Η έρευνα και ανάλυση υλοποιήθηκε από το Παρατηρητήριο Τουρισμού Δυτικής Κρήτης και συντονίστηκε από το τμήμα Οικονομίας & Διοίκησης του Μεσογειακού Αγρονομικού Ινστιτούτου Χανίων (ΜΑΙΧ), σε συνεργασία με το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, το τμήμα Διοικητικής Επιστήμης & Τεχνολογίας του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου (ΕΛΜΕΠΑ), μέλη του Πανεπιστημίου Κρήτης, την Ανώτερη Σχολή Τουριστικής Εκπαίδευσης Κρήτης (ΑΣΤΕΚ), την Περιφέρεια Κρήτης και το Δήμο Χανίων.
Στο Παρατηρητήριο Τουρισμού Δυτικής Κρήτης, το οποίο λειτουργεί εδώ και μια δεκαετία με πρωτοβουλία της Ένωσης Ξενοδόχων Χανίων συμμετέχει επίσης, το Οικονομικό Επιμελητήριο Δυτικής Κρήτης και το Επιμελητήριο Χανίων.
Για την ανάλυση της έρευνας που συνεχίζεται και πραγματοποιείται στο αεροδρόμιο Χανίων (Ι. Δασκαλογιάννης) έχουν συμπεριληφθεί 3100 έγκυρα ερωτηματολόγια έως και μέσα Σεπτεμβρίου 2021, μεταφρασμένα σε διάφορες γλώσσες, από ερευνητές του ΜΑΙΧ και Πολυτεχνείου Κρήτης. Η έρευνα αυτή συγχρηματοδοτείται από το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης Κρήτης και το Δήμο Χανίων. Για την ομαλή διεξαγωγή της έρευνας υπάρχει συνεχής υποστήριξη από τη Fraport-Greece και το Προσωπικό του Αερολιμένα Χανίων.
ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
Αναφορά γίνεται στις πιο πρόσφατες αφίξεις αλλοδαπών τουριστών που έχουν δημοσιευθεί από την Fraport-Greece για το αεροδρόμιο Χανίων, από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας Ηρακλείου, με σκοπό να αξιολογήσει την έως τώρα φετινή τουριστική κίνηση στην Κρήτη και να τη συγκρίνει με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Τα στοιχεία της Fraport Greece, παρουσιάζουν πως τον φετινό Αύγουστο διακινήθηκαν μέσω του αεροδρομίου Χανίων 433.227 επιβάτες, έναντι 202.581 πέρυσι.
Επίσης, αυξημένος κατά 94,3% ήταν και ο αριθμός των πτήσεων, καθώς τον φετινό Αύγουστο έφθασαν τις 3.323, έναντι 1.710 πέρυσι.
Όσο αφορά την εθνικότητα των επισκεπτών κατά τον Αύγουστο του 2021, στην πρώτη πεντάδα βρίσκονται επισκέπτες από τη Γερμανία, τη Δανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Πολωνία και την Ιταλία.
Συνολικά, το πρώτο οκτάμηνο του 2021 μέσω του αεροδρομίου Χανίων διακινήθηκαν 1.035.102 επιβάτες, έναντι 458.738 πέρυσι, με την κίνηση να αυξάνεται κατά 125,6%.
Όσον αφορά τα πορίσματα του Παρατηρητηρίου Τουρισμού Δυτικής Κρήτης, με την έρευνα να είναι σε εξέλιξη (τα στοιχεία αφορούν μέχρι και 10/09/2021) παρατηρήθηκαν οι κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες που επιχειρούν στο Διεθνές Αεροδρόμιο Χανίων καθώς και ο τρόπος άφιξης των επιβατών (δηλαδή, με διεθνή αερομεταφορέα, με χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία, με ανταπόκριση ή και με διεθνή πτήση).
ΤΟ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ
Οι συνέπειες της πανδημίας στο Διεθνές Αεροδρόμιο Χανίων ήταν αισθητές για την τουριστική περίοδο του 2020, αφού το αεροδρόμιο υποδέχθηκε πτήσεις από 01/07/2020. Οπότε το 2021, η τουριστική κίνηση σαφώς θα έβλεπε καλύτερες μέρες αφού, οι διεθνείς πτήσεις ξεκίνησαν σταδιακά κιόλας από την Άνοιξη. Πιο συγκεκριμένα, η εναρκτήρια ήταν της easyJet στις 28/03/2021 από Βερολίνο προς Χανιά (BER-CHQ). Μαζικά, ξεκίνησαν από τον Μάϊο 2021 και όλο και αυξάνονταν, όσο προχωρούσαμε μέσα στους καλοκαιρινούς μήνες.
Όπως είναι λογικό λοιπόν, μία πιο ομαλή ροή πτήσεων και το άνοιγμα των συνόρων πιο νωρίς σε σχέση με το 2020, επέφεραν αύξηση των πτήσεων, των επιβατών καθώς και των αεροπορικών εταιρειών που επιχειρούν φέτος στο Διεθνές Αεροδρόμιο Χανίων.
Τα προγράμματα εμβολιασμών, η επιθυμία για ταξίδι και η χαλάρωση των περιορισμών από τις κυβερνήσεις, ήταν κύριοι παράγοντες στην τόνωση των πτητικών προγραμμάτων των αεροπορικών εταιρειών.
Τα αεροδρόμια είδαν την επιβατική κίνηση να αυξάνεται σε ικανοποιητικά επίπεδα.
Έτσι, και το «Ιωάννης Δασκαλογιάννης», είδε τις διεθνείς πτήσεις του να αυξάνονται για τον Ιούλιο του 2021 κατά 196,9%.
• Ιούλιος 2020: 794 διεθνείς πτήσεις
• Ιούλιος 2021: 2.357 διεθνείς πτήσεις
Οι διεθνείς επιβάτες για τον Ιούλιο του 2021, αυξήθηκαν κατά 296,3%
• Ιούλιος 2020: 79.169 διεθνείς επιβάτες
• Ιούλιος 2021: 313.760 διεθνείς επιβάτες
Όσον αφορά τον Αύγουστο του 2021, οι διεθνείς πτήσεις αυξήθηκαν κατά 111% σε σχέση με τον Αύγουστο του 2020.
• Αύγουστος 2020: 1.262 διεθνείς πτήσεις
• Αύγουστος 2021: 2.663 διεθνείς πτήσεις
Οι διεθνείς επιβάτες για τον Αύγουστο 2021 αυξήθηκαν κατά 127,9%.
• Αύγουστος 2020: 160.238
• Αύγουστος 2021: 365.124
Παρατηρείται λοιπόν, μία τόνωση στην επιβατική και αεροπορική κίνηση για τα Χανιά το 2021, σε σχέση με το 2020. Αυτό συμβαίνει για τους λόγους που εξηγήθηκαν παραπάνω (πρόγραμμα εμβολιασμών, επιθυμία για ταξίδι, χαλάρωση περιορισμών).
Οι αεροπορικές εταιρείες που επιχειρούν φέτος στα Χανιά είναι πολλές. Οι αερομεταφορείς οπού επισκέπτονται σχεδόν ετησίως το Διεθνές Αεροδρόμιο Χανίων, αυτοί που το ενέταξαν στο πρόγραμμα τους για πρώτη φορά φέτος καθώς και οι εταιρείες που εκτελούν κατά διαστήματα πτήσεις.
Οι πτήσεις που εκτελούνται και συμπεριλήφθηκαν προς απάντηση στο ερωτηματολόγιο χωρίζονται στις εξής κατηγορίες:
• Διεθνείς εμπορικές πτήσεις από regular carriers
• Διεθνείς εμπορικές πτήσεις από αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους
• Πτήσεις τσάρτερ
• Πτήσεις με ανταπόκριση εσωτερικού
ΠΟΙΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ “ΠΕΤΑΞΑΝ” ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ
Οι αεροπορικές εταιρείες που επιχείρησαν φέτος στο Διεθνές Αεροδρόμιο Χανίων «Ιωάννης Δασκαλογιάννης» είναι οι εξής ενδεικτικές,
• Ryanair
• ΕasyJet
• TUI
• SAS
• Transavia
• Aegean Airlines/Olympic Air
• Lufthansa
• British Airways
• Wizz Air
• Condor
• Novair
• Tarom
• LOT
• Great Dane Airlines
• Austrian Airlines
• Norwegian
• Sunclass Airlines
• Jet Time
• Corendon
• Smartwings
• Jet2.com
• DAT (Danish Air Transport)
• Finnair
• Edelweiss
• Air Serbia
Καθώς και κάποιες ακόμη όπως airseven, Icelandair, neos, κλπ.
ΕΡΕΥΝΑ ΠΕΔΙΟΥ
Σχετικά με τα πορίσματα της έρευνας που παρουσιάζονται στην παρούσα ανάλυση, έχουν εξαχθεί από 2.709 έγκυρα ερωτηματολόγια έως και 10/09/2021. Στα πλαίσια των δομικών αλλαγών στον τουρισμό που έφερε το 2020 η πανδημία και η φετινή τουριστική έρευνα στο Αεροδρόμιο Χανίων μετατράπηκε σε COVID-19 SAFE SURVEY, όπου εκτός από τις προσωπικές συνεντεύξεις και ερωτηματολόγια όπου χρειάζεται, αξιοποιείται επίσης πλήρως το αυτοματοποιημένο σύστημα οικειοθελούς συμμετοχής των αλλοδαπών τουριστών με την χρήση των προσωπικών τους συσκευών (PC, Smartphone και Tablet). Η επιλογή αυτής της δυνατότητας γνωστοποιείται στους επισκέπτες από τον εκπρόσωπο της έρευνας ή/και με ROLL UPS και ενεργοποιείται στην γλώσσα επιλογής του ενδιαφερόμενου μέσω οπτικής σάρωσης κατάλληλου Url ή QR Code από το PC, Smartphone ή Tablet.
ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ
Αναφορικά με τα αποτελέσματα της έρευνας, η οποία είναι εν εξελίξει, μεγαλύτερος χρήστης του αεροδρομίου Χανίων για το Καλοκαίρι του 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του ΜΑΪΧ και την ανάλυση του aviationlife.gr, αναδεικνύεται η Ryanair. Η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους με έδρα την Ιρλανδία κατέχει το 1/3 των αφίξεων στο Αεροδρόμιο Χανίων. Σε υψηλές θέσεις, συγκαταλέγονται η ευρωπαϊκή easyJet, και ο Όμιλος Aegean (Aegean Airlines και Olympic Air).
Η Ryanair τοποθέτησε ένα αεροσκάφος στη βάση των Χανίων φέτος και συνδέει τα Χανιά με 41 ευρωπαϊκούς προορισμούς. Νέοι αξιοσημείωτοι προορισμοί της εταιρείας από τα Χανιά είναι το Τελ Αβίβ, οπού από το σύνολο των Ισραηλινών του δείγματος, το 92,9% κατέφθασε στα Χανιά με την Ryanair. Επιπλέον, η εταιρεία εγκαινίασε πτήσεις προς Μπίλουντ (Δανία), οπού θεωρείται ένα πολύ προσοδοφόρο δρομολόγιο για τις αεροπορικές εταιρείες που επιχειρούν προς Χανιά, το Κίεβο (Ουκρανία), τη Βρέμη (Γερμανία), Μπάρι (Ιταλία), τη Ρώμη συμπεριλαμβάνοντας και τα δύο αεροδρόμια της ( Φιουμιτσίνο FCO, Τσιαμπίνο CIA) καθώς και την Βενετία.
Η easyJet, χαμηλού κόστους με αρκετά ελκυστικούς ναύλους, συνεχείς προσφορές, εξυπηρετεί κλασσικούς και προσοδοφόρους προορισμούς από τα Χανιά όπως προς Βερολίνο και Λονδίνο ενώ για το Καλοκαίρι του 2021 και από αρχές Αυγούστου μέχρι και αρχές Σεπτεμβρίου εκτέλεσε πτήσεις Χανιά – Παρίσι CDG, Χανιά – Μιλάνο MXP και Χανιά – Άμστερνταμ AMS. Κάποιες σημαντικές σημειώσεις που πρέπει να γίνουν πάνω σε αυτά τα δρομολόγια, είναι ότι με το αεροδρόμιο Σαρλ Ντε Γκωλ του Παρισίου, για το 2020 δεν υπήρχε απευθείας σύνδεση από τα Χανιά. Το ίδιο και με το αεροδρόμιο Μαλπένσα (MXP) του Μιλάνου.
Οι αεροπορικές εταιρείες Ryanair και Transavia επιχειρούσαν το 2020 και επιχειρούν και το 2021 από τα δεύτερα σε χωρητικότητα αεροδρόμια των δύο πόλεων, το Ορλί και του Μπέργκαμο αντίστοιχα. Αυτό, έχει ως συνέπεια την αύξηση των αεροπορικών θέσεων από τους δύο προορισμούς και τη δυνατότητα σε περισσότερους να επισκεφτούν την Κρήτη και τα Χανιά.
Η Aegean Airlines (συν Olympic Air, θυγατρική της) βρίσκεται δικαιολογημένα στις υψηλές θέσεις της κατάταξης, για δύο βασικούς λόγους. Ο πρώτος αφορά το ότι εκτελεί πτήσεις τσάρτερ από τα Χανιά προς δημοφιλείς Σκανδιναβικούς προορισμούς. Πιο συγκεκριμένα, συνήθως με αεροσκάφος Airbus A320 που ενίοτε μένει στη βάση των Χανίων, εκτελεί και εκτέλεσε αυτό το καλοκαίρι δρομολόγια από Χανιά προς τους εξής προορισμούς (σε παρένθεση ο κωδικός αεροδρομίου).
• Όσλο, Νορβηγία (OSL)
• Ελσίνκι, Φινλανδία (HEL)
• Κοπεγχάγη, Δανία, (CPH)
• Μπίλουντ, Δανία (BLL)
• Όουλου, Βόρεια Φινλανδία (OUL)
• Νόρσεπινγκ, Σουηδία (NRK)
• Ουμέα, Βόρεια Σουηδία (UME)
Ένας ακόμη λόγος που η Aegean/Olympic κατατάσσεται σε υψηλή θέση, είναι ότι εκτελεί πτήσεις εσωτερικού (Χανιά – Αθήνα 4 φορές την ημέρα και Χανιά – Θεσσαλονίκη 3 φορές την εβδομάδα). Έτσι, κυρίως μέσω του αεροδρομίου Αθηνών, που αποτελεί κεντρικό κόμβο της εταιρείας, αφικνούνται και αναχωρούν τουρίστες με πτήσεις ανταπόκρισης προς πολλούς ευρωπαϊκούς και μη προορισμούς. Η Aegean δεν εκτέλεσε φέτος το απευθείας δρομολόγιο Χανιά – Λάρνακα, οπού εκτέλεσε το Καλοκαίρι του 2020.
Η αεροπορική εταιρεία, συνέδεσε τα Χανιά με την Ευρώπη μέσω των κόμβων που διαθέτει και με απευθείας πτήσεις τσάρτερ τους σκανδιναβικούς προορισμούς, οπού έρχεται μεγάλο ποσοστό τουριστών.
Έπειτα, στους κορυφαίους χειριστές του αεροδρομίου Χανίων, συγκαταλέγονται η ουγγρική χαμηλού κόστους Wizz Air και η γαλλική – ολλανδική Transavia, που αποτελεί θυγατρικό βραχίονα του ομίλου Air France – KLM.
Η Wizz Air, ένταξε τα Χανιά στο πτητικό πρόγραμμα της φέτος με 7 προορισμούς. Οι προορισμοί είναι οι εξής.
• Βιέννη
• Σόφια
• Κλουζ-Ναπόκα
• Βαρσοβία
• Νάπολη
• Βουδαπέστη
• Αμπού-Ντάμπι
Ο προορισμός Αμπού-Ντάμπι ήταν ένα μεγάλο άλμα για το αεροδρόμιο των Χανίων στην αγορά του Κόλπου.
Η Wizz Air, σύμφωνα με το σύστημα κρατήσεων της, στην επίσημη ιστοσελίδα της, φαίνεται πως διατηρεί όλες αυτές τις πτήσεις, εκτός της Νάπολης για το Καλοκαίρι του 2022. Βεβαίως, μέχρι τότε, ενδεχομένως να υπάρξει ανακατάταξη στο πρόγραμμα της.
Η Transavia, εκτελεί πτήσεις από δύο προορισμούς προς Χανιά. Από το αεροδρόμιο Σχίπχολ του Άμστερνταμ (AMS) και από το αεροδρόμιο Ορλί του Παρισιού (ORY). Δύο προορισμοί, που αποτελούν βασική πηγή τουριστών για την Ελλάδα και τα Χανιά. Η Transavia αποτελεί βασική αξία για το αεροδρόμιο Χανίων, αφού ετησίως το εντάσσει στους προορισμούς της, οπότε δικαίως βρίσκεται ψηλά στην κατάταξη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, αυτές που ξεχώρισαν και βρίσκονται στις διαμορφούμενες κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες που επιχειρούν στο «Δασκαλογιάννης», είναι οι εξής ακόμη.
• TUI
• Lufthansa
• SAS
• British Airways
Η TUI βρίσκεται στις κορυφαίες καθώς εκτελεί πτήσεις με μεγάλα γκρουπ και ταξιδιωτικά πακέτα τουριστών. Πιο συγκεκριμένα, εκτελεί πτήσεις από Χανιά προς την επικράτεια της Ευρώπης καθώς και προς Σκανδιναβικές χώρες. Σύμφωνα με τα στοιχεία, μεγάλο μέρος των τουριστών που μετέφερε, προέρχεται από Ηνωμένο Βασίλειο, Σουηδία και Βέλγιο. Τον Μάρτιο, σύμφωνα με την εταιρεία η Κρήτη ήταν ο δημοφιλέστερος προορισμός του εξωτερικού για τις καλοκαιρινές διακοπές. Διαφαινόταν από τότε, ότι η TUI θα επανάφερε το πτητικό της πρόγραμμα σταδιακά. Στις 13 Μαΐου, ήταν η αεροπορική εταιρεία που εκτέλεσε την πρώτη πτήση τσάρτερ προς τα Χανιά για το 2021, όταν το αεροσκάφος Boeing 737, κατέφθασε από το Γκέτενμπορκ.
Η Lufthansa, ξεκίνησε πτήσεις στο αεροδρόμιο Χανίων, από 21/05/2021. Τα Χανιά συμπεριλήφθηκαν στους πρόσθετους προορισμούς της εταιρείας, μαζί με άλλους 6 στην Ελλάδα. Οι πτήσεις αφορούσαν τα δρομολόγια από Μόναχο και Φρανκφούρτη. Αυτό για το αεροδρόμιο και τον τουρισμό, ήταν μία πολύ σημαντική κίνηση, καθώς προσέθεσε επιπλέον θέσεις επιβατών από τη Γερμανία, όπου αποτελεί κλασσική πηγή τουριστών για την Κρήτη και τα Χανιά. Επίσης, οι συγκεκριμένες πτήσεις είναι κοινού κωδικού (codeshare flights) με την Aegean Airlines. Η Lufthansa δεν είναι low cost αεροπορική εταιρεία, οπότε και εντάσσει ακόμη υψηλότερα στρώματα πληθυσμού στον τουριστικό χάρτη. Επιπλέον, εκτελεί πτήσεις και από άλλα αεροδρόμια της Γερμανίας προς Χανιά, όπως Ντίσελντορφ (DUS) και Στουτγάρδη (STR), μέσω της θυγατρικής της, euroWings.
Οι κλασσικές αξίες του αεροδρομίου Χανίων, SAS και British Airways. Δύο αερομεταφορείς κολοσσοί, ο ένας στο Ηνωμένο Βασίλειο και ο άλλος στις Σκανδιναβικές χώρες (Δανία, Νορβηγία, Σουηδία), οπού εντάσσουν ετησίως τα Χανιά στο πτητικό τους πρόγραμμα. Αυτό συμβαίνει καθώς τόσο η τουριστική αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου (Αγγλία) και των Σκανδιναβικών χωρών, αποτελούν βασικούς πυλώνες της ανάπτυξης τουρισμού των Χανίων.
Η British Airways εκτελεί καθημερινές πτήσεις από το αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου (LHR).
Η SAS εκτελεί και εκτέλεσε πτήσεις από τους εξής προορισμούς προς Χανιά (σε παρένθεση ο κωδικός του αεροδρομίου).
• Κοπεγχάγη, Δανία (CPH)
• Όσλο, Νορβηγία (OSL)
• Στοκχόλμη, Σουηδία (ARN)
• Γκέτενμποργκ, Σουηδία (GOT)
• Μπίλουντ, Δανία (BLL)
• Στάβανγκερ, Νορβηγία (SVG)
• Άαρχους, Δανία (AAR)
• Μπέργκεν, Νορβηγία (BGO)
• Τρόντχαιμ, Νορβηγία (TRD)
• Άλμποργκ, Δανία (AAL)
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας και όπως είναι λογικό, η SAS μετέφερε κατά πλειοψηφία τουρίστες από Σουηδία, Νορβηγία, Δανία.
ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ
Σύμφωνα την έρευνα, παρατηρείται, ότι το μέσο εισόδημα του τουρίστα που έχει ως τελικό προορισμό τα Χανιά, κυμαίνεται στα 45000 με 60000 ευρώ ετησίως. Όλα τα ποσά, αναφέρονται σε ετήσια εισοδήματα.
Σχετικά με τις αεροπορικές εταιρείες και σύμφωνα με τα παραπάνω δεδομένα που έχουν συλλεχθεί, παρατηρούμε τα εξής.
• Η British Airways, βρίσκεται πολύ πιο πάνω από τον μέσο όρο, που σημαίνει ότι οι τουρίστες που μεταφέρει προς Κρήτη, έχουν αρκετά υψηλά εισοδήματα, πάνω από 81000. Άλλωστε, η αεροπορική εταιρεία του Ηνωμένου Βασιλείου, θεωρείται κύρια αεροπορική εταιρεία (major airline) και δεν διαθέτει φθηνούς ναύλους.
• Σε ένα ικανοποιητικό σημείο πάνω από τον μέσο όρο, βρίσκεται η Lufthansa. Τα εισοδήματα των επιβατών – τουριστών της γερμανικής αεροπορικής εταιρείας κυμαίνονται από 46000 μέχρι και 60000. Βρίσκεται στην ίδια κατηγορία με την British Airways (major airline) και προσφέρει ακριβούς ναύλους.
• TUI και SAS βρίσκονται σε περίπου ίδιο σημείο. Η TUI από άποψη εσόδων θεωρείται major airline, προσφέροντας ολοκληρωμένα πακέτα διακοπών, οπότε και είναι ακριβά. Αυτό δικαιολογεί τον μέσο όρο των εισοδημάτων των τουριστών που μεταφέρει η TUI, όπου κυμαίνεται μεταξύ 46000 και 60000.
Η SAS, θεωρείται εθνικός αερομεταφορέας των τριών Σκανδιναβικών χωρών (Σουηδία, Νορβηγία, Δανία), δεν είναι χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία και προσφέρει υψηλούς ναύλους. Τα εισοδήματα κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα με TUI.
• Η Ryanair με τη Wizz Air ανήκουν στην ίδια κατηγορία. Οι δύο αεροπορικές εταιρείες, είναι οι ναυαρχίδες του χαμηλού κόστους στην Ευρώπη και οι ναύλοι και υπηρεσίες που προσφέρουν ενίοτε είναι εξαιρετικά χαμηλοί. Έτσι, δίνουν τη δυνατότητα σε ένα πολύ μεγάλο μέρος του πληθυσμού να ταξιδέψει, αδιαφορώντας για το εισόδημα. Τα εισοδήματα των τουριστών που μεταφέρουν στην Κρήτη και έχουν τελικό προορισμό τα Χανιά, κυμαίνονται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, σε σχέση με τον ανταγωνισμό, χωρίς βεβαία να θεωρούνται αυτά κάθε αυτά και τα χαμηλότερα (ξεκινούν και από 31000).
Εν κατακλείδι, όσον αφορά τη συσχέτιση εισοδημάτων, αξιοσημείωτη είναι η περίπτωση της British Airways, όπου απέχει σημαντικά από τον μέσο όρο, μεταφέροντας τουρίστες με αρκετά υψηλά εισοδήματα, με καθημερινές πτήσεις από το Λονδίνο Heathrow. Στον αντίποδα, παρατηρείται ότι οι χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες όπως η Wizz Air (τελευταία στη κατάταξη εισοδημάτων) και Ryanair, μεταφέρουν τουρίστες με χαμηλότερα εισοδήματα, αφού σαφώς έχουν χαμηλότερους ναύλους.
ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΥ ΔΙΑΜΟΝΗΣ
Σχετικά με τη περίοδο διαμονής των τουριστών με τελικό προορισμό τη Δυτική Κρήτη, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν συλλεχθεί μέχρι τώρα, μπορούν να γίνουν οι εξής παρατηρήσεις.
Ο μέσος όρος διαμονής υπολογίζεται στο 8.90. Δηλαδή, περίπου 9 ημέρες.
• Οι τουρίστες που μεταφέρει η British Airways, διαμένουν στο νησί κατά μέσο όρο 10 ημέρες, η μεγαλύτερη – προς τα πάνω – διαφορά με τον μέσο όρο από κάθε άλλη αεροπορική εταιρεία (από αυτές που έχουν ομαδοποιηθεί). Τονίζεται σε αυτό το σημείο ότι, η British, μεταφέρει τους τουρίστες με τα υψηλότερα εισοδήματα κατά μέσο όρο. Δηλαδή η στρατηγική της εταιρείας εστιάζει τόσο στον ποιοτικό τουρισμό όσο και στο προφίλ του τουρίστα, που θα αφιερώσει παραπάνω ημέρες στην Κρήτη.
• Τα παραπάνω ισχύουν και για την Lufthansa, η οποία με μέσο όρο σχεδόν 10 ημέρες (9.98), μεταφέρει τουρίστες οι οποίοι έχουν αφιερώσει μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από τουρίστες που έχουν ταξιδέψει με άλλες ανταγωνίστριες αεροπορικές εταιρείες.
• Στον αντίποδα και με αρκετά χαμηλό μέσο όρο, βρίσκεται η Wizz Air. Ο ουγγρικός αερομεταφορέας χαμηλού κόστους, έχει μέσο όρο διαμονής των τουριστών που μεταφέρει 7.86 ημέρες. Σαφώς, η μία εβδομάδα διακοπές είναι ένα αρκούντως ικανοποιητικό χρονικό διάστημα, πάραυτα σε σχέση με τις υπόλοιπες αεροπορικές εταιρείες, βρίσκεται χαμηλά. Σε αυτό το σημείο, τονίζεται το ότι η Wizz Air βρίσκεται τελευταία στην κατάταξη με τα εισοδήματα, όπως παρατηρήθηκε στον προηγούμενο δείκτη του aviationlife.gr. Αυτό σημαίνει ότι, ο συγκεκριμένος αερομεταφορέας, μεταφέρει τους τουρίστες που έχουν σημειώσει στην έρευνα, τα χαμηλότερα εισοδήματα και διαμένουν τις λιγότερες ημέρες.
Σχετικά με τη συσχέτιση αεροπορικών εταιρειών και διαμονής των τουριστών που μεταφέρουν, συνάγονται κάποια χρήσιμα συμπεράσματα.
Από τη μία πλευρά, υπάρχει η περίπτωση της British Airways όπου βρίσκεται στην κορυφή τόσο των υψηλών εισοδημάτων όσο και των περισσότερων ημέρων που διαμένουν οι τουρίστες. Έτσι, συμβάλλει στην ανάπτυξη ενός ποιοτικού μοντέλου τουρισμού, αφού προσφέρει τις ανάλογες υπηρεσίες εντός πτήσης όσο και πριν την πτήση.
Από την άλλη πλευρά, η Wizz Air, βρίσκεται στο τέλος τόσο των εισοδημάτων, όσο και των ημερών διαμονής των τουριστών. Αυτό συμβαίνει καθώς είναι από τις ναυαρχίδες του χαμηλού κόστους και των φθηνών ναύλων στην Ευρώπη, χωρίς να εστιάζει τόσο στα υψηλά εισοδήματα, που θα διαμείνουν και παραπάνω ημέρες, συμβάλλοντας στον ποιοτικό τουρισμό.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Η τουριστική περίοδος 2021, για το «Ιωάννης Δασκαλογιάννης» ήταν μία σαφώς πολύ καλύτερη περίοδος σε σύγκριση με την αντίστοιχη του 2020.
Βεβαίως, οι αριθμοί του 2019, δεν επιτεύχθηκαν, πάραυτα είχαμε εντυπωσιακά στατιστικά σε σχέση με το 2020 (όπως αύξηση 113,9% σε επιβατική κίνηση τον Αύγουστο του 2021).
Πολλές αεροπορικές εταιρείες επανάφεραν δρομολόγια και πτήσεις που δεν εκτελέστηκαν το περυσινό καλοκαίρι, μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η Σκανδιναβική SAS, η Austrian Airlines, η TUI προς πολλούς παραπάνω προορισμούς (συγκριτικά πάντα με πέρσι), η easyJet, η Finnair καθώς και πολλών ακόμη.
Πολλές αεροπορικές εταιρείες ένταξαν φέτος το Αεροδρόμιο Χανίων στο πτητικό τους πρόγραμμα, όπως η Lufthansa, η Wizz Air (εγκαινιάζοντας και το Χανιά – Αμπού Ντάμπι και η Corendon (προς Νυρεμβέργη).
Άλλες, αύξησαν τόσο τους προορισμούς όσο και τα δρομολόγια προς ήδη υπάρχοντες προορισμούς, όπως η Ryanair, όπου πέταξε προς Τελ Αβίβ, Μπίλουντ, Βενετία, Βρέμη και άλλους νέους προορισμούς).
Η Aegean ξεκίνησε πάλι τις πτήσεις τσάρτερ προς περισσότερους σκανδιναβικούς προορισμούς ενώ ενίσχυσε τα δρομολόγια εσωτερικού προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Τα παραπάνω, είναι απόρροια των εμβολιαστικών προγραμμάτων παγκοσμίως, της άρσης των κυβερνητικών περιορισμών κατά της εξάπλωσης της πανδημίας καθώς και της επιθυμίας και ζήτησης για ταξίδι, έπειτα από πολλές καθιζήσεις.
Η συνέχεια αναμένεται να είναι ενδιαφέρουσα στον τουριστικό τομέα της Δυτικής Κρήτης και στην κατάσταση πτήσεων του Αεροδρομίου Χανίων, ενώ παράλληλα, το προφίλ του τουρίστα και τελικού επιβάτη στο αεροδρόμιο Χανίων, να παρακολουθείται ενδελεχώς από το Παρατηρητήριο Τουρισμού Δυτικής Κρήτης (ΜΑΪΧ, Financial Engineering Laboratory TUC). Η έρευνα και ανάλυση των πτήσεων πραγματοποιείται από τον εξειδικευμένο επιστημονικό ιστότοπο aviationlife.gr.
*Ο Δημήτρης Ζοπουνίδης,
είναι ιδρυτής του aviationlife.gr,
ερευνητής ΜΑΪΧ,
αναλυτής αεροπορικού κλάδου
Ομάδα συγγραφής και ανάλυσης:
•Δρ. Γεώργιος Μπαουράκης, Διευθυντής Μ.Α.Ι.Χ.
•Καθ. Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, Ακαδημαϊκός, Διευθυντής Εργ. Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης & Ανάλυσης Δεδομένων και Πρόβλεψης του Πολυτεχνείου Κρήτης, Audencia Business School, France
•Γεώργιος Αγγελάκης, Ερευνητής Τμ. Οικονομίας και Διοίκησης Μ.Α.Ι.Χ., υπ. διδάκτωρ Τμ. Διοικητικής Επιστήμης & Τεχνολογίας, ΕΛΜΕΠΑ
•Περικλής Δράκος, ΕΔΙΠ, Τμ. Οικονομικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Κρήτης
•Επ. Καθηγητής Χρήστος Λεμονάκης, Διευθυντής Εργαστηρίου Διοικητικής Οικονομικής και Συστημάτων Αποφάσεων, Τμ. Διοικητικής Επιστήμης & Τεχνολογίας, ΕΛΜΕΠΑ
•Αν. Καθηγητής Γεώργιος Ατσαλάκης, Σχολή Μηχανικών Παραγωγής & Διοίκησης, Πολυτεχνείο Κρήτης
•Καθηγητής Γαγάνης Χρυσοβαλάντης, Τμ. Οικονομικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Κρήτης
•Παναγόπουλος Ανδρέας, Αν. Καθηγητής, Τμ. Οικονομικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Κρήτης
•Σημαντηράκη Βανέσσα, Διευθύντρια ΑΣ.ΤΕΚ, Επίκουρη Καθηγήτρια,
Η ανάλυση των πτήσεων πραγματοποιήθηκε από τον επιστημονικό ιστότοπο aviationlife.gr στο πλαίσιο της ετήσιας έρευνας τουρισμού.
Παρασκευάς Περάκης και Ελένη Φουντουλάκη μπαίνουν… onLine σε ένα ξεχωριστό αφιέρωμα με μοναδικές ιστορίες για τις απαρχές του τουρισμού στο ν. Χανίων