός ότι έχουμε «σκληρό» νόμισμα, υψηλή φορολογία και είμαστε όλο και πιο ακριβοί ως χώρα, βλάπτει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δεν αντέχουν να λειτουργούν για μερικούς μήνες μόνο, προσβλέποντας με αυτή τη λειτουργία να διατηρηθούν όλο το έτος. Οι επιπτώσεις ωστόσο της εποχικότητας είναι έντονες σε όλες τις επιχειρήσεις των Χανίων και όχι μόνο στις τουριστικές, εφόσον η οικονομία του τόπου στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στον τουρισμό. Είναι προφανές ότι αν πράγματι ο κ. Wilson έχει δίκιο, η οικονομία και η κοινωνία του τόπου, συνολικά, θα αποκομίσουν μεγάλο όφελος από την αύξηση της τουριστικής κίνησης.
Ο τουρισμός βέβαια που θα έρθει το χειμώνα και εκτός τουριστικής περιόδου δεν είναι μαζικός και είναι πολύ πιο αειφόρος. Η αεροπορική σύνδεση με μεγάλες πρωτεύουσες της Ευρώπης θα φέρει κυρίως περιηγητές, όπως αυτοί που ταξίδευαν τον 19ο αιώνα που ενδιαφέρονται για τον ήπιο Κρητικό χειμώνα και τον ήλιο, για τη γαστρονομία και για εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως τον αθλητικό, τον τουρισμό ευζωίας κλπ.
Αυτοί συνήθως δεν κάνουν κρατήσεις μέσω των παραδοσιακών τουριστικών πρακτόρων όπως η TUI ή το Apollo, για παράδειγμα, αλλά προγραμματίζουν το ταξίδι και τη διαμονή τους μόνοι τους. Θα φέρει επίσης τους ψηφιακούς νομάδες που έχουν τη δυνατότητα να εργάζονται από το σπίτι μέσω υπολογιστή και γιατί όχι από το εξοχικό που διατηρούν στο Πατελάρι ή στην Παλιόχωρα.
Οι επισκέπτες αυτοί είναι συνήθως μεσαίου έως ανώτερου οικονομικού επιπέδου και θα αναζωογονήσουν την οικονομία και ειδικά την παλιά πόλη των Χανίων η οποία μπορεί να στηρίξει city break τουρισμό για τα Χανιά. Θυμόμαστε όλοι πώς όταν σε παλιότερα έτη η Ryan Air έφερνε κόσμο όλο το χρόνο από το εξωτερικό, το παλιό λιμάνι αναζωογονήθηκε και πολλά από τα κτίρια του αποκαταστάθηκαν με πρότυπο τρόπο και σεβασμό προς την ιστορία. Οφείλουμε βέβαια να πούμε ότι αν μακροημερεύσει το πρόγραμμα των χειμερινών πτήσεων τότε θα επωφεληθούν και τα ξενοδοχεία που έχουν συνεδριακές υποδομές εφόσον θα είναι εύκολο να γίνουν συνέδρια και να φτάσουν οι σύνεδροι στα Χανιά με απευθείας πτήσεις. Θα επωφεληθεί, τέλος, και ο τομέας του μαζικού, βιομηχανικού τουρισμού του καλοκαιριού εφόσον αναδειχθούν περαιτέρω οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού που τώρα βρίσκονται σε σπερματική μορφή και μόνο, καθώς αντιμετωπίζουν προβλήματα οικονομικής επιβίωσης.
Καθώς τα πράγματα αλλάζουν στην πόλη μας, χρειάζεται να αντλήσουμε διδάγματα από περιοχές της Ευρώπης με παρόμοια χαρακτηριστικά με τα δικά μας οι οποίες ωστόσο έχουν καλύτερες υποδομές από εμάς. Οι περιοχές του Amalfi στην Ιταλία, της Κυανής Ακτής στη Γαλλία και της Costa del Sol στην Ισπανία, όλες επωφελούνται από χειμερινές πτήσεις από βόρειες χώρες που συντηρούν την οικονομία τους η οποία βέβαια στηρίζεται βασικά στον καλοκαιρινό τουρισμό.
Είμαστε πράγματι όλοι χαρούμενοι που η πόλη στολίστηκε με τόσο κέφι τα περασμένα Χριστούγεννα και αξίζει ο έπαινος στη Δημοτική Αρχή. Ο στολισμός ωστόσο αυτός από μόνος του δεν μπορεί να εξασφαλίσει τον χειμερινό τουρισμό διότι όταν δεν υπάρχουν πτήσεις που να συνδέουν την πόλη με το εξωτερικό τότε, μόνο εμείς, απολαμβάνουμε τη διακόσμηση.
Πρέπει η πόλη συντεταγμένα μαζί με όλους τους συναφείς τουριστικούς φορείς να ζητήσει από την κυβέρνηση να δώσει κίνητρα, όπως αυτά που αναφέρει ο κ. Wilson, για να έχουμε επισκεψιμότητα όλο το έτος. Πρέπει επίσης η πόλη σε συνεργασία με τους τουριστικούς φορείς να διατυπώσει το αίτημα ρητά και ουσιαστικά στη Fraport για την ανάγκη να υπάρξει πρόγραμμα πτήσεων από το εξωτερικό εκτός της τουριστικής περιόδου και να δώσει κατάλληλα κίνητρα γι αυτό.
Τέλος, αν η τουριστική ζώνη που εκτείνεται από τον Κλαδισό μέχρι το Κολυμπάρι θα ήθελε να επωφεληθεί από το πρόγραμμα χειμερινών πτήσεων, χρειάζεται πρώτα από όλα η Περιφέρεια Κρήτης μαζί με τις δημοτικές αρχές να ανασχεδιάσουν με τρόπο φιλικότερο προς τους πεζούς και τους ποδηλάτες την παλιά εθνική οδό Χανίων Κισσάμου και να προωθήσουν το χωροταξικό και σχέδια πόλης στους οικισμούς εκατέρωθεν της παλιάς εθνικής οδού όπου σήμερα επικρατεί πολεοδομική αναρχία.
Η Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ενοικιαζομένων Καταλυμάτων Άπτερα είναι πρόθυμη να συμπράξει με όλους τους όμορους φορείς προς τις κατευθύνσεις αυτές, της επέκτασης των πτήσεων το χειμώνα και της αναβάθμισης των υποδομών για να εξασφαλίσει ένα καλύτερο μέλλον στον τόπο μας.