Κατά την διάρκεια της πανευρωπαϊκής παρουσίασης της Skoda Enyaq Coupe RS iV, στη Τοσκάνη της Ιταλίας, δόθηκαν περισσότερα στοιχεία και για την ιστορία της RS.
Όπως αναφέρθηκε, η τσέχικη μάρκα έχει 120 χρόνια κληρονομιάς στον μηχανοκίνητο αθλητισμό και χρησιμοποιεί τη συντομογραφία RS από το 1974. Τα γράμματα RS είναι τα αρχικά του «Rally Sport» και χαρακτηρίζουν τα πιο σπορ μοντέλα παραγωγής της φίρμας από το 2000.
Με την κυκλοφορία της Skoda Enyaq Coupe RS iV, η μάρκα γράφει το επόμενο κεφάλαιο της επιτυχημένης ιστορίας της γκάμας RS. Μετά την plug-in υβριδική Octavia RS iV, το νέο αμιγώς ηλεκτρικό SUV coupé είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της σπορ σειράς RS της μάρκας. Το κουπέ σχήμα έχει σχεδιαστικές συνάφειες με αυτό των πρωτοτύπων ράλλυ 180 RS και 200 RS, για τα οποία η μάρκα εισήγαγε τη συντομογραφία RS (Rally Sport) το 1974. Το 1975, η φίρμα παρουσίασε το 130 RS, το οποίο πέτυχε ένα εντυπωσιακό 1-2 στο θρυλικό Ράλλυ Μόντε Κάρλο, το 1977. Από το 2000, το έμβλημα RS χαρακτηρίζει επίσης τα πιο σπορ μοντέλα παραγωγής της τσέχικης εταιρείας.
Η συντομογραφία RS είναι συνώνυμη με τις διεθνείς νίκες στον μηχανοκίνητο αθλητισμό για 47 χρόνια και με τα πιο σπορ μοντέλα παραγωγής του κατασκευαστή από την Τσεχία, για περισσότερες από δύο δεκαετίες. Η μάρκα χρησιμοποίησε την ονομασία RS -τη συντομογραφία του «Rally Sport»- για πρώτη φορά το 1974, για τα πρωτότυπα ράλλυ 180 RS και 200 RS. Ένα χρόνο αργότερα, το θρυλικό 130 RS έκανε το ντεμπούτο του. Το κουπέ, με βάρος μόλις 720 κιλά, εξασφάλισε πολλές νίκες σε διεθνείς αγώνες ράλλυ καθώς και σε πίστες, μέχρι το 1983. Το 1977, το 130 RS τερμάτισε πρώτο και δεύτερο στην κατηγορία του στο «Monte» και κέρδισε στην κατηγορία του στο Ράλλυ Ακρόπολις. Στην πίστα, πήρε τη συνολική νίκη στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού το 1981.
Από το 2000 και μετά, η φίρμα συνέχισε την ιστορία επιτυχίας των μοντέλων ράλλυ της, προσθέτοντας στο χαρτοφυλάκιό της αυτοκίνητα παραγωγής RS, με γνώμονα τις επιδόσεις. Το πρώτο μοντέλο παραγωγής RS – που κυκλοφόρησε το 2000 μαζί με την Octavia WRC, το μοντέλο που σηματοδότησε την είσοδο της μάρκας στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ – ήταν η Octavia RS, εξοπλισμένη με έναν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 1,8 λίτρων απόδοσης 180 ίππων. Η πρώτη Octavia Combi RS ακολούθησε μόλις ένα χρόνο αργότερα. Οι Octavia δεύτερης, τρίτης και τέταρτης γενιάς περιελάμβαναν επίσης εκδόσεις RS και στα δύο στυλ αμαξώματος, πλέον και με ισχυρούς κινητήρες ντίζελ, και το 2020 παρουσιάστηκε η πρώτη ηλεκτροκίνητη Octavia RS, ένα plug-in υβριδικό με ισχύ 245 ίππους.
Το 2003, η μάρκα πρόσθεσε τη Fabia στη γκάμα RS, με ευθείες παραπομπές στην αγωνιστική Fabia WRC, που παρουσιάστηκε την ίδια περίοδο. Στο πνεύμα της εποχής, το μοντέλο ήταν εφοδιασμένο με κινητήρα 1,9 TDI ισχύος 130 ίππων. Το 2010, αποκαλύφθηκε η έκδοση RS της δεύτερης γενιάς Fabia, εξοπλισμένη με κινητήρα βενζίνης 1,4 λίτρων απόδοσης 180 ίππων (132 kW) με συνδυασμό υπερσυμπιεστή και στροβιλοσυμπιεστή. Το συγκεκριμένο μοντέλο διατέθηκε και σε wagon αμάξωμα. Το πρώτο SUV που εισήλθε στις τάξεις των μοντέλων RS ήταν το Kodiaq RS, που κυκλοφόρησε το 2018. Ο 2.0 TDI με ισχύ 240 ίππων σημείωσε ρεκόρ γύρου για επταθέσια SUV στο θρυλικό Nordschleife του Nürburgring, καλύπτοντας την απόσταση των 20,832 χιλιομέτρων σε μόλις 9:29,84 λεπτά. Ο biturbo diesel του μοντέλου αντικαταστάθηκε με έναν βενζινοκινητήρα 2.0 TSI απόδοσης 245 ίππων το καλοκαίρι του 2021. Ο νέος κινητήρας είναι 60 κιλά ελαφρύτερος και παρέχει στο Kodiaq RS ακόμη μεγαλύτερη οδηγική απόδοση και δυναμική.
Το πιο ισχυρό μοντέλο της σειράς Enyaq iV διαθέτει επίσης τη μεγαλύτερη μπαταρία των 82 kWh, καθώς και δύο ηλεκτροκινητήρες – είναι επομένως τετρακίνητο. Το Enyaq Coupe RS iV έχει ισχύ 299 ίππους με μέγιστη ροπή 46,6 χλγμ. Ως αποτέλεσμα, το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο RS της Skoda επιταχύνει 0 – 100 χλμ./ώρα σε μόλις 6,5 δευτερόλεπτα. Είναι η μόνη έκδοση στη γκάμα coupé που έχει τελική ταχύτητα 180 χλμ./ώρα. Σε κλίσεις 8%, τα Enyaq Coupe RS iV και Enyaq Coupe iV 80x έχουν το καθένα μέγιστη ικανότητα ρυμούλκησης 1.400 κιλά.