Πέμπτη, 19 Δεκεμβρίου, 2024

Η Σχολική ∆ιαµεσολάβηση ως τρόπος πρόληψης της ενδοσχολικής βίας

Η ειρηνική επίλυση των διαφορών και των συγκρούσεων των µαθητών που αξιοποιεί το φιλότιµο και την ευαισθησία τους,  µε την παρέµβαση «ειρηνοποιών» συµµαθητών τους, µετά από άµεση ή  έµµεση προτροπή των εκπαιδευτικών και της ∆ιεύθυνσης του σχολείου, ήταν ανέκαθεν µια άτυπη αποτελεσµατική πρακτική  συµφιλίωσης των παιδιών και επαναφοράς  του  κλίµατος  ηρεµίας στη σχολική µονάδα. 

Σήµερα η συµφιλίωση αυτή επιτυγχάνεται   µε τη βούλα της παιδαγωγικής επιστήµης και µε συγκεκριµένους ξεκάθαρους κανόνες µέσα από τη δοµηµένη διαδικασία της Σχολικής ∆ιαµεσολάβησης, η οποία αποτελεί ένα σύγχρονο εργαλείο αποτελεσµατικής στρατηγικής πρόληψης και   ενίσχυσης των µοντέλων ειρηνικής επίλυσης των διαφορών των παιδιών.

Η ∆ΙΑ∆ΙΚΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΟΦΕΛΗ

Μαθητές και εποπτεύοντες εκπαιδευτικοί, µετά από κατάλληλη βιωµατική επιµόρφωση, αναλαµβάνουν το ρόλο του διαµεσολαβητή, µέσα από την εκπόνηση προγραµµάτων διαµεσολάβησης σε όλες τις σχολικές βαθµίδες, ακόµα και στο ∆ηµοτικό. Κατά τη διάρκεια των προγραµµάτων αντιπροσωπευτικός αριθµός  παιδιών  και εφήβων   διαµεσολαβητών, ανάλογα µε το µέγεθος της σχολικής µονάδας, εκπαιδεύεται από τη συντονιστική οµάδα των εκπαιδευτικών που έχει αναλάβει το πρόγραµµα στην απόκτηση δεξιοτήτων επίλυσης των συγκρούσεων  και στην ικανότητα να παρέχει συναισθηµατική και κοινωνική υποστήριξη σε συνοµηλίκους τους που βρίσκονται σε δύσκολη θέση. Απώτερος στόχος της διαµεσολάβησης είναι οι µαθητές να καταλήξουν σε µια συµφωνία προκειµένου να µην επαναληφθεί η προσβλητική ή επιθετική συµπεριφορά , αλλά και η αποκατάσταση της σχέσης.

Η ενεργητική ακρόαση, η ενσυναίσθηση, η υποµονή,  η εχεµύθεια, ο εθελοντισµός, η διάθεση προσφοράς και η ευγένεια είναι µερικές από τις δεξιότητες  που βοηθούν  το διαµεσολαβητή να οδηγήσει τους διαφωνούντες στην επιλογή της ιδανικής για αυτούς  λύσης, επιδιώκοντας τη µέγιστη ικανοποίηση των εµπλεκοµένων πλευρών µέσα από ένα δίκαιο αποτέλεσµα.

Οι διαµεσολαβητές είναι πρόσωπα αποδεκτά στη σχολική κοινότητα η οποία ευαισθητοποιείται κατάλληλα στο σύνολό της και εκείνη στο θεσµό της διαµεσολάβησης, ενώ η διαδικασία µπορεί να περιλαµβάνεται ως  πρόταση επίλυσης συγκρούσεων και  στον κανονισµό λειτουργίας της σχολικής µονάδας.

Η σχολική διαµεσολάβηση διευκολύνει τη µαθησιακή διαδικασία, βελτιώνει  το κλίµα του σχολείου, αποτρέπει την κλιµάκωση της βίας,  ενισχύει το πλαίσιο συνεργασίας µεταξύ των µαθητών και τονώνει τη δηµοκρατική λειτουργία του σχολείου.

Η ΥΠΑΡΧΟΥΣΑ ΕΜΠΕΙΡΙΑ

ΚΑΙ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ

Προγράµµατα σχολικής διαµεσολάβησης εφαρµόζονται µε ιδιαίτερη  επιτυχία από τη δεκαετία του 1980  σε πολλές χώρες της Ευρώπης, στην Αµερική, στην Αυστραλία και στη Νέα Ζηλανδία.

Σηµαντική εµπειρία καλών πρακτικών σχολικής διαµεσολάβησης έχει καταγραφεί και στη χώρα µας, από τα µέσα της δεκαετίας του 2000, µέσα από ένα δίκτυο για αυτό το σκοπό  συνεργαζόµενων σχολείων.

Εµπειρία που αξίζει να αξιοποιηθεί µε τη διεύρυνση του θεσµού και την εφαρµογή του µε την κατάλληλη συστηµατική επιστηµονική παρακολούθηση σε περισσότερα σχολεία της χώρας µας, ως εναλλακτική πρακτική επίλυσης των συγκρούσεων η οποία αντικαθιστά σε αρκετές περιπτώσεις, χωρίς να είναι πανάκεια, το αυστηρό πειθαρχικό σύστηµα τιµωρίας. Σε συνδυασµό βεβαίως  µε τη λήψη και   άλλων αποτελεσµατικών   µέτρων  πρόληψης,  στον αντίποδα των µέτρων  της καταστολής και του αυστηρού ισχύοντος από φέτος  νοµοθετικού πλαισίου το οποίο έχει δηµιουργήσει ήδη εκρηκτικές καταστάσεις σε πολλά σχολεία της χώρας µας.

*Η Μαρία Μαράκη είναι φιλόλογος, πρώην λυκειάρχης


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα